[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

Ingrid: 5 december was het hier 's morgens maar 2 graden met wind. Als je dan stilzit op de bok vind ik dat toch wel :brr: . Ik wil jou thermostaat wel, die van mij is stuk, al een paar jaar. :D
Frensie: weer lekker aan het hobbyen
VHU: mooie luchten komen er voorbij he. Heb net ook wat fotos gemaakt, maar in het echie is het toch veel mooier/indrukwekkender

Paarden staan hier ondanks de harde wind heerlijk te grazen in de wei/blubber, dus laat ze maar weer gewoon buiten vannacht.

En ik heb misschien iemand gevonden met een kudde schapen, die op de zomerwei gaan grazen. Is goed voor het land en goed tegen de wormen.
Land wat tussen onze percelen ligt komt helaas voorlopig niet te koop (berichten wisselen steeds helaas), dus voorlopig ook nog geen goed formaat menbak.

Nou, ik ga met eten aan de slag, wel wat vroeg, maar kan even niet anders.

mirror666

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:48

@tine; houd je wel leverbot in de gaten? weet niet of jij dat nou was, jij hebt vennetjes/poeletjes in je wei toch? Leverbot komt veel voor onder schapen, maar kan ook overgaan op paarden (en mensen)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:16

Zo, was is opgeruimd, strijk is gedaan, wc's en bad schoon en vloeren gang, wc en badkamer gedweild. Pffff... het ergste vind ik altijd dat het zo snel weer vies wordt! En al helemaal met dit weer en een labrador die modder aantrekt.

Nu even uitpuffen. Eten straks vis, rosti en appelmoes, erg simpel, haha.
Manlief is daarna weer werken.
Ik ga stofjes uitzoeken voor een babyquilt voor mijn broer en zijn vrouw. Heb nog genoeg stof over thuis om wat te maken. Ze is in april uitgerekend, dus ik heb nog tijd genoeg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:19

Naaltje schreef:
@tine; houd je wel leverbot in de gaten? weet niet of jij dat nou was, jij hebt vennetjes/poeletjes in je wei toch? Leverbot komt veel voor onder schapen, maar kan ook overgaan op paarden (en mensen)

We hebben poelen, maar die zijn verbonden aan een afwateringswijk/sloot iets, zodat we ook niet met te weinig beplanting ed komen te zitten. Want bij poel moet 2/3 begroeid blijven om gezond water te houden en paarden vertrappen alles rondom. Wat kan ik doen om dat te voorkomen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:21

om te voorkomen, zorgen dat er geen slakken voorkomen op je land (onmogelijk dus)
worden de schapen behandeld tegen leverbot? (farsinex is het middel daartegen geloof ik) en verder in de gaten houden. Als je paarden het krijgen is het vaak genoeg ze ook farsinex te geven, maar het duurt vaak even voor er aan leverbot gedacht wordt
(er zijn zelfs dierenartsen die bij hoog en laag beweren dat een paard niet eens leverbot kan krijgen, terwijl dit wel zo is).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:32

*komt letterlijk voorbij gewaaid... :+ *

eten aan het koken, ga zo nog even proberen bij te lezen en te reageren!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:37

Naaltje schreef:
om te voorkomen, zorgen dat er geen slakken voorkomen op je land (onmogelijk dus)
worden de schapen behandeld tegen leverbot? (farsinex is het middel daartegen geloof ik) en verder in de gaten houden. Als je paarden het krijgen is het vaak genoeg ze ook farsinex te geven, maar het duurt vaak even voor er aan leverbot gedacht wordt
(er zijn zelfs dierenartsen die bij hoog en laag beweren dat een paard niet eens leverbot kan krijgen, terwijl dit wel zo is).

Ik zal man vragen of ze ertegen zijn behandeld. Wat zijn eventueel klachten bij leverbot? Maar dat zal bij geiten dan toch ook voorkomen? Onze geiten krijgen 1keer per kwartaal een wormkuur, meer ook niet

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:41

tine10 schreef:
Naaltje schreef:

Ik zal man vragen of ze ertegen zijn behandeld. Wat zijn eventueel klachten bij leverbot? Maar dat zal bij geiten dan toch ook voorkomen? Onze geiten krijgen 1keer per kwartaal een wormkuur, meer ook niet

[MD] Leverbot bij paarden.
geiten weet ik het specifieke niet van

ik zeg ook niet dat ze het moeten hebben he! :) maar meer dat je eraan denkt als er mysterieuze klachten opdoen! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:42

Dat zeg je ook niet, ben wel blij met je tip. Is wel iets om even in de gaten te houden.

Ik lees dus net als er koeien, schapen of geiten in een straal van 5 km (!!!) staan, dat je dan kans kunt hebben op leverbot. Oftewel, zo een beetje bij iedereen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 07-12-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:44

Michael voedt ieder jaar de lammetjes van een boer verderop op, die om een of andere reden niet bij hun mamma kunnen blijven. Inmiddels hebben wij al een behoorlijke kudde hele tamme schapen. Als ze Michael horen, komen ze hard aangerend.
VOlgens de boeren in de buurt zijn het de meest verwende schapen van Nederland :o Ze hebben een eigen schuilstal, met stromend water en een lekkere laag stro. Zodra er 1 spat regen valt, rennen ze naar binnen. haha

In ruil voor alle goede zorgen, zorgen zij dat mijn weiland er prachtig netjes bijligt.

Afbeelding
By janouk at 2011-04-19

zo maak je je huiswerk met Anivia en Karin; lammetjes van dit jaar. Inmiddels wegen ze al zo'n 40 kg.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-12-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:45

wist ook nooit af van leverbot trouwens (krijg zelfs van de veearts geen antwoord op de vraag hoe je 't kunt testen :+ )
maar door schoolproject nu over leverbot toch wel even over aan het nadenken :j

ah janouk!!!! wat een :+: fotos

ik heb een pan paella klaar, maar er is niemand om 't op te eten..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:53

Ik vind dat zo lief, Michael is een echte puber, maar hij heeft zo'n 4 paplammeren per jaar, soms meer. Dan maakt hij 6 flesjes per dag per 4 lammeren; 24 flesjes. Staat om 6.00u op om te voeren zonder te zeuren.
Ik ben dan stiekem erg trots op hem.
De boer is er blij mee, want als ze weer terug in de koppel gaan na een paar maanden, vindt hij het wel fijn om gehoorzame tamme schapen er tussen te hebben. Dat vangt zoveel gemakkelijker.
De oudste is nu 9 en de jongste zijn van dit jaar.

Het mooiste moment is weer als zijn lammeren 2 jaar later zelf lammetjes krijgen. Ze zijn dan zo trots en laten ze echt aan Michael zien. En ze zorgen allemaal zelf voor hun lammetjes. Dat vind ik zo apart, terwijl ze zelf met de fles zijn grootgebracht. En die lammetjes zijn ook veel makker dan hun soortgenootjes.

Het waait hier trouwens steeds harder. Nu windstoten tot 90 km volgens buienradar }>

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:09

janouk, gave foto's !!
wat lief, die lammeren...en dan je zoon die zich daar helemaal voor inzet, geweldig !! knap hoor, dat hoor je niet veel.

Verder...zwemles heeft zoontje ook weer goed doorstaan, hij deed erg zijn best.

Verder...sorry, lees andere keer bij, want ik zit er eventjes doorheen....en man is pas laat thuis vanavond.

doei..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:24

@Janouk: wat mooi van je zoon!

Hier ook wel gedacht aan twee schapen voor de weilanden.
De paarden zijn vreselijk verwend, maar ik ben zo bang dat het vooral heel veel meer werk is... qua extra stal te onderhouden, meer mest te scheppen etc... :o , maar als ik de foto's van Janouk zie <3

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:25

Even reageren nog niet alles bijgelezen :o

@Tine, Ik heb een paard gehad met leverbot ;( en de lever blijft aangetast. Hij heeft op een wei gestaan waar ook koeien gestaan hebben...., het is dus zeker iets om rekening mee te houden ;)
@Janouk, schitterend die foto's en wat leuk dat je zoon zo ontzettend goed voor de lammeren zorgt. Mijn moeder had (toen ze nog leefde) ook schapen en wij hadden ook paplammeren in huis en die lagen regelmatig bij de hond in de mand te slapen :D
@Biancacoo, super dat zwemles van zoonlief zo goed ging +:)+

Hier vanmiddag toch een rondje met Simba gedaan daar ik as zondag wedstrijd heb... echter het was best spannend zo langs de weg... maar hij deed het super (ondanks dat ik het best spannend vond) echter had ik heel veel moeite om mijn leidsels en zweep vast te houden :j

Brutus is morgen aan de beurt want 2x zulke wind trotseren was me iets te veel :o

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:39

Even een hele korte reactie.

Bianca staat melody s'nachts op stal en zo ja hoe loopt ze s'middags? Sonja had artrose en is om die reden 24/7 naar buiten gegaan, met als resultaat geen kreupelheid meer. Heel veel sterkte
Janouk wat een mooie foto's met de lammeren erop, leuk dat je zoon zich er zo voor inzet.
Naaltje wat een prut huisarts, ik zou een verwijzing eisen en anders je ziekenfonds bellen dat je bang bent dat de kosten oplopen als er nu niet goed heen gekeken wordt. Wellicht dat zij dan een oplossing weten.
Mensen die gemend hebben lekker en fijn dat het bij sommige droog genoeg geweest is. Hier heel gek weer vandaag en de hele dag gewerkt dus geen pony ritjes.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:41

zo ollie..jij durft met die wind mennen met simba...ik kreeg een windvlaag op de fiets en ging bijna de sloot in....moest er best wel om lachen :=
mijn broer gaat al iets beter,bloedwaarden gaan weer stijgen +:)+ en al 1 beschuitje kunnen eten(erg knap met mond vol blaren) :j
leverbot:kennis hun oude paard had dat,die moest 2x behandeld worden en toen was het weg,wat was dat paard ziek toen..
voor iedereen die nog naar buiten gaat: waai ze :))
ik ga de kerstboom in elkaar zetten := (vanwege de jonge katten eerst maar de kunstkerstboom, volgend jaar een echte)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:44

Wat een heerlijke foto's Janouk! Mijn ouders hebben ook heel lang schapen gehad en al die lammetjes, elk jaar wel stuk of 30, soms als het heel koud was stonden ze bij ons in de gang, de paplammetjes gewoon in de woonkamer in de box :7 . Tja, soort van boerderie-achtig gebeuren was het bij ons :7 we hadden ook gewoon pony's :oo dat liep allemaal door elkaar. Weet nog wel altijd het gevecht om de zoveel maanden met de schapen want die werden dan ontwormd & de klauwtjes bijgewerkt plus ingespoten tegen myasis enzo. Ontwormen gebeurde met een soort pillenschieter, waren altijd heftige taferelen, mijn vader met schaap in de houdgreep, mijn moeder met dat ding, dat schaap in de stress :=
@Naaltje toch handig he dat je zo'n leverbotproject had van school B-) :=

DA's kunnen inderdaad zeer eigenwijs zijn {:)-:(

Ollie in de storm met Simba hahaha die zweep vasthouden of gewoon op de plaats houden lastig is dat he met zo'n wind.
Biancocoo fijn dat de zwemles goed ging, herkende je verhaal helemaal over je kind in zo'n treintje zwemmend en dat je denkt als moeder...het moet, het moet...maar het liefst haal je ze er dan uit en gaat lekker naar huis toe :(:)

@Frensie Bente wil altijd heel graag aan de slag. Kijkt je ook altijd vol verwachting aan. Of het aan de slag dezelfde soort aan de slag is als ik dan in mijn hoofd heb is niet altijd zo, ze snapt het soms niet helemaal, dat frustreert haar dan maar ze is wel goudeerlijk, ik vind het een heerlijk paardje :D ik moet altijd om haar lachen, in hoe ze doet als ze iets niet begrijpt, dat maakt haar erg leuk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:12

Dames, jullie hebben mijn reactie verkeerd gelezen want je hoorde mij ook niet zeggen dat het op de bok niet koud is, tuurlijk is dat koud.
Ik vond het vandaag alleen niet zo koud was ook "gewoon" iets van 8 graden en de wind was niet zo heel koud vanochtend en vanmiddag.
Nu is het wel stuk harder gaan waaien en nu was het wel wat frips ja.

Janouk, wat schattig zeg !!! Wat een dotjes he, die lammetjes !!

Ollie is stoer om met jonkie de storm in te gaan met de wagen !

Happytime, wat fijn dat de bloedwaarden van je broer wat beter zijn !

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:19

owwww...nou :) vandaag weet ik niet, niet bij pownie-beestje geweest...
maandag was om te vernikkelen :))

net frietjes op..
manlief houd van zelf geschild en gesneden, en heb maar weer keer gedaan..
damn...ds leker ej....zit prop en prop vol....
%)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:25

ik vond het vandaag ook niet echt koud hoor. Maar...heb ook niet op de bok gezeten, en wel een flink vuile vlasstal leeg staan scheppen.
Maandag, toen was het inderdaad wel verrekte koud!

Das inderdaad de ellende met zo'n leverbeschadiging, die worden opgevuld met bindweefsel ipv met nieuw leverweefsel. Dus je verliest inderdaad functie, en dat herstelt niet meer.

Superlief, die lammetjes-foto's! :D
Wat gaaf ook dat je zoon dat toch elke keer zomaar doet! Kan me voorstellen dat je dan ontzettend trots bent.

Groetjes, lacuna

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:26

Wat een leuke foto's janouk!

jee ollie op bok, dat je niet weg gewaaid bent zeg! :D
stoer! 8-)

ht, fijn inderdaad dat de bloedwaardes van je broer wat beter zijn...

van leverbot weet ik niks af, dat wordt googlen... 8-)

frensie hard in huis bezig geweest!

Hier was de temp ook niet laag, zo'n 8 graden volgens mij, maar die wind voelde snijdend koud aan...
Ik heb ook nog even aan het bikkelen geweest met Fifi, was eigenlijk geen doen zo pal op de zeewind, maar we hebben nog 20 minuutjes onder het zadel in de bak volbracht en toen nog een heel klein rondje uit geweest, wat een wind zeg, was gewoon een beetje griezelig op sommige stukjes... :=

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:47

Ik snap precies wat je bedoelt Nouvel.. ik vond sommige stukken ook erg spannend, maar je moet wat :o
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 08-12-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanpassing op verzoek.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:48

Ollie1 schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt Nouvel.. ik vond sommige stukken ook erg spannend, maar je moet wat :o

De buurvrouw waar gisteren de traumaheli voor geland is , is helaas overleden...

:(:) ochjee, sterkte meid....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:10

ja ze moeten er toch even uit, even beentjes strekken...

ow wat naar zeg...
sterkte...