[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:12

Hier is de sneeuw alweer zo goed als weg :D
Maar anders had ik weinig tot niks gedaan met paardjelief. Hij heeft wel ijzers, dus dat vind ik toch wat link.

@Laura: fijn dat het nu wel leuk was bij de menclub en fijn lesje gereden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:25

L_Rivaldo schreef:
Gisteren met tegenzin door mijn vriend naar de vereniging gestuurd. Om het nog een keer te proberen en wat ben ik blij dat hij me een schop onder me hol heeft gegeven. Super les gehad van Saskia van Heesch met Rivaldo en voornamelijk stelling en soepelheid getraind. Hij deed het goed en was volgens haar erg werkwillig en nog goed kneedbaar. De ventjes hadden die middag ook al 3 kwartier gelopen. Dus goed getraind.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Super !!!!

Ja Taz ging heel snel; dat had ik me niet voor gesteld eigenlijk zoals het zou zijn. Hij is vandaag opgehaald. Ik was er niet eens bij want zit op mijn werk. Onwerkelijk nog wel :P Ook al had ik hem nog zo kort, hij paste er wel bij. Maar nieuwe mensen zijn volgens mij nog veel beter voor hem!

Kreeg iig berichtje dat hij veilig was aangekomen en vanacht even in stal staat en de andere ook en morgen gaan ze ze in de wei doen. Ben benieuwd, zal niet in 1x goed gaan denk ik.

Nou maandag gaat Kyano naar beleerder en dan ben ik gewoon ponyloos Y;( Hoe weird is dat.

Die sneeuw ja ik had graag rondje willen mennen :D:D Maar komt nog wel een keer met Kyano hopelijk.

Ik had mijn HCA besteld 2 weken geleden maar nog niets gehoord, Maandag even bellen of ze meer weten wanneer die komt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:29

Komt vast goed met Taz.
Wie gaat Kyano beleren?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:38

gaaf ook een hca? welke kleur heb je gekozen? spannend even zonder de paarden maar dan kan je zo lekker weer volop mennen. Gaat vast goed komen.

Net de paarden gevoerd en nu snel klaar maken ga met vriendinnen uit eten.

Ben echt blij dat ik gegaan ben helaas zijn zulke dingen een hele grote drempel die ik moet overwinnen maar met die schop onder me kont en iemand die mee ging hebben we het toch overwonnen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:03

gezellig!!! Echt goed dat je toch bent gegaan, geeft mij hier zelfs een boost haha!

Ik ben voor een paarse gegaan xd

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:59

Ik zie wel weer, ben te lang niet op bokt geweest, hahaha, moet dus weer eens teveel bijlezen waar ff geen tijd voor is. Wat was het van de week koud zeg, ik leek wel een michelin poppetje op de wagen. Vandaag op wedstrijd met dochterlief eens kijken wat de jury er van vindt. Fijne dag allemaal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:10

Super Rivaldo!
Hier wel rondje gedaan maar was goed opletten sommige stukken zand waren zelfs nog glad ... Maar ik rij ook vrijwel altijd worden ze handig van. Maar ijzel en ijzers dat gaat niet :7

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:09

@VanHuisUit, die ijzel is lastig, zelfs zonder ijzers is het nog glad. Vanmorgen leek het hier wel een ijsbaan!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:14

Klopt! Is wel grappig ik ben dus wel rondje gaan doen (onder het zadel ik had niet in de gaten hoe glad het soms nog was, want bij en om stal was er niets glad ... :o :oo ) met Ollie en Ber aan de lijn mee. Ber komt oorspronkelijk uit Polen en ze loopt blootvoets. Maar sommige stukken waren echt niet fijn... en ik moest met Ollie op die stukken echt kiezen om haar zo veilig mogelijk te laten lopen omdat ze ook nog ijzers onder heeft.... bij Ber zou de kans van uitglijden het minst erg zijn. Nou die dame glijdt dus nergens denk gewoon dat ze, ondanks dat ze al jaren in Nederland is, in haar jonge jaren heel goed heeft geleerd met ijs en sneeuw om te gaan.
Ze vindt het ook heerlijk sneeuw en kou.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:00

VHU: dat kunnen ze inderdaad leren! Mijn Flower (in semi wild opgegroeid) kan dus ook prima met ijzel/ijs overweg, ik reed nog (blootsvoets uiteraard) over grote dichtgevroren plassen en ze vond het alleen maar prachtig, en gaf zelf constant aan waar we wel of niet veilig over konden. Heerlijk zo'n semi-wilde alfa merrie wat dat betreft, je kan er echt op bouwen.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:25

Toydoll, dat is idd echt zo, wij hebben een pony gehad die vanaf haar geboorte tot haar 5e in het New Forest gebied in Engeland had gelopen. Een hele sterke pony die alles voor ons deed!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:59

Mijn staleigenaar is gisterenochtend eerst maar gaan strooien nadat hij bij het buitenzetten van de eerste paarden tot de ontdekking kwam dat het spiegelglad was.

Ik ben in elk geval blij dat het niet meer glad is.
Ik heb sinds vandaag een leenauto en ik moet zo wennen aan dat ding. Als ik dan toch door sneeuw of over glad wegdek moet rijden, dan toch het liefste met mijn eigen auto.

Hier staat de training op een laag pitje. Na Carnaval gaan we de training weer oppakken (niet dat ik nou zo fanatiek ben met Carnaval hoor ;) maar manlief wel).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:33

Ik weet niet of ik aan starten toe kom eerst. Ysselsteyn en Breda gaan niet lukken. Ik ga begin april naar Brabant verhuizen. Voor die tijd staat het trainen al op een laag pitje door de dikke wintervacht en weidegang. Ik moet nog een goede stal vinden daar aan uitrijgebied en dan zullen mijn rondjes op het begin ook niet heel groot zijn omdat ik het gebied nog moet verkennen en de pony's moeten wennen. Daarnaast denk ik dat mijn nieuwe baan en de organisatie van Wateren al mijn energie gaan nemen. Etten Leur zal dan mijn enigste mogelijkheid zijn maar ik werd vorig jaar daar niet zo gelukkig van het terrein in combinatie met de blote hoeven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:43

Sorry dat ik hier zo maar inbreek, maar ik heb een vraag aan jullie ervaringsdeskundigen.

Mijn paard (kwpn-er van 17) is ZZ dressuur, Z vaardigheid en klasse 3 Samengesteld. Nu heeft hij afgelopen juni een peesblessure opgelopen, dus hij is een hele tijd uit de running geweest. Ik heb hem wel zo goed als iedere dag gestapt (onder het zadel) dus volgens fysio is hij qua bespiering niet heel erg teruggevallen. Inmiddels staat hij sinds een week weer voor de wagen en dat vindt hij duidelijk helemaal geweldig. (en ik ook ;-) )

Hij heeft toen hij 10 was een verlamming aan zijn linkervoorbeen gehad. Daarna zijn we nog van de L naar ZZ gekomen. Hij sleept licht met het been, vooral in stap, en kan dus niet meer zonder ijzers. Tijdens wedstrijden is er nooit een jury geweest die er iets van heeft gezegd en Rembrand lijkt er ook geen last van te hebben (fysio komt hier heel geregeld langs en is het ermee eens)

Omdat het pittig zal worden om hem op deze leeftijd na toch best een lange pauze weer op ZZ niveau te krijgen, zat ik me af te vragen of mendurance iets voor ons zou zijn. Nu worden er wel heel weinig bij ons georganiseerd en heel ver ervoor reizen gaat me niet lukken (weet ook niet of manlief dan groom wil zijn, die houdt niet zo van mennen).

Wat is jullie mening? Zou mijn paard in de laagste klasse mee kunnen komen? Zou hij met een oms licht slepend been in stap (heb wel da verklaring) door een keuring komen? (dit kwam hij bij sgmw wel, maar jullie keuring is heel anders. Aan de hand sleept hij nl meer dan voor de wagen)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:57

nvd74: Ja met een andere auto in sneeuw rijden is nooit zo grappig, je kent die auto toch niet zo dan he.

Napie: Verhuizing definitief dus! Betekend dat dat je de baan hebt? Of heb ik wat gemist? En ik snap dat je dus nu komende maanden even niet zoveel tijd hebt ook.

tine10: geen idee, sorry!

Nou Kyano is vandaag naar beleerder gegaan (Milou Huisman)! Ik ben zooo benieuwd!!!

Mijn nieuwe auto deed het goed met de trailer, zo fijn dat ik nu EINDELIJK een eigen trekautotje heb :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:11

Tine10 je zult waarschijnlijk dan een dokters verklaaring van je paard moeten hebben waar het probleem in staat en hij geen last eeft.voor de rest moet ieder gezond paard de laagste klasse kunnen lopen.anders even contakt opnemen met de organisatie die de wedstrijd organiseerd

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:16

wellicht zullen ze een b geven maar denk geen c ivm niet kreupel lopen. Met da papiertje moet dat wel lukken toch?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:25

@Tine: als je paard verder conditioneel in orde is en je thuis moeiteloos afstanden tot 30km met hem kunt rijden, lijkt het me geen probleem. Ik zou dat wel op voorhand contact opnemen met de organisatie van de wedstrijd waar je zou willen starten, het verhaal uitleggen en vragen wie er als keurend DA aanwezig zal zijn. Dan zou je zelf nog even contact op kunnen nemen met die DA om te voorkomen dat je voor niets naar een wedstrijd gaat. De ene DA is de andere niet.

@Nanda: gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Je zou eens kunnen informeren bij de organisatie van endurance Loon op Zand, wellicht dat zij in die omgeving nog tips voor stalling hebben.
En ja, helaas zijn blote voetjes bij onze wedstrijd niet aan te raden.

@Toydoll: komt vast goed met beleren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:24

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al een dierenartsverklaring, die had ik altijd bij de keuringen van de samengestelde menwedstrijden bij me. Nog nooit een arts daar die er moeilijk over deed, sterker nog, ze vonden het overbodig. Maar ja, liever dat dan andersom.

Hij is nu natuurlijk nog niet helemaal op conditie, maar als hij marathons kan lopen, fluitend met een zeer snel herstel van de hartslag (train met hartslagmeter, zo gaaf om te zien), dan lijkt het me dat een mendurance ook zou moeten lukken. Ik snap dat het een ander soort belasting is, maar daarom juist ook de overweging om de carriere overstap te maken. Dan zal ik nl geen korte scherpe bochten meer hoeven maken, veel korte wendingen enzo.

Maar ik hoor graag nog de reacties van andere topiclezers hier ;-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:42

Citaat:
Zou hij met een oms licht slepend been in stap (heb wel da verklaring) door een keuring komen? (dit kwam hij bij sgmw wel, maar jullie keuring is heel anders. Aan de hand sleept hij nl meer dan voor de wagen)

De DA kijkt altijd of het paard regelmatig loopt. Hoe hij loopt maakt feitelijk niet uit, als het maar regelmatig is. Met andere woorden, stal dat je op het harde keurt, dan zou je via het luisteren naar de hoefslagen al moeten kunnen horen of het goed is. Dat wordt ook vaak gebruikt als uitleg waarom een paard een B (twijfel) of een C (afkeuring) krijgt.
Persoonlijk ben ik sceptisch over een slepend been. Klinkt raar maar als hij met alle 4 en regelmatig zou slepen zou het een minder groot probleem zijn, vanwege die regelmatige gang die ze graag willen zien.
Stel dat je een B krijgt, maar ook als je een A krijgt, mag je starten, dat is mooi. Maar als het verslechtert tov de eerste keuring (dus op de nakeuring slechter is) dan wordt je alsnog afgekeurd.
Het paard moet eerst plm 15 meter in stap lopen, dan draven, draaien (rechtsom), en dan weer aandraven naar de DA toe.
Ik denk dat een paard wat SGMW heeft gelopen zo weer op conditie te krijgen is voor een klasse I mendurance, de conditie zal het probleem totaal niet zijn. Alleen bij mendurance kijkt men strenger naar locomotie dan bij SGMW. Waarom weet ik niet (zou het trouwens bij SGMW ook veel beter vinden als daar op alles veel strenger gecontroleerd wordt, maar dat is een andere discussie).
Het van de keurende DA af laten hangen om al dan niet aan een wedstrijd mee te doen zou ik niet doen. A. kan dat altijd nog veranderen B. soms zijn ze met meer DA's C. het paard moet gewoon goed genoeg zijn, volgens mendurance termen, om een wedstrijd te kunnen doen.

Zo denk ik erover hoor :o als je wel gaat starten wens ik je uiteraard ontzettend veel plezier, het is hartstikke leuk en conditioneel zou Rembrandt zo weer op dat niveau moeten zitten. Maar .... let op ... 25 / 30 km achter elkaar is heel wat anders dan een wegparcours met daarna stappen, en per hindernissen. Doordat het achter elkaar belasting is vraagt het ook meer van pezen en banden bijv.

Wij zijn dit seizoen een keer afgekeurd op locomotie bij endurance. Ollie liep niet eens kreupel, ze wilde gewoon niet meer lopen op het harde, wel op het zachte. Ze was dus heel sloom. Had last van haar voeten omdat ze zonder ijzers liep (iets wat we nog nooit hadden gedaan en wilden uitproberen, daarna dus maar niet meer gedaan :P ). We kregen een C omdat de pony volgens de DA 'not fit to continue' was, met andere woorden: zo'n dier doe je er geen plezier mee om nog langer te lopen.
Pony was, zoals je weet, eigenlijk direct hersteld op het zachte en met ijzers eronder gewoon weer allemaal A's.
Ik denk dat deze pony met een knallende zweep erbij bijv. best wel door een SGMW keuring was gekomen, of uberhaupt wel, dan maar wat slomer. Maar bij endurance gaat het dus anders.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:03

Bedankt voor je antwoord vhu. Hij loopt wel regelmatig, maar je hoort het sleepje, maar dus ook een regelmatige stap. Sinds ik het werk weer kan oppakken wordt het sleepje ook weer minder. Lijkt een soort desinteresse te zijn, daarom is het voor de wagen ook veel minder dan aan de hand. Dat vindt hij maar saai.

Ik laat het zeker niet van een da afhangen die op zo'n dag komt keuren ;-). Ik ga eerst eens de conditie op peil proberen te krijgen en dan nog met eigen da en fysio overleggen. Zij kennen hem denk ik het beste.

Ben het overigens met je eens dat de keuringen bij samengesteld strenger moeten. Maar ook dan zou Rembrand er altijd door gekomen zijn. Hartslag en dergelijke waren altijd verbazend goed. Da vroegen vaak of we wel de marathon hadden gereden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:17

Als hij regelmatig loopt incl sleep krijg je waarschijnlijk een B. En als het dan bij de nakeuring niet is verslechterd is er niets aan de hand.
Vaak wordt in 'het gesprek over' (m)endurance de nadruk gelegd op conditie en daarmee hartslag. Maar dat is slechts een onderdeel van de hele keuring. Een paard kan ook afgekeurd worden op te hoge spierspanning (mn rug / broekspieren hebben daar wel eens last van) of bijv turgor. Een DA kijkt naar een totaalbeeld.
Als een paard een B heeft op locomotie en overige waarden prima, zal hij niet afkeuren.
Heeft hij een B op locomotie en zijn er nog meer twijfels (turgor, spierspanning) dan zal de DA eerder geneigd zijn af te keuren.
Toch moet je ook niet opkijken als hartslag langzamer zal dalen dan bij SGMW. Doordat bij SGMW de prestatiecurve meer interval is ipv langdurig zelfde tempo.

Je kunt overigens locomotie keuring erg goed intrainen bij een paard. Dmv stemcommando en leuke beloning bij flink pittig meelopen/draven. Laat ik het zo zeggen, dat heeft tot nu toe bij alle paardjes waar ik endurance mee heb gedaan altijd erg goed geholpen. Ollie staat echt in de startblokken bij de locomotiekeuring. Ze weet dat ze dan Sultana's krijgt :Y)

@Napie drukke tijden voor je... jammer als je helemaal niet kunt starten dit jaar :(:) wel super dat je gaat verhuizen *\o/*

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:10

Hihi sultana's voor Ollie :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:28

Ja die weet ze zeer te waarderen :P
Onderweg heb ik ook altijd een pakje (of een paar) mee, neem ik er zelf een, krijgt zij ook een stukje. Met mennen kon groom dan halverwege even ernaast en sultana'tje geven. Echt doorslaand succes. En met onder het zadel staat ze direct stil als ze het knisperen hoort van de plastic verpakking.
Is natuurlijk heel slecht enzo maar ach... :o

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:33

Weet je wat heel apart is geweest in Teteringen, een bekende van me wilde haar pony een stukje appel geven na binnenkomst en toen de jury dat zag is ze bijna gediskwalificeerd. Dit omdat het bit nog in zat.

Wel super handig dat intrainen van het monsteren, dit hebben wij in het begin ook bij ze aangeleerd. Die Sultana zijn wel slim.

Spannend allemaal Nanda, ik hoop dat je een leuke stal kunt vinden.

Nog zes weken tot Ysselsteyn, ik hoop dat het weer enigszins blijft meewerken ivm het trainen. Wij zijn nog steeds bezig met het in orde krijgen van de tweewieler. De optie van Jebbo die via Nanda is doorgegeven wordt nu gemaakt. We hopen dat het hiermee wordt opgelost. Maar helaas is de communicatie en duidelijkheid wat lastig met de dealer. Daarnaast ging de verf helemaal van de lamoen stokken af. Ik heb gebeld en toen hoorde ik pas dat ik nieuwe moet krijgen die wel zijn gepoedercoat. Baal er wel van dat hij dit niet direct heeft aangegeven. Woensdag gaat mijn man opbellen om na te gaan hoe het zit met de oplossing van de langboom.