[AR] foto's en filmpjes betuigen + leidselklem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

foto's en filmpjes betuigen + leidselklem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:01

Ik heb hier de foto's doorgenomen. Niet allemaal dus misschien heb ik iets gemist. Ik zoek foto's en filmpjes die duidelijk stap voor stap aangeven hoe het hele aanspannen in z'n werk gaat. Het zal vele vragen van nieuwe menners duidelijk beantwoorden denk ik. Zelf heb ik wat moeite -lukt wel hoor- met het opsteken en uitnemen van de leidsels. Een filmpje of foto's zouden dan heel welkom zijn.
Trouwens... wat leuk dat je nu ook een video keuze hebt bij het samenstellen van een bericht. Ik zal in de toekomst ook weleens een kort clip toevoegen.

Vraagje: waarvoor dient de leidselklem bij een tweespan? Heeft iemand daar een duidelijke foto of clip van?

josie

Re: foto's en filmpjes betuigen + leidselklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:24

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:30

Thanks, josie. Het opsteken van de leidsels is daar niet goed te zien. Goede foto's verder inderdaad.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:33

Leidselklemmen hebben geen nut bij enkelspan en tweespan als gebruik wordt gemaakt van kruisleidsels. Gebruik je twee enkelspanleidsels bij het rijden met een tweespan, dan zijn ze wel handig om de leidsels te fixeren. Bij tandem en vierspan worden ze gebruikt bij het tweehandig mensysteem als blok (uitgangspositie).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:42

AR-ITP---> AR

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:15

Ik vindt het op maat maken van de leidsels op mencursus.net wel erg kort door de bocht. Toch is het opstappen naar mijn mening een zeer belangrijk en ook risicovol deel van het aangespannen rijden. Hoe vaak hoor je wel niet dat er iets tijdens het opstappen misgaat. Door de volgende stappen correct uit te voeren heb je in geval van nood tijdens het opstappen enigzinds meer controle over het span.

2-span opnemen van de leidsels:

1. Men overtuigd zich van het correcte toestand van koets en aanspanning.
2. Men gaat naast het linker paard, ter hoogte van het schofttuig staan.
3. Men neemt 1 armlengte afstand en blijft hier staan.
4. Men maakt de opgestoken leidsels los en legt ze geordend over de linker onderarm
5. Men neemt de rechter leidsel, vlak achter de gesp tussen wijsvinger en middelvinger op en neemt met gevoel verbinding op met het rechter paard. Dan glijdt de rechterhand naar beneden tot aan de broeknaad en deze maat houdt men vast!
6. Men neemt nu de linker leidsel tussen duim en wijsvinger en brengt de linkergesp op dezelfde maat. Hierbij de maat van het rechterleidsel niet veranderen! Daarna de linkerleidsel met ca 10 cm verlengen en deze maat vasthouden.
7. De leidsels in de linkerhand in de uitgangshouding overnemen.
8. Nu dient men de maat, afhankelijk van aanspanning en koets om een bepaalde maat te verlengen.
9. Men legt over het linker leidsel een veiligheidslus aan.
10. Men gaat nu zijwaards/achterwaards met blik op de paarden richting koets, stijgt op en laat tussentijds de veiligheidslus vieren en gaat zitten.
11. Het leidseleinde wordt van de linkeronderarn genomen en wordt links naast het linkerbeen afgehangen.
12. Men maakt de rem los en neemt de zweep in de rechterhand.
13. Men is gereed om weg te rijden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:13

Met dank aan Neonlight. Ik had nog geschreven op AR-ITP; dat mag naar hier verplaatst worden.