[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:52

@Baudyh: gefeliciteerd *\o/* , Ikk is al een echte Vent <3 .

@Gem: oh, wat balen, zeg, vorig jaar hadden jullie ook al zo'n toestanden in de vakantietijd meen ik me te herinneren :(:) .
Goed geregeld zo met de da van Moos +:)+ .

@Bicci: drukke, maar leuke tijd! Succes met alles!

Hier vandaag dan maar weer een minder actieve dag, hahaha, wilde eigenlijk een ritje met Liesje maken, maar dochterlief lag nog zo lekker te slapen en ze staan nu al lekker uit de zon.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:57

Laatst bijgewerkt door janouk op 19-07-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:58

Echt super fijn voor jullie Baudyh, is als jullie zo fokken natuurlijk mega-belangrijk dat het op de keuringen succesvol verloopt.

Onze nieuwe trailer had, zo zei de verkoper, dus net een onderhoudsbeurt gehad toen we hem kochten, zat ook factuur bij.... Nou dat was bijzonder onderhoud want wij hebben de trailer dus helemaal na laten kijken. Er was veel gewoon toch compleet versleten (bij de remmen en de koppeling). We hebben dat allemaal laten vervangen en repareren plus nu ook nog nieuwe banden. Ben blij dat ik het heb laten doen, weet ik tenminste zeker dat wat er nu in /aan zit gewoon goed is. Denk dat als je hem elk jaar wegbrengt en ze dat allemaal nakijken je niet voor zo'n grote verrassing komt te staan als bij ons het geval was. Maar super handig Maisie dat jouw vader caravanmonteur is :7

En eindelijk heb ik alles wat ik af wilde werken van school af *\o/* zoonlief is ook vrij maar die heeft nog een feestje vanmiddag. Dus straks ga ik lekker naar de plas met Wiske (voor Mies is het veel te warm) lekker onder de bomen, boekje erbij en even genieten van 'de zomer' {:}

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:09

Als je de verdeelsleutel bekijkt voor de dressuur is het aantal actieve wedstrijdcombinaties behoorlijk fors teruggelopen in 2013: :(
Totaal actieve combinaties 2013 601
Totaal actieve combinaties 2012 828

227 minder startende combinaties, dat verklaart wel waarom nu geregeld wedstrijden worden afgelast wegens te weinig deelnemers.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:25

Begrijp het wel.... het is een erg dure en tijdsintensieve aangelegenheid als je wilt mennen en actieve wedstrijdsport wilt doen. Maar ruim 25% minder da's wel heel veel! Zou het ook te maken hebben met die rigide opstelling van de KNHS richting wat ze noemen 'wilde wedstrijden'?

lanouska

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:47

goedemiddag

val ook zo maar even binnen..

gister heel druk dagje gehad maar gelukkig wel succesvol.
met dempsey 192 en 208 punten in de B en 2x 1ste volgende wedstrijd L starten
met arjan voor het eerst M en 188 en 184 met vierspan 184 en 180 en ook 2x eerste was om 1 uur thuis..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:00

baudy: wauw goed gedaan ,word lekker druk met 2 veulens naar CK!
lanouska: mooie uitslagen,op naar de L *\o/*
hier ff een dagje rustig aan; gisteren waren ze aan het bomen voor de helft afzagen(1 was na jaren scheef hangen de plomp in gevallen dus werd meteen alles maar afgezaagd)
1 wagen met snippers op ons longeerrondje gereden(wel beter dan het zand wat erop lag,wat ging dat zand stuiven zeg) :j
19x18 meter snippers verstrooien.....mijn spieren zeggen _-:(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:17

Vanmiddag gelest. Eerst zoon op pony, daarna ik met Rembrand. Zoonlief had al denk ik half jaar geen les van deze juf gehad. Ze vond hem erg vooruit gegaan. En Rembrand ging alweer iets fijner.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:00

VHU: lekker dan dat het onderhoud blijkbaar niet veel voorstelde -O- . Zit je nu nog met kosten waar je niet op gerekend had.

HT: en dat in deze warmte :(:) . Ik hier de paddock poepvrij gemaakt, 3 kruiwagens vol, maar werken onder de bomen is momenteel geen straf :) .

Baudy: ik vind het echt een heel stoer veulen, kan begrijpen dat je er supertrots op bent!

Gisteren even filmpje gekeken op hoefnet, over de veterinaire keuring in Beekbergen. Opvallend hoeveel echte tuigers er mee doen; dacht eigenlijk dat het tegenwoordig veel meer de rij-gefokte paarden zijn wat de klok slaat.
En zojuist even de uitslagen van de dressuur in Beekbergen bekeken: lesmees rijdt mee voor het perspectieventeam en staat bovenaan +:)+ !

Moos had vandaag een brilliante ingeving; had erg veel last van de dazen in zijn nek, en galoppeerde de paddock rond om ze kwijt te raken. Maakte een soort sliding stop voor mijn kruiwagen: "baas, haal dat gruwelbeest uit mijn nek :( !". Beviel hem blijkbaar wel, maar het gevolg was dat ik me elke keer de pleuris schrok als hij weer vlak achter me in de remmen ging := .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:19

Slim paard die Moos :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:48

Hier alles bij elkaar ongeveer klein uurtje onbeschermd in volle zon gewandeld, benen en armen en verbrand :+ rest gelukkig onder de bomen doorgebracht.... echt type bruin bakken op het strand :P en ik had alles echt al enige tijd laten wennen (maar ben echt nogal wit aangelegd := )

@Gem volgens mij is het tuigpaard (en kruisingen met tuigpaarden) juist in opkomst als menpaard. Zijn natuurlijk ook super paarden tenminste degenen die ik ken, altijd willen werken en ijverig en ze zijn ook hard, hebben niet vaak blessures in tegenstelling tot veel KWPN rijpaarden.. Soms wat overijverig := maar goed dat geldt voor alle sportpaarden. Wat goed van je instructeur zeg +:)+

Moos belaagd door dazen, arme Moos. Bij ons valt het erg mee (als ik het vergelijk met mijn vorige stal), af en toe een prikbeest maar het is natuurlijk meer aan zee en er staat daardoor op het land ook vaak zo'n fris windje.

We waren erg blij met de belastingmeevaller dit jaar en mijn bonus van mijn werk :7

Fijn dat het lekkerder ging met Rembrand Tine, en wat leuk dat instructrice zo'n vooruitgang ziet bij zoonlief.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:06

Hier word ik gek van de dazen. Nog nooit zoveel gehad als nu. Zodra je een stap buitenshuis zet, word je belaagt.
Net alle rozen weer langsgelopen, oude bloemen eruit, gesproeid tegen luis. Pfff, heb nogal wat rozen... Ze doen het wel super, dus het staat wel heel gezellig met al die kleuren (wit, geel en rood)

Manlief is met zoon al begonnen met de stal helemaal leeghalen, die gaan we dit weekend ontsmetten. Hij was al om 6 uur vanavond thuis ipv 12 uur. Morgen verder.

Vanmiddag na de lessen nog met zoonlief naar een recreatieplas geweest en daar heerlijk gerelaxed. Kan ik best aan wennen haha. Heb daar normaal geen tijd voor, maar ja, moest nu voor zoon wel.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:59

:wave: Goedemorgen!!

Tine wat vervelend al die dazen! Ik durf niet te zeggen of er bij ons meer dan normaal zijn of niet, doe een stuk minder met de paarden nu en kom niet meer te paard in het bos. Heb besloten om niet meer te rijden. Nu met die warmte had ik er sowieso geen zin in en ik voel sinds kort de baby bewegen, vind het te riskant worden om te rijden.

Die Moos heeft een personal assistant die de dazen weghaalt bij hem, handig!

VHU leuke vakantieplannen!

Biancacoo nog wat gehoord van de kijkers bij het huis? Hebben je honden de warmte overleefd? Hier liggen de honden de hele dag voor pampus en 's avonds als het afkoelt worden Bubbles en Beer zo gek als een deur, hahaha.

HT hard gewerkt en nu spierpijn! Zal vandaag nog wel wat erger zijn.

Avaluna weer gereden! Goed bezig!

Lanouska en team weer mooie wedstrijdresultaten.

Ben benieuwd hoe het met Ollie en Tallechie gaat en anderen die ik vergeet...

Bicci nog lekkere stippelfoto's!

Janouk wat vervelend dat ze nog steeds schudt met haar hoofd...

Nou ik ga even naar de supermarkt. Hier in Voorthuizen moet je zomers altijd vroeg zijn want het is er stervensdruk met vakantiegangers en dan wil je niet midden op de dag naar de supermarkt. Voorthuizen heeft zomers zeker 3x zoveel inwoners als 's winters :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:15

Goedemorgen

Zometeen op pad om naar nieuwe menwagen te kijken, daarna met bosmaaier stoeien, zodat het zinvol is om weer stroom op lint te zetten. Thabor breekt steeds uit. Vind dat ie te weinig gras krijgt.

Daarna verder met de stallen en bbq-en.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:01

@Frensie: wat mooi dat je de beeb voelt <3 , hier ook al de boodschappen gedaan.

@Tine: mooi gevulde dag!

Hier gisteravond een heel gezellige bbq en vanmorgen weer vroeg uit de veren.
Boodschappen gedaan en lekkers gemaakt voor de voltigedag van dochter.
Vanmiddag gaan ze lekker met z'n allen picknicken en verder zijn er verschillende keuze-workshop m.b.t. het voltigeren.
Pffff, even uitpuffen was even haasten om alles klaar te krijgen, maar ze is nu samen met proviand voor minimaal een week op weg met een vriendin :D .
Even snel de chaos opruimen, het is nog niet zo warm, dus maar meteen pony longeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:18

Avaluna heeft dochter onder de pannen :)
Frensie wat mooi is dat als je je kindje voelt prachtig.

Hier vanochtend vroeg uit de veren want wilde vlotte rit maken. Was zo rustig echt genieten, het lange stukken in constant tempo en dressuurmatig goed doordraven gaat steeds beter, voelt dan zo heerlijk. Bijna 20 km gedaan in iets van 1.5 uur dus gemiddeld plm 13.5 km/uur geen spatje zweet, alleen beetje bij de singel. Ze stond er ook nog lekker fris bij, hartslag was iets van 40/44 bij thuiskomst (ben nooit zo heel goed in exact meten) dus die conditie zit wel snor :D

Zo direct tweewieler en de fietsen wegbrengen naar Boszicht, maandag vertrekken we voor paar dagen. Heb er zo'n zin in :D

Fijne dag allemaal!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:25

VHU: lekker bezig geweest
Avaluna: druk bezig geweest, maar nu weekje rust haha
Frensie: gaaf gevoel he, als je je kindje voelt

Vandaag bij 2 wagenverkopers geweest.

Even vraag aan jullie: iemand ervaring met koord ipv zweng? Hoor nl heel tegenstrijdige dingen van de verkopers. Zo ook mbt de remmen (voor wel of niet) en molenrem. Nu hadden we bij de ene verkoper een veel beter gevoel dan bij de andere. (Nummer 2 vond dat ik niet zo moeilijk moest doen en eerst maar goed moest leren mennen :? Nu kan het natuurlijk altijd beter, maar met ZZ dressuur en klasse 3 SGMW ben ik toch niet helemaal een beginner meer. Dacht ik, maar wellicht overschat ik mezelf wel gruwelijk)

En zou ik mijn wagen beter inruilen of zelf verkopen? Heb zelf een beetje het gevoel dat de markt nogal stil ligt. Als ik dan zelf moet gaan verkopen, kan de wagen hier nog wel jaren stil staan. Als ik inruil ben ik ervan af.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:31

zelf verkopen geeft over algemeen hogere opbengst, duurt misschien wel lang.

inruil, veel minder opbrengst, wel gelijk wagen kwijt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:00

Nou Tine, jij komt niet zomaar even kijken hoor, denk dat je bergen ervaring hebt en vind het volkomen belachelijk als zo'n verkoper zich zo arrogant opstelt :roll:

Bij de wagen van Bente had ik niet een koord maar een staalkabel systeem ik vond het heel fijn overkomen bij het paard en eigenlijk wil ik bij Ollie ook weer zo'n systeem alleen zijn die wagens zo verrekte duur (wil eigenlijk een Leica maar jeetje, ben nog niet eens aan het wedstrijdrijden....alleen vind ik ze wel prachtig). Of weer een Wijkmans, waren zulke fijne wagens. Maar die heb je niet veel in ponymaat. Mijn wagen van Bente was een super fijne wagen (weet niet voor klasse III/ZZ maar voor mijn doeleinden zeg maar).

Al die verschillende soorten remmen heb ik geen verstand van, wil gewoon een rem die op achterwielen het goed doet en niet snel vastloopt :P

Vwb zelf verkopen, ik zou het zelf verkopen. Heb tot nu toe al mijn wagens zelf verkocht en er nooit op toegegeven (had ze natuurlijk ook 2e hands ingekocht) maar met een beetje geduld raak je ze mooi kwijt. Moet wel zeggen dat mijn Wijkmans wagens gewoon super geliefd waren daar hoefde ik maar een advertentie van te zetten en dan was het echt binnen een maand verkopen voor de prijs die ik wilde krijgen. Maar waren ook allemaal goede wagens of wagens waar altijd wel vraag naar is (2x Wijkmans, 1x Cavelier en 1x Clever 1x mijn Oxertje), in prettige prijsklasse en gewoon goed. Dat verkoopt altijd wel.

Zo we hebben net zo heerlijk en gezellig gegeten :9 is grote hobby van mijn man en ik :))

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:29

@ tine.

Molenrem is wel aan te raden. Ik heb hem nu alleen op voetpedaal. Remmen voor heb ik niet
werd mij ook afgeraden maar weet niet hoe het zit met grote paarden wagens die zijn meestal
op 4 wielen geremd maar het hoeft niet.

Touwsysteem heb ik nu ook en ben er super tevreden over !!

Ik heb mijn wagen ingeruild omdat ik er genoeg voor terug kreeg. Bij mijn vorige wagen had ik
2 wagens die heb ik toen zelf verkocht. Maar als je er voor terug krijgt wat je in gedachten hebt zou
ik inruilen.

Stom dat die verkoper zo raar deed die wil zeker niets verkopen? :roll:

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:10

even spammen natuurlijk :)

Afbeelding

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:11

Ik leef nog..... zijn net terug van twee weken vakantie. Pony's hebben ook vakantie gehad, deze week maar weer oppakken, in augustus staan er een aantal wedstrijden gepland.

Heb eind juni bloedonderzoek laten doen op wedstrijd. Kwam bij Snuit toch behoorlijk veel verhoogde waarde uit, nu ander voer, hopelijk zet dat zoden aan de dijk. Eind augustus heb ik de laatste marathon, dan moeten de waardes beter zijn, zo niet gaan we verder onderzoek doen. Alwyn was gewoon prima.

Na ons onvrijwillig zwemavontuur heb ik dus ook nog niet weer gereden. Afgelopen woensdag heeft mijn instructeur even met dubbelspan gereden, hij had zijn handen er vol aan.

Tine ik heb voor en achterrem, maar gebruik alleen achter, koord geen ervaring mee. Molenrem heb ik ook als voetpedaal, doe ik nog weinig mee, maar wil het wel meer gaan gebruiken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:12

Maisie: bedankt voor je reactie. Ik wil geen voorremmen meer. Heb ze nu wel, maar heb al een paar keer (laatste tijd) op verkeerde pedaal getrapt. Dan duik je echt voorover. Nu was dat bij Rembrand, braaf paard, reageerde niet, maar je wilt niet bedenken wat er wel kan gebeuren.

De verkoper had volgens mij weinig verstand van mennen. Vroeg hem naar de functie van molenrem, kreeg als antwoord: hij helpt je. Ja, maar hoe dan/ waarmee. Moet het antwoord nog krijgen. Volgens hem was touwsysteem niets, want dat hing steeds slap. Nummer 2 ging ook steeds naar 2 span wagens en daar van alles over vertellen. Leuk, maar ik vroeg echt naar enkelspan. Maar goed, we gaan dus maar verder met de eerste. Die gaf een goede indruk.

Nu ga ik snel paarden voeren en wei uitmesten, dan de stallen laatste stuk leeg halen, schoonspuiten en ontsmetten. Zie ik ieder jaar weer vreselijk tegenop. Rotklus, maar ja, is wel goed als het gebeurt.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:16

goedemorgen

@ tine. wij hebben ook het touwtjes systeem.. super tevreden over. slap hangen doet het bij ons niet. alleen gaat het natuurlijk wel hangen als paard uit de strengen is door het gewicht van de sluitingen aan de achterkant..

molenrem hebben wij ook in de vorm van een voetpedaal. echt ideaal.. je beperkt de voorwielen met draaien zo loopt dus de kar beter achter je paard aan. ik gebruik de molenrem met achterwaarts gaan. (gaat ineens een stuk rechter) in de vaardigheid als in recht voor de pion ben.. even vast houden.. heeft mij al heel wat ballen gescheeld.

gister heerlijk een bbq gehad bij jelmer en wendy. nu vast tas in pakken voor ons volgende uber drukke weekend donderdag en vrijdag naar de paardendagen in driezum wouterswoude en zaterdag op dressuur vaardigheids wedstrijd in nijkerkerveen.. oh ja dan rijden we ook de talentencompetitie.

en ondertussen ook nog bedenken hoe we de nieuwe oplegger zo goed mogelijk inpakken..
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:22

Met Bente vond ik het wel erg fijn als ik met wagen van instructeur reed want die had 4 hele goede remmen en als er echt iets raars gebeurde kon peerd geen kant op :7 Begon ze wel te stuiteren maar goed dat is af te zien. Was ook de reden dat ik die wagen mee had bij de enige marathon die we hebben gereden (en ik heb de remmen toen een paar keer heel flink moeten gebruiken := ).

Wat een onzin dat touwtjessysteem slap hangt dat is juist veel minder zo dan bij vaste zweng omdat het geheel doorloopt. En wat Lanouska zegt, bij halthouden maar goed dat is anders bij strengen ook zo.
Jeetje Lanous da's pas een wagen :))

Tallechie alweer terug van vakantie, bij ons begint het nu pas (kinderen zijn nu pas vrij). Instructeur denkt misschien dat hij er zo mee wegrijdt, nou dat is dus echt niet zo. Moet daar stiekem wel beetje om gniffelen =:) En Tine aan de slag met ontsmetten stallen nou je hebt wel een dag uitgekozen met mooi weer pffff moet er niet aan denken! Maar het moet wel zo af en toe dat is wel zo natuurlijk.

Poown vanochtend vroeg in de wei gezet, haal ik ook vroeg weer uit, wordt erg warm. Hier wat later op de middag naar het strand, BBQ en gezelligheid met vrienden die heel lang in het buitenland zijn geweest maar nu weer terug zijn in Nederland.

Fijne dag allemaal!