[AR] Wie ment er zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Wie ment er zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:36

Ik heb diverse topics doorgespit, maar zou nou graag weten wie er hier op bokt zonder bit ment.
Om ervaringen uit te wisselen, bijvoorbeeld: welk hoofdstel gebruik je? ..... etc.
En dan graag zonder de reacties van mensen die niet bitloos mennen (en er niet aan willen beginnen).. want die zag ik genoeg ik de doorgespitte topics Clown
Laatst bijgewerkt door e_horse op 23-10-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Re: Wie ment er zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:39

Ik weet dat er in de beginpost staat dat je 'diverse topics' hebt doorgespit (er staat ook een topic op AR over bitloos mennen direct onder jouw topic) maar misschien heb je hier ook wat aan.

Er worden namelijk nogal veel bitloos mennen topics geopend de laatste tijd... dus de zoekfunctie is ook altijd een uitkomst Knipoog

[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?
( In bovenstaand topic is veel handige info te vinden)
[AR] Bitloos mennen, vanwege onderbeet?
[AR] bitloos voor de kar
[AR] Bitloos mennen?

In onderstaand topic wordt ook gevraagd om mensen die bitloos mennen:
[AR] Bitloos mennen
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-10-08 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

D_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:49

Leuk onderwerp en ook een leuke opzet! niks tegen de mening van de tegenstanders maar die lees je inderdaad al genoeg Clown
Ik ben met mijn pony nog bezig met het beleren en doe dat zonder bit. toen ik haar deze zomer kocht was ze al bereden met bit en ook al aan de lange lijnen gewend met bit (gewoon gebroken trensje). Ze was erg nerveus en stak bij elk teugelcontact haar neus in de lucht. Dat we bitloos zouden gaan stond voor mij al vast en het blijkt een heel goede keus. Ze is rustiger en laat haar hoofdje nu wel zakken. We zijn al veel langs de weg geweest en ze is uitstekend te sturen en terug te nemen ook als ze schrikt, bang is of achter andere paarden aan wil neem ik haar makelijk terug.
Ik gebruik het kruislingssysteem. Heb het de eerste keer om gedaan en zo met haar weg gelopen, gaat gelijk goed!
Heb laats het zelfde hoofdstel op mijn 18 jarige shet gedaan, hij is met pension en vroeger altijd met bit gement. Hij snap er niets van!! halt houden ging goed maar het duurde wel 15 min. tot we een bochtje maakte!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:53

JoyCiej007 schreef:
Ik weet dat er in de beginpost staat dat je 'diverse topics' hebt doorgespit (er staat ook een topic op AR over bitloos mennen direct onder jouw topic) maar misschien heb je hier ook wat aan.

Er worden namelijk nogal veel bitloos mennen topics geopend de laatste tijd... dus de zoekfunctie is ook altijd een uitkomst Knipoog

[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?
( In bovenstaand topic is veel handige info te vinden)
[AR] Bitloos mennen, vanwege onderbeet?
[AR] bitloos voor de kar
[AR] Bitloos mennen?

In onderstaand topic wordt ook gevraagd om mensen die bitloos mennen:
[AR] Bitloos mennen

Ja, die heb ik allemaal al voorbij zien komen. Maar er staat voor 99% tegenstand in, dus ik ben nu op zoek naar die 1% voorstand zeg maar Haha!

Het topic onder mijn topic gaat over de vraag: "Klopt het dat een paard met een bitloze optoming niet goed te houden is???"
en dat is dus ook niet wat ik zoek Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:57

@D_tje: dat van die neus in de lucht herken ik!
Bij iets engs langs de weg wilde ik Harlie inhouden: meteen het hoofd in de lucht en tegen het bit. Terwijl ik echt niet hard aan het bit trek. Nu met bitloos hoef ik hem niet eens meer in te houden. Hij kijkt naar het 'enge' gaat soms met een bocht er omheen, maar rent amper meer weg.

Hij loopt ook veel harder en vrolijker voor de wagen. Ik merk echt duidelijk verschil.

Gister een rondje gemaakt met een nogal frisse Harlie Lachen hij ging harder dan normaal echt helemaal maf in draf...
Schrok van dingen en wilde op de terugweg weer graag naar huis (heeft hij normaal helemaal geen last van haha: sjok sjok), maar was goed te sturen en goed te houden.

Voor de gelegenheid had ik een knalgeelhesje aan van Arabesk: "Ja, goed gezien: ijzervrij Knipoog "
Ze heeft ook nog wat leuke filmpjes gemaakt, ik ben erg benieuwd!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:43

Verder nog iemand die bitloos ment?

D_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:34

blijkbaar zijn wij de enige ijzerloze hier Clown
maar e-horse wat voor hoofdstel gebruik jij zelf eigenlijk?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:38

Ik kan me herinneren dat ongeveer een jaar geleden een uitgebreid artikel stond in de MenSport over bitloos mennen.
Zelfs de sceptici (o.a. instructeurs van Deurne) vonden het eigenlijk best wel goed gaan. Misschien dat je via de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden aan wat contactpersonen kunt komen?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:48

D_tje: ik heb net de originele Cook aangeschaft, wel prijzig, maar goede kwaliteit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:06

het Cook principe en andere insnoerhoofdstellen vindt mijn pony niets. normaal gesproken heb ik een mylerbitje voor haar, maar laatst leek het me leuk om eens zonder bit te gaan, en heb ik de leidsels aan haar gewone eigen stalhalster gedaan. net zo licht en makkelijk te rijden, niets aan het handje. nu moet ik er wel bijzeggen dat ik sta op goede manieren aan het halster van mijn dieren, alsmede een goede training op stemhulpen. mijn paarden zijn alledrie keurig opgevoed aan het halster, de jongste werkt nog niet (2,5 jaar immers), de andere twee zijn beiden net zo makkelijk met als zonder bit te bewerken. Flicka is ietsje lastiger dan Faram omdat zij zo gevoelig is. bij haar moet je de druk laag houden en ruimte geven, een stalhalster is voor haar dus een betere keuze dan een hoofdstel met kruisriemen oid. qua bit moet er voor haar een kleine tongvrijheid inzitten.

desondanks zou ik niet zomaar iedereen aanraden om het 'maar eens bitloos te proberen' voor de wagen.

overigens rijd ik met mijn paard momenteel ook zonder bit, volgens het principe van een serreton. dus geen kruisriemen die bij het aannemen de kaken op elkaar snoeren. ik heb heel veel bitloze hoofdstellen gezien en er ook diverse geprobeerd. persoonlijk vind ik de vriendelijkheid van het gemiddelde hoofdstel bij standaard gebruik erg tegenvallen. sommige mensen die sterk pro-bitloos zijn (ben ik ook hoor, maar net zo goed pro-bit, net wat het paard prettig vindt is mijn motto) raden bijv. touwhalsters aan als vriendelijk hoofdstel. een bit zou pijnlijk, lastig en onvriendelijk zijn voor het paard. persoonlijk vind ik een touwhalster om normaal mee te rijden of mennen echt niet kunnen, en dat geldt ook voor de hoofd-insnoer hoofdstellen. tenzij je op een loshangende teugel westernrijdt uiteraard. wanneer je met bovengenoemde optomingen een keer moet ingrijpen zijn deze net zo heftig als wanneer je dat met een goed passend bit doet. een ieder kan zich voorstellen hoe een dun touwtje op een dun laagje vel over bot voelt als er wel iets gebeuren moet.

de ervaringen van mijn pony met bijv. het Cook hoofdstel, maar ook met het Voest hoofdstel, zijn niet echt goed te noemen. het begon erg goed en ze vond het super, maar al snel draaide dat finaal om. ondanks dat ik sta op een zachte hand en ruimte geven, de release van beide hoofdstellen was bijlange na niet toereikend met als gevolg dat mijn pony strak werd in de onderkaak en het geheel eng begon te vinden. met haar mylerbitje gaat het nu prima, ze heeft er ruimte zat mee en loopt als een trein. net zoveel vrijheid in het koppie als wanneer we een wandeling maken aan het stalhalster. dat heb ik bij het rijden met het stalhalster dus ook gemerkt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:14

Wat is serreton?
Lachen

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:23

Wij mennen met bit ,maar doen wel altijd om een bit een stuk goede zeem en naaien die mooi vast met ijzergaren, nu zal je zeggen ijzergaren maar dat is heel sterk (ijzersterk) zwart naaigaren,dan heeft het paard altijd een fijn gevoel in de mond. Is de zeem versleten dan maar weer een stuk nieuw doen....je knipt de brede van het gedeelte dat in de mond zit eraf,en doe 2 x overelkaar en naai het vast met Ijzergaren..Succes ermee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:42

e_horse schreef:
Wat is serreton?
Lachen

officieel is een serreton een Spaanse kaptoom. het ding waar ik mee rijd is daarvan afgeleid (worden ook gewoon in winkels verkocht in ongeveer dezelfde vorm en uitvoering), heb ik zelf gemaakt en bestaat uit een kopstuk met een dikke zacht onderlegde neusriem waarop twee ringen bevestigd zijn. de teugels gaan aan deze ringen en voilá, een prima bitloos hoofdstel dat het hoofd niet insnoert en waarbij je wel écht je stinkende best moet doen wil je er een pijnprikkel mee uitdelen.

@mija, voor een hoop paarden wordt het bit te dik met een extra zeem of bitbandage erom. daarbij glijdt het ook minder makkelijk. een zeem oid kán een heel fijne oplossing zijn om een bit te verzachten, dat zeker. ik wil er echter aan toevoegen dat dat niet voor alle paarden geldt.