[AR] Hoe te checken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Hoe te checken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:39

Ik ben momenteel in het bezit van een vermoedelijke draver. Om erachter te komen dat hij werkelijk een draver is, wil ik hem graag een keer inspannen. Maar... hoogstwaarschijnlijk heeft mijn paard een ongeluk gehad op de baan (is hij omdat hij niet meer zuiver liep verkocht als recreatiepaard etc), waardoor ik bang ben dat als ik hem inspan, hij in paniek raakt.

Dus nu wil ik het op een andere manier proberen... Maar hoe? Kan iemand mij tips geven op wat voor manier ik erachter kan komen dat hij inderdaad voor een sulky heeft gelopen?

BlackDevils

Re: Hoe te checken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:17

Laat m eens een eindje achter een auto aanlopen en dan met de auto wegrijden.... Tong uitsteken

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:59

Eerst proberen met alleen een tuig opleggen, kijken of je er achter kan lopen, zien hoe hij dan reageert.
Niet meteen met een wagen beginnen, maar gewoon van voor af aan. En als het even kan.... met iemand er bij die hier ervaring mee heeft.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:26

Wij hadden vroeger ook dravers. En, zo gaus je het tuig oplegt, merk je het al wel. Die van ons wilden dan geen minuut meer stil staan. Er achter lopen met de leidsels was redelijk onmogelijk.

Ik zou er iemand bij halen die er iets van kent, maar ik denk dat je het al heel snel zal merken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:15

BlackDevils schreef:
Laat m eens een eindje achter een auto aanlopen en dan met de auto wegrijden.... Tong uitsteken

Goed idee, als je ongelukken wilt Lips are sealed

Stapje voor stapje, rustig inspannen, erachterlopen (bij voorkeur met iemand aan het hoofd). Maar eigenlijk zou ik niet aanraden om er zelf aan te beginnen als je de geschiedenis van het paard niet weet. Er zijn dravers die onder het zadel en in de omgang super zijn maar voor de sulky levensgevaarlijk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:23

Wendy BZ @ hoe komen daar ongelukken van?
Ik snap de link niet helemaal Verward
Ik zou idd gewoon langzaam opouwen en er eerst achter lopen met bijv. alleen een schofje en dan rustig opbouwen je ziet vanzelf wanneer je paardje gaat stressen of niet Lachen
Succes !!!!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:26

@ Twister; vind je het niet gevaarlijk dan om een paard achter de auto aan te laten draven? Clown Ik wel in ieder geval.

Overigens is mijn draver heeeel rustig als ik met tuigje achter hem loop, niks aan de hand. Hartstikke braaf, ook met draven, maar zodra hij een wagentje in het vizier krijgt kan ik het wel vergeten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:27

@twistermahoi Omdat dat de manier is waarop ze in de koers starten. Een beetje goed koerspaard trekt achter de auto aan en het kan zijn dat je dan flink tegen moet houden. Als je zoiets zelf probeert terwijl je erachter loopt denk ik niet dat je hem kan houden...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:02

Volgens mij was het met een ironische ondertoon en niet zo letterlijk bedoelt.
Maar ontopic: inderdaad niet zomaar (in je eentje?) aan klungelen. Ik ken dravers die volledig doordraaien als ze alleen maar een tuig ophebben.
Even iemand erbij halen die gewend is met dravers te werken.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:48

In mijn eentje aan'klungelen' doe ik sowieso niet Knipoog Ik werk al vanaf mijn 9de met paarden en weet ondertussen wel een beetje was ik doe.

Nu scheelt het dat ik het dus wel weet, maar sommige reacties -ook al zijn ze ironisch o.i.d.- zijn niet echt verstandig te plaatsen in een topic van iemand die je niet kent. Iemand die er niks van weet, kan net zo goed nu rondjes aan het rijden zijn met zijn paard aan de trekhaak gebonden....

Ik ga sowieso eens kijken of ik er in de bak achter kan lopen met 2 lijnen, zonder tuig e.d. nog. Als dat goed gaat, denk ik dat ik de hulp van de buren erbij roep; zij beleren IJslanders voor het wagentje, misschien kunnen ze me helpen Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:06

Oke ik heb antwoord op mijn vraag gekregen Lachen

Als de buren willen helpen zou ik dat zeker vragen, weet je zeker (als hun het natuurlijk wel 'goed' doen) dat jij niks verkeerd doet Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:22

Jose22 schreef:
Nu scheelt het dat ik het dus wel weet, maar sommige reacties -ook al zijn ze ironisch o.i.d.- zijn niet echt verstandig te plaatsen in een topic van iemand die je niet kent. Iemand die er niks van weet, kan net zo goed nu rondjes aan het rijden zijn met zijn paard aan de trekhaak gebonden....

Ik zeg ook nergens dat je hem aan de auto vast moet knopen. Je vroeg je af of hij op de drafbaan had gelopen voor een sulky. Om te kijken zou je dus (aan de hand) achter een auto aan kunnen lopen die steeds harder gaat rijden. Wanneer het paard wedstrijden heeft gelopen dan zal het waarschijnlijk wel een reactie uitlokken. Mijn reactie was dus niet ironisch bedoeld.

Verder is natuurlijk iedereen voor zijn eigen risico aansprakelijk en kun je je niet beroepen op uitlatingen op een forum. En als iemand meent het paard aan de trekhaak te moeten knopen dan moet ie dat maar doen.
Misschien denken ze nog dat wanneer hij met zijn ogen gaat knipperen als je hard rijdt hij nog in wil halen... Haha! Haha! Dit is dus wel ironisch bedoeld Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:33

Ik vraag me af of het risico de toegevoegde waarde overstijgd?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:24

Jose22 schreef:
In mijn eentje aan'klungelen' doe ik sowieso niet Knipoog Ik werk al vanaf mijn 9de met paarden en weet ondertussen wel een beetje was ik doe.

Ik ga sowieso eens kijken of ik er in de bak achter kan lopen met 2 lijnen, zonder tuig e.d. nog. Als dat goed gaat, denk ik dat ik de hulp van de buren erbij roep; zij beleren IJslanders voor het wagentje, misschien kunnen ze me helpen Haha!

Aanklungelen was misschien ook niet het goede woord, ik had niet het idee dat je een tiener bent die maar wat doet met zijn paard, maar als je geen ervaring met dravers voor de sulky of mennen in het algemeen hebt is het toch makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik ken er dus twee die zodra ze het tuig ophebben niet meer te houden zijn, met geen mogelijkheid, en doorrennen tot ze er bij neer vallen. Als je dan op een sulky erachter zit heb je nog de kans, als ze je niet met sukly en al ergens tegen aan of doorheen gooien, dat je met veel trekwerk ze weer halt krijgt, maar als je er achter loopt rukken ze zich los en kun je het wel vergeten.

En Blackdevils, sorry dat ik dacht dat het ironisch bedoeld was, maar je opmerking vond ik zo onwaarschijnlijk dat ik er niet bij kon dat iemand dat serieus zou menen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:44

Aan het lopen van je paard kun je toch wel zien/voelen of het een draver is?? Ze lopen toch beduidend anders dan een standaard rijpaard.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:00

Ja, maar niet of ze gekoerst hebben of voor de kar beleerd zijn Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:06

Nee maar een draver is toch een draver Tong uitsteken Ik neem bijna aan dat alle dravers wel voor de sulky gelopen hebben, ze worden toch niet gefokt om mee te rijden. koersen is een ander verhaal.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:15

Nee hoor, zat die niet eens in training komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:09

Heeft je draver papieren? Chip? dan kan je de NDR toch bellen en vragen naar zijn koersverleden of bij wie hij in training heeft gestaan: dan kan je daar informeren naar zijn verleden. Of hier zijn naam intypen, misschien vind je koersresultaten.

http://www.ndr.nl/?p=zoeken&tab=search& ... ie=paarden

Waarom denk je dat hij een ongeluk gehad heeft voor de kar? Als dravers niet meer meekunnen op hun niveau of hij heeft een blessure, dan stoppen ze met koersen. Het hoeft toch niet te betekenen dat hij een ongeluk gehad heeft.