[AR] Gaan mennen door rugklachten? En mijn paardje geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Gaan mennen door rugklachten? En mijn paardje geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:57

Oke, ik post het toch maar eens...
Ik heb zo'n 5jaar terug een val van een van mijn paarden af gemaakt. Ik heb toen een aantal wervels verschoven en heb daardoor veel last van mijn rug gehad. Af en toe komt het terug en dan is het geen doen om paard te rijden. De laatste 2 weken is het weer heel erg en heb ik er zelfs soms last van als ik gewoon op sta.

Ik vind rijden en mennen eigenlijk even leuk en denk er over om een van mijn paarden voor de kar te beleren zodat ik in de perioden dat ik last van mijn rug heb ook iets met hem kan doen.

Er zijn meerdere dingen waar ik nu meningen en ervaringen over wil hebben:

Zijn er meer mensen die door rugklachten hun paard zijn gaan inspannen? Heb je er dan ook echt minder last van? Waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf van een kar met betrekking tot mijn rugklachten?

Ik wil het liefst een 2 wielige wagen aangezien ik die het beste kwijt kan. Alleen geven die volgens mij veel meer schokken door... of niet?

En bovendien; denken jullie dat mijn paardje leuk kan zijn voor de kar?
Hij is een 51/2 jaar oude kruising quarter/nrps. Zijn stokmaat is ongeveer 1.60m. Hij is super cool en netjes verkeersmak.

Foto van mijn paardje:
Afbeelding

Mijn andere paardje is een haflinger van het oude type en 1.40m hoog. Hij is 14 jaar en er is niet alleen mee naar buiten te gaan. (wel aan de hand maar niet onder het zadel) de kans datdit voor de kar ook niet wil is dus groot.

T3mptati0n

Re: Gaan mennen door rugklachten? En mijn paardje geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:05

Kwijl mooi paardje! Ja.

Ik ken zelf ook wel mensen die door rugklachten of door gewrichtsklachten ( kunstheup ) nog even door kunnen rijden, maar 'later' kunnen ze niet meer rijden dus spannen ze het paardje in. Ik vind het een paardje dat goed voor de kar zal staan en het zal zeker ook een leuke afwisseling zijn in zijn werk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:40

Ik ben ook rugpatient en rijd daardoor al bijna 2 jaar niet meer (op 1 of 2 weken vorig jaar na toen het heel even goed ging) en heb vorig jaar een marathon wagen gekocht. Mijn fjord was al beleerd dus we hadden het eigenlijk zo opgepakt. Mijn haflinger is ook niet geschikt en is daarom met pensioen.

Wil je je rug zoveel mogenlijk besparen koop een wagen met een goede vering en een goed geveerde stoel die je goed steunt in de rug. Mijn stoel laat momenteel te wensen over en moet nodig opgeknapt. je moet je benen ook goed neer kunnen zetten voor een optimale houding. Doordat ik mijn benen goed neer kan zetten kan ik ook nog wat klappen opvangen zoals een kuiltje of hobbeltje.
Een 4 wieler rijd stabieler dan een 2 wieler. Er zijn 2 wielers die ook genoeg comfort geven maar daar hangt zon prijskaartje aan dat je voor dat geld ook een 2e hands marathon wagen kunt kopen.

Wat ik verder fijn vind aan mijn wagen is het gewicht (ong 175kg) dus goed te doen als ie van zijn plaats moet. Tevens vind ik de onafhankelijke bomen ook ideaal, zo weegt het het minst en is het handiger te hanteren dus minder belastend als je een K.T dag hebt en toch wil rijden.
En neem er eentje op luchtbanden.
Mijn stoel kan in het midden geplaatst worden....dus altijd recht achter je paard en geen risico van scheef zitten en weer last van je rug krijgen. Voor de andere (gezonde)menners zal het niet zoveel uitmaken maar ik merk het wel wanneer ik de stoel naar rechts heb staan je gaat toch onbewust iets draaien met je bovenlichaam.

Koop ook een soepel tuig met snelsluitingen, dat scheelt een hoop gesjor en met name snelsluitingen aan de strengen zijn een stuk rugvriendelijker dan gewone stroppen(en uiteraard ook veiliger )

Je hebt wel een heel leuk dier Tong uitsteken
Ik zou hem wegbrengen naar een vakkundig iemand, hoef jezelf niet te stuntelen. Ik heb onlangs een vriendin geholpen met het beleren van haar pony samen met een zeer ervaren persoon. Ik was daar erg blij om omdat ik op sommige momenten gewoon niet kon ingrijpen en het soms ook gewoon niet durfde vanwege mijn rug.

Nou ik hoop dat je zo genoeg info hebt.
Als je nog vragen hebt...vraag ze maar. ben inmiddels ervaren rugpatient op de kar Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:21

Hier nog een rugpatient. Echter is er aan mijn rug geen touw vast te knopen, ene keer gaat rijden perfect, andere keer heb ik er 3 dagen last van, ene keer heb ik last nadat hij een rodeo heeft weggeven, de andere keer heb ik daar geen last van, de ene maand helpt het om fysio-oefeningen te doen, andere maand wordt het juist alleen maar erger van fysio-oefeningen.

Maar een tweewieler zou ik je echt afraden. Spaar liever even door voor een goedgeveerde 4wieler, daar zul je echt veel meer plezier aan beleven. Op een 2wieler is je rug de hele tijd niets anders aan het doen dan balans aan het zoeken en evenwicht proberen te houden. Op een vierwieler is dat een stuk minder.
Wat Cowgirl ook al zegt, een lichte wagen en een licht tuig is in omgang erg fijn.
Over in het midden of rechts zitten heb ik zelf geen probleem mee. Ik zit afwisselend in het midden of rechts (afhankelijk van wat mijn groom wil), maar heb daar nog geen verschil in gemerkt. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso altijd in de wendingen meedraai, misschien dat het daaraan ligt?

Is je paard betrouwbaar? Is hij bereid om naar je te luisteren?
Kan je deze 2 vragen met 'ja' beantwoorden, dan is je paard in principe te beleren voor de wagen, uitzonderingen daargelaten.
Echter is het zeer verstandig om dit door een ervaren persoon te laten doen en niet zelf te proberen of het boertje om de hoek. Zeker gezien het ras kan ik me voorstellen dat het een paard is wat je geen 3x moet beledigen, waardoor een kundig persoon gewenst is.

Ik hoop dat je op deze manier nog van je paardje kan genieten!!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:26

Een goede kennis van mij kan ook niet meer rijden vanwege slijtage in haar rug en ook zij is over gegaan op mennen. Ze heeft haar prdje bij een bekende menafrichtingsstal gebracht en die is daar goed beleerd. Ze reed altijd graag dressuur en rijd nu fanatiek dressuur aangespannen. Zowel zij als het prd hebben er erg veel plezier van.
Overigens heeft ook zij een marathon wagen met luchtbanden, een stoel in het midden en tuig met snelsluitingen zoals hier boven ook al werd genoemd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:12

Heel erg bedankt voor de antwoorden.

Mijn keuze voor een 2 wieler heeft twee redenen. Namelijk; ik kan hem makkelijker kwijt en ik denk dat ik met een 4 wieler echt alleen de weg op kan (hier kan ik me in vergissen, ik heb met 4 wielers altijd alleen in een grote rijbaan en buiten gereden en met een tweewieler alleen buiten).
Maar ik was inderdaad ook bang dat het moeilijk is een tweewieler te vinden die goed zit voor iemand met rugklachten. dan moet ik toch maar eens met de stalhouder praten of we een plekje voor een 4 wieler kunnen creeren (dan maar een hoekje van mijn weiland af ofzo).

Als ik Nilay voor de kar beleer haal ik er zeker professionele hulp bij. Ik heb stage gelopen op een bedrijf dat volop aan mennen doet en cursussen geeft voor het koetsiersbewijs en ik heb een kennis die paardjes beleerd, karren bouwt, jureert en cursussen voor het koetsiersbewijs geeft. Hulp genoeg dus. Haha!

Sjonniej,
Ik heb inderdaad ook dat het heel erg wisseld. Daarom zou ik het ook naast het rijden willen doen. Mocht het rijden helemaal niet meer gaan dan doe ik Nilay denk ik wel weg. Dan richt ik me op mijn appaloosapony als die over 1,5 jaar weer terug komt (die is nu in bruikleen bij iemand anders).
Maar dat ik voor een tweewieler zou gaan zou dus niet om het geld gaan. Echt vanwege de punten die ik hiervoor aan geef.
Citaat:
Is je paard betrouwbaar? Is hij bereid om naar je te luisteren?
Kan je deze 2 vragen met 'ja' beantwoorden, dan is je paard in principe te beleren voor de wagen, uitzonderingen daargelaten.

Dit is het meest betrouwbare paard dat ik ooit heb mee gemaakt. Hij zal alles doen om comando's te kunnen gehoorzamen. Luisteren doet hij dus zeker. Hij staat heel laag in rangorde en is dus heel volgzaam. Bovendien is hij heel 'cool' in karakter. Wat dat betreft zit het wel goed.
Hij is alleen ook behoorlijk gevoelig en hij laat niet snel weten wat hij ergens van vind. Je moet dus altijd op passen dat je niet te veel van hem vraagt.

Cowgirl,
dank je voor de tips wat betreft het zitten op de kar. Daar zal ik goed op letten. Ook het gewicht inderdaad. daar had ik helemaal niet bij stil gestaan maar hij moet wel goed handzaam zijn voor mij zonder paard er voor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:36

Ik denk toch dat je er verstandig aan doet om een plekje te creeëren voor een vierwieler.
Alleen op pad zou ik nóóit doen!! Ik heb het in de 7 jaar dat ik men dan ook nog nooit gedaan. Stel er gebeurd iets heel simpels; je pet waait af, wat dan?? Je zweep valt uit je hand?? Je moet een onoverzichtelijke weg oversteken??
Alleen mennen is absoluut af te raden. Je bent zoveel minder flexibel dan een ruiter, dat ik het zelf levensgevaarlijk vind.
Uiteraard maakt het geen verschil of je nu alleen op een 2wieler of alleen op een 4wieler zit, het is net zo gevaarlijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:08

Het woordje alleenheb ik gebruikt in plaats van het woordje slechts... Zal de tekst in deze quote even aanpassen misschien is dan dudelijker wat ik schreef:
Citaat:
Mijn keuze voor een 2 wieler heeft twee redenen. Namelijk; ik kan hem makkelijker kwijt en ik denk dat ik met een 4 wieler slecht de weg op kan (hier kan ik me in vergissen, ik heb met 4 wielers altijd slechts in een grote rijbaan en buiten gereden en met een tweewieler slechts buiten).

Ik heb dus geen ervaring met de 4 wieler in deze afmeting rijbaan (ongeveer 25 bij 35 meter) en met de 2 wieler hebik dus niet eens in een rijbaan gereden maar slecht op de weg.

Ik ben zelf ook van mening dat je met de wagen nooit alleen weg moet gaan. Dat maakt het wel lastiger want dat betekent dat ik ook nog eens iemand zo gek moet krijgen met me mee te gaan (als het al te plannen is).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:34

Aha op die manier Lachen
Maar het is inderdaad niet ideaal te noemen dat je in een 25x35 rijbaan moet mennen, maar het is zeker te doen. Het is erg fijn dat je bak 25 meter breed is, daardoor kan je nog een stukje rechtuit rijden. 's Winters worden er ook gewoon mendressuurwedstrijden gehouden in binnenmaneges van 20x40, ideaal is het niet, maar het is goed te doen Ja

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:43

Idd een fijne goed geveerde en geremde vierwieler met luchtbanden, stoel schuifbaar naar het midden en echt een goede stoel. Verder zorgen voor voldoende beenruimte.

Heel leuk paardje, trouwens, alvast heel veel menplezier gewenst.

Ik lees over alleen mennen, tja noodgedwongen doe ik dit wel, alleen in enkelspan en alleen bepaalde routes. Ik heb meestal gewoon niemand die met me mee kan of mensen die niet echt kunnen ingrijpen. In het verkeer, kruisingen is het natuurlijk aan te raden als er iemand voor kan staan, maar een pet die afwaait? Die blijft mooi liggen Knipoog .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:57

Sjonniej schreef:
Ik denk toch dat je er verstandig aan doet om een plekje te creeëren voor een vierwieler.
Alleen op pad zou ik nóóit doen!! Ik heb het in de 7 jaar dat ik men dan ook nog nooit gedaan. Stel er gebeurd iets heel simpels; je pet waait af, wat dan?? Je zweep valt uit je hand?? Je moet een onoverzichtelijke weg oversteken??
Alleen mennen is absoluut af te raden. Je bent zoveel minder flexibel dan een ruiter, dat ik het zelf levensgevaarlijk vind.
Uiteraard maakt het geen verschil of je nu alleen op een 2wieler of alleen op een 4wieler zit, het is net zo gevaarlijk.

Ik men 9 van de 10x alleen. Simpel omdat ik dus bijna nooit iemand heb die meegaat. Vorig jaar gebeurde het nog wel maar sinds de nieuwe stal er staat is het over en uit tevens draai ik nu wisseldiensten en ben vaak op stal wanneer er niemand is.
Ik heb gelukkig een heel een heel maar dan ook heel braaf paard anders had ik het ook nooit gedaan.
Ik weet dat het beter is met 2 man te zijn maar als ik op een 2e persoon moet wachten kan ik de boel net zo goed verkopen want dan kan ik hooguit 1x per maand rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:30

Dat is een keuze die je zelf maakt, maar dat neemt niet weg dat ik het zeer onverstandig vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:16

Ik ben na een hernia operatie begonnen met mennen. Ik heb een tweewieler en dat is voor je rug niet echt bevorderlijk, tenzij je op de verharde weg blijft (en de mijne is dan een goed geveerde). Ik heb sinds deze winter ook een marathonwagen en die zit echt een stuk fijner met een goede stoel.
Voor je rug zou ik een tweewieler echt afraden. Er zijn ook mooie lichte enkelspan 4 wielers te krijgen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:23

[***],
dank je voor jouw reactie. Ik weet nu wel zeker dat ik geen 2 wieler neem.

Sjonniej,
Nu ik er over na denk heb ik ook wel mensen zien mennen met een 4 wieler in een 20 bij 40 bak ja. Als het niet anders kan is onze bak dan inderdaad niet zo gek met zijn 5 meter meer breedte.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:19

Ik zou ook voor een 4-wieler gaan.
Met een beetje oefening kom je prima uit hoor in een bak.
Op mijn slechte dagen gaat de pony ook gewoon voor de 4-wieler, en behalve dat ik dan even de eerste 2 keer weer zit te tobben loopt de pony zn rondjes net zo gemakkelijk.

Groetjes, Lacuna