Citaat:
Zou hij met een oms licht slepend been in stap (heb wel da verklaring) door een keuring komen? (dit kwam hij bij sgmw wel, maar jullie keuring is heel anders. Aan de hand sleept hij nl meer dan voor de wagen)
De DA kijkt altijd of het paard regelmatig loopt. Hoe hij loopt maakt feitelijk niet uit, als het maar regelmatig is. Met andere woorden, stal dat je op het harde keurt, dan zou je via het luisteren naar de hoefslagen al moeten kunnen horen of het goed is. Dat wordt ook vaak gebruikt als uitleg waarom een paard een B (twijfel) of een C (afkeuring) krijgt.
Persoonlijk ben ik sceptisch over een slepend been. Klinkt raar maar als hij met alle 4 en regelmatig zou slepen zou het een minder groot probleem zijn, vanwege die regelmatige gang die ze graag willen zien.
Stel dat je een B krijgt, maar ook als je een A krijgt, mag je starten, dat is mooi. Maar als het verslechtert tov de eerste keuring (dus op de nakeuring slechter is) dan wordt je alsnog afgekeurd.
Het paard moet eerst plm 15 meter in stap lopen, dan draven, draaien (rechtsom), en dan weer aandraven naar de DA toe.
Ik denk dat een paard wat SGMW heeft gelopen zo weer op conditie te krijgen is voor een klasse I mendurance, de conditie zal het probleem totaal niet zijn. Alleen bij mendurance kijkt men strenger naar locomotie dan bij SGMW. Waarom weet ik niet (zou het trouwens bij SGMW ook veel beter vinden als daar op alles veel strenger gecontroleerd wordt, maar dat is een andere discussie).
Het van de keurende DA af laten hangen om al dan niet aan een wedstrijd mee te doen zou ik niet doen. A. kan dat altijd nog veranderen B. soms zijn ze met meer DA's C. het paard moet gewoon goed genoeg zijn, volgens mendurance termen, om een wedstrijd te kunnen doen.
Zo denk ik erover hoor
als je wel gaat starten wens ik je uiteraard ontzettend veel plezier, het is hartstikke leuk en conditioneel zou Rembrandt zo weer op dat niveau moeten zitten. Maar .... let op ... 25 / 30 km achter elkaar is heel wat anders dan een wegparcours met daarna stappen, en per hindernissen. Doordat het achter elkaar belasting is vraagt het ook meer van pezen en banden bijv.
Wij zijn dit seizoen een keer afgekeurd op locomotie bij endurance. Ollie liep niet eens kreupel, ze wilde gewoon niet meer lopen op het harde, wel op het zachte. Ze was dus heel sloom. Had last van haar voeten omdat ze zonder ijzers liep (iets wat we nog nooit hadden gedaan en wilden uitproberen, daarna dus maar niet meer gedaan
). We kregen een C omdat de pony volgens de DA 'not fit to continue' was, met andere woorden: zo'n dier doe je er geen plezier mee om nog langer te lopen.
Pony was, zoals je weet, eigenlijk direct hersteld op het zachte en met ijzers eronder gewoon weer allemaal A's.
Ik denk dat deze pony met een knallende zweep erbij bijv. best wel door een SGMW keuring was gekomen, of uberhaupt wel, dan maar wat slomer. Maar bij endurance gaat het dus anders.