[AR] Paard & Koets... de moeite waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Paard & Koets... de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 19:21

Wie is er gisteren of vandaag op P & K geweest, en hoe vonden jullie het?
Was het de moeite waard, zijn er veel nieuwe dingen te zien (en dan heb ik het niet over demo's / optredens, maar puur de beurs zelf)?

Als ik de website en artikelen moet geloven is de beurs "vernieuwend".

Oftewel: was het de moeite van bezoeken waard?

4-5 jaar geleden ben ik wel een dag geweest, vond het toen de moeite waard (ook niet zo vreemd als je nooit eerder bent geweest Clown), maar vorig jaar hoorde ik van een aantal mensen die waren geweest dat er weinig nieuwigheden waren ten opzichte van de jaren er voor, en dat de beurs een beetje tegenviel....

palousa_boy

Re: Paard & Koets... de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:24

voor sommige mensen zal het idd snel tegenvallen, bedenk echter dat het heel moeilijk is om iets nieuws te bedenken dat voor een breed publiek interessant is, laat staan een paar nieuwe zaken..

het komt er vaak op neer dat er iets is aangepast aan een wagen zoals de vering wat we een aantal jaren geleden zagen.
voor een hoop bezoekers zegt dit helemaal niks en denken nieteens na over of er vering zit in die wagen of niet, dat is voor ervaren wedstrijdrijders heel anders, die gaan juist voor die kleine technische verbeteringen (al heeft het zich al jaren ontwikkeld in de top)

om deze 2 groepen geinteresseerd te houden, dat is heel moeilijk, en dan kom je al snel uit op een kraam met de zaken die je thuis ook in de winkel hebt liggen, een paar wagens erbij, en je hebt weer een gevulde beursvloer..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:46

Ik ben gister geweest en vond de beurs tegenvallen. Maar 1 hal met wagens terwijl we vorig jaar wel 2 of 3 hallen hadden met wagens.
Ook het overige stand aanbod viel tegen.
Shows overdag hebben we niet veel gezien maar we hadden kaartjes gewonnen voor s'avonds dus die hebben we wel gezien.
wat ik jammer vond waren de lange opbouwfases en die huldiging. Onder dat eerste kom je niet onderuit. Maar een huldiging zonder te vertellen in welke klasse de mannen kampioen geworden waren vond ik nou niet echt geweldig.

Kortom ik vond de hele beurs dit jaar wat tegenvallen, vorig jaar was er meer en lag het tempo in de show wat hoger.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:52

Dit jaar was er geen veiling en dat scheelt alweer een hal en idd betrefdt stands vond ik dit jaar ook tegenvallen. Helaas heb ik zelf niet veel van de clinics/shows gezien.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:24

Wij gingen met een missie, en hebben dus ook een nieuwe wedstrijdwagen gekocht, maar verder was het een aanfluiting......
Veel minder aanbod, alles ruim gezet dat het niet opviel, maar miste zeker al 5 grote vertegenwoordigers van koetsen, minder verenigingen/stamboeken, minder kramen als anders, al met al, veel geld voor weinig.
Als ze zo doorgaan,blijft er niets over van P en K, het was erg rustig voor de zaterdag, menshow niet uitverkocht en weinig noviteiten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:06

Helaas wordt het ieder jaar een stuk duurder, zeker voor de standhouders kost het belachelijk veel. Wij spraken een standhouder; alleen al de elektriciteitskosten waren 100 euro duurder dan vorig jaar (voor 10 hele bolletjes licht). Steeds meer standhouders houden ermee op, en het leek gisteren ook veel rustiger kwa bezoekers dan de vorige jaren. 15 euro per persoon tikt ook behoorlijk aan als je, zoals de meeste menners, met je gezin gaat. En dan heb je nog niet je auto geparkeerd en nog niets gegeten of gedronken. Het afgelopen jaar waren er niet veel schokkend nieuwe dingen ontdekt in menwagenland, dus leek de beurs een beetje hetzelfde als vorig jaar.
Erg jammer dat de lege plekken opgevuld werden met grote, lege terassen of dat sommige standhouders zelf gratis mochten staan zodat de hal tenminste vol stond.

Menshow zijn we gelukkig niet geweest, was de eerste jaren erg leuk. Maar er is te weinig algehele regie. Het zijn allemaal aparte shows die achter elkaar komen, maar geen duidelijke show met inspanning - ontspanning, wat je nodig hebt om een goede show neer te zetten. En op een gegeven moment heb je alle shows ook wel weer een keer gezien. En dan is het leuk dat er weer een handvol vierspannen door de baan komen crossen, maar echt spectaculair is het niet meer.

Desondanks was het weer erg gezellig, heb ik zelf heerlijk aan een clinic mee kunnen doen en hebben we weer alle verschikkelijk mooie tuigen kunnen bekijken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:11

nou heb toch echt een heerlijke dag gehad gister, inclusief avond!

Petje af voor het organiseren weer, veel enthousiastme bij de mensen en volgend jaar zijn we er weer!

Heb ook nog wat dingen kunnen scoren, een Highland Pony van dichtbij gezien en mooie wagens bekeken. Shows waren ook leuk en doe elke keer weer leuke ideeen en goede tips op.

Toppie dus !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:15

Ik had wel heen gewilt, ben nog nooit geweest. Was uitgenodigd om gister met een clinic mee te rijden maar kon gister niet (had ik er bij aanmelding bijgezegt, dus dat ging handig).

Wie weet volgend jaar.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:35

Cheveyo schreef:
nou heb toch echt een heerlijke dag gehad gister, inclusief avond!

Petje af voor het organiseren weer, veel enthousiastme bij de mensen en volgend jaar zijn we er weer!

Heb ook nog wat dingen kunnen scoren, een Highland Pony van dichtbij gezien en mooie wagens bekeken. Shows waren ook leuk en doe elke keer weer leuke ideeen en goede tips op.

Toppie dus !

Als je ieder jaar gaat, zie je dat het terug loopt, ga je zo nu en dan es, is het een leuk festijn, maar helaas zijn wij gepokt en gemazzeld en dan valt het tegen.
Leuk vond ik ook altijd de verschillende rassen, om te zien en te aaien, maar nu stonden er maar een paar.
Heb zelf een PRE, maar die stonden er ook niet meer, wel Lusitano vrienden met een stand, ook weing barokke shows vergeleken met anders.
Iedereen komt voor iets anders, maar rijd dan liever naar Equitana, dat is echt waar voor je geld, super!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:36

foutje, gemazeld.....ipv gemazzeld

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:49

het was overigens niet mijn eerste keer Knipoog

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:05

Oke, vanmorgen toch de beslissing genomen om even te gaan kijken, inmiddels net weer thuis.

Zoals het merendeel van de reacties hierboven al aangaf: het viel tegen. Wat ik me van 4 jaar geleden wist te herinneren waren inderdaad meer standhouders, mooiere shows/clinics en een groter (en beter gevuld) beursoppervlak.

Waar ik voor kwam (een mooi setje koetslampen) is ook niet gelukt, dus al met al..... niet de moeite waard gebleken vandaag.

Wel een aantal bekende gezien, her en der een gezellig praatje, en het nodige gekwijl bij de betere tuigmakers, maar dat was het ook eigenlijk wel.

Het stamboeken aanbod viel me ook tegen, dat was vorige keer ook wel anders.

Misschien maar eens naar de Equitana.... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:40

Klopt precies was je zegt Divine. 4 jaar terug hadden ze de Brabanthal er ook nog bij, waardoor er ook grotere en meer stands waren.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:52

Dat zal het wel zijn geweest... een extra hal.

Ik kreeg bij de kleine piste echt het gevoel dat men daar voor een handjevol publiek een demo stond te geven. Is voor de deelnemers ook niet leuk. Vanuit het stamboek kregen we nog de vraag om mee te doen met een demonstratie, maar ik ben blij dat ik daar geen "ja" op heb gezegd.

Het lijkt er bij P en K een beetje op dat het ze net zo vergaat als Paard (jaartal), wat eerder in Utrecht werd gehouden. Eerste twee jaar ook geweldig, maar al vlug was het niks meer. Jammer!

1 pluspuntje: ik weet nu wel dat ik ovale of vierkante koetslampen een stuk mooier vind dan ronde, hahaha!

@Sjonniej: ben toch eigenlijk wel benieuwd wat je als standhouder betaalt voor een stukje beursvloer...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:04

Ja klopt, ik ben 3x langs de kleine piste (kempenhal) gelopen, en iedere keer stond daar maar een handjevol mensen. Echte fanatiekelingen die speciaal voor die clinic kwamen, mensen die met de clinicdeelnemer meekwamen en een stuk of 5 die toevallig in de hal waren aanbeland.
Ik heb zelf in de Peelhal gereden, daar stond nog behoorlijk wat publiek langs de lijn, omdat het ook een doorloop naar de grote piste was en een terras langs de korte zijde. Daardoor had je veel mensen die even kwamen kijken en dan weer doorliepen, maar dan houd je mensen langs de ring. (Kan me goed voorstellen dat een clinic van 3kwartier over houding/zit met maar 1 deelnemer veel te lang is voor het publiek)

Ik heb geen idee wat een standhouder betaald. Weet alleen dat ze dit jaar 150 euro voor alleen elektriciteit moesten betalen, terwijl dit vorig jaar nog maar 50 was.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:30

Peelhal was inderdaad drukker. In de Kempenhal zag ik een klein stukje vrijheidsdressuur (althans, denk dat het VD was Haha!), en met die twee meiden kreeg ik gewoon medelijden.
Als ik een demo zou geven, en er zouden maar 10 mensen staan... dan zou ik al snel de neiging hebben om die ring weer uit te rennen.

Moet deze week nog even langs de Lemerij, zal heer Boomkamp eens vragen wat je zoal kwijt bent als standhouder Knipoog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:32

Het ligt ook wel aan de soort clinic hoor. Grootste gedeelte op Paard en Koets is toch menners, dat heeft het niet zo op VD en dat soort gekkigheid. Daar werpen ze een blik op en lopen weer door. Dezelfde clinic als die ik reed had best nog wat mensen om de ring heen staan in de Kempenhal. Terwijl er bij de clinic over NH (of iets wat erop leek met paarden die los liepen en achter de meiden aan liepen) echt maar 15 man op de tribune zat.
Terwijl zo een NH clinic het op een evenement als Horse Event juist heel erg goed doet.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 16-11-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:34

De mooiste show was van die man met die 3 paarden die losliepen. Echt supergeweldig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:37

ik heb ook clinic gereden. bij ons gelukkig wel wat publiek. Wij reden ook in de peelhal.

Vond het idd wel kleiner nu. Volgend jaar gaan we denk ik niet.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:45

Ik snap best dat ze op P en K een gevarieerd aanbod willen laten zien (aan demo's/clinics dan), maar het is inderdaad vrij logisch dat het merendeel van de menners voorbij loopt aan dingen als VD en NH.
Dan zou ik als organisatie dat soort demo's vervangen door meer men-gerelateerde optredens. En met 2 in plaats van 3 pistes...

Misschien is paardenminded Nederland wel een beetje beursmoe na HorseEvent, WK vierspannen, WK mennen gehandicapten, NK, wedstrijden, etc etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:48

Dat valt allemaal wel mee denk ik, het zijn meer de kosten die de pan uit rijzen en iedereen heeft het van liever lede allemaal wel een keer gezien. Heel leuk al die shows, maar als je ze 2x gezien hebt, dan houdt het wel weer een keer op. Vierspannen indoor, hartstikke spectaculair, maar wel ieder jaar hetzelfde en niet veel anders dan een normale indoormarathon. En dat is met alles een beetje.

Welke clinic heb je gereden Maisie?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:56

Maisie, reed jij niet die clinic van Bob van Asselt?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:45

Ben vandaag geweest en vond het idd een beetje tegenvallen, veel het zelfde als vorig jaar en vond het kleiner. Vond ook dat er weinig werd aangeboden voor shetlanders qua mengebied beetje tegenvallend. Maar verder was het een leuk dagje uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:30