[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:37

Is als je niet met aangespannen combi mee mag doen inderdaad gewoon spam }>
@Tine, ik was ook niet het type voor meerdere dagen concours. Wel zo af en toe geprobeerd, omdat het wel gewoon gezellig is, maar ik werd er heel moe van en mijn paarden (daardoor denk ik) meestal heel opgefokt of chagarijnig. Begon altijd heel goed, de 1e dag zeg maar, middenmotertje dag 2 en als het 3 dagen duurde was de 3e dag meestal een afgang :o
Als ik je schema's hoor word ik er al moe van als ik er naar kijk ;)

Ik ben nog niet uit de wagen-spoorbreedte vraag hoor. Neig er ook wel naar gewoon uit te kijken naar een wagen die goed past en dan als we wedstrijden gaan rijden (D/V) dat ik dan een licht presentatiewagentje erbij koop of zoiets.
Heeft er iemand hier trouwens met pony's van rond de 1.10 een wagen die 1.25 of breder is (plus gewicht rond 150 kg)?? En die dus ook enkelspan rijdt?

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:39

het bericht is al weggehaald :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:42

Goeiemorgen!

Hier schijnt gelukkig het zonnetje weer!
Ik ga gauw uitmesten en vanmiddag lekker inspannen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:43

Ik ga voor de tweede dag opzoek naar een hoofdstelletje maat shetland :+
Was gister in Harmelen. Hangen daar ongeveer 500 verschillende hoofdstellen aan de muur, maat 1 maat shet. En dan zo een dat als je hem 1 keer poetst alle verf van het leer af is :+

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:16

@ Tine: jij bent toch familie van Jos???? Of heb ik nu even iemand anders voor me?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:16

VanHuisUit schreef:
Is als je niet met aangespannen combi mee mag doen inderdaad gewoon spam }>
@Tine, ik was ook niet het type voor meerdere dagen concours. Wel zo af en toe geprobeerd, omdat het wel gewoon gezellig is, maar ik werd er heel moe van en mijn paarden (daardoor denk ik) meestal heel opgefokt of chagarijnig. Begon altijd heel goed, de 1e dag zeg maar, middenmotertje dag 2 en als het 3 dagen duurde was de 3e dag meestal een afgang :o
Als ik je schema's hoor word ik er al moe van als ik er naar kijk ;)

Ik ben nog niet uit de wagen-spoorbreedte vraag hoor. Neig er ook wel naar gewoon uit te kijken naar een wagen die goed past en dan als we wedstrijden gaan rijden (D/V) dat ik dan een licht presentatiewagentje erbij koop of zoiets.
Heeft er iemand hier trouwens met pony's van rond de 1.10 een wagen die 1.25 of breder is (plus gewicht rond 150 kg)?? En die dus ook enkelspan rijdt?

Tja, mijn gezondheid is niet optimaal en dan zijn 2 dagen achtereen echt teveel. Maar goed, ik heb het geprobeerd.

Ik heb een vraag uitstaan bij de secretaris van Mendistrict Noord over de wagentjes. Lijkt me toch echt te gek voor woorden dat al die kleine beestjes straks een heel brede en dus zware (zwaardere) wagen moeten trekken. Of ze willen straks geen kleine ponys meer, maar dat lijkt me ook discriminatie. Ik heb mijn wagen net nog even opgemeten en hij is echt niet breder dan 1.15. Heb ook niet zo even geld klaar liggen voor weer een nieuwe wagen. Buiten dat feit staat er in sub f van dat artikel dat kar bij pony met bereiders moet passen qua gewicht. Dat spreekt elkaar dus tegen. Ben heel benieuwd of ik een reactie krijg.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:19

Regels zijn regels Tine ;) spoorbreedte heeft ook niet altijd te maken met het gewicht :+ enkel de as waar de wielen aan zitten is langer :+
Maar ze willen sowieso de kleine ponys uit de SGMW ivm de gezondheid van de ponys

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:02

Ja, maar zo gaan de kleine pony's ook uit dressuur en vaardigheid. Want daar is de regel ook voor, zoals ik het nu lees. En ik snap wel dat regels regels zijn, maar die kunnen blijkbaar ook veranderen! :( Ik vraag me af waarom ze deze verandering doen en of ze er wel goed over nagedacht hebben. (ze maken bij knhs heel vaak fouten, zou niet de eerste keer zijn dat ze dit helemaal over hoofd gezien hebben)

Ik heb nog geen lichte wagen kunnen vinden met spoorbreedte 1.25. Mijn pony is 1.14, weegt krap 200 kg, dus de wagen die ik nu heb (125 kg) is al behoorlijk aan de maat.
Bovendien stellen ze zelf dat wagen en pony in verhouding moeten zijn. Nou, dat gaat dus niet lukken, tenzij ze alle kleine pony's willen weren.

@ Napie: ik ken bij mijn weten geen Jos. Dus je hebt denk ik iemand anders voor ogen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:42

Dennis hier op bokt heeft een lichte shetlander wagen met spporbreedte van 1.25 ;) misschien eens vragen welk merk dat is. Die heeft er ponys van 1.05 voor :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:49

Ik denk inderdaad ook dat wagens voor kleine pony's best met een bredere spoorbreedte gemaakt kunnen worden zonder dat ze zwaarder worden wat evelli ook al geeft...
Komt alleen maar ten goede van de stabiliteit van je wagen als 'ie ietsje breder is...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:01

Maar mijn wagen is super stabiel. Een bredere wagen is niet per definitie stabieler. Dit hangt van meerdere factoren af. Mijn pony wagen is stabieler dan mijn paardenwagen, en die heeft een spoorbreedte van 1.40.

Heb net de nieuwe paard en sport gekregen, het geldt voor samengesteld en vaardigheid. Niet voor de dressuur.

Ik kan wel een nieuwe wagen gaan zoeken en kopen, maar dat kost me dus heel veel geld. Mijn huidige is dus enorm in waarde gedaald, want geen enkele wedstrijdmenner wil dit wagentje hebben. Hij was bepaald niet goedkoop en veel belangrijker hij is juist heel stabiel, daar heb ik hem oa op uitgekozen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:02

is de jouwe veel te smal dan, zou er niet iets op te bedenken zijn?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:33

Evelli schreef:
het bericht is al weggehaald :)

beetje jammer wel, want de zondag is gewijd aan aangspannen.
voor de liefhebbers die wel een aangespannen puzzelrit willen rijden en wat behendigheid willen combineren met hindernissen,
kijk even op op de website in mijn onderschrift, daar vind je alle nodige informatie

;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:17

Het is voor een organisatie van een vaardigheid erg gemakkelijk als je een minimale spoorbreedte van 1,25 aanhoud gezien het merendeel van de wagens die spoorbreedte hebben. Anders moeten ze voor elke wagen het parcours weer bijstellen. Spoorbreedte heeft niks met gewicht te maken, ik denk dat er genoeg lichte wagens zijn van 1,25 breed.

Jos Bodewes rijd ook in Blijham en ik weet dat zijn schoonzus hier op Bokt zit alleen kan ik me niet meer bedenken wat haar naam is. Zij rijden mendurance.

Helaas verzint de KNHS vaker regels die niet in het voordeel zijn van de 'kleine pony' menners. Helaas....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:25

het is wel jammer dat er zoveel menners met kleine pony's de dupe van zijn...

ik heb er gelukkig geen last van, heb een klein paard ipv een kleine pony... :D
maar ik vind het vervelend voor degene die nu niet meer kunnen starten of andere spullen aan zullen moeten schaffen...

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:26

Wij hebben ook een wagentje van 124 (naja, das bijna 125 dus zou wel mee gesmokkelt kunnen worden, iets breder bandje erom ;) ). En dus enkelspan welsh A ervoor, 1 van 1.16 en 1 van 1.12.
Maargoed we rijden dus met een concourswagentje, superlichtgewicht maar niet geschikt om marathons mee te rijden. Tijdens de vaardigheid moet ik mn groom erbij op anders gaat ie driften :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:28

Ach, kleine pony's hebben zo veel andere voordelen buiten de wedstrijden om....... anders lekker gaan mendurancen, die hebben niet zoveel regeltjes mbt aanspanning, geen apepakkies, lekker relaxe sfeer

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:45

Ik wil nooit meer een concourswagen hebben. Daar heb ik meerdere ongelukken mee gehad.

Toen ik een wagentje zocht kon ik nergens een lichtere wagen vinden dan deze, die ook nog enigszins betaalbaar was en waar ik fatsoenlijk met mijn benen op kon zitten. Dus ik ben erg benieuwd naar wagens van 1.25 die niet zwaarder (of liever nog lichter) zijn dan 125 kg. Weet je iets, laat het me dan weten svp.
Denk trouwens niet dat ik een andere ga kopen, want deze levert geen stuiver meer op natuurlijk.

Voor de mendurance is mijn wagentje denk ik aan de zware kant voor de pony. Dan moet je groom er ook op. Denk niet dat pony dat door het zand heen gaat krijgen. Buiten het fei dat ik manlief denk ik niet zover krijg. En zit ook met tijdsproblemen (ivm schooltijden en geen groom) qua trainen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:32

@Tine, ik dacht jarenlang dat ik 'gewoon' snel spierpijn had en moe was, dus dat ik nog meer moest trainen... bleek toch wat anders te zijn ;) daarom doe ik het mezelf nu ook niet meer aan, ik kan het gewoon niet. Heeft wel een paar jaar geduurd om dat te accepteren maar geeft mezelf wel een enorm stuk rust.

Tja, die wagentjes. Als je bij pony's kijkt, met springen, cat At/mE en dan nog B t/m ZZ moet er in een parcours toch ook heel wat geschoven en gedaan worden wil je alle rubrieken afhandelen. Dus waarom er dan bij het springen wel die bereidheid is maar niet bij het toch ook nog simpeler verschuiven van kegeltjes snap ik niet. Zal aan mij liggen :o?

Net mijn scriptie teruggekregen met toch nog commentaar erop... dus ben ff niet op bokt te vinden >;) B-)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:59

@ rivaldo hoe is het gegaan gisteren met die hengst?? heb je nog gereden??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:15

Mijn wagens zijn beide 115 cm Sanne :).

Dus moet maar gaan sparen voor andere wagens ben ik bang. Ben net zo blij met dit setje.....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:23

Allebei aan mekaar plakken dan is breed genoeg ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:30

Idd, is ook een idee.
Het beroerde is dat wagens van 115 cm in mijn auto passen, trailer er achter en gaan. Ga ik naar wagens van 125cm kan het er niet in en heb ik dus een probleem kwa vervoer.

M'n marathon wagentje zou ik wel een lichtere voor willen in de loop der jaren. Mijn concours wagen ben ik zo dik tevreden mee, die wil ik echt helemaal niet meer kwijt eigenlijk.
Ik rijd 's winters meer met mijn concours wagen, vooral op wedstrijd ivm dat je binnen op zand rijd wat ff zwaarder is. Buiten op gras vaak wel mijn marathon wagen (mede omdat ze dan ook vaak vaardigheid hebben en dat ik dan m'n marathon wagen net ff fijner vind).

Volgende week weer op wedstrijd :D. Districts kampioenschap dressuur meteen. Zal wat worden, rij nog geen deuk in een pakkie boter denk ik. Whitney moet echt nog kilometers in haar benen krijgen op vreemd terein.
Morgen mag ze weer oefenen op vreemd terein, maar dan onder het zadel. De rest van de week maar voor de wagen proberen te rijden, dat is van de winter veel te weinig gebeurd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:57

Dacht dat jouw marathon 1.25 was joh, nou ja
er zijn zat wagens op 1.25 te krijgen inmiddels die licht genoeg zijn. Wagenbouwers spelen er ook op in

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:07

vhu, succes en sterkte ermee!

dennis, he dat is balen zeg...
dat wordt toch sparen voor een andere wagen dan misschien...