[AR] We gaan er ook aan geloven! Winnie voor de kar!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

We gaan er ook aan geloven! Winnie voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:04

Nou, spannend vind ik het wel Haha! Ik als normale ruiter, met een fjordenbaal die vermoedelijk ooit voor de kar beleerd is geweest Haha!

Ik heb gisteren met een mennende stalgenoot staan praten en hij wil gerust eens kijken hoe mijn fjordenbaal het gaat doen voor de kar. Hij gaf mij al wat tips mee om te oefenen:

- Longeren met dubbele lijnen
- Met een longeersingel erachter lopen

En hij gaf aan van de week zijn oude tuig op te zoeken, dat zou Win wel passen en dan kan ik alsvast oefenen met het omdoen Haha!

Uiteraard ga ik lessen volgen en wil ik ook mijn menbewijs gaan halen als blijkt dat mijn pony het super doet Haha!

Hebben jullie ook nog nuttige tips?

Wildgirl

Re: We gaan er ook aan geloven! Winnie voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:06

wat leuk!
nuttige tips....ik zou niet zomaar aan het lange lijnen werk slaan voordat je weet hoe en wat precies.
Je paard is al wel goed onder het zadel toch?
Dus dan kent hij teugeldruk en stemcommando's als het goed is?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:08

Spannend hoor, ben benieuwd hoe je paardje het gaat doen! Wel foto's maken hoor Knipoog
Nuttige tips? Hmm, misschien nog wat meer trainen op stemcommando. Kan wel handig zijn..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:09

Yep! Winnie is 14 Lachen En hij is inderdaad gewoon onder het zadel Haha!

Hij reageert heel goed op mijn stem Lachen Ik heb in het verleden al eens met lange lijnen gelongeerd. Daarnaast ook al een paar keer met een pessoatuig Lachen Weet niet of dat nog uitmaakt? Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:11

Eerst gewoon even er achter lopen met de lange lijnen met iemand er naast. Als dat netjes gaat en hij kan halthouden op jouw commando dan zet je hem geleidelijk op de volte.
Dubbele longe liefst in een afgezette longeerbak, dan kan er eigenlijk weinig gebeuren.
Als dat allemaal goed gaat zou je ook een borsttuig er bij op kunnen doen en iemand aan de verlengde strengen mee laten lopen.

Edit; ik zit nog een beetje te slapen en zie dat ie de longe dus al kent...
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 21-10-08 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:12

PineApple schreef:
Spannend hoor, ben benieuwd hoe je paardje het gaat doen! Wel foto's maken hoor Knipoog
Nuttige tips? Hmm, misschien nog wat meer trainen op stemcommando. Kan wel handig zijn..

Ik wil het heel graag verder verfijnen Haha! Dus wat hij nu doet en dan nog beter Tong uitsteken

Hij staat niet volgende week al voor een kar hoor, ik heb alle tijd van de wereld Haha! Dus ook alle tijd om voor te bereiden Ja

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:15

BlackDevils schreef:
Eerst gewoon even er achter lopen met de lange lijnen met iemand er naast. Als dat netjes gaat en hij kan halthouden op jouw commando dan zet je hem geleidelijk op de volte.
Dubbele longe liefst in een afgezette longeerbak, dan kan er eigenlijk weinig gebeuren.
Als dat allemaal goed gaat zou je ook een borsttuig er bij op kunnen doen en iemand aan de verlengde strengen mee laten lopen.

Edit; ik zit nog een beetje te slapen en zie dat ie de longe dus al kent...

Maakt helemaal niks uit, alle tips zijn welkom Lachen

Ik heb er zelf echt helemaal geen ervaring mee. Nou is mijn nieuwe stalgenoot een fervent menner met heel veel ervaring, dus die wil mij graag helpen, hij werd er helemaal enthousiast van gister Haha!

En ik ook eerlijk gezegd, ik loop echt al jaren met het idee te spelen, maar niemand in mijn omgeving gehad die het wilde proberen of mij kan helpen Lachen

*ziet zich met een jaar toch wel met poown over de dijken rijden* Dromen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:28

Hey wat leuk Chantal Haha! Winnie wordt straks nog een echte karreknol Haha! ben heel erg beniewd, wel foto's maken he!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:43

Hey tof!

Gaat Herman je helpen?
Je mag eventueel best kijken of mijn leren tuigje zou passen? Niet voor het werk voor de wagen, maar voor het wennen aan het tuig, strengen, riempjes overal etc.
Robje past het ook, en die wil ik binnenkort een keertje voor de sulky knopen.

Nou, mocht je vragen hebben of spullen nodig hebben, dan hoor ik het wel.
Groetjes, Lacuna

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:05

Lacuna schreef:
Hey tof!

Gaat Herman je helpen?
Je mag eventueel best kijken of mijn leren tuigje zou passen? Niet voor het werk voor de wagen, maar voor het wennen aan het tuig, strengen, riempjes overal etc.
Robje past het ook, en die wil ik binnenkort een keertje voor de sulky knopen.

Nou, mocht je vragen hebben of spullen nodig hebben, dan hoor ik het wel.
Groetjes, Lacuna

Heey Rosan Tong uitsteken

Herman gaat me helpen inderdaad Haha! Daarnaast ga ik samen met Nora op menles en daarna is de planning om ook meteen voor het koetsuiersbewijs op te gaan, alles in 1x klaar Haha! Kost wat centen, maar dan heb je ook meteen wat Knipoog

Heb er zin in!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:08

Tof!! Gaat nora ook mennen met Alaskha?

Voor dat koetsiersbewijs... Mijn instructrice geeft die cursus he!
Ik kan je wel een tel.nr geven, dan kun je eens contact opnemen.
Of je komt een keertje kijken bij mn les.

Groetjes, Lacuna

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:45

Hoi;

Wat leuk dat je gaat mennen, ik rijd zelf tweespan met mijn twee New-Forest ponies. Fijn dat je hulp hebt bij het beleren er zijn veel te veel mensen die denken dat ze hun paard zomaar even voor een karretje knopen. Heel veel plezier!

Groetjes Bianca

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 23:43

Ik heb van de week een menhoofdstelletje gekocht, waar ik vanavond met dubbele lijnen ( onder toeziend oog van mijn mennende stalgenoot ) bezig ben geweest.. De conclusie is dat Winnie dit al kan!! Hij heeft geen pas verkeerd gezet!!

Ik heb echt een superknol!! Go jij! Go jij! Op de stem van stap naar draf, terug en dan stilstaan, hij draaide er zijn hoef niet voor om Lovers Knappe poown Lovers

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:39

Heb je al een menbit Tall? Ik heb er nog wel eentje nieuw liggen, 14.5 cm met pompwerking 2 gaats liverpool.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 07:43

Deze tip gebruik ik:
Laat je paard ook eens kennis maken met de koets. Zet hem gewoon in het midden van bak en laat hem de koets maar onderzoeken. En trek hem daarna zelf door de bak, terwijl je pony los loopt. Kan hij op zijn eigen gemakje kennis maken met de koets geluiden en het toch goed zien en onderzoeken. Scheelt een hoop stress als de kar voor het eerst erachter hangt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 07:47

hartstikke leuk! Haha!
de mijne (fjordje van toen 9) zou het ook kennen
we hebben hem het tuig opgedaan (hij sliep)
toen hebben we de strengen om zijn benen gedaan (sliep nogsteeds)
toen heb ik aan de strengen gehangen terwijl hij liep (nogsteeds niet erg)
toen een sleep erachter (ook leuk)
en toen maar voor de kar gezet Lachen
Hij deed het hartstikke goed en was superbraaf Lachen

een maandje terug is hij er (na een jaar niks) gewoon weer voor geweest, 3x in 1 week, en dat ging ook perfect
Als hij goed beleerd is geweest, dan heb je daar waarschijnlijk geen problemen mee Lachen
ik heb nog een zwart menhoofdstel excl bit te koop Schijnheilig

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:02

Ik heb een menhoofdstel met een 3 gats liverpool gekocht Haha! Dat is dus al voor elkaar Tong uitsteken

En vanmorgen met een onwijs leuke, stoere, lieve shet gemend van stalgenoot, het was echt superleuk en gaaf Haha! En zoooooo'n braaf dier he!! Haha! ( Shet van Lacuna is het trouwens Haha! )

En volgende week zaterdag heb ik menles van Peter de Jong uit 's gravendeel Haha! Sta te trappelen om het te gaan leren Haha!

Vandaag ook al les gehad van Lacuna, dus zaterdag word eigenlijk mijn 2e les Tong uitsteken Deze zaterdag shet, volgende week zaterdag met een fries, VEEEEEET Schijnheilig

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:43

haha! Wat leuk om te lezen dat je het leuk vond!
Nou, als ik weer zo'n daagje heb, geef ik gewoon een seintje en gaan we nog een rondje!
Vond het ook heel erg gezellig!

Groetjes, Lacuna