[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:40

Moet een sulky nu 125cm spoorbreedte hebben of 110cm?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:40

_xDyan schreef:
Moet een sulky nu 125cm spoorbreedte hebben of 110cm?

Voor Dressuur maakt het niet uit, voor de vaardigheid minimaal 110 cm en voor de marathon minimaal 125 cm spoorbreedte.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:23

Okee, omdat ik dacht te lezen dat dat voor de A-pony's tot minimaal 110cm was en alle andere aanspanningen 125cm

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:36

Voor de dressuur vrij, voor de vaardigheid voor A pony's minimaal 110cm, voor B pony en groter minimaal 125cm.

Dit is heel makkelijk in het reglement na te zoeken. Dan heb je meteen het juiste antwoord.

Blz 13, artikel 411, punt 2:
Citaat:
e. De spoorbreedte van de rijtuigen zijn tijdens Dressuurwedstrijden vrij. Voor alle A-pony aanspanningen geldt dat de minimale spoorbreedte van het rijtuig 110cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden. Voor alle overige aanspanningen geldt dat de spoorbreedte van het rijtuig tenminste 125cm. moet zijn tijdens Vaardigheidwedstrijden.De spoorbreedte wordt op de grond, bij de achterwielen gemeten.

Artikel 1 zegt dat alleen enkelspan en tandem met een 2wieler gereden mag worden.

Bij samengesteld geld in de dressuur en vaardigheid 125 cm (enkelspan en tandem mogen voor een 2wieler) en in de marathon een geremde 4wielige wagen van minimaal 125 cm.
Zie blz 67/68, artikel 524, punt 1.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:32

Bovenstaande klopt inderdaad.

Maar misschien even handig om te weten als aanvulling:
Als je met je shet wil starten met een wagen smaller dan 125cm, dan moet je kunnen aantonen dat het een Apony is(ookal zie je dat met een shet van bv 80cm, maar zo zijn de regels) en moet ie tot zijn 8e levensjaar elk jaar worden gemeten door een officiele KNHS ponymeter om zijn stokmaat vast te leggen in het paspoort. Heb je een pony die ouder is dan 8jaar maar die je nooit officieel hebt laten door de KNHS (stamboek geldt volgensmij niet) dan moet je hem ook laten meten, anders mag je niet starten.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:28

Okee ja ik had dat al gelezen maar omdat ik ook steeds wat anders hoor twijfelde ik. Maar bedankt!

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:13

Hoi allemaal,

Ik ben mijn pony aan het beleren voor de kar, en ga morgen een ideal tuig op halen die bruin onderlegd is. Weten jullie nog een goede tweewieler/sulky die zwart met bruin is? Het is voor een pony van 1.37m

Dankjewel!

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:58

Ik heb een sulky oxer van horse shop international en ik vroeg mij af of er mensen zijn die wel eens deze wagentjes een andere kleur gegeven hebben dan dat standaard zwart waar ze normaal geleverd worden.
Ik zit er zelf aan te denken om er een leuk verf project er van te maken. :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:27

Zijn er hier mensen met een Kraay tweewieler? En is er dan ook nog iemand die mij een keer mee zou willen nemen? Ik zit erover te denken voor zo'n wagen te gaan. Maar wil eigenlijk eerst voelen/proberen. :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:55

Je kan er wel eentje bij mij voelen,.. maar dan naast mij op de bok geef mijn pony helaas niet over aan een vreemde.. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:38

Ik loop de laatste tijd tegen een paar problemen op met mijn Hca sulky en vroeg mij af of meerdere mensen dit hebben.
Het scharnier van de panzitting piept en kraakt als een idioot (vooral als ik er niet opzit).
En ik men ook wat vaker in de bak (als de bak goed te mennen valt), maar dit gaat vaak met moeite, Joep is dan meer bezig met trekken dan met de dressuurmatige training, dit zal wellicht niet aan de sulky (of de trekweerstand?) liggen, maar ik vind het toch iets opmerkelijks als ik kijk naar de bakbodems waar sommige anderen in mennen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:46

Ik had ook erg last van een piepende panzitting en heb hiervoor gebeld met HCA. Andries zei dat ik met een olie (maakte volgens hem niet zoveel uit welke) het scharnier moest 'invetten' en sindsdien heb ik er geen last meer van :) over het in de bak mennen hetzelfde, mijn pony vind bepaalde stukken gras al zwaar maar dat ligt bij hem denk ik meer aan een beetje conditie gebrek of spieren die nog getraind moeten worden, ik men nog niet heel lang en niet heel vaak met hem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:55

Wbt trekkracht ligt idd bij de pony want een hca weegt niks. Dus dat zal je moeten zoeken bij de spieren en kracht van je pony.
En zitten de strengen strak genoeg, dat ie wel volledig met strengen trekt ipv half aan lichtoog? Zie je soms ook wel eens.

Wbt scharnier durf ik niets te zeggen, had daar nooit last van... Wie weet heeft iemand anders er een oplossing voor.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:05

Dank jullie wel, ik zal het scharnier eens invetten, hopelijk helpt het hier ook :)

De Hca weegt idd echt niks dus zal wel aan zijn bespiering of de bak liggen, ik dacht heel even dat het misschien aan de trekweerstand zou kunnen liggen, maar dat zal wel niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:24

Kan je de sulky zelf wel goed van zijn plek krijgen? Ik had mijn sulky een paar maanden niet gebruikt en rolde erg stroef. Bleek dat er allemaal roest in de wiel as zat.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:26

xSCWx schreef:
Kan je de sulky zelf wel goed van zijn plek krijgen? Ik had mijn sulky een paar maanden niet gebruikt en rolde erg stroef. Bleek dat er allemaal roest in de wiel as zat.

Hij is net nieuw dus ik mag hopen dat dat nu niet aan de orde is, maar ik zal het voor de zekerheid even checken

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:35

Dan lijkt roest me inderdaad zeer onwaarschijnlijk. In de bak is ook redelijk zwaar en zeker als je pony niet zoveel bespiering heeft.
Als je de sulky zelf gewoon soepel weg kan rijden ligt het niet aan de hca.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:25

Poe zo'n (grote!! ja voor mijn doen is hij groot!) shetxwelsh die de HCA moeilijk trekt in t gras ? Dat vind ik wel erg vreemd. HCA weegt idd niks op gras gaat het wel stroever maar zelfs mijn mini mannetje van 79cm trekt m over t gras. Dan zou een shetxwelsh van 1.05 hem echt makkelijk achter zich aan moeten trekken. Zou dus idd zijn spieren kweken. Veel overgangen rijden, longeren en als je bak te zwaar is voor met kar te rijden een bandje slepen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:33

De Hca weegt 35 kilo toch? Op de site staat 25 kilo, mar Andries zei dat deze 35 kilo wegen (16 inch)?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:57

Sardis schreef:
En ik men ook wat vaker in de bak (als de bak goed te mennen valt), maar dit gaat vaak met moeite, Joep is dan meer bezig met trekken dan met de dressuurmatige training, dit zal wellicht niet aan de sulky (of de trekweerstand?) liggen, maar ik vind het toch iets opmerkelijks als ik kijk naar de bakbodems waar sommige anderen in mennen.

Dan zal je denk ik wel een hele zware bak hebben. Sommige bodems zijn gewoon niet echt geschikt om met een beginnende pony dressuur werk te doen. Of eerst even de bak slepen en dan pas gaan rijden.

Mijn jonge/onbespierde pony (1.17) trok mijn 180 kg zware vierwieler zonder problemen door de bak vorige week... Dan moet 35 kg toch ook zonder issues lukken ;-)

Jongens ik heb wel nog Sulky vraag.

Ik heb een Kraay tweewieler gehad, maar deze beviel eigenlijk niet zo goed (ik zat er niet lekker op, ding bleef stuiteren op de schoft, had ik hem in balans, liep pony net even iets beter of slechter bij elkaar en dan was balans weer verneukt en stuiterde die weer etc)
Maar nu zit ik te kijken voor een HCA sulky, omdat ik dus wel buitenritten alleen maak en mijn 4 wieler niet geschikt is om a) alleen te rijden en b) daarmee kan ik ook niet langs de fietspadpaaltjes waardoor ik echt hulp nodig heb (om langs de weg-afsluit-bomen te komen).
Die lichte HCA sulky's kan ik (evt) vervoeren om eens ergens anders te gaan rijden, zijn lekker licht voor mijn nog jonge pony die nog conditie moet opbouwen etc.

Maar mijn pony is 1.17 en groeit wellicht nog tot de 1.20......Kan dat wel? En hoe rijdt een HCA? Kan ik het miss ergens een keer bij iemand uitproberen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:35

Waar woon je? Ik woon in de omgeving van Appelscha (Friesland/ Drenthe). Andries maakt de sulkys op maat. Ik denk dat hij voor die maat ook wel een oplossing heeft

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:48

je mag wel bij mij komen romy. ik woon in de buurt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:53

Romy dat zou ik heel fijn vinden! ik stuur je zo ff berichtje

Napie: Afoort :) Ik heb hem 2x gebeld nu maar de hoogte kon hij niet zeggen in cms, kunnen wel wat blokjes onder de zitting maar niet teveel natuurlijk.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:17

Ik heb 19" wielen onder mijn HCA en kijk erbij mijn pony van 1.06 met gemak bovenuit, ik ben zelf wel 1.75. Volgens mij heb ik eens gehoord dat er ook 21" wielen onder een HCA kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Ik wil best wat voor je meten :) een HCA rijdt heerlijk, dat kan ik je wel vertellen. Ook bij mij mag je hem uitproberen, maar ik woon wel een stukje verder weg.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:51

ik heb afgelopen zaterdag een kleiner koetsje/sulky gekocht voor mijn pony.
nu is deze te klein voor haar (mijn mening), ik heb deze sulky van een meisje gekocht die een een shetlander van 1.17 had. en de sulky was voor haar pont te groot.

Het lamoen is te laag (weet ik) als ik deze op de orginele plek (hoger leg) doe dan gaat de sulky meer achteruit, waardoor ik dus achterover ga "liggen" op het bankje. dit lijkt me niet dat dit zo moet ?!

zit ik fout of wat moet ik ervan denken ?
graag reactie via PB :+

Foto van de sulky met mijn pony van 1,23
Afbeelding