[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:54

Oei dat is jammer zeg dat verkeerde schoftje, moet je weer op en neer }:0
Lekkere weggetjes heb je zijn dat ook fietspaden of is het gewoon een landweg?

Zo ik hoor er ook weer een beetje bij <3

Afbeelding

Jenn vandaag voor het eerst voor de tweewieler. Beetje zoals HT zei, gewoon er maar voor geknupt. Ging super. Alleen de oprijlaan (is een lange :+ ) op en neer gestapt, maar was braaf en alles ging goed inclusief draaien en paar keer halthouden en weer voorwaarts. Dus het begin is er weer :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:56

*\o/* whoehoe daar gaan ze...morgen het paadje indraf :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:10

Vhu wat is Jenn een topper. En jij ook. Rocky doet het hier ook super, maar ik durf er niet achter. Ik baal zo enorm van mezelf

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:19

Tine hoe gaat het met je kleine witte oude man?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:20

Wat sneu voor Lau Marga. Wel heel goed dat je dat onderzocht hebt.

Mooie foto's van buitenritten allemaal <3
Renske, jammer dat het schoftje verkeerde maat was zeg.

@VHU, wat knap van Jen overal zomaar langs durven. Dat zou Jorie niet aankunnen al die tentjes. Maar de buitenbak op zichzelf is al een mini-schriktraining tijdens het dressureren voor hem, want er gebeurt van alles.

@Tine, er komt vanzelf een moment dat je wel durft, blijf geloven in jezelf.

Hier vandaag en gisteren tweemaal gemend. Alex buitenritjes, Jorie buitenbak.
Alex:
Afbeelding

Jorie:
Afbeelding

Het was voor Jorie vandaag een flinke uitdaging. De kinderen die in de caravan zitten met hun ouders die gingen langs de bak zitten te kijken en spelen met ballonnen en alles. Het was een complete schriktraining voor hem. Hij is maar 1 keer verschoten van ze. Het jongetje wat erbij hoorde, vroeg meteen "wat doet ie nou dan?". Dus ik heb hem maar even uitgelegd dat ie ze te laat had gezien en schrok van ze. Hij vroeg me best veel dingen, ik vond het wel gezellig. Ik hou van kinderen. Verder gingen ze ook met ballonnen spelen en behalve een standje giraf van Jorie had ie daar geen reactie op. Hij wordt dus wel steeds beter. Alleen het was zo stom dat ie van ze schrok, hij had ze namelijk al een paar keer gezien linksom. Eerste keer rechtsom, pony springt 5 meter overzij omdat ie ze daar niet had verwacht _O-

Toen ze nadat ik klaar was met mennen met de pony wilden aaien, heb ik maar even gevraagd om te wachten en Alex weer uit de wei geplukt. Jorie neemt namelijk de energie over van kinderen en ze vonden hem toen al wat eng, omdat hij ook erg voorwaarts is in de bak. En Alex is ouder en veel rustiger, dus die heeft de kinderen even een leuk kwartiertje vermaakt. :D

Gisteren had ik ook een leuke met Alex. Ik was aan het uitstappen richting stal, komt er een fietser aan met de bak net zo breed als het fietspad. Zeg maar 1 grote vierkante box achterop. Dus ik hem voordat de berm te ongelijk was, daarin parkeren, zodat mocht ie schrikken we niet omkiepten. Nou hij deed een verstijf en help wat is dat, om vervolgens briesend weer verder te lopen. Ik ben echt blij dat ie zo koel is. En toen pakte ik Jorie en liep met hem de stal in en tja daar stonden Mik en Mak aan de rechterkant. Toen kon Jorie opeens ook leuk springen. Vervolgens had ik hem ingespand en was klaar om naar de bak te gaan. Stond daar deze om aan te geven dat het daar geen parkeerplaats is:
Afbeelding

Na 3 keer proberen en aanmoedigen van mij is ie er voor de sulky gisteren uiteindelijk met een grote boog in een sprintje omheen gegaan de heenweg. De terugweg nog steeds met een boog, maar geen sprintje meer en vandaag was het normaal dat dat ding daar stond. Mik en Mak waren gisteren terugweg nog wel zo dusdanig eng dat ik ben afgestapt en hem aan de hand de stal in heb begeleid. Maar ook die waren vandaag normaal. Als Jorie, hopelijk heel oud, komt te overlijden dan is het waarschijnlijk door een hartaanval, omdat ie ergens van geschrokken is. :+
Hij schrok namelijk ook in de bak want er zat ineens een bruine kip, oké, het kwam waarschijnlijk omdat de kip nog harder van ons schrok en er luid kakelend vandoor ging. Maar ja, het is hier wel een goede plek om hem aan van alles te laten wennen :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:49

Op de foto's is de (doodlopende) weg naar stal toe. Dat is een heerlijk rustig stukje. :))
Komt maar af en toe een auto, en soms een trekker.

Wat goed van jou en Jenn Vhu!

Tine bij jou komt het vast ook wel een keer. :j
En anders begin je eerst een keer met uitstappen. Als Rocky al lekker aan het werk is geweest.
Met tijd komt het vast goed dat je het een keer aandurft.

Haha je maakt wat met ze mee Jorex. :))

janouk

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:06

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:26

Zo heerlijk Janouk *\o/*
@Jorex lekker stelletje heb jij :)) maar kippen zijn ook wel erg onvoorspelbare rare dieren. Of een kat die langs een bak loopt, ook zoiets. Jenn vindt vooral de stalbaas af en toe eng, maar die heeft dan weer een of andere maaier vast of bladblazer. Maar haar eng zijn is stilstaan en heel erg kijken. Zonder blazen. En dan wil ze er naar toe :roll: :))

Wat vervelend Tine. Angst is zoiets raars. Anders inderdaad eerst gewoon zonder druk erachterop staan? Dat je jezelf ook niet de druk op legt dat je zelf moet? En anderen je ook niet vragen maar je dat zelf beslist?
Snap heel goed wat je bedoelt, toen met Bente durfde ik niets meer en met Hero op een gegeven moment ook niet meer. Het is ook niet iets wat je kunt beredeneren. Met Ollie had ik ook altijd zoiets van dat komt goed. Met Jenn heb ik datzelfde gevoel. Had het destijds met Alwyn ook. En Rizanta natuurlijk <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:43

VHU, wat gaaf van Jenn. Leuk.

Ik lees bij maar vergeet steeds te reageren, sorry.

Wij zijn druk met de wei bezig. Regelmatig maaien, onkruid verwijderen, mesten en bijzaaken. Uiteindelijk zal het wel wat worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:39

Ik ben gisteren bij de fokker van Inova langs geweest. Dit keer nog zonder paard (want eigenlijk was het doel van deze noordelijke rit het wegbrengen van mijn dochter voor haar vijf weken vakantiewerk voor Recra-team, animatie voor kinderen, in Balkbrug) , maar de volgende keer gaat Miepje mee.
Heb haar moeder, volle zusje en veulen (nichtje dus) gezien <3 . Heel veel gelijkenissen, hoewel Inova iets fijner gebouwd is dan haar moeder en zus.[

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:22

gem wat gaaf om de familie te zien. *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:58

<3 apart, Gem

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:10

VHU een witte pony wordt het niet die zijn altijd vies, bij een vos zie dat niet. ZE lopen hier24/7 buiten en in de winter zijn ze af en toe zwaar gepaneerd, noem het ook wel een modder pakking.
En Jenn voor de wagen *\o/* zij heeft mooie billen.

Tine zo in de wei zie je niets aan Lau rost lekker in de rondte. En die moed voor op de kar komt wel weer probeer inderdaad eerst achterop. ik heb het zelf zeker 25 jaar ook achterop niet gedurfd. Ons Pep heeft me van die angst afgeholpen.

Renske hadden ze de goede maat schoftje nog?

jorex lekker schriktraining met Jorie.

Janouk fijn *\o/* met Anton op pad.

Gem op familie bezoek.

Zo ben weer bij. Ben druk met de zoektocht naar een nieuwe pony. En de kersen zijn rijp, sta dus halve dagen op de ladder, en de andere helft aan het jam koken, of met pony's aan de rij. Vanavond met mafje weer eens een rondje geweest, ik zou zowat zadelpijn krijgen zo weinig ga ik met hem op stap.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:39

Oeeh Marga Kersen heerlijk!
Hier in de winkel liggen vaak alleen maar van die hele rode kersen. Terwijl ze juist heel donker van kleur moeten zijn (vind ik) dan zijn ze echt lekker. :j

Ze hadden het schoftje wat we gepast hadden nog liggen dus die nu meegekregen. Kunnen we vanavond weer gezellig met 2e naar menles.
Hopelijk zijn ze nu wat rustiger :=

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:10

Deze zijn niet lekker zo te eten, dan krijg je een heel zuinig mondje net als bij sleedoornbessen. Maar als jam of op brandewijn/jenever is het lekker. Zelf gemaakte Sloe gin is ook lekker.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:30

Yes, zoonlief vanavond weer 2 winstpunten in de M2. Nu Z1 startgerechtigd. Hij heeft zijn doel bijna bereikt, namelijk 1 wp in de Z1. Dan heeft hij een weddenschap met zijn instructrice gewonnen. Helaas zal hij daarna waarschijnlijk stoppen met de dressuur, hij heeft dat echt geen lol meer in. Jammer, want ze kunnen het wel.

Morgen vroeg op. Ik doe mee met Lifelines, een bevolkingsonderzoek en moet om half 8 in Emmen zijn voor onderzoeken. Pfffff....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:35

Ik hou sowieso niet van kersen of van jam. Dus sorry, ik ben van de hartige kant qua eten. :o

Tine, wat goed van je zoon.

Hier wordt het na de 2 ritjes van vanavond wachten op nieuw tuig.
Gesp van mijn borsttuig brak finaal af in de galop:
Afbeelding

Gelukkig gebeurde het niet buiten met Alex, maar in de bak met Jorie. Ik dacht oliebol, hier gaan we, want ja de marathonsluiting kletterde vol alle kanten op tegen Jorie aan. Dus ik met mijn meest kalme stem die ik nog had "Hooo" tegen Jorie. En warempel, hij stond op die ene ho stil en keek achterom van "Baas volgens mij ging er wat mis, maar ik snap niet precies wat". Nou gelukkig maar, pony buiten de bak geleid en toen konden we de bocht niet halen, dus maar uitgespannen. De groep bij de caravan vroeg wat er mis was en ik zei wat er mis was en toen zeiden ze "gelukkig zo'n brave pony". Juist, pony schrok van te voren op stal 2 keer van de bries van een andere pony. Maar ik ben wel blij dat ie voor de sulky dus toch op mij durft te vertrouwen. Ik vertrouw mijn pony's in ieder geval ook, mijn tuig niet meer. Dus alles van leer gaat nu vervangen worden voor Zilco SL kunststof. Mijn oude tuig was overigens in totaal 200 euro en al 10 jaar oud. Het schofttuigje had het leven al eerder opgegeven en ik was al van plan om als volgende mijn borsttuig te vervangen. Maar ik ga nu gewoon maar alles vervangen voor kunststof, want hier durf ik niet meer mee te rijden. Het ziet er van tevoren aan de buitenkant allemaal oké uit, maar kennelijk was van binnen de rek toch uit het leer. En sowieso werk ik nu beide pony's 3-4 keer per week voor de sulky, dus ik wil wel een goed tuig weer hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:49

Gefeliciteerd Tine! Mooie prestatie van je zoon, Z1 startgerechtigd.

Brave Jorie!
Fijn dat hij zo goed luisterde.
Hier is vorige week ook een riempje van het borststuk van Ariel kapot gegaan. Daarop toen ook besloten om een nieuw tuig te kopen.
Zij heeft nu een kunststof tuig van Ideal.

Les gisteren ging weer lekker.
Hadden 2 afzeggers dus vriend en ik hadden met z'n 2e les.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:32

Jeetje, dat is schrikken Jorex!! Gelukkig brave pony <3

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:03

Lijkt mij echt een nachtmerrie, dat midden tijdens de rit het tuig kapot knalt. Mijn instructeur is er ook streng op en heeft ook aangeraden mijn pony een stop op te zetten. Zij gebruikt het commando "feest" als ze dat roept staan haar dieren gelijk stil en bewegen pas weer als ze weer voorwaarts zegt. Ik ben nu nog bezig met een verschil tussen ho en halt. Ho is overgang. Halt is stilstaan en blijven stilstaan.
Zit er al aardig op. Alleen halt op eigen terrein op de terugweg is heel lastig. Dan begint ze wat te drammen. Daar ga ik na de zomer mee verder.

Doet mij herinneren dat ik mijn tuig weer even in de vet moet zetten. Deel is leer en een deel is kunststof. Wil zoveel mogelijk mijn loon van de komende tijd opsparen en dan heb ik waarschijnlijk genoeg geld om een volledig nieuw tuig te kopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:42

Ja klopt, bij mij had mijn schofttuig het al eerder begeven en dat is nu dus ook kunststof SL tuig van Zilco en ik wilde ook langzaamaan de rest vervangen, beginnend met het borsttuig. Maar ik doe nu alles tegelijk, dan is mijn enige leer nog mijn hoofdstelletjes. Bij mij is in principe op 1 ho staan ze binnen 10 meter (Afhankelijk van de gang) stil, behalve als ik daarna nog erachter een aansporing geef dan blijven ze in de gang die ze dan zitten. Ik kan van galop naar stap ook als 1 overgang maken. Alleen Jorie wil buiten nog niet aan stilstaan, dus dat oefen ik nu met tweespan langelijnen en dan staat Alex er echt met zo'n kop naast van "Kan ik alsjeblieft losgekoppeld worden van die mafklapper?". Jorie staat in de bak perfect stil en vandaag kon ik hem eindelijk in stal ook stilzetten voordat we naar buiten stapten zonder drukdoenerij. Dus hij kan het wel, maar vertikt het de helft van de tijd om gewoon te doen, omdat hij het lastig vindt. En dan begint het piafferen op de plaats, ongeduldig schrapen en lage steiger, om aan te geven dat ie het er niet mee eens is. Als hij dan ook maar 1 tel netjes met 4 hoeven stilstaat, mag ie weer voorwaarts. Alex staat op ieder gewenst moment van mij gewoon stil en die gaat dan ook rustig staan slapen als het langer dan 5 minuten duurt, behalve in een groep. Ik kom er trouwens niet echt uit wat ik allemaal moet bestellen, zo te zien de broekriempjes los van de broek zelf.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:46

Tine feliciteerd Patrick van mij super gedaan.

Met tuig poetsen kijk ik het altijd goed na en als er wat versleten uit gaat zien bij stoten en gespen, laat ik het al vervangen. Trouwens kunstof kan ook stuk en afscheuren.
Jorex wel goed kijken of het schoftje van silco wel past, deed het op mijn pony's niet. Heeft arden al een tuig maat shet? dit ziet er mooier uit.

De jam die ik teveel heb verkoop ik aan de weg maar niet in het hoogseizoen dan wordt er veel meegenomen en niet betaald. De opbrengst gaat in het potje voor de pony's helaas is die altijd negatief gevuld.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:49

Ze hebben het schoftje van zilco al. Past heel goed op beide pony's en vooral ook de losse draagriem heeft wel nut als ik weer eens een heuvel scheef neem met Alex. Ik denk dat mijn bestelling zo klopt. Nu moet ik wel op zoek naar een nieuwe staalkabel ook, want ik had m tot nu toe direct aan het borsttuig zitten. Ik denk dat ie het mede daardoor ook begeven heeft, naast dat het tuig gewoon niet geschikt was voor zoveel belasting.
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:58

Jorex de zeilwinkel in Oudeschild maakt hem op maat naar jou wens. Wel met sulky of de katrolletjes er heen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:03

Dankje dat is handig om te weten. Juliette helpt mij nu even met bestellen zodat ik zeker weten geen onderdelen mis. Ik vind dat zo prettig. Ze had me ook al goed geholpen met uitvogelen hoe mijn schofttuigje in elkaar zat, want ik had toen nog niet eerder veiligheidsligtogen in gebruik gehad en hij kwam in losse onderdelen.