[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:43

Ips gefeliciteerd Y)(^) Je had er mooi weer bij.

Tine verliefd <3 hij is ook geweldig.

Janouk Meneer Anton is van zijn winter blues af, en mooie rit gemaakt.

Bettepet leuk dat je erbij komt, mooie pony heb je. Oot zou goed bij mijn Eef passen die is ook 106 cm. en vos.

Hier vandaag van het mooie weer genoten, eindelijk wat bloot aan de zon laten zien (armen) het windje kan hier nog koud zijn zo over het water, en natuurlijk met de shetten een rondje gemaakt. Zelfs een super kort rondje straatje keren, Pep zag een gevaarlijk bultje zand en dan sta je al om voor dat je het weet (gelukkig rechtsom) dan mag baas even voorop lopen en dan is het zandbultje niet meer eng.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:59

Tine, rocky is ook wel erg gaaf. <3
marga heeft geen paard gezien van zichzelf gister, bronneger is altijd erg leuk.
meneer Anton gaat fantastisch, lijkt me geweldig rijden daar !
Det !! _/-\o_ en ips ook een superfijne rit kunnen maken, geweldig fijn !
Bettepet met Ootje <3 <3 en nu met de nieuwe Boy, wat een mooi dier, ziet er fantastisch uit !! <3
Leuk om weer wat van je te lezen. :j
Pips..getemd..wa's da ??
die maxneus foto <3 <3 8-)

We waren gisteren naar animal event..had kaartjes gewonnen.. *\o/* het was erg leuk en gezellig, leuke dingen gezien, er werd heel goed rekening gehouden met de warmte en alle aanwezige dieren, supergoed gedaan door iedereen, ik heb helaas geen bekenden gezien..was errug warm..ik kan daar slecht tegen wat resulteerde...in ehm..migraine...zonnesteek-achtige dingen..ziek vannacht...en nu een laaaage bloedruk..dus....lijf kon het niet aan..nu niks...terug bij af..zeg maar.. ^)
Gelukkig heeft zoon genoten, en nog vakantie..dus lekker chillen met de hondjes in de schaduw thuis, en heb genoeg leesvoer verzameld gisteren, dus kom de dag wel door samen :)F

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:53

:(:) beterschap bianca.

Volgende keer als we daar gaan rrijden, bel ik je. Als je wilt, kan je mee. We hebben altijd plek voor je op de koets. *\%/*

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:54

Bettepet, wat lijkt het me tof om de overstap naar een grotere pony te maken, en wat heb je een super mooie uitgekozen <3 En dan het shetje genietend van zn natte hindernis, zo schattig!

Janouk, mag ik vragen waarom je de hartslagmeter om hebt bij meneer Anton? Is dat om hem gerichter te kunnen trainen? Het geeft je natuurlijk super veel inzicht in de conditie.

Bianca gaat voor meer werkhonden! Je zegt dat je 4 husky's hebt, wil je bij 4 honden blijven, of ga je straks voor minder jonge honden?

Hier is zusje gelukkig weer terug met paard, heeft 4 dagen heerlijk gereden in Epe. Pip was helemaal gelukkig dat paard weer terug was, die heeft een kwartier als een soort stalker achter haar aangelopen, paard kon niet eens even rustig rollen zonder pip bijna te trappen :')
Het is fijn om iedereen weer thuis te hebben :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:46

Pipskadilly heeft alles weer bij huis.
Bianca is gesloopt na een heel leuke dag. Hopelijk knap je snel weer wat op. Gelukkig is zoonlief nog thuis, kan hij je een beetje verzorgen :)*
Marga heeft gevaarlijke zandbulten, gelukkig beschermt Pep je }:)
Bettepet, dat is lang geleden. Leuk dat je weer hier komt meekletsen en ik ga je vast binnenkort wel tegenkomen op een wedstrijd. Je kunt vast wel rijden op Boykito toch? Zo groot ben jij niet ;-)
Assie is weer druk geweest met ponys en paarden van anderen.

Zoonlief is gisteravond teruggekomen van crosskamp, hij heeft het super fijn gehad. En hij is nu alweer een paar dagen weg, nu op schoolkamp naar Ameland. Sam en Rocky staan nu de hele tijd naar elkaar te roepen (Sam in wei, Rocky op stal) Hoop maar dat de buren niet gaan klagen over geluidsoverlast hihi. Sam is er helemaal niet meer bij met de kop. Weet ook niet of ik zo wel durf te mennen als ik alleen thuis ben. Wilde nog even oefenen voor de wedstrijd van donderdag, maar wil geen ongelukken.

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:51

Marga1. Oot is mijn allergrootste maatje en inmiddels ook die van mijn nichtje van 3. Ze vraagt zich nu al af wanneer ze met hem mag mennen, want ze heeft ontdekt dat mijn kleine karretje nog in de schuur staat. Oot blijft bij mij tot z'n dood. Hij heeft mij veel vertrouwen gegeven en heb zoveel met hem gewonnen dat hij het verdient om met bij mij oud te worden

Bianca, het is inderdaad een super tof dier, wil graag werken, maar is niet altijd de makkelijkste om tot werken te komen. Echt mijn Oot in het groot. Vaardigheid, buitenrijden en marathon zijn tof, maar die dressuur soms iets minder. En mocht je nog eens een ritje willen maken met een pony voor de wagen Bianca, Oot staat altijd voor je klaar

Pipskadilly. Het was voor mij een hele overstap. Mijn schimmel was 1.51m dus dat was gelijk echt een heel stuk groter. Boy is 1.41m maar echt alles is anders. Ik vond vaardigheid en hindernissen rijden eerst doodeng. Mijn kar van Oot is net zo breed als de kar van Boy, waardoor die van Boy ineens een stuk smaller leek. Heel raar de poortjes leken ineens veel dichter op elkaar te staan.
Ook het tempo ligt veel hoger, nou ja Oot kon ook hard maar daarvan wist ik het te doseren. Daarbij ben ik 2 zomers geleden tijdens een marathon als groom omgegaan in een marathon,waardoor het vertrouwen in alles groter dan shetformaat voor de wagen ineens weg was. Toen dus eerst maar weer een half seizoen Oot voor de kar gezet en een oefenmarathonnetje gereden om mijn vertrouwen weer terug te krijgen. Daar is die foto door de waterbak ook van.
Nu is m'n vertrouwen weer terug, maar waterbakken blijft sinds het omgaan (wat bij de waterbak is gebeurd) voor mij toch een dingetje.

Hier als leerkracht ook lekker nog een tweede week meivakantie. Ik kan zo ontzettend genieten van op je gemakje rustig de paarden buiten zetten en eens even lekker kijken naar wat ze doen op de wei. En dan even lekker ravotten met onze 4 hondenbeesten en alles lekker rustig op je eigen tijd doen.
Met dit weer is natuurlijk alles ook veel leuker. Van mij mag het weer nog wel even zo blijven, lekker zomers, maar wel zonder dazen. Want daar wordt je hier knettergek van in de zomer.

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:46

Martine, we zien elkaar vast donderdag. Ik ga ook

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:43

Bettepet , <3 Oot is the best !!
Ben benieuwd naar je nieuwe knapperd.
Het is momenteel echt genieten !!

Wat lijkt me dat boogschieten te paard trouwens moeilijk.... maar wel geweldig !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:42

Pipskadilly
We gebruiken de hartslagmeter om slimmer te trainen en meer aan te passen aan het paard op dat moment. We doen veel op gevoel, maar soms is meten ook goed.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:59

Biancacoo heeft een rustig dagje na uitje van gister.

Pipskadilly een blijde Pip, kudde weer compleet.

Tine heeft zoon amper gezien, maar een verliefde Sam en Rocky.

Bettepet super dat je Oot houd, je krijgt het straks nog drukker als je met nichtje aan het mennen slaat.
En het is inderdaad een heel verschil of je met een shet rijd of een veel grotere pony, heb hier al verschil in rijden met Pep van 1 mtr of Eef van 106 cm, komt ook dat Pep zijn galop als een hertje is en die van Eef naar voren.

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:23

Bettepet, ik kan me wel voorstellen dat de overstap eng is! Ik vind het ook wel prettig dat we zo dichtbij de grond zitten achter Pipje :=
En die waterbak lijkt me ook eng hoor! Je kan niet door het water heen kijken dus moet er op vertrouwen dat er geen rare kuilen of bulten in zitten. Weet je eigenlijk waarom jullie omgingen? Of ging het daarvoor te snel? Lijkt me idd doodeng, ik val dan liever op de grond...

Janouk, het lijkt me idd heel fijn om met een hartslagmeter te kunnen trainen, je krijgt toch wel veel meer inzicht in je paard. Ik denk dat je dan ook makkelijker even een rondje gaat doen op een hete dag, je kan precies in de gaten houden wanneer het teveel wordt, en daaraan aanpassen. Ik wist niet dat het bestond voor paarden (dom, want alles bestaat voor paarden :')), maar lijkt me ook fijn voor bij ons. Het is hier nu zaak om lekker kilometers te maken en conditie op te bouwen bij Pip, maar tast hierbij vaak in het duister als het gaat om wat je kan vragen van haar.
Zeker omdat ik zelf helemaal niet veel ervaring heb met paarden. Mijn zusje kocht 3 jaar geleden haar paard (toen dacht ik nog, "wat moeten we in hemelsnaam met zo'n knol in de tuin"), en net als alle dieren had het paard een grote aantrekkingskracht op me en ben ik me toen gaan verdiepen in paarden. Dus ja, erg doorgewinterd ben ik niet ;)
Misschien toch eens kijken of zusje ook iets ziet in een hartslagmeter!

Tine, ik kan me voorstellen dat je misschien niet wil mennen als Sam zo afwezig is. Ik kon de verleiding afgelopen week niet weerstaan, en dacht dat ik Pip de dag ervoor genoeg afgemat had om haar rustig te kunnen inspannen, maar dat heb ik geweten :') Mevrouw ging absoluut niet stilstaan voor de kar, kon op mn kop gaan staan. Toen dacht ik "dan maar lange leidsels". Rustig naar het einde van de straat gelopen, maar toen wou ze niet meer terug, en heb ik haar uiteindelijk aan het hoofd weer mee moeten nemen naar huis.
Ik heb veel geleerd die avond, namelijk dat ik niet tegen beter weten in met een paard wat van slag is moet proberen te gaan mennen. Scheelt een boel frustratie.

Ik heb een vraag en denk dat jullie men-experts het antwoord hierop hebben. Wat vinden jullie van de afstand tussen Pip en kar? Ik heb bij mencursus geleerd dat het 50 cm moet zijn, maar het lijkt mij dat een pony met kortere beentjes ook dichterbij kan, of heb ik dat verkeerd?
In ieder geval graag jullie mening :D Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:30

Pips aan de stand van de ligtogen te zien kunnen jou strengen een gaatje korter. Het is ook verstandig om om de bouten van het lamoen (waar je verlengd en verkort) een bescherming te doen want als pony eens een stunt uithaalt van over het lamoen heen slaan i.o.d. dan kan ze zich lelijk openhalen aan die bouten.
En met de afstand kijk ik naar de verhouding met die kleinere pony's. Wel opletten dat ze de kar niet op de hakken krijgt met remmen. Dus uit proberen en foto's maken als je aan het afstellen bent en misschien een menner/instructeur uit de omgeving erbij vragen.

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 05:58

Dankjewel Marga! Toen ik gister goed naar de foto zat te kijken vielen de lichtogen mij ook al op, dus ben alweer aan de slag gegaan met extra gaatjes knippen in de strengen. Ik had er al 6 extra bijgeknipt, maar die strengen hebben echt een heel erg rare maat. Dát gaat in een leren tuig toch wel een heel stuk makkelijker dan een met nylon verstevigd kunststoftuig!

Dat van die bouten vind ik een supertip, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik heb haar nog nooit zien slaan, maar ja, eens moet de eerste keer zijn :') en ook in een noodsituatie is het een stuk veiliger. Is daar speciale bescherming voor, of kan je er ook een lapje of zoiets omheen binden? ;)

Ze staat echt nog wel een heel eind van de kar af, ze voelt ook heel ver weg. En ook als ze draaft heeft ze nog heel veel ruimte over achter haar benen, dus ik denk idd dat ze nog een klein beetje dichterbij kan komen, ook als je naar de verhouding met grote paarden kijkt!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:36

Pips je kan die hoezen bij de menner bestellen dan ziet het er netjes uit ook. De strengen voor shetten zijn ook altijd zo lang ik heb ze laten inkorten dan steekt er van voren niet zo'n lange lap uit te flapperen.
Er zijn ook holpijpen om gaten in strengen te slaan liefst ovaal, of bij schoenmaker of zadelmaker langs gaan. Ik heb er zelf een gekocht in de juiste maat, goed zuinig op zijn (eindje lood er onder of kopse kant van balkje) dan gaan ze lang mee.
En ze kan inderdaad wat dichter bij de kar. Gewoon uitproberen en foto's laten maken dan kom je er wel uit. Mooie lichte wagen heb je echt een voor kleine pony's wat is de spoorbreedte ervan.

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:40

Marga, bedankt voor je tips, hier heb ik wat aan :)
Die strengen slaan inderdaad echt nergens op, ik zou er denk ik bijna, als ik de strengen op het laatste gaatje zou doen, nog een pony tussen kunnen zetten hahaha, maar ja, dan heb ik wel eerst een tweede pony nodig, en misschien wat lesjes langspan, dus laat dat maar even zitten ;)
Ik zou nu al een knoop kunnen leggen tussen de twee uitstekende strengen aan de voorkant, dus inkorten is wel een goed idee. Waar kan je zoiets laten doen? Of kan het ook zelf? Het is dus een kunststof tuig met nylon verstevigd, dus het lijkt me heel lelijk worden dan...

Ons wagentje zijn we heel trots op. Die hebben we bij Kraay in Nijkerk gehaald. Het is idd een lekker licht wagentje, 120kg, met een spoorbreedte van 110cm. Dus we passen ook tussen fietspaaltjes door O:)
Hij kan ook omgebouwd worden tot tweespan, maar dat is hier voorlopig nog niet van toepassing, ik denk dat het hoogteverschil tussen Pip en onze KWPNer net ietsie te veel is. :=

Stiekem vind ik het wel heel erg leuk om soms even op marktplaats naar welshjes te kijken die mooi zouden zijn met Pip in tweespan.
Dromen mag toch? <3

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:06

Mooi wagentje pip.. lijkt op mn 2-span shetten wagentje die ik vroeger had.

Verder... niks te vertellen..
Belker, hoe gaat het met jou ?
Baudyh, hoe is 't ?
Mis vhu's posts
Tine lastig dat Sam onrustig is..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:20

Bianca, hoe gaat het met je pijn? Alweer wat beter hoop ik!
Ja, die Sam... pfff. Ze is zoooooo hengstig. Ik had haar gisteravond met Rembrand op de wei gezet, maar zelfs Rembrand raakte van slag en dacht dat hij haar dan maar moest gaan dekken. Kostte enige moeite om de boel weer op stal te krijgen. Dus hele schema maar weer omgegooid. Ze staan nu maar even snachts allemaal op stal, overdag dan Sam en Amerigo samen op de wei, en einde middag/avond Rembrand op de wei en Rocky in de paddock. Ze komen nu dan zo'n 6 uurtjes per dag buiten, veel te weinig, maar ja, het is even niet anders. Ik moet echt niet hebben dat Rembrand op Sam gaat klimmen. Die is veel te groot/zwaar voor haar. Ik heb haar vanmorgen even gelongeerd, dat ging op zich best goed. Wel paar keer hinniken, maar geen gekke dingen. Maar durf het risico niet te nemen om te mennen. Ach, we zijn al vaker op wedstrijd gegaan zonder enige oefening hihi.

Loop al dagen met enorme koppijn, slaap al weken slecht, dus gaat lekker.... Dus ook totaal geen zin om morgen te gaan werken. Nou ja, ik heb een goed excuus om heel snel, zodra ik alles heb nagekeken, weer naar huis te gaan.

Contact met duo gaat weer moeizaam, berichten worden niet gelezen en er wordt niet gereageerd. Er is geen vacature bij mijn school. Wel bij het bestuur, maar ik ga niet meer overal aan de slag. Voor nu dus maar besloten dat ik heel lange zomervakantie ga houden. Daarna zien we wel weer. Ik vermaak me prima thuis met alle dieren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:31

Biancacoo, dank voor het vragen. Ik voel me iets beter dus dat is mooi. Volgende week onderzoeken en een dag later de uitslag. Op naar volgende week voor mij.

Sav had even rust dit weekend. Is wel gereden, maar niet ingespannen. Deze week weer verder. Vrijdag komt de smid dan gaat ze rondom op ijzers.

Je bent er druk mee Tine.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:10

Tine..drukdrukdruk..sam en rembrand voorjaar in de kop.. 8)7 moeilijk met school hoor.. en je hoofdpijn..hoop dat t snel over is..
Dank je voor vragen Tine.. ik mag niet klagen, pijn is iets geks..je went eraan..
Belker, succes volgende week met onderzoeken, duim voor je.... :(:) zo gaaf Sav voor de wagen !!
Gem..hoe gaat het bij jou ?

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:37

marga1, mennen met mijn nichtje is leuk. haha. Maar gelukkig zijn mijn moeder en haar moeder / mijn zusje ook veel met paarden en mennen bezig. Dus ik hoef het niet alleen te doen.

pipskadilly, ik weet heel goed hoe het mis is gegaan, maar daar heb ik nu zo weinig nog aan. Wat ik wel weet is dat ik niet meer zomaar bij iemand achterop stap in de marathon. Ik rijd liever zelf. Wat betreft je pony voor de wagen sluit ik me bij de anderen aan.

tine10, had Sam de eerste dagen dat ze bij jullie kwam ook last van hengstigheid door de ruinen? Toen Boy er bij ons bij kwam waren onze merries ook acuut hengstig. Terwijl we het eerder nooit merkten bij de dames. Dit is nu weer helemaal goed.

Hier lekker aan het genieten van het mooie weer en de beestjes. Wat dat betreft kan ik mijn dagen zo ook wel vullen tine10.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:46

bettepet schreef:
tine10, had Sam de eerste dagen dat ze bij jullie kwam ook last van hengstigheid door de ruinen? Toen Boy er bij ons bij kwam waren onze merries ook acuut hengstig. Terwijl we het eerder nooit merkten bij de dames. Dit is nu weer helemaal goed.

Dat weet ik niet meer. Ik weet wel dat als Patrick op ponykamp ging en ze naast een ruin kwam te staan, ze acuut hengstig werd. Alleen was dat wel veel minder heftig dan nu ;-). Ik bedoel, ze krijgt Rembrand nu zo ver dat hij denkt weer hengst te zijn hahahah. Nou ja, het gaat vast allemaal wel weer over, maar het bezorgt me een hoop werk zo.

Had ik al verteld dat Rembrand niet meer met wedstrijdpensioen is? Mijn bijrijdster heeft een startpas aangevraagd en komend weekend heeft hij zijn rentree in de wedstrijdsport. Ik ben benieuwd hihi.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:13

goedenavond

ik post ook niet zo heel veel meer door meelezers, maar ga toch weer wat meer mee kletsen

@tine druk met werk en paarden, succes donderdag in leek
@ bettepet aan het genieten van de dieren en ook donderdag naar leek
@bianca went aan pijn, doe je nog steeds airbrushen?
@ belker heeft sav uitbesteed om door te trainen
@ pips nog aan het sleutelen voor de juiste afstellingen
@ marga heeft genoten van de zon en een buitenritje gemaakt.
@ assie ik was te druk met omdraaien dus niet terug gezwaaid :wave:
@ janouk mooi rondje gemaakt met het tiroler duo

wij hebben van het weekend mee gedaan met de marathon van bronneger in de jonge paardenrubriek,
dressuur liep lekker hij mist dan alleen nog de kracht om de hele proef vol te houden maar tevreden met 63 strafpunten. in de vaardigheid 2 ballen en in de marathon de lange lijnen gekozen en heerlijk gereden.

foto's van bij de waterbak
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:19

Fijn beeld Lanouska. Mooi resultaat voor een eerste keer.

Pipskadilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:36

Lanouska, tof dat je (weer) aanhaakt!
Wat het je een leuk paard, wat is dat voor een? Je zou denken een tinker door zn kleuren, maar hij is niet zo breed en heeft ook niet zoveel behang, dus dat is het vast niet. En hou oud is zij (als ik het goed heb gezien ;) ) vanaf welke leeftijd mogen ze ook alweer meedoen met normale wedstrijden?

Tine, wat grappig dat je bijrijdster een startpas voor Rembrand heeft aangevraagd! Was er een reden waarom je zelf niet meer wedstrijden met hem reed? En hoe lang is het nu geleden voor hem? Spannend om te zien of hij het nog kan hahaha ;)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:42

@ pips ze is een shetlander :D ..
ouders onbekend dus wij denken gewoon kwpn maar er zit een shetlander paspoort bij. ze is 4, en dan mag je een jonge paardenrubriek starten, wel met toestemming van de knhs, volgend jaar vanaf de leeftijd van 5 dan mogen ze officiële marathon wedstrijden starten.