[AR] 1,5 is toch te jong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannico09

1,5 is toch te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:17

Ik wil graag jullie advies. Ik heb zelf 0,0 verstand van aangespannen rijden.
Ik heb vorig jaar een leuk veulentje gefokt, netjes na 5,5 maand gespeend. En toen toch maar besloten om d'r als jaarling te verkopen. Toevallig zochten mensen in de buurt een leuke pony als weidemaatje en om later te gaan betuigen. Nu kreeg ik gisteren een mailtje met foto dat alles goed gaat en dat ze inmiddels betuigd is. Foto erbij, en jawel hoor madam in tuig, karretje erachter en iemand op de bok. Ze is geboren in mei 2007, dus nog niet eens 1,5?
Is dat normaal?

Marlous

Re: 1,5 is toch te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:20

Ik weet wel dat het voor de kar beleren eerder 'kan' dan het inrijden.. Maar 1,5 lijkt me wel erg jong hoor!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:20

Dit is absoluut niet normaal.

Een paardje van die leeftijd zit nog volop in de groei.
Zou hier niet blij mee zijn en er ook wat van zeggen. Dit is heel slecht voor je paard.

Als ze jong (zeg 2.5) zijn en af en toe een leidsel omhangen ok. Ben voorstander van eerst een jaar of 3 voor je er mee aan het werk gaat maar dat is persoonlijk. Vaak beginnen ze ook met een sleep er achter, dan sulky of iets lichts. Maar met anderhalf het tuig er op en de kar er achter vind ik echt te gek voor woorden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:21

Dat is echt niet normaal. Veel te jong!

Ik vind rustig aan beginnen vanaf een leeftijd van 3 normaal. Knipoog

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:22

Helemaal niet!
Dat diertje hoort nu nog helemaal niet te werken. Zo'n jong dier hoort op een weide te spelen met zijn vriendjes en alles te verkennen.
Wanneer men nu al een kar achter dat paard zet mag je er zeker van zijn dat je het dier gewoon kapot maakt! Het dier is nog niet eens volgroeid!
Ik zou toch eens de nieuwe eigenaren contacteren, want moest dit met een van mijn paarden gebeuren neem ik het dier gewoon terug in mijn bezit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:23

Mo_I_Rana schreef:
Helemaal niet!
Dat diertje hoort nu nog helemaal niet te werken. Zo'n jong dier hoort op een weide te spelen met zijn vriendjes en alles te verkennen.
Wanneer men nu al een kar achter dat paard zet mag je er zeker van zijn dat je het dier gewoon kapot maakt! Het dier is nog niet eens volgroeid!
Ik zou toch eens de nieuwe eigenaren contacteren, want moest dit met een van mijn paarden gebeuren neem ik het dier gewoon terug in mijn bezit.

verkocht is verkocht
hoe wil je dat juridisch aanvechten?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:24

Vind dit idd erg jong!

Dravers worden met anderhalf beleerd voor een sulky (Deze is veel lichter dan een gewone kar) en gaan vaak daarna nog de wei in om te groeien enz..

Maar anderhalf vind ik not done Boos! helemaal niet om dan al aan het werk te gaan..

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:26

Ik moet zeggen dat ik ook heel slecht heb geslapen vanacht. Ik voel me verplicht om het volgende veulen zelf op te fokken tot minimaal 2,5.
Ik heb natuurlijk een mailtje teruggestuurd en gezegd dat ik niet vrolijk werd van hun mailtje en dat het imo pas van 2,5 kon.
Heb nog geen reactie gehad. Misschien zitten ze op bokt? Anders stuur ik deze link wel door ter info...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:49

Ik zou als ik jou was niet bokt erbij halen hoor, je kan beter naar wat betrouwbaardere bronnen op zoek gaan. (boeken, tijdschriften, etc)

Maar het is zeker niet normaal, maar het gebeurd helaas wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:51

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:21

@tamary: bedankt
En iedereen verder bedankt voor de reacties. Zoals ik al vermoedde is het idd niet de bedoeling om met 1,5 al een paard te beleren.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:58

ik denk dat deze mensen op deze manier niet lang plezier zullen hebben van hun pony. toch op zijn minst nog een jaar wachten met beginnen te beleren.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:22

1,5 jaar is wel erg jong zeg, schandalig gewoon; is gewoon een lekkere jaarling en moet alleen maar spelen en rennen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:25

wow schandalig toch , zal ook gewoon link sturen met informatie

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:27

Te jong! Tis wel dat de paarden in tuig iets eerder worden beleerd, maar geen 1.5.
Hij moet lekker kunnen spelen met andere paardjes en eerst z'n ontwikkeling volooien

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:32

Schandalig inderdaad........... heb zo'n grondige hekel aan dat soort praktijken. Vroeger (en tegenwoordig) wordt 2,5 jarige leeftijd al iets meer geaccepteerd, al ben ik óok daar geen voorstander van.
Wat is nu even die minstens 3 jaartjes wachten op een heel paardenleven lang plezier hebben van je pony?!
Nou als ze zo bezig zijn kunnen ze 't beest maar net zo goed iedere dag flink aan de longe laten lopen, springen moet dan ook wel kunnen en achja, 'laten we hem ook maar even inrijden, is dat ook gebeurd'. Frusty

maar 1,5 jaar?! Komop joh dat is nog echt een báby! Die horen te spelen in de wei en rustigjes aan te leren aan het voetjes geven, braaf meelopen en dat soort dingen.
Echt belachelijk.

Ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden om dit te horen als het mijn eigen gefokt veulentje geweest zou zijn.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-10-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:36

jesterlover schreef:
Vind dit idd erg jong!

Dravers worden met anderhalf beleerd voor een sulky (Deze is veel lichter dan een gewone kar) en gaan vaak daarna nog de wei in om te groeien enz..

Maar anderhalf vind ik not done Boos! helemaal niet om dan al aan het werk te gaan..

dravers weer op de wei?? nou als ze goed zijn echt niet hoor, maar het is niet voor niks dat die op zijn op hun 6de..

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:24

Eerlijk gezegd is 1,5 jaar wel erg jong.
2,5 zou ik nog wel een beetje kunnen snappen, maar 1,5!!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:48

dit lijkt me echt veel te jong ik ga mee met bovenstaand commentaar

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:52

gebeurt veel bij tuigpaarden en dravers, zolang ze maar voor een licht karretje staan en een licht tuigje ophebben kan het best..
in het begin vond ik het ook raar en zielig voor de paarden, maar na 30000 keer uitleg gekregen te hebben heb ik uiteindelijk zelf mijn dravertje zo staan beleren (eerst 2 maanden zonder kar tot hij 1 jaar en 8 maandjes was) en er is nu echt een prachtpaard uitgekomen, veel van deze paarden gaan meteen na het beleren (dat ze ook voor de kar goed kunnen lopen) een paar maanden in het land ofzo om goed aan te sterken

Gr

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:53

cheyentic schreef:
jesterlover schreef:
Vind dit idd erg jong!

dravers weer op de wei?? nou als ze goed zijn echt niet hoor, maar het is niet voor niks dat die op zijn op hun 6de..

zijn nog genoeg 10jarige dravers die in de top meedraaien, kijk naar een pacific valley..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:56

cheyentic schreef:
jesterlover schreef:
Vind dit idd erg jong!

zijn nog genoeg 10jarige dravers die in de top meedraaien, kijk naar een pacific valley..[/quote]

en wat als ze 15 zijn ?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:58

dravers weer op de wei?? nou als ze goed zijn echt niet hoor, maar het is niet voor niks dat die op zijn op hun 6de..[/quote]

zijn nog genoeg 10jarige dravers die in de top meedraaien, kijk naar een pacific valley..[/quote]

en wat als ze 15 zijn ?[/quote]

dan zijn ze lekker met pensioen en doen ze nog heel trouw hun werk als rijpaard..
ken zat dravers ook 1 die is 22 en die is nog topfit als rijpaard..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:05

Ik ken ook een KWPN-er van 30 die nog een marathon lopen kan. Maar dat bevestigd nog niet dat alle paarden zo lang mee gaan...
Paarden die op jonge leeftijd worden gebruikt zijn gewoon vroeger versleten, hoe je het ook wendt of keert.
Dravers en renpaarden zijn natuurlijke extreme voorbeelden.

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:13

maaikj schreef:

en wat als ze 15 zijn ?[/quote]

dan zijn ze lekker met pensioen en doen ze nog heel trouw hun werk als rijpaard..
ken zat dravers ook 1 die is 22 en die is nog topfit als rijpaard..[/quote]

Nou, die wil ik dan wel eens leren kennen.
De ''normale'' draver wordt beleerd op 18 maand en op gemiddeld 3 jr 1ste wedstrijd.
Zijn ze niet meer goed, of lopen ze niet zoals ze het willen, of 'versleten' ?
Dan gaan ze naar de slacht, de meeste dravermensen in Belgie vinden het veel te veel moeite en tijd kosten om hun draver te verkopen en zijn al blij met de slachtprijs want als je toch iemand vind dan geeft die toch maar 300 euro meer..
Jammer genoeg is dit zo..

Maar 1,5 jaar is echt te jong ! Kan je niet met die mensen telefoneren ipv emailen ? dan kan je het eens goed uitleggen, misschien weten ze het gewoon niet (wat me zou verwonderen )