[AR] br tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

br tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:21

Hoi,

ik ben op zoek naar een kwalitatief goed tuig. Nu heb ik een ruitersportzaak, maar doe niet in tuigen omdat ik hier zelf niet genoeg van afweet. Ik zou natuurlijk het liefste mijn eigen winkeltje sponseren en zou het dus het liefste bij 1 van mijn leveranciers bestellen. Ik heb keuze uit imperial riding. En Br , Br spreekt mij het meeste aan , het luxe maratontuig enkelspan komt wel rond de 1000 € terwijl de imperial riding pakken goedkoper ligt. Ook zijn er nog enkele leveranciers met nog goedkopere tuigjes maar daar begin ik niet aan. Ik wil gewoon een goed tuig. Er is natuurlijk ook nog ideal en zilco , ... maar ik zou het echt via mijn winkeltje willen doen. Dus heeft iemand ervaring met tuigen van BR ? het gaat natuurlijk om een pak geld, dus ik zou dan ook wel een degelijk tuig willen hebben.

Ook aangezien mijn hengst op de keuring moet slepen ( 400kg ) en ik het ook wel leuk zou vinden om in de toekomst met hem wat op het weiland wil werken, mest uiteen slepen enzo, kwam ik het volgende artikel tegen.
http://www.br.nl/page/info.php?id=224742

Is dit iets interessants om te slepen ? ik krijg maar het idee dat een gewoon borstdeel niet heel geschikt is om zware gewichten te slepen ? of heb ik het mis ?

groetjes saar

Sjonniej

Re: br tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:05

Wij hebben járen terug eens een BR tuig gekocht en dat was een fijn tuig. Op zich wel redelijk vergelijkbaar met Ideal denk ik. Je kunt het uiteraard niet vergelijken met een handgemaakt tuig, maar je hebt ook geen tuig wat over 3 weken af zal breken. Ik denk dat je hier als recreant erg goed mee uit de voeten kunt. Heb je niet de mogelijkheid om het even te bekijken voordat je het koopt? Of heb je alleen telefonisch/brief/email contact met je leveranciers? Misschien is er anders een winkeltje in de buurt die het tuig verkoopt, zodat je het daar even kunt bekijken.

Ze zeggen dat zo een 'Frans Gareel' juist heel erg gunstig is om te trekken. Het tuig geeft het paard de mogelijkheid om met borst en schouder te trekken. Persoonlijk zie ik er nog niet zo erg het voordeel van in en vind het absoluut niet mooi. Maar die keus is aan jou.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:02

Om zware lasten te trekken is een schoudergareel natuurlijk de beste oplossing, maar dat is niet goedkoop en al zeker niet om maar één keer te gebruiken. Een Frans gareel komt naar het schijnt daarbij in de buurt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het is wel zo dat er bijzonder weinig borsttuigen te zien zijn bij trekwedstrijden...

Ik begrijp dat je je eigen leveranciers wenst te gebruiken, maar als een enkelspan tuid van BR rond de 1000EUR draait en het van kwaliteit in dezelfde klasse valt, zou ik toch eens kijken naar het goedkopere ideal... Het verschil is een paar honderd euro en daar doe je toch al wat mee. Verder heb ik geen ervaring met br tuigen...

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:50

SuSEQ schreef:
Om zware lasten te trekken is een schoudergareel natuurlijk de beste oplossing, maar dat is niet goedkoop en al zeker niet om maar één keer te gebruiken. Een Frans gareel komt naar het schijnt daarbij in de buurt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het is wel zo dat er bijzonder weinig borsttuigen te zien zijn bij trekwedstrijden...

Er is natuurlijk een behoorlijk verschil tussen trekwedstrijden en een trekproef voor het stamboek.