Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:59

Vorige week kreeg ik dit bericht binnen:

Citaat:
De Ledenraad van de KNHS heeft het concept heeft goedgekeurd van de eigen welzijnsnota voor paarden, zoals geschreven vanuit de eigen sector. De minister van LNV, Gerda Verburg, had de sector gevraagd dit zelf te doen omdat zij anders gedwongen zou zijn een nieuwe regulering op te leggen.

6.6. Aanbevelingen disciplinespecifiek:

6.6.1. Dressuur
- Het bitloos rijden van dressuurproeven reglementeren en daarmee starten

6.6.2. Springen
Naast andere opmerkingen m.b.t. springen
* Het gebruik van sterk inwerkende bitten niet meer toestaan (voorbeeld: pessoabit). Een onderzoek doen naar het gebruik van bitten, die in de springsport worden gebruikt. Nieuwe bitten, die op de markt komen, toetsen.
* Bitloos rijden van springconcoursen is toegestaan. Toenemende aandacht is nodig voor de inwerking van de optoming op andere delen van het paardenhoofd.


6.6.5. Mennen
Naast andere opmerkingen:
- De KNHS staat open voor een onderzoek naar bitloos mennen. Zolang de resultaten van een dergelijk onderzoek niet bekend zijn het bitloos mennen op de openbare weg niet toestaan.



Kan iemand mij een artikel nr. oid aanreiken waar inderdaad instaat dat dit verboden is? Rijden onder het zadel zonder bit is niet verboden.

Even afgezien of je voor of tegen bent en hoe je denkt over de veiligheid, graag die discussie ergens anders.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:46

ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je verzekering moeilijk kan doen als er aangetoond kan worden dat je bitloos onderweg was. in hoeverre dit feitelijk waar is weet ik niet.

ik kreeg de nieuwsbrief ook en was nogal verbaasd, er is mij ook niets bekend hierover. daarbij betreffen de punten uit de nieuwsbrief bij mijn weten niet meer dan voorstellen, het zijn in dat geval dus geen al opgestelde regels.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 01:03

Ik ben persoonlijk van mening dat je sowieso niet zonder bit moet gaan mennen op de openbare weg.
Dat is voor mij het zelfde als gaan mennen zonder zweep, je mist een essentieel onderdeel van de veiligheid.
Ondanks wat er vaak gezegd wordt over hoeveel je in te brengen hebt, ben ik van mening dat je met een bit iig voor de kar meer te zeggen hebt dan bitloos.
Daarbij sluiten veel verzekeringen het niet voor niets uit....

En nu even ontopic.
Er was iemand op bokt die een opleiging rechten heeft gedaan probeer die eens op te zoeken of vraag eens bij een verzekeringsmaatschappij of het ergens in staat.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:14

Avelienvd schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat je sowieso niet zonder bit moet gaan mennen op de openbare weg.
Dat is voor mij het zelfde als gaan mennen zonder zweep, je mist een essentieel onderdeel van de veiligheid.
Ondanks wat er vaak gezegd wordt over hoeveel je in te brengen hebt, ben ik van mening dat je met een bit iig voor de kar meer te zeggen hebt dan bitloos.
Daarbij sluiten veel verzekeringen het niet voor niets uit....


en dit soort antwoorden was juist waar ik níet om vroeg, moet ik het nog groter in mijn beginpost zetten? Boos!
Ik vind het echt een beetje irritant. Ik geef al aan in de beginpost dat het hier NIET om de discussie wel/niet, en wel/niet veilig gaat, kan ik dan beter tegen de muur gaan praten?

Inmiddels ben ik erachter:

Bitloos mennen op de openbare weg tijdens KNHS wedstrijden is verboden vooralsnog.

Buiten wedstrijden om moet je het zelf weten, net als bitloos onder het zadel.

Vraag me dan dus af hoe ze dat met mendurance doen. Aangezien endurance bitloos mag, zou mendurance ook bitloos moeten kunnen, máár dat gaat soms wel over de openbare weg.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:37

OHZ heb je je zit en je voelt direct je paard
Voor de wagen heb je alleen je leidsels en moet je je paard verdomd goed kennen om te zien of ze gespannen is.
Ik heb door de tandarts zelfs een bitje laten ontwerpen omdat Emma een draai in haar tong heeft waar je dus geen stang op kunt leggen.
Dat betekend dat er meer tussen hemel en aarde ( bit en bitloos ) is dan dat sommige mensen zich voor open willen stellen.
Een vreemd paard zou ik nooit bitloos voor de wagen knuppen, terwijl dochterlief die van ons ook af en toe bitloos ohz mee naar buiten neemt.
Je hebt een speciaal ontwikkeld bitloos menhoofdstel met drukpunten achter de oren, onder de kaak en neus, maar ook dat is in harde handen niet vriendelijk

Daarom gaat de KNHS ook niet mee in deze ontwikkeling, ook omdat je verzekeringstechnisch een probleem krijgt omdat je optoming goed moet zijn.
En bitloos nog niet bewezen veilig (en mede het bitloos hoofdstel) is.
Daarbij als je bitloos gaat toestaan hoe wil je dan voorkomen dat mensen met een gewoon stalhalster de wedstrijd ingaat met alle gevolgen van dien.
Denk ook niet dat de wedstrijdmenners voor bitloos open staan.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:01

In de mendurance is er wel lichte interesse voor het bitloos mennen (zie ook de voordelen in het artikel in de Mensport afgelopen maand) Op dit moment is er in het mendurance reglement nog niks opgenomen over het bit maar naast het mendurance reglement gaat nu aankomend jaar ook het alg wedstrijdreglement van de KNHS gelden omdat de mendurance officieel gaat worden. Ik ben benieuwd.

Anoniem

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:04

Er wordt niet alleen gedoeld op mendurance, maar ook op aangespannen marathons, de buitenwedstrijden gaan doorgaans ook voor een groot deel over openbare wegen en die vallen ook onder het hoedje van de KNHS.
Voor ook deze wedstrijden is een "correcte optoming" vereist volgens de richtlijnen van de KNHS.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:11

* Vraagt zich af wat er met een paardenhoofd gebeurd als de ruk en pluk menners met een bitloos hoofdstel gaan mennen, omdat iedereen zegt dat dat beter is voor je paard *

Ik zie dat je ondertussen zelf het artikel ook al gesnapt hebt. Maar de KNHS kan jou dus niet verbieden om in je vrije tijd bitloos over straat te mennen. Maar wel als jij tijdens een KNHS wedstrijd bitloos over straat ment, dus dat verbieden ze. Zolang het ze bitloos mennen over de openbare weg verbieden, kunnen er geen wedstrijden bitloos gereden worden. Tenzij iedereen zijn paard in de manege optuigt en daar niet meer uitkomt voordat het paard uitgespannen is.

Anoniem

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:12

Bij ons mág je niet eens bitloos deelnemen aan de menles, Sjonniej. Ik moet wel zeggen dat het ook alleen maar wedstrijdmenners zijn in deze lessen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:13

suleilitha schreef:
Bij ons mág je niet eens bitloos deelnemen aan de menles, Sjonniej. Ik moet wel zeggen dat het ook alleen maar wedstrijdmenners zijn in deze lessen.

Heb je mij ergens zien schrijven??

Anoniem

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:20

Bedoel er verder niks mee, Sjonniej.... sorry dat het zo over kwam!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:23

Ik roddel graag mee, maar ging dit niet over bitloos mennen op de openbare weg ipv een sessie maak-mensport-zwart?

Bij mijn weten is daar wettelijk niks over geregeld, maar het gaat in tegen de als normaal geldende manier van werken (met bit) en dat kan wel eens verkeerd uitpakken als het tot een rechtzaak komt. Er is namelijk wel bepaald dat je je paard ten allen tijde moet kunnen controleren en er zou wel eens kunnen geargumenteerd worden dat dat zonder bit onmogelijk is.

Groeten, SuSEQ

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:30

Ach ik weet dan iemand die door dat eenzijdige kijken zelfs uit de vereniging bitloos is gestapt.
Hij is voorstander van gebruik van het bitloze menhoofdstel, maar zoals gezegd is er meer tussen hemel en aarde en vindt ook hij het bitloos niet zaligmakend.
Weet hij ook dat het in wedstrijden not done is ,zoveel gevoel heeft hij wel

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:26

@ Echwel, en zo zijn er in de loop der tijd meer mensen geweest. persoonlijk ben ik wél een voorstander van bitloos werken toestaan, ook op (dressuur)wedstrijden. er zijn paarden die het bitloos nu eenmaal beter doen. echter, wat vaak vergeten wordt is om te kijken naar het juiste bit voor een paard. mijn pony had een bittenprobleem, écht een probleem, dus ik ging over op bitloos met haar. na enkele keren daarmee gewerkt te hebben, wilde mijn pony het hoofdstel niet eens meer aan. en toen ben ik verder gaan kijken (meerdere hoofdstellen en materialen geprobeerd). overigens zonder bekend te zijn met de myler hype. in amerika vond ik myler bitjes, waarbij een model zat waarbij ik een goed gevoel had icm mijn pony, weinig inwerking op de tong en zo meer van die aspectjes. mijn pony doet het daar nu goed op. overigens gebruikte ik voor het bitloos meerdere hoofdstellen met de doorschuifriempjes, ik heb er meerdere geprobeerd. mijn pony vond het in het begin prettig, maar dat hield na enkele oefensessies op. de kruisriempjes hebben geen fijne release (meerdere materialen getest hiervoor), zeker niet met een shettenbaard. daarbij sluiten ze heel het hoofd in en ook dat ervoer zij als onprettig. en dan heb ik nog een héél fijne gevoelige pony waarop je helemaal niet hard hoeft in te werken, ook niet in moeilijker situaties. alternatieven als touwhalsters e.d. vind ik paardonvriendelijk, de kruisriemhoofdstellen eigenlijk ook, als je met contact rijdt.

wat ik wil zeggen is, kijk wat bij je paard past, de één kan niet goed met een bepaalde optoming overweg, het andere wel. bitloos is niet zaligmakensd, dat heb ik zelf mogen ervaren en de voorkeur van mijn paarden is nog altijd het belangrijkste. kom ik van bitloos toch weer uit op een bit, prima. zij bepaalt wat ze prettig vindt, niet ik. het enige wat ik kan doen is voelen en kijken, wat experimenteren en zo de meest comfortabele optoming eruit plukken. en dat lukt aardig.

wat overigens ook wel wil bij haar, is haar stalhalster. aangezien ik overal voor open sta, en mijn pony zéér nette manieren heeft aan het halster, én goed op de stem is, wilde ik dat toch gedaan hebben. met stalhalster is zij net zo goed te rijden als met bit. echter, ze heeft absoluut geen moeite of problemen met haar bit, dus ik rijd haar gewoon met. bij een noodgeval kan je toch meer doen dan met een stalhalster, en een bitloos hoofdstel met meer inwerking is gewoon niet wat zij prettig vindt.

vwb het bitloos mennen op openbare weg, als je een veilig hoofdstel hebt en daarbij een paard dat goed overweg kan met dat hoofdstel, dan vind ik er niets mis mee. is helemaal afhankelijk van de combinatie/ aanspanning. het verbieden op wedstrijden kan ik me wel voorstellen, maar ik weet ook dat er paarden zijn die prima zonder bit te mennen zijn. echter, ik vind het van belang dat de keuze voor een optoming vanuit het paard gemaakt wordt, en niet vanuit principes waar de menner achter staat. dat is slechts van ondergeschikt belang. je ziet vaak dat mensen zich vastbijten in iets, uit hun eigen manier van denken en principes, ipv vanuit het belang van het paard. ja, er zijn paarden die niet van bitten houden, maar er zijn ook honderden verschillende mondstukken en cheeks. ik denk dat voor de meeste paarden gewoon een passend bit te vinden is. veelal gaat het erom dat men het paard niets in de mond wil doen. met de daarbij horende verschillende beweegredenen. in de afgelopen eeuwen is echter wel gebleken dat de meeste paarden prima kunnen wennen aan een bit in de mond en het gebruik daarvan. daarnaast vind ik iets om het hoofd knopen om het paard te besturen dan ook iets om over te discussiëren. zaken als touwhalsters en menhoofdstellen met koordjes onder de kaak (en langs de rand waar een dikke zenuw loopt!) vind ik zéker niet vriendelijker dan een passend bit.

vwb het 'uit de vereniging stappen', in de loop der tijd hebben er meer mensen afgehaakt. ik was zelf aanwezig bij de oprichting en wil de vereniging ook gewoon blijven steunen, omdat ik van mening ben dat er nu eenmaal paarden zijn die bitloos prettiger en daardoor beter kunnen werken. het bitloos rijden toestaan in de ringdressuur zou ik een mooi iets vinden, laat de keuze bij de combinatie, ik heb mooie combinaties gezien ohz die bitloos dressuur rijden. zelf rijd ik mijn paard momenteel ook bitloos. wel met een vriendelijke optoming overigens, geen stropriempjes oid.
maar goed, ik was er ook onderdeel van toen de vereniging werd opgericht, op dat moment werkte ik bitloos met mijn pony. kort daarop gingen wij weer over op bit omdat ze het bitloos dus helemaal niet zo prettig vond. dat viel op dat moment niet echt in goede aarde bij enkele mensen van de vereniging. daarop heb ik dan ook afscheid genomen.

ik vind het nogal kortzichtig om met het één het andere uit te sluiten. bitloos mennen zou ik niet uitsluiten, ik vind het echter wel iets om zéér voorzichtig mee te werk te gaan, en ook iets alleen geschikt voor mensen die weten wat zij doen, die hun paard kennen, en in staat zijn om een weloverwogen keuze te maken die past bij zowel hun hand als bij het paard als het gaat om optoming. mennen met bit zou ik ook zéker niet uitsluiten, bij ons op stal wordt heel veel aangespannen gereden en allemaal met bit. geen enkel probleem met de bitten. het bitloos mennen nog eens officiëel onder de loep nemen lijkt me helemaal niet onverstandig, wellicht zijn daar paarden mee gebaat. echter, om het toe te staan vanwege principes van de eigenaren (want hoe vaak betreft het niet paarden die prima met een bit overweg kunnen, maar die omwille van de wensen van hun eigenaar per sé bitloos moeten gereden worden), vind ik dan weer onzinnig. het moet gaan om het páárd, en waarop deze goed het gevraagde kan uitvoeren.

een aparte regel invoeren voor paarden die problemen hebben met het bit maar zonder bit uitstekend in staat zijn om dat te doen wat hen gevraagd wordt, niks mis mee.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:35

Je verhaal klinkt niet meer dan redelijk. De vraag is alleen, hoeveel mensen bekijken het probleem nu echt vanuit het paard?? Naar mijn gevoel gaat zeker 90% van de ruiters/menners uit van hun eigen principe, of deze nu bitloos of met bit is. Jij zegt dat bitloos best te proberen is, als blijkt dat het paard hier het beste op loopt. Maar wie gaat dat bepalen? En hoe kan je een regel maken voor paarden die problemen hebben met een bit?
Voorbeeld; Ik ben helemaal bitloos-fan, maar ben ook eigenlijk wel prestatiegericht. Maar het feit dat ik met een bit moet rijden (wat tegne mijn principe is), houd mij tegen. Deze regel wordt ingevoerd en gaat mij redden. Ik zeg; Mijn paard kan niet tegen een bit en ik rijd hem al x jaren bitloos. Dan zou je in een uitgebreid geval zelfs een commissie op kunnen zetten die dat komt controleren. Als ik dan echt kwaad wil en bitloos wil starten, kan ik mijn paard angst aanleren bij een bit. Kwestie van conditioneren. Commisie komt kijken hoe het paard op een bit reageert; Nee paard reageert niet goed. Je mag bitloos rijden. (Dan denken we er even niet aan dat het vrij logisch is dat een paard niet reageert op een bit als hij dat nog nooit in heeft gehad)
Reglementen moeten mensen voor zichzelf beschermen. Niet iedereen heeft het in zijn vingers om bitloos te mennen, niet iedereen heeft het in zich om naar zijn paard te luisteren, niet iedereen is zo verstandig om afwegingen te maken i.p.v. elk artikel te geloven.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:03

Sjonniej schreef:
Je verhaal klinkt niet meer dan redelijk. De vraag is alleen, hoeveel mensen bekijken het probleem nu echt vanuit het paard?? Naar mijn gevoel gaat zeker 90% van de ruiters/menners uit van hun eigen principe, of deze nu bitloos of met bit is. Jij zegt dat bitloos best te proberen is, als blijkt dat het paard hier het beste op loopt. Maar wie gaat dat bepalen? En hoe kan je een regel maken voor paarden die problemen hebben met een bit?
Voorbeeld; Ik ben helemaal bitloos-fan, maar ben ook eigenlijk wel prestatiegericht. Maar het feit dat ik met een bit moet rijden (wat tegne mijn principe is), houd mij tegen. Deze regel wordt ingevoerd en gaat mij redden. Ik zeg; Mijn paard kan niet tegen een bit en ik rijd hem al x jaren bitloos. Dan zou je in een uitgebreid geval zelfs een commissie op kunnen zetten die dat komt controleren. Als ik dan echt kwaad wil en bitloos wil starten, kan ik mijn paard angst aanleren bij een bit. Kwestie van conditioneren. Commisie komt kijken hoe het paard op een bit reageert; Nee paard reageert niet goed. Je mag bitloos rijden. (Dan denken we er even niet aan dat het vrij logisch is dat een paard niet reageert op een bit als hij dat nog nooit in heeft gehad)
Reglementen moeten mensen voor zichzelf beschermen. Niet iedereen heeft het in zijn vingers om bitloos te mennen, niet iedereen heeft het in zich om naar zijn paard te luisteren, niet iedereen is zo verstandig om afwegingen te maken i.p.v. elk artikel te geloven.


MN die zin, spijkers met koppen! er zijn een hoop regels die de paarden tegen hun eigen eigenaren moeten beschermen, denk bijv. aan het verbod op gebruik van bepaalde bitten. echter, het gebeurt toch. niet iedere deelnemer aan een wedstrijd kan onder de loep genomen worden, en dat maakt dat het misbruik van hulpmiddelen toch mogelijk is.

het probleem zit zoals altijd bij de persoon(en) die met het paard werken. wat mij opvalt is dat sinds het bitloos zo'n opmars maakte, er ineens heel veel paarden zijn die slecht met een bit kunnen. is het iets wat eerder nooit is opgevallen, was men niet genoeg met het welzijn van het paard bezig, of is het toch iets van onze moderne 'feelgood' maatschappij dat we geen ijzer/ metaal meer in de paardenmond willen hebben? ditzelfde zie je overigens gebeuren bij het opstallen van paarden, het gebruik van zadelbomen, ijzers, en zelfs in het voeren.

ik denk dat heel veel mensen niet in staat zijn om een paard écht goed te beoordelen. niet omdat ze het niet kúnnen, maar omdat velen niet (meer) openstaan voor het experimenteren tot de juiste optoming gevonden is. voorbeeld is een stalgenoot van mij. zij heeft inmiddels enórm veel bitten geprobeerd. ze heeft een jonge haflinger en dit is niet het makkelijkste paard, bitloos mennen met hem bestempelen wij per definitie als onveilig. op zich is het een prima braaf dier, maar ook een jong dier dat behoorlijk karakter heeft, wat zowel een vloek kan zijn als een zegen. de stalgenoot is zoekende naar het juiste bit en probeert van alles uit. bij het ene is bij het indoen al duidelijk dat het paard het niet prettig vindt zitten, bij het andere duurt het wat langer.
in zo'n situatie zie je vaak al gauw dat men naar bitloos grijpt, zeker voor degenen die eigenlijk al zéér pro bitloos zijn. nu ben ik dat zelf ook wel, maar alleen als het het paard ten goede komt.

nou is experimenteren met bitten zowiezo al iets wat veel mensen tegenstaat. imo móét je wel, als je een paard hebt wat heel stellig is in wat hij wel en niet prettig vindt. experimenteren kan heel voorzichtig gebeuren, en het beginsel is al te zien wanneer je gewoon gaat wandelen met een bepaald bit in. indien er kans van slagen is ga je er rustig mee rijden, stap twee. eigenlijk heel simpel, maar voor een bepaalde groep not done.

ik denk dat er veel paarden zijn voor welke dit geldt. uiteindelijk begint praktisch iedereen met een 'standaard' bit, een africhtingsbit of een 'standaard' menstang. ook dit is door mensen bepaald, maar als je 't mij vraagt bepaalt het individuele paard welk bit voor hem een africhtingsbit is, en wat paardvriendelijk is. denk aan het enkelgebroken trensje. ik ken meerdere paarden die daarmee echt NIET overweg kunnen. imo is het de openheid en het kennen van je paard wat moet maken dat er verder gekeken wordt. vaak zie je echter een gevecht ontstaan om toch maar door te zetten, en aan het comfort van de optoming wordt niet gedacht.

anders is dit bij het fenomeen bitloos. als het paard zich tegen één bit verzet wordt al snel naar bitloos gegrepen. is het paard daar prettiger onder, dan heeft hij een bitten-probleem. imo is het niet zo simpel. een paardenmond is complex en voor ieder individu verschillend, hierbij telt zowel de anatomie van de mond als het karakter en de gevoeligheid van het paard mee.

echter, kortzichtigheid en onwil van eigenaren maakt dat er niet meer gekeken wordt naar het individuele paard, maar naar het doel van de eigenaar. wil je presteren, dan MOET er een bit in. persoonlijk vind ik het oneerlijk om voor een bepaald bit te kiezen om maar wedstrijden te kunnen rijden, ipv te kiezen voor waarmee het paard overweg kan. aan de andere kant vind ik het ook oneerlijk om alle bitten als dierenbeulerij te bestempelen omdat één bit niet fijn zit bij een bepaald paard.
hoeveel mensen gaan er nu echt uit van dat wat het paard ze aangeeft? ik denk niet erg veel eigenlijk. het meeste is gebaseerd op eigen principes, en vaak zijn die gebaseerd op artikelen uit bladen en van internet. als iemand een artikel openbaar maakt over longbloedingen bij renpaarden, waarin enkele regels staan over de invloed van het bit hierop, is een bit gelijk slecht. 'zie je wel, allemaal door die $#%** bitten!'. zo bekrompen kan het zijn. dat een renpaard waarbij de jockey aan de teugels hangt niet te vergelijken is met een normaal recreatiepaard schiet er voor het gemak even bij in.

daarbij komt ook nog dat mensen vaak zien wat zij wíllen zien. paard schudt een keer met het hoofd of doet de tong een keer over het bit in de beleerfase, en meteen is er sprake van een bitprobleem 'zie je wel!'.

angst opwekkend voor het bit teneinde het bitloos wedstrijdrijden te bewerkstelligen is niet ondenkbaar. ik bedoel, een paard dat nooit een bit heeft ingehad zal altijd wat onrustig en 'zeurderig' reageren, net als een veulen dat voor het eerst een halster aanmoet. komt er bijv. een commissie kijken naar zo'n paard, dan lijkt het inderdaad of het dier een gruwelijke hekel aan bitten heeft. zo simpel kan het al zijn.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:10

Het is de mennerhand (of ruiterhand) die een bit verdraagzaam maakt (of niet).

Ik vind voor beide wat voor te zeggen en ik vind dat iedereen mag doen wat hij/zij wil, maar ik blijf fijn bij mijn Liverpooltje Ach gut

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:12

Mee eens. Maar zoals EchWel ook al aanhaalde, denk ik dat er voor bijna elk paard wel een goed bit te vinden is (enkele uitzonderingen bevestigen een regel toch?). Je zal alleen af moeten stappen van de standaard liverpool, of de andere bitten die in de etalage van een ruitersportzaak hangen.

Dat een paard een bit is moet omdat de eigenaar wil presteren hoeft niet zo grof te zijn zoals jij beschrijft. Er zijn behoorlijk wat bitten waar je als menner mee aan de start mag komen. Het enige wat omschreven staat is dat je geen onvriendelijke bitten mag gebruiken, lekker discutabel maar zo zijn reglementen nu eenmaal. Het is als menner dus heel goed mogelijk om een goed bit te vinden voor je paard. Zo hoeft een paard dus niet te lijden onder de prestatiedrang van de eigenaar.

Natuurlijk is het 'vreemd' dat de mens uitgangsbitten bepaald. Maar gebleken is dat het gros van de paarden redelijk tot goed loopt op die bitten. En je moet toch ergens een uitgangspunt hebben om te beginnen. Om nu meteen met een trens te gaan mennen of een ongebroken trens te rijden is ook weer zo wat. Je moet ergens een startpunt hebben. En ik denk dat zeker een Liverpool een heel goed men-start-bit is. Onder het zadel zie je dat de dubbelgebroken trens steeds meer het startpunt wordt.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:15

Er rijdt hier in het dorp al jaren iemand met haar Tinker bitloos voor de kar. Gaat prima en ik denk niet dat zij dat ineens gaan veranderen als het 'verboden' is/wordt. Haha!
(En gelijk hebben ze Knipoog ).

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:57

Twiggy2008 schreef:
Er rijdt hier in het dorp al jaren iemand met haar Tinker bitloos voor de kar. Gaat prima en ik denk niet dat zij dat ineens gaan veranderen als het 'verboden' is/wordt. Haha!
(En gelijk hebben ze Knipoog ).

We hebben het over wedstrijd mennen en daarbij kun je niet zeggen dat bitloos prima is.
Denk dat wanneer je menners met het bitloze hoofdstel door de hindernissen stuurt je heel wat angstige paarden krijgt dan met bit.
Zoals gezegd alleen het birloze menhoofdstel met nare drukpunten is voor de wagen het enige alternatief, voor de rest zou ik mij eens achter de oren krabben als je met een ander soort hoofdstel wil rijden

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:14

Ik vraag me nog steeds af wat er met een paardenhoofd gebeurd als menners op eenzelfde manier blijven sturen. Je komt er regelmatig tegen die te korte armen hebben om een wending door te komen....

Twiggy; Person Who Example; Dat het bij 1 iemand goed gaat, of anders is dan rechtuit, wil niet zeggen dat het bij iedereen goed gaat.

Anoniem

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:18

En een Tinker is geen gebruikskruising met tuiger-, hackney of draverbloed die je vaak in de marathons tegenkomt.... je hebt wel weer met hete donderstralen te maken. En poets in dit verhaal aangespannen Welshjes niet uit en andere felle ponysoorten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:23

Nu ben ik geen voorstander van bitloos, maar ik vraag me af waarom een 'hete donderstraal' minder goed op bitloos zou reageren dan een tinker. Het lijkt me eerder andersom.

Anoniem

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:26

Dat zeg ik niet helemaal al is het wel zo dat je met een bit verfijndere hulpen kunt geven dan zonder vanaf de bok.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:30

Dat zeg je niet maar dat is wel mijn conclusie. Jij zegt dat bitloos rijden met een tinker niet te vergelijken is met bitloos rijden met 'hete donderstralen'. Ik vraag me af waarom??