[AR] Hoe vaak mennen en hoe vaak andere beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Hoe vaak mennen en hoe vaak andere beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:05

Ik heb een shet van 3,5 jaar waarmee ik veel geoefend heb op de weg in het verkeer ernaast en eracchter lopen.
Nu zijn we vorige week een stukje met het karretje erachter geweest na eerst wat keren in de bak.
Vorige week was het rondje wat langer uitgevallen en waren we 3 kwartier weg deze week zijn we een half uurtje weg geweest.
Ik ga 1x in de week een klein stukje om op te bouwen en wil dit op gaan bouwen maar niet te snel hij is pas 3,5 jaar.
Maar hoe kan ik dat het beste doen.
Ik wil hooguit 1 a 2 keer per week met de kar gaan ook in de toekomst gewoon voor de fun.
Het is een licht sulkytje en ik zal voornamelijk alleen gaan.
Maar nu ben ik aan het twijfelen gaat dat wel maar 1x per week een langer stukje(tussen 1/2 uur) in de toekomst en dan nog wat longeren eventueel in de week.
En als we een stuk zijn geweest op een dag is het dan wijzer de dag erna hem wat beweging te geven of toch rust.
Ik longeer hem nu de dag erna even.
In mijn omgeving zie ik mensen die hun paarden inspannen met mooi weer en verder niks met ze doen tot ze weer met de koets gaan en dat zijn vaak ritten van 25 kilometer.
Dit is niet mijn bedoeling zulke lange ritten.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Dennis

Re: Hoe vaak mennen en hoe vaak andere beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:10

Mijn pony's staan meestal maar 1 á 2x in de week voor de wagen.
Soms meer, soms minder afhankelijk van de hulp die ik heb, alleen inspannen is nl levens gevaarlijk.

Er word wel meestal zo'n 5x in de week wat mee gedaan, ohz, longeren, fietsen, aan de lange teugel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:17

Ligt eraan welke wedstrijd er in het verschiet ligt. Afgelopen zomer startte ik namelijk afwisselend dressuur ohz en mennen. Als er een menwedstrijd aankwam reed ik hem een keer of 4 voor de wagen en dan nog 2 keer ohz en voor een ohz wedstrijd precies andersom. Zo af en toe longeer ik hem, maar ik ga er liever op zitten dan dat ik hem longeer, dus dat doe ik hooguit 1x in de maand.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:24

Hij is braaf voor de wagen dus dat gaat wel goed alleen.
Ik rijd echt puur voor de fun geen wedstrijden of ritten als ik dat zou willen dan komt er eerst een pony bij want dan moet je wel met zijn tweeen zijn en dat vind ik voor hem te zwaar.
Tja ik kan er niet op gaan zitten ziet een beetje sneu uit ik op die kleine shet.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:15

Ik moet toegeven dat ik ook een menner ben die vrijwel niks met zen pony doet en er met mooi weer op uit gaat.
Als het mooi weer is en ik heb veel tijd, gaan we een ritje met de koets doen. Meestal doen we ongeveer 7km waarvan de helft over de weg. Ik kijk naar mijn pony om te zien wat ze aan kan. Is ze moe, dan keren we eerder dan voorzien naar huis.
Als andere beweging (als het weer redelijk is en ik tijd heb) longeer ik haar, werken we aan de lange lijnen, clickertraining of vrijspringen of aan de hand wandelen.
Gemiddeld ben ik 1 maal per week op die manier met haar bezig. Nu in de winter is dit zelfs minder omdat ik 5 dagen werk, pas om 18u thuis ben. In de weekends ben ik op onze verbouwingen aan het werken.
Voor een conditieopbouw is dit dus niet ideaal. Maar als ik met haar bezig ben, kijk ik gewoon goed naar haar mogelijkheden en ga dus ook niet met georganiseerde tochten van 20km deelnemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 16:36

Ik hoef ook geen lange tochten gewoon met fijn weer een leuk ritje is al genoeg.
In de week longeer ik meestal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:49

Ik rijd meestal 2x in de week aangespannen, en in de winter soms ook maar 1x als het niet anders kan (te vroeg donker), verder rijd ik nog zo'n 2 tot 3x onder het zadel en longeer ik vaak ook nog keertje.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:50

Normaal gesproken heb ik het volgende schema in de winter (momenteel is mijn kar in onderhoud en men ik niet):
beide pony's minimaal 1 keer per week in enkelspan a 1 tot 1,5 uur (circa 10 tot 15 km) waarbij de andere pony achter de kar meeloopt en 1 keer per week tweespan. Daarnaast longeer ik ze minimaal 1 keer per week. Bij heel slecht weer of weinig tijd ivm met mijn diensten vervang ik het enkelspan rijden door lange lijnen werk. Ik rij echter wel mendurance wedstrijden. Mijn pony's hebben al een hele goede basisconditie ik ik wil ze in de winter ook op die basisconditie houden. In het seizoen rij ik 3 keer per week tweespan circa 15-20 km in 1,5 uur.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:15

Ik rijd meestal in de weekenden, soms zijn we 1,5 uur weg en de andere keer 3 uur.

Maar hij heeft wel een goede conditie, anders zou ik niet zo lang met hem weg gaan. Ohz zijn we ook altijd met een mooi tempo gemiddeld 2,5 uur weg.

Op dit moment doe ik jammer genoeg niet echt veel met hem door de week, omdat ik naar school moet en daarna moet werken.. En het is al vroeg donker.

Als ik wel tijd heb ga ik meestal een stuk wandelen, buitenrijden of laat ik hem vrijspringen.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:05

Als de tijd het toelaat en het niet zo vroeg donker is men ik zeker 3 keer in de week. Meestal longeer ik hem 2 keer in de week. Zondags hebben wel lekker vrij en de dag die dan overblijft is dan voor een heerlijke buitenrit (zonder zadel) of gewoon samen een eind lopen Lachen