[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:49

@VHU :(:) , toch geen lappenmand voor de mensen in dit topic hé ;)

Rhine_

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:50

Sterkte lotte
Proficiat tine

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:53

Vhu hij heeft er nu al weer vaak voor gestaan hoor. Denk wel al weer een stuk of 15 keer.
Ik vind het alleen vreemd dat hij dit nog nooit gedaan heeft. Toen ik vorig jaar oktober begon was hij niet zo heet en druk.

Ik bedenk me nu trouwens dat zijn bekken in december recht zijn gezet. Na deze behandeling had ik nog niet weer gereden.
Zou daar natuurlijk ook door kunnen komen. Hij heeft nu geen pijn meer, is soepel in zijn lijf

VHU sterkte
Laatst bijgewerkt door tallechie op 02-06-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:58

@Tallechie, persoonlijk vind ik 15x niet vaak om weer een wedstrijden te gaan rijden. Ook gaat het niet om het aantal x maar ik denk persoonlijk dat de regelmaat belangrijker is en dat die regelmaat na je bevalling nu weer een beetje aan het terugkomen is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:59

@tallechie; kun je niet aan de hand vertrouwen gaanopbouwen met veale? En dan een ''waterbak'' eerst door de modder, steeds nattere modder. Gewoon ''spelenderwijs'' en ontzettend veel belonen, echt de hemel in prijzen.
Waterbakken zíjn eng.. Ze zien niet hoe diep het is, kan ook zomaar eens verkeerd uitpakken tuurlijk :)
balen van de balletjes in 't parcours.

@VHU; keilekker bezig geweest dus, superr!! :D

@tine; dat zijn nog 's punten ;) en zoon weer actief, ook leuk :D

@SL; sterkte!

heb nog een fifi update gezien
ollie met migraine :(:)
lanouska doet nog altijd braaf rustig, goedzo :)

Zo, wij zijn terug van jazzfestival.. jammer dat ik een kudde mensen zo vreselijk vind _O- de rest is wel leuk :P
Lekker tapas gegeten net :9

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:00

tallechie, krijgt hij misschien anders voer?
staat hij minder of juist meer buiten/situatie op stal of in de training veranderd?
misschien helpt longeren voor je in gaat spannen om de ergste energie af te blazen...
't is wel lastig als het zo moeilijk te controleren is inderdaad...

vhu, sterkte!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:00

@Ollie nee ik wil beslist niet in de lappenmand ben vandaag stom geweest het leek zo mooi weer maar ben natuurlijk te enthousiast geweest verdenk behalve allerlei grassen&bomen die aan het bloeien zijn een openstaand autoraampje van deze ongein ~~}>

Wat een kolere muziek draaien die lui hiernaast zeg -O-

Dat is inderdaad best wel vaak Tallechie, maar goed de routine van een proef rijden en op wedstrijd gaan, dat zit er nu natuurlijk nog niet in. Ik heb bijv met Rizanta ook nog totaal geen routine (ook nooit gehad met haar dus geen idee hoe het dan is maar goed hahaha) dus wat ze thuis laat zien kan ik er op wedstrijd lang niet uitrijden. Als dat zo was scoorden we elke proef hele vette punten want thuis loopt ze zo ongelovelijk lekker <3 maar we hebben echt wel moeite op wedstrijd een winstpunt te halen hoor.

Rizanta komt trouwens hooguit 2x per week voor de wagen, ze wordt 1x per week, soms 2x gelongeerd door de stal en ik rij 2x per week. Maar vaker dan 2x per week mennen komt bijna niet voor. Dat longeren trouwens wordt ze echt super soepel van, is echt goed werk.

Toen je in oktober startte was dat toen indoor of outdoor? Maakt natuurlijk ook een wereld van verschil.

@Naaltje, ik hou ook niet van kuddes mensen :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-06-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:03

Filmen is een optie, moet ik even zien wie dat kan doen.
mijn zus doet dat normaal gesproken, maar die is zwanger en komt niet meer.

Ik heb hem na mijn zwangerschap eerst 3 weken gelongeerd en daarna gemiddeld 3 x in de week voor de wagen, waarvan 1 x les.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:05

Mijn pony had nog maar een keer of 30 voor de wagen gestaan toen we de eerste wedstrijd gedaan hadden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:06

Als je ment, men je dan op gras of in een bak? Rizanta is op gras veel 'loperiger' dan in de bak.
@Bettepet trouwens nog gefeliciteerd met je mooie punten!
@Ollie sterkte met je hoofdpijn (kom dan toch maar in die lappenmand erbij :+ )
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-06-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:08

Naaltje er stond al bijna geen water in de waterbak. Er was een hele rand waar hij over had kunnen lopen. Hij wil een bepaalde richel niet over. Hij kon hier de diepte zien. er zat echt maar een klein laagje in. En ook op het droge zand gaat hij er niet door. HIj blijft op het gras. Dit doet hij ook aan de hand.

Hij krijgt geen ander voer. Niet minder voer en hij staat even lang buiten als anders.
Gewoon van 8 tot 17

Nouvel longeren heeft denk ik weinig zin. Met optuigen is hij ontzettend rustig. Naar het inrijd terrein lopen gaat ook gewoon stappend, maar zodra ik het inrij terrein op ga is het mis.
En van longeren wordt hij alleen maar opgefokter is mijn ervaring met ohz rijden

Maar ik blijf het raar vinden dat hij dit seizoen zo vervelend is op wedstrijden. Heb nu 2 x een binnen seizoen gedraaid en 1 x een buiten seizoen en was niks aan de hand

VHU beide. Ik train op gras en in de bak. Maar thuis is hij gewoon rustig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:11

is het dan dát punt in het terrein wat hij niet wil
is het de druk die hij voelt waardoor hij blokkeert?
Of heeft hij op alle momenten een aversie tegen ''waterbak'' achtige bouwsels?
plassen?
volgelopen tractorsporen?

Als ik het zo allemaal lees ben ik zo blij met mijn sukkel die gisteren met de kar achter zijn kont zo over een berg aspergeplastic heen banjerde := :P

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:17

@ naaltje wat doe jij over een bult plastic ~~}>

de desbetreffende waterbak is een groot uitgegraven gat waar je een stukje naar beneden moet over een richel heen veale loopt dus al niet over de richel heen en omdat de helling nog al steil is is achterwaarts eigenlijk geen optie. mijn vermoeden is dus ook dat er bij de oude eigenaar wat gebeurt is bij deze waterbak

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:21

sl: sterkte, wat een nare dag zeg voor jullie, wat een onzekerheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:22

lastig tallechie...

het enige dat ik dan kan bedenken is evt spanning die je ongemerkt zelf op bouwt als je het losrijdterrein op rijdt, verder zou ik het dan ook echt niet weten...
lastig hoor...
als je de mogelijkheid hebt zou je misschien eens een paar keer ergens anders kunnen gaan rijden en evt een proefje rijden zonder dat er wedstrijd is, kijken hoe hij dan reageert...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:22

Het is deze waterbak wat extra problemen geeft. Het slootje deed hij wel. daar zit normaal gesproken ook water in, deze deed hij bij mij ook met de wagen. Wel twijfelend maar met genoeg aanmoediging deed hij het.
Vorig jaar in Havelte deed hij het ook nadat mijn vader met hem mee liep. Achter Rembrand van Martine liep hij ook aan. Vorig jaar in een andere marathon kreeg ik hem er ook wel in, maar omdat hij gaat springen reed ik verkeerd parcour.

Plassen en tractorsporen vind hij niet leuk, probeert hij voor weg te springen, maar doordat ik de zweep aan leg gaat dat nog wel, maar liever niet.

Hij probeert alles te ontwijken (plassen ed ook). Dit doet hij door weg te springen. En als er dan wat naast zit gaat het mis.

Maar lanouska kwam nu echt niet verder dan het gras

Ik baal ook echt dat hij het niet doet. Is echt een lastig probleem, want daardoor kan ik ook niet met hem alleen naar buiten. Want daardoor is het te gevaarlijk

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:23

lanouska schreef:
@ naaltje wat doe jij over een bult plastic ~~}>
de desbetreffende waterbak is een groot uitgegraven gat waar je een stukje naar beneden moet over een richel heen veale loopt dus al niet over de richel heen en omdat de helling nog al steil is is achterwaarts eigenlijk geen optie. mijn vermoeden is dus ook dat er bij de oude eigenaar wat gebeurt is bij deze waterbak

kortste weg _O-
Hebben aspergekwekerij op stal, en dat plastic ligt nog wel eens precies zo dat je er ook over kunt
_O-
(ik zeg niks, paard van mij pakt ook het plastic op en trekt het vervolgens gewoon van zo'n asperge-rug af als het hem even uitkomt _O- )

Als het alleen díe waterbak is is het aan de ene kant positief, dan is het niet tegen water, niet tegen bakken, maar tegen deze ene plek..
als door die waterbak de helft van je wedstrijden gaat, dan heb je wel een probleem..
:(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:25

tallechie schreef:
Ik baal ook echt dat hij het niet doet. Is echt een lastig probleem, want daardoor kan ik ook niet met hem alleen naar buiten. Want daardoor is het te gevaarlijk

netjes door plassen/tractorsporen etc is een kwestie van oefenen he :)
merk het met diddle ook altijd, als ik het tijd niet gedaan heb gaat hij er ook omheen proberen te lopen, vindne mijn knietjes niet altijd even leuk ;)

heb het met hem geoefend door snoep te geven voor in plassen te staan.. Nou doet hij alles voor eten, dus hij rende daarna nog net niet een plas in om vervolgens te schooien om snoep _O-

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:28

@ naaltje kun je ook wat van die heerlijke nuchterheid aan uzma geven. didle is toch een heel slim paard en wie geeft hem ongelijk

er heeft een hele tijd in coevorden een plastic zeil bij de buurman gelegen en tussen het zeil en de vrachtwagen loopt een normale landweg van asfalt en daar wou uzma toch echt niet langs en toen we er eindelijk langs gingen kroop ie zowat in de vrachtwagen zo eng was het
Laatst bijgewerkt door lanouska op 02-06-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:31

Zal ik even antwoord vragen op de stiften vraag van ollie :D

Ik draai ze iig wel in. De waterbak is van beton dus niet echt een uitglij bodem. maar je hebt
eerst je wegparcour dan veterinair en dan kan je je stiften draaien.

Die van mij hebben vandaag nieuwe ijzers gehad dus moeten wel goed in te draaien zijn zaterdag.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:36

Nouvel dat is nog wel een optie inderdaad. maar dan moet er wel een proefje voor gelezen worden, want als ik gewoon op ander terrein ben met les is er niks aan de hand.

Ik weet wel van vorig jaar dat ik wanneer ik in de les een proefje ging oefenen veale ook drukker werd dus het zal ook wel aan mijn spanning liggen, maar ik merk niet dat ik wat anders doe.

Ik zal proberen mijn volgende proef ook te laten filmen

Lanouska bedankt voor de uitleg van de waterbak en super bedankt dat je het geprobeerd hebt

Naaltje vorig jaar lag er een plas in de buitenbak. De eerste paar keer sprong hij er om heen / over heen, daarna steeds dichterbij en later galopeerde wij er door heen. Als ik bepaalde dingen een paar keer doe gaat het wel beter, maar helaas wil dat op wedstrijd niet.

Vorig jaar met de andere marathon ging het al wat beter, toen reed ik nog met mijn oude wagen en was ik overdonderd. Toen had ik ook een stuk minder ervaring natuurlijk

Veale doet niks voor snoepjes. Lust ook veel snoepjes niet. Banaan lust hij ook niet

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:36

@Maisie, Thanks... dat is een luxe een hoefsmid die op Hemelvaartsdag werkt ;)

Ik ga nu :z want morgen weer aan het werk en mijn nieuwe job vergt nog heel erg veel energie :o
Laatst bijgewerkt door Ollie1 op 02-06-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:37

lanouska schreef:
@ naaltje kun je ook wat van die heerlijke nuchterheid aan uzma geven. didle is toch een heel slim paard en wie geeft hem ongelijk

er heeft een hele tijd in coevorden een plastic zeil bij de buurman gelegen en tussen het zeil en de vrachtwagen loopt een normale landweg van asfalt en daar wou uzma toch echt niet langs en toen we er eindelijk langs gingen kroop ie zowat in de vrachtwagen zo eng was het

wat krijgt dids ervoor terug? :P
het vermogen voeding te verbranden ipv om te zetten in vet? :P
want dat mag ie wel leren :j

Dat nuchtere is dids overigens ''opeens'' vergeten als hem dat beter uitkomt hoor.. Vooral onder het zadel, gaat hij staken, op z'n dooie gemakje achteruit lopen, stokstijf stilstaan.. Best lachwekkend :+

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:41

@ ollie of een hele drukke hoefsmid heeft me moeder ook een hoefsmid waarbij je 2 afspraken in het voren moet maken omdat ie zo druk is dat ie anders vol zit en je niet om de 7 week een afspraak kan maken (bij ome moeder komt ie om de 7 week omdat me moeders paard 8 week niet ret) en met 2 man doen ze eigenlijk het werk voor 3
@ naaltje soms best lachwekkend toch z'n 'slim' paard

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:52

VHU lees net alles even terug en zie nu nog je vragen. De eerste keer was oktober 2009 toen startte ik binnen. Toen heb ik 2 wedstrijden buiten gereden en brak ik mijn hand. Toen heb ik het eind van het buitenseizoen nog een aantal wedstrijden gereden.
Daarna nog 3 wedstrijden in binnen seizoen 2010 gereden.
Het eerste seizoen buiten was hij goed te rijden.

Ik vind het ook niet erg dat het minder gaat dan thuis, dat is logisch, maar hij is nu zo sterk/drammerig/snel. Thuis kan ik hem mooi op controle houden, goede figuren rijden. Ik ben nu alleen maar bezig hem rustig te houden/ binnen de ring te blijven en mijn oefeningen te doen.
thuis op het gras of bak maakt niet uit. Is even goed controleerbaar/tempo ed is hetzelfde.

gaat wel vaak over mij of niet :o zal proberen dat wat minder te doen