[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:44

@ happytime sterkte voor je broer en voor jezelf natuurlijk ook!!!
@ ollie gave foto's hoor blijft leuk zo'n waterbak.
@ tine knap hoor van thabor. Dei van remko loopt nog steeds niet voor de sleep.
@ tallechie fijn dat daan goed heeft geslapen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:55

dank jullie wel,ga me maar proberen te ontspannen bij de paardebeesten :j

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:05

HT heel veel sterkte :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:10

sterkte happytime,wat een rotnieuws

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:22

Even een vraagje: rijd een van jullie ook met sperriem bij het mennen? Rembrand is de hele tijd met zijn tong bezig (daarom heb ik dus ook al stukje tuinslang om de uiteinden van de scharen heen), nu adviseert mijn instructrice sperriem te gebruiken. Ben nu met schoenmaker bezig om losse passant te maken die ik om neusriem kan doen, zodat daar sperriem doorheen kan. Maar wie van jullie rijd er ook mee? En helpt het?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:41

Ik rijd met sperriem, omdat veale zijn mond anders open doet. Ik heb gewoon een sperriem van een rijhoofdstel gehaald. bij veale werkt het.

Ht sterkte.

even geen puf om verder te reageren en daan moet eten

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:55

Ik rij ook met sperriem. Is bij ferro niet nodig bij robijn wel die kliert ook met zn mond. Bij mij helpt het ook.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:37

tine: touwtje om neusriem kan ook om je sperriem tijdelijk mee vast te maken :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:44

Pff weer een bewogen dag gehad!!
http://www.hbvl.be/limburg/genk/paard-e ... -genk.aspx MET FILMPJE

Dat zijn mensen van bij ons in de haflingerclub, zij wonen 1 straat van mijn thuis af. Verschrikkelijk gewoon...

@ happytime: jeetje zeg... is het toch dat... Veel sterkte! Ik krijg dat van mijn nicht morgen te horen, dat is ook erg bang afwachten |(

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:00

Heftig S_L Alles goed met het paard? Gelukkig geen ernstig gewonde maar ziet er eng uit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:06

@ Maisie: het paard heeft wat schrammen maar voor de rest niets. Nadat hij over die draad is gesprongen is hij beginnen grazen. Gelukkig maar, want op 10 meter lag een vrij grote weg. Er stond ook een hele bende volk (achter de camera), als het paard daar door was gevlogen, waren er meer gewonden gevallen (met die houten zweng achter zich slingerend)

De postbode heeft een gebroken pols, een hersenschudding en iets in zijn heup. De eigenares heeft een breuk in haar oogkas(wordt gezegd in het filmpje). Ik was er aardig van geschrokken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:15

Tjee, het blijft altijd eng als je dat soort dingen lees.

Geen ervaring met sperriempjes, zit er voor Judith wel over te denken, maar die komt pas over een paar maanden weer voor de wagen (loopt nu een veulen van 3 weken naast).

Vanmiddag even alle 3 de kleuters bekapt, manen uit gekamt en er een borstel overheen gehaald. Dus ze mochten wel op de foto.
Slungel Deedee
Afbeelding

Dikke vette Caya
Afbeelding

En Benno is de oudste, maar tussen z'n oren veruit de jongste ;).
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:21

@Happytime wat afschuwelijk |( hadden jullie al zo erg nieuws verwacht / zat het eraan te komen of komt het 'out of the blue'? Niet dat het voor het nieuws wat uitmaakt, maar dan ben je er misschien iets op voorbereid... |(
@S_L het filmpje laat zien dat ze al op het gras zijn, dat was al niet de bedoeling denk ik, heb jij enig idee wat er net voordat ze op het gras komen gebeurd is? Het lijkt of paardje enorm bang is voor de koets, had ze daar al eerder voor gestaan. Wat een naar einde zeg van zo'n feestelijke dag. En heftig om te zien zeg paardje is echt in paniek.

Vwb sperriempje, gebruik het niet bij mijn paard/poowns maar Peter wel soms en bij de stalhouderij deden ze het ook soms, als paarden dus inderdaad heel onrustig zijn in de mond, tong erover / eruit doen e.d. dat soort dingen kan het bij helpen. Ze kunnen soms ook heel vervelend worden van sperriem of het niet zomaar accepteren, dus het is niet per definitie zo sperriem erom en klaar is annie. Net als met leidsel in (andere) sleuf dat kan zorgen voor reacties die je niet wil kan dat ook gebeuren met sperriem. Ze hebben dan zo'n tussenstukje dat je om de neusriem heenvouwt en daar kan dan weer sperriempje aanvast. Bit een gaatje omhoog heb je zeker al geprobeerd?

Vanmiddag gedressuurd onder het zadel met Rizanta. MOest er hard voor werken maar uiteindelijk zaten er weer erg mooie momenten bij. Doorzitten gaat steeds beter, maar dat komt ook omdat zij lekkerder gaat lopen. Had dus het idee dat ik flink bezig was geweest, zat er geen spatje zweet op dat paard alleen beetje onder zadel :=
Daarna nog tijd om met Snuit ritje door bos te maken. Er waren ook wat flinke grote plassen met water waar we doorheen konden denderen, vond hij geweldig :):) Hij vond het zowiezo geweldig wat is het toch een pony zeg. Uurtje op pad geweest, was rondje van 11 km, denk zo'n 2 km van gestapt. Komen we terug echt zelfs zijn neusgaten staan niet wijder open, ook al geen spatje zweet. Hartslag maar een gemeten, was iets van 48/52 +:)+ Nou die was dus echt niet onder de indruk. Hij zit dus zeer goed in zijn vel.

Voel me nog steeds erg moe maar hoofd is weer wat bijgekomen :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:28

Leuke foto's Dennis.
SL wat erg, ziet er naar uit
VHU goed bezig

Met Daan gaat het tot nu toe vandaag goed. Ben benieuwd hoe hij het vanavond doet.

Heb vandaag gewinkeld. Een loopauto, autostoel en kleertjes. Allemaal in de aanbieding, maar ben nu bekaf

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:30

@ VHU: Dat heb je goed gezien :) het paard was al geschrokken van iets waardoor de eigenaar hem op het grasveldje had gestuurd omdat er veel mensen op straat stonden. Maar toen brak het tuig waardoor het paard echt begon door te draaien. De postbode is met zijn hoofd tegen die basketbalpaal gekomen waardoor hij een hersenschudding heeft. Voor hetzelfde geld breekt hij zijn nek :? Die mensen hebben echt veel geluk gehad!

De koets kan weggegooid worden, is niets meer aan te doen volgens de eigenaar... Ze zijn nu het paard opnieuw inspannen om te voorkomen dat hij voorgoed bang heeft.

Ik krijg net trouwens een bericht van de verzorgster van het paard (die nu opnieuw helpen inspannen is), hij heeft toch aardige happen uit zijn been. :(:)

@ Dennis: die eerste vind ik een knapperd <3

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:45

@Happytime: dat zijn geen mooie berichten, sterkte komende tijd

@tine10: (nog) geen ervaring :+ Bij rijden onder zadel heb ik sinds half jaar sperriem uit, hij werd er supervervelend door, hele tijd met hoofd schudden en proberen dat riempje uit te krijgen. (ik wist niet eens dat je dat riempje niet hóefde te gebruiken tot iemand dat keertje zei... hij spert zijn mond niet eens open zonder dat riempje, heb hem dus al die tijd daarvoor lopen plagen)... maar je krijgt al heel wat tips hierboven :D

@Dennis: altijd leuk, foto's kijken, schattig!

@VHU: fanatiek, wat leuk, heb je nog nooit op een paard gezien :+ Bultjes helemaal weg??? Die snuit doet 't super dus, mooi dat ie 't weer goed heeft!

@tallechie: hoe komt het dat je zo moe bent??? In elk geval wel lekker geshopt... dat is ook vermoeiend!!!

Ik heb vandaag een pooownie-vrije dag... net thuis van werken :O ben moe en ga lekker badderen, tv kijken en relaxen...

:wave:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:55

@SL: vervelend bericht. Maar lees over afgebroken boom en afgebroken tuig. Was het materiaal niet in orde?
@ Tallechie: fijn dat Daan zo goed gaat.
@ VHU: bit kan niet meer hoger, dus moet wel iets anders gaan proberen. Ik ga het morgen maar eens testen. Ohz rij ik ook met sperriem, dus hoop dat het goed gaat. Trouwens, had gister Divoza gebeld (had al bestelling uitstaan, gevraagd of ik nog iets erbij kon bestellen, sperriem), gevraagd of ze ook zo'n losse passant hadden om sperriem te bevestigen aan neusriem. Nee hoor, hadden ze niet. Dus vandaag bij schoenmaker geweest, het gaat hem wel lukken, maar neit vandaag. En ik moest spullen daar laten, dat kan niet, want heb het iedere dag nodig, dus morgen maar weer terug. Maar kreeg hier tip dat Ideal het heeft, dus ik nog eens naar site Divoza, verkopen ze het gewoon wel. Stelletje klungels. Dus weer gebeld, wordt nagezonden (nou ja, na.... de andere bestelling heb ik ook nog steeds niet)
Wat super dat Snuit zo fijn gaat!!
@ Dennis: leuk stel

Heb nu andere pc, mijne is met computermannetje mee.

Nou, ik ga zo nog naar paarden, uitmesten. En trailerschot weer in de trailer zien te zeulen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:59

@Dennis wat een lekker stelletje zo, ik vind Deedee een schatje <3
@S_L dus het tuig brak wat een ellende, bij het ligtoog denk ik dan? daardoor viel de wagen dus zeg maar naar voren, je ziet het ook soort van kiepen, paardje was al wat gestresst, voelt wagen kiepen en is niet meer te sturen, tegen paal, dan helemaal grote paniek natuurlijk, zweng los erachter en het idee dat er een roofdier aan zijn lijf hangt, arm ding. En gelukkig een echte haflinger: gras = eten = geen tijd meer voor paniek. Nou hoop dat hij er geen blijvende schade van aan benen of in zijn hoofd overhoudt.
@PrinsjeH groeten van Harry, hij stond ons vanuit zijn stal vrolijk te bekijken toen ik aan het rijden was. Heb jij mij nog nooit op het paard gezien? Probeer er toch echt wel 2x per week op te zitten ipv achter :=

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:04

@VHU: kijk je eerst zeker paar keer om je heen om te zien of ik niet in de buurt ben hihi :=
ik ben d'r morgen eind vd ochtend denk ik weer... 'ns kijken hoe 't gaat...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:12

@ tine: de boom is afgebroken omdat de koets tegen die basketbalpaal knalde en de boom aan het paard bleef hangen.. Waarom het tuig afgebroken is...Geen idee :n Het was een oude koets, maar het was wel het goede tuig van de eigenaar, dus volgens mij was daar eerst niets mis mee.
De reden is dat het paard nogal een heethoofd is, maarja de eigenaar vertrouwt dat paard meer dan zijn andere paard (want als die vertrekt, stopt die niet meer). Hij schrok van de vele fietsbellen (publiek was met fietsen daar en gebruikte hun fietsbellen dus...), niet wetend dat het paard daarvan zou schrikken..

@ VHU: nee het tuig brak van achteren ergens, want het sloeg tegen het paard zijn been op. Inderdaad gelukkig dat hij liever at dan paniek te hebben... Het had zoveel erger kunnen aflopen...
Ze wilden hem inspannen, maar het is onverantwoord om hem nu in te spannen. Verzorgster zegt dat hij veel te angstig is, dat ze die rit niet overleven als ze hem nu inspannen. Dus nog even afwachten... De eigenares en postbode liggen nog in het ziekenhuis.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:49

PrinsjeH omdat ik een zoon heb van 10 weken oud en die s nachts nog niet door slaapt en van maandag op dinsdag helemaal niet heeft geslapen. Dus als ik een actief dagje heb met weinig slaap ben ik moe :-)

Vervelend SL Hopelijk knappen eigenares en postbode snel op en heeft haf geen blijvende schade

Daan slaapt in zijn eigen bedje :-) Is al de 3 x vandaag zonder gemopper, dus hij lijkt er aan te wennen. Hopelijk gaat het vannacht goed.

Morgen even kijken hoe veale loopt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:20

Zo zeg zegt iemand de afspraak die had om op Han te passen vrijdagmiddag af....stress -:(- want Bart zijn vliegtuig komt pas om 15.00 of zoiets aan op Schiphol, school Han is uit om 14.45 en tja, dan staat dat kind daar terwijl ik dus al in Zelhem zit...pfffff.
Snel belrondje langs vriendjes/vriendinnetjes en gelukkig kan hij met een vriendinnetje mee naar huis....
Nou nu moet er niets meer tussenkomen hoor.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:17

tine, ik rijd met wobbe ook met sperriem :j
omdat hij anders heel veel zijn mond open doet en constant aan het klooien is.

HT,heetje wat een nieuws.. sterkte

dennis, ik vind benno leuk :+:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:47

Even een technische vraag.
Ik had net even een gesprekje met de vorige eigenaar van Snuit, we bellen zo af en toe, en zij zei dat Snuit dus goed in tandem kan lopen. Nu lijkt me dat dus heel leuk om te leren / te proberen.
Kunnen de mensen die wel eens hebben getandemt/d ( :o? moet volgens mij een d zijn maar dat staat zo raar?) hoe dan ook, kunnen de mensen met ervaring mij vertellen wat de moeilijke dingen zijn aan tandem rijden? Wat moet je pony vooral goed doen, wat voor pony is daarvoor geschikt (Snuit schijnt een hele goede voorpony te zijn geweest)?
Ik wil Peter vragen of hij me daar dan wat les in kan geven met een van zijn eigen pony's als achterpony en Snuit dus als voorpony. En of hij Snuit eerst zelf eens wil proberen of die het uberhaupt inderdaad wel kan (wat ik wel denk, want ik heb foto's van hem gezien maar goed, hoe goed weet ik natuurlijk niet).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:30

Ik lees hier mee, ben geen ervaren tandemrijder maar heb ze voor de grap eens in tandem gebonden en het loopt als een train.

Moeilijk aan tandem is dat je voorpony los loopt. Geen steun aan een andere pony, die kan dus gewoon omdraaien of zich naast de achterpony zetten. Nog een nadeel, veeel leidsels en dus moeilijk sturen, het is echt heel erg wennen. Moeilijk voor de voorpony is uit de strengen blijven want hij mag niet trekken. Dat vond mijn oudste heel erg moeilijk en daarom heb ik hem nu achter gezet. Mijn jongere staat nu voorop maar is nog veel meer onervaren, vindt het vreselijk moeilijk om tussen 2 leidsels te blijven en slingert nog veel. Als je je pony's vertrouwd (zoals ik deed) kan je ze best in tandem binden :j