[AR] wat vraagjes over het mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

wat vraagjes over het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:33

Hoi hoi allemaal...

Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot het mennen.
Ze gaan over het mennen met een mini shetlander.

Over een aantal weken is het zo ver en gaat hij voor de kar beleerd worden.
Ik moet voldoen aan een goed passen tuig ,bit ,en wagentje

En zou van jullie graag willen weten wat voor tuig jullie hebben en wat voor bit en welke maat bit.

Ik heb zelf van een enkelgebroken bitje maat 9.0 voor een gewoon hoofdstel
En hoorde dat hij met mennen groter moet zijn en dat ik een B-stang of een bokkenbitje (utrechtsestang) moet nemen.

het wagentje wordt een geremde sulky.

alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen

met vriendelijke groet mandy

JoyCiej007

Re: wat vraagjes over het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:58

Kijk ook eens in de FAQ van AR en gebruik eens de zoekfunctie, dan kom je al veel handige topic's en info tegen Knipoog

dat je 'een B-stang of bokkenbitje móet hebben' is onzin. Keuze voor een bepaald (men)bit hangt helemaal af van het gebruik, kundigheid v/d menner, en de (mond v/d) pony.

Er zijn zat shetten die goed voor de wagen lopen op een enkel/dubbelgebroken trensje. Anderen gebruiken weer een stang als een B-stang, bokkenbit, liverpool, etc.

Standaardregel is idd meestal dat een stang (geldt dus niet voor trensjes!) één maat groter zou moeten zijn dan een goed passend trensje.
Meestal wordt dit gezegd ivm. de (losse) scharen; als de stangmaat nét iets te krap is, dan zullen velletjes van de mondhoeken geirriteerd/kapot raken door de (bewegende) scharen.

Er zijn veel verschillende soorten tuigen in allerlei maten, materialen en prijsklasses verkrijgbaar.
Wil je in iedergeval wel de tip meegeven dat, alhoewel het voor sommigen aanlokkelijk lijkt, de 'touwstrengen tuigjes' die je vaak nieuw voor nog geen 90 of 100 euro kan kopen, echt complete troep is. Het leer is stug, hard, touwstrengen zijn niet fijn in gebruik en het tuig is alles behalve soepel, degelijk en stevig.

Ik neem aan dat je hulp krijgt van iemand met genoeg ervaring en deskundigheid in het beleren van pony's voor de wagen? (is nog altijd wat anders dan iemand die toevallig verstand van het ménnen heeft!).

En wat voor een sulky had je precies in gedachten?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:22

mijn shetander wordt beleerd door een erkend bedrijfje.
deze man geeft ook lessen voor een koetsiersbedrijf.

hij blijf ongeveer 2 maanden intern en ik krijg ook menlessen

ik zat te denken aan deze sulkyAfbeelding

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:35

je moet wel zorgen dat de buizen goed sterk zijn, hier was ook iemand met een shet en zo'n sulky, ging aan de haal op de wei en de buizen gingen dwars door midden, wel schrikken is dat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:21

Er zijn inderdaad veel uiteenlopende meningen over deze 'zelfbouw pakket sulky's', oftewel 'de standaard-shet-sulky's'. Nieuwprijs ligt zo rond de 300/400 euro dacht ik.

Veel mensen raden deze sulky's af vanwege de nogal onstevige constructie.
Ook is het zo, dat als je een tweewieler hebt met een bankje, je dus bij een hobbel/kuiltje naar één kant van het bankje schuift, deze sulky's zijn niet zo stevig dus je hebt kans dat ze nogal snel omslaan....

Ook áls je dan een keer omslaat, hoor je vaak dat er vanalles verbogen is. Een béetje wagen hoort dan igg niet helemaal in de prak te zijn.