[AR] Tips om zelf een kar te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Tips om zelf een kar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:02

Met kerst willen wij iets doen voor de kinderen. Nu heb ik een mini appaloosa die zeer gehoorzaam is en beleerd is, maar geen kar. Zelf hebben wij bedacht om dit gewoon met een slee te doen. Maar is dit wel vertrouwd? En hoe kan ik daar dan een kar van maken? Ik neem aan dat je er niet bent met wieletjes eronder te zetten. Of heeft iemand nog andere ideeen voor een kar? Het moet wel goedkoop blijven omdat ik geen groot budget heb. Anders had ik allang een goede kar gekocht..
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen..

Groetjes Ramona en een hoefje van Binkie

BlackDevils

Re: Tips om zelf een kar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:24

Voor het geld waarvoor je tegenwoordig poolse wagens kunt kopen kun je zelf amper een wagentje bouwen. Ook tweedehands staat er genoeg te koop op MP.

Als je kinderen je lief zijn kun je beter geen wieltjes aan een slee gaan maken maar iets fatsoenlijks regelen.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:29

Ben op het moment op MP aan het kijken, maar kan weinig bijzonders vinden of het zit weer op de 1000 euro. Wat bedoel je met poolse wagens? die ken ik niet eens Tong uitsteken

En die slee was een idee.. als ik zeker van mezelf was geweest had ik geen topic geopend.. maar in elk geval bedank dat je me er op wijst dat het dus idd heel gevaarlijk is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:31

kun je geen karretje lenen van oiemand uit de buurt?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:34

ja daar zat ik ook al aan te denken. uiteindelijk wil ik mijn eigen kar, maar om voor 2 dagen een kar te huren of te lenen lijkt mij eigenlijk ook niet zo verkeerd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:36

dan un je in elk geval voor dat alle kids erbij zijn een keer in rust oefenen. ijkt me wel zo veilig!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:38

ja heb je gelijk in. het voordeel is dat mijn pony heel koel is het hoofd is en alles wel al kent. maar omdat ik geen eigen kar heb kan ik dit dus ook niet met regelmaat doen.. hij zal dus idd een beetje fris zijn en er veel zin in hebben.. dus om een aantal dagen van te voren beginnen is wel het verstandigste..

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:42

ik heb er even over na gedacht, ik ga denk k wel een kar huren, maar wil toch ook graag zelf een kar maken. heeft iemand tips voor mij hier hoe ik dit het best kan doen? wil graag een 2 wielig karretje wat trekbaar moet zijn voor een 90 cm kleine appaloosa.. dat ik hem zelf wil maken en niet tweedehands wil kopen is eigenlijk omdat ik alles zelf heb bereikt met mijn pony, en dit dus ook zelf wil doen.. mijn ouders willen mij hierbij sponsoren.. dus prijs is niet echt een optie Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:20

Als je allerlei onderdelen los moet kopen en ook nog in elkaar moet zetten en verven kan je net zo goed zo'n shetlandersulky kopen van 250-300 euro. Zelf kopen is ook handig.Wel zo veilig ook. Heb je al wel een tuig dan?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:45

ja een tuig heb ik wel. maar zoals ik al zei, om redenen wil ik mijn eigen kar maken. mijn ouders sponsoren mij hierbij dus hoef ik me om het geld niet druk te maken.. en als ik een blauwdruk of wat dan ook heb waar op staat hoe ik een kar maak, en ik heb een paar goede werkershanden aan mijn zij (mijn vader, broers, vriend etc) waarom zou dit dan niet veilig zijn? er zijn genoeg mensen die het doen, en met succes Lachen

Oh ja, aangezien het bedrijf wat mijn vader bezit is er niet veel wat ik moet kopen.. we bezitten over ongeveer 75% van het materiaal wat we nodig zijn.. hout, ijzeren buizen etc Lachen verf kost vrij weinig en het werk is hobby Lachen zo heel duur zal het dus niet voor mij worden Lachen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:41

het enigste dat ik kan zeggen is: kijk eens rond..
een wagenbouwer geeft niet zomaar zijn tekeningen uit handen dus zul je deze zelf moeten maken.

wens je veel succes, maar denk alstjeblieft aan de veiligheid, stem je materiaal daar ook op af (roesten, rot hout etc dat kan nog weleens voor rare situaties zorgen)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 23:22

ja dat weet ik. en rondkijken die ik zeker. het materiaal wat wij hebben is zeker geschikt. goed, sterk en vaak nieuw spul waar we heel ver mee kunnen komen en ik heb een ervaren lasser in onze kenniskring Lachen het enige wat ik eigenlijk nodig ben zijn tips over de afmetingen, hoe alles aan elkaar vast moet etc etc.. hoef nog niet zozeer een bouwtekening want een eigen ontwerp (waarbij veiligheid voorop staat) vind ik wel net zo leuk en origineel Lachen in elk geval bedankt voor de reacties !! Haha!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:13

Een leuk idee om zelf een kar te maken, maar ik vind het erg riskant eerlijk gezegd. Vooral ook omdat een wagen extremere omstandigheden (op hol slaan, ergens achter blijven haken, etc.) goed moet kunnen doorstaan en de constructie perfect in orde moet zijn. Het kan natuurlijk wel, maar neem dan iemand in de arm die vaker degelijke menwagens heeft gemaakt en je precies kan zeggen hoe je het aan moet pakken en de wagen als hij klaar is aan een grondige inspectie onderwerpt. Veiligheid voor alles! Goedkoop is in de mensport vaak duurkoop heb ik ervaren...
Heel veel plezier en succes ermee!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:16

ja daar heb je gelijk in.. ik zit nu ook wel meer naar karretjes te kijken enzo.. maar dan wil ik alsnog voor een opknapper gaan.. bandje vervangen, nieuwe lagers, verfje etc etc.. dat lijkt me nog niet zo verkeerd, dat kan ik allemaal zelf doen Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:22

Als je iemand hebt die gewoon kan lassen dan is er niets aan de hand. Poolse wagens zitten ook wel eens foutjes in. Heb 2 gevallen gehoord waarbij het lamoen van de wagen kwam doordat de bevestiging alleen gehecht en niet doorgelast werd.
Ik heb mijn vorige wagen ook zelf gemaakt en een jaar of 10 mee rond gecrost en hij heeft het aardig overleefd.
Afbeelding

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:31

Zo... Die heb je zelf gemaakt? Leuk wagentje hoor!

Natuurlijk kun je zelf goed een wagen maken. Als je maar weet waar je mee bezig bent en in je achterhoofd houdt dat zo'n
wagen goed tegen een stootje moet kunnen.

TS, een 2e hands opknapper waarvan de basisconstructie helemaal in orde is, is ook een goed idee. Maar dan zou ik wel iemand meenemen die er verstand van heeft als je naar zo'n karretje gaat kijken.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:19

ja dat is mijn bedoeling ook. en we hebben een kennis die zeer goed kan lassen. hij heeft onze hele stal zelf in elkaar gezet en die doet het ook super goed Haha! dus een kar moet geen probleem zijn voor hem als er maar een paar puntjes zijn die gemaakt moeten worden. en ik zou zeker iemand mee nemen die er meer verstand van heeft dan ik. ik weet wel een paar punten waar ik moet op letten maar lang niet alles..

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:58

Veel succes met je zoektocht en het opknappen!
En natuurlijk ook het mennen...

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:21

Dank je, en ik weet zeker dat dat goed komt Tong uitsteken
De manege houder waar ik rij wil me al extra les geven in mennen als ik alles klaar heb.. Wel met mijn eigen pony uiteraard Haha!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:13

iedereen heel erg bedankt voor tips ed. ik ben nu bezig met een karretje. hij is in heel goede staat, alleen heel dringend een likje verf nodig Lachen

als ik hem binnen heb zal ik zeker een aantal foto's plaatsen van hoe hij is gekomen en hoe hij er uitziet wanneer hij opgeknapt is, inclusief Binkie ervoor Lachen

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:07

Een likje verf is goed te doen!
Heb je al een foto van hoe hij nu is?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:01

nee, ikzelf nog niet, mar hier is de link naar mp. daar zie je wel hoe hij eruit ziet. ik zag hem en was spontaan verliefd Lachen

mijn karretje

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:16

veel succes met het vinden van een opknapper. Ik had er een onder de 300 euro. heel Leuk, ben er ook mee getrouwd van de zomer!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:26

BinkieDusty schreef:
ik zag hem en was spontaan verliefd Lachen
mijn karretje

Liefde maakt blind zeggen ze toch? Haha!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:01

haha omdat ie er niet uit ziet? wacht maar tot hij klaar is Lachen
niet vergeten, ik heb hem voor recreatie en niet voor parcours of show.. puur voor mij en mijn pony Lachen