[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:54

oh gelukkig, moest ie nog verdoofd worden of bleef hij rustig staan :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

En mag ie dan ook meteen weer aan het werk ;) :P

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

Napie schreef:
Zo, karrendokter is geweest, kar is niet meer kreupel

_O- _O-

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:58

Fijn een karrendokter. Ik men op het moment bar weinig omdat ik hier een kleine puk heb rondlopen die wil rijden op haar pony. Van het weekend proberen een moment alleen naar de paarden te gaan.
Och ja nu heeft Wieneke wel lekker beweging met ruiter.

Verder zie ik hier leuke nieuwe aanwinsten of min of meer eigenpaardjes voorbij komen, altijd leuk iets nieuws of bijna eigens.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:22

@Ingrid: wat superleuk!
Zal zeker rust brengen straks in één huis!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:31

Ingrid: wat leuk zeg :D.. verhuizen zie het aan me vriendin het is erg druk, maar ze kijkt er dan ook weer naaruit, lekker dicht bij de paarden enzo en daarna weer een mooi huisje op je eigen smaak. Lijkt me heerlijk :D

Net een heerlijk ritje buiten gemaakt met andere (die gingen onder het zadel) rivaldo was erg braaf,, maar oh hij liet ook even andere kanten zien zoals veel schrikken. We hadden een groot rondje gemaakt en veel gedraaft, trots op mijn ventje!
Morgen, zaterdag en maandag weer :D.. Dan heb ik al een groom geregelt :D

Helaas een klein slagje in mijn wiel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:56

Jeetje wat weer een actie hier ;)
Bij ons niet zoveel actie want pony's waren gisteren geent, dus dagje rust. Ze hebben lekker op het dijkje gestaan en wat sprintjes getrokken 8-)
Welke pony is het Ingrid (niet nieuwsgierig :o ).
@Tine: mijn advies: 100X langs die 'enge' plekken gaan... tenminste dat is wat mijn ervaring is wat helpt, zowel voor jou als het paard ;) En hij was natuurlijk ook zo fris en onhandelbaar omdat je al langer niet naar buiten was geweest toch ? En dan van die spoken als uitgebaggerde sloten :roll: Begrijp het goed hoor, heb ook vaak genoeg met samengeknepen billen gezeten >;) het is vervelend als je angst hebt/ krijgt. Zodra je boos wordt zul je zien dat ze erlangs denderen ~~}>

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:16

Het is dat ik deze week vrij heb hoor dat ik nu fanatiek wil mennen en komt ook door me menlessen die ik elke dag heb, dan wil ik graag in de middag nog extra oefenen met rivaldo :D :P Leuk dat hij het zo goed op pakt, snel weer foto;s maken he :D

Hier een paar foto's voor ik weg ging vandaag. (broek zit nog niet goed, hoe vinden jullie mijn borsttuig, die mag zeker ook nog 1 gaatje omhoog of niet?)
Afbeelding

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:19

T enige dat mijn ukkepuk écht eng vind zijn putdeksels en wegwerkzaamheden paaltjes
Afbeelding
Deze dingen :+ dood eng!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:20

Jullie gaan weer snel.
Tine, ik vind het knap van je dat je met samengeknepen billen toch nog het lef had om om te draaien en er terug langs te gaan. Dit is het begin van het herstel van je vertrouwen.
Mensen met nieuwe uitdagingen: hou ons op de hoogte.

Hier nog maar weinig gemend. Ben vooral bezig met het nodige weideonderhoud. Vandaag even de tijd genomen om pony te longeren en te laten springen. Ben blij dat ze heeft ontdekt dat ze kan galopperen. Vroeger had ik een heel rustige pony, en nu wil ze enkel nog maar galopperen. Bij het loslongeren had ze zelf het idee dat galopsprintjes trekken veel leuker is dan een rustig drafje. Bij het springen was ze natuurlijk ook super enthousiast. De eerst paar keren sprong ze over de 2 balken (op de grond, op galoppasafstand van elkaar) in 1 keer. Hoezo ze springt graag :D Na een tijdje ging het er toch iets beter aan toe en nam ze de hindernisjes in een rustig galopje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:30

Ik hoop zaterdag en zondag weer langs de enge plekken (nou ja, plek, die auto is weer weg) te rijden. Maar er wordt weer sneeuw opgegeven, dus het is even afwachten hoe of wat. Honderd keer erlangs is niet nodig gelukkig. De 2e keer ging het op beide plekken goed, en dan is mijn angst ook al veel minder. Waarschijnlijk probeerde hij me gewoon een beetje uit omdat hij lang niet buiten is geweest. Het zit gelukkig niet in zijn karakter (was bij vorige paard helaas wel) om nu steeds vervelend te doen. Ik had het misschien nog even 2 xkeer moeten doen, maar ik moest paard snel in de wei gooien en zoontje van school halen. Altijd strakke planning hier ;(

Boos maken helpt inderdaad heel goed, maar dat komt hier doorgaans pas nadat ik eerst bang ben geweest. Minder handig.
Maar ik hoop vanaf nu weer 2x in de week buiten te kunnen rijden. Wel jammer dat het traktorseizoen nu ook weer begint. Nu is hij daar op zich niet bang van, maar het is wel lastig, want er rijden er hier heel erg veel, en die sloten blijven gewoon liggen, snap je. Dus als het enigszins kan (zit met schooltijden, is altijd erg krap) ga ik met trailer naar bos of hei in Drenthe.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:47

pff volgens mij ben ik ziek aan het worden, ben echt verschrikkelijk verkouden bah! Nu onderweg naar school en heb er ook niet zoveel zin in, heb ook nog traanogen, wordt er gek van :(
Hoop toch wel even met dit mooie weer straks even naar de pony's te gaan, wie weet is frisse lucht wel goed voor me...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:51

@Rivaldo, denk zo op de foto te zien dat je borsttuig inderdaad een gaatje hoger kan (bij die 2e foto). Bij de 1e lijkt hij op zijn plek :o? . Jij bent echt een ukkie zeg op je sulky ;)
@Tine, bij mij werkt(e) het altijd andersom. Ik werd eerst boos en later, soms veel later pas, besefte ik wat er 'had kunnen gebeuren', of het moest me verteld worden. Dat is dus nadat ik mijn kruisbanden in mijn knie heb gescheurd (van oorsprong blessure door val met paard, maar later nog een keer omdat ik met de fiets in tramrails bleef zitten ;( )en daar 3x aan ben geopereerd en ik ook nog soort van reuma bleek te hebben, veranderd. Ben nu naast een groot paard of op een paard gewoon direct bang }> Zeker bij 'botte' types. Bij gevoelige spring in het veldjes ben ik weer juist niet bang.
@Marianne beterschap :(:)
@b485 wij zijn ook nogal bezig op het land / de tuin etc :Y)
@Evelli Sim vindt putdeksels ook zaken waar je beslist niet op moet stappen. Freddy dendert overal overheen behalve een witte streep op de weg, daar springt hij nog over. Alwyn vindt bushokjes (vooral met bewegende abri's) zeer bijzonder :wow:

Vandaag was Alwyn een gevoelig spring in het veldje :+ Samen met Ingrid pony ingespannen en laantje op een neer gewandeld plus op parkeerplaats 2x linksom, 2x rechtsom. Daar stonden nu wat meer auto's dus het vereiste wat meer stuurwerk dan dinsdag. Alwyn was aardig fris waardoor Ingrid behoorlijk door moest benen om hem bij te houden (sorry Ingrid :o ). Ook wat haltgehouden etc. Vond hij vandaag ook moeilijker O:) . Maar... uiteindelijk goed afgesloten laatste stukje liep hij gewoon lekker voorwaarts, staartje er vrolijk op en met oortjes goed vooruit plus hoofd mooi recht en rustig :D Dus dat was weer fijn. Daarna hebben ze weer lekker op het dijkje gestaan.

Het is mijn nu wel 100000% duidelijk dat een pony beleren voor de kar zonder goede groom totaal onmogelijk is. Dat mennen een soort teamsport is. Ben dan ook super blij met Ingrid en Tamara!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:56

@VHU je bent samen met ingrid goed bezig geweest, is er ook lekker weer voor :)

gelukkig viel er een les uit op school, wat errug haha. straks toch maar even lekker met de pony's spelen, moby gaat weer even in het enkelspan, misschien dat vandaag de longeerlijn wel los gaat, spannend :):) vandaag gaat ze ook zonder eerst te longeren voor de wagen, wel even in de stapmolen, maar anders is ze al op voor ze voor de wagen gaat :(:)

kan niet wachten tot ze van de zomer meegaat op wedstrijd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:51

Citaat:
vandaag gaat ze ook zonder eerst te longeren voor de wagen, wel even in de stapmolen, maar anders is ze al op voor ze voor de wagen gaat
Had bij Alwyn vandaag juist zoiets van denk dat ik de volgende keer eerst even flink ga longeren :P

Wat een gedoe om een goede wagen uit te zoeken zeg. Hoe zit het bij jullie allemaal met de spoorbreedtes? Ik begrijp dat miv 2013 de spoorbreedte verplicht 1.25 wordt. Tenminste, ik dacht dat dat alleen bij marathon zo was maar nu wordt mij verteld (door de heren wagenbouwers) dat dat voor alle rubrieken zo gaat gelden. Dus als ik nu een wagen zou kopen met spoorbreedte 115 bijv dat ik daar niet mee kan wedstrijdrijden miv 2013. Mijn doel is geen marathon, hooguit vaardigheid/dressuur. Maar ik ben en blijf denk ik gewoon een recreatiemenner die hoop tzt wat mendurance te kunnen gaan doen. Ik krijg een beetje het idee dat ze mij in een duurdere wagen willen praten }> Wat denken jullie (over die spoorbreedtes).

Want ik dacht ook nog als ze dat vanaf B dressuur al laten ingaan dan kan ook iedereen die nu een sulky heeft het wel op zijn buik schrijven, het wedstrijdrijden want dat kan dan niet meer. En al die mensen met kleinere pony's en dus wagens die smaller zijn (ik ben nog geen wagen tegengekomen van rond de 150 kg of minder met een breedte van 1.25) kunnen dan ook geen wedstrijden meer rijden.

En ik heb juist een hele leuke wagen gezien met dus spoorbreedte van 115 8)7 schiet mij dus maar lek.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:04

uhm.. ik weet zowieso dat het pas vanaf klasse 3 een bepaald gewicht verplicht is, daaronder staat het gewicht vrij.

idd is ook de spoorbreedte vanaf 2013 verplicht naar 1.25m, maar ik dacht dat dit alleen voor de samengestelde wedstrijden en de indoor marathons was.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:07

De regels in de mendurance zijn en blijven wel redelijk soepel wat betreft de wagen. Spoorbreedte maakt sowieso niet uit.
Ik kan me voorstellen dat je liever een smallere wagen heb voor een enkelspan.
De KNHS roept wel vaker wat natuurlijk. Ik zou me meer zorgen maken of je uberhaupt straks nog met pony's mag starten on de 1,10 m gezien uit sommige categorieen die nu al worden geweerd ivm het 'welzijn' van de paarden.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:19

praat de me niet van de knhs, vind het pure regeln**kerij bah...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:19

Denk dat ik me er maar niets van ga aantrekken, per slot van rekening zoek ik een wagen die goed bij de pony's past en niet een die bij het reglement van een organisatie past waar ik misschien toch nooit bij ga wedstrijdrijden :+
Dit is het wagentje wat ik op het oog heb / het type wagen waar ik naar op zoek ben. Een redelijk stevige 4-wieler, geschikt voor enkel/dubbelspan, hoeft geen zware marathonkwaliteit te zijn maar wel een waar je redelijkerwijs mee het bos inkunt. Plus dat ik het wel belangrijk vind dat de wagen bij een Nederlandse 'dealer' vandaan komt zodat je hem daar ook makkelijk kunt brengen mocht er iets mee zijn... En de groom moet makkelijk achterop kunnen stappen.
http://link.marktplaats.nl/326425072
Ik weet dat er nog veel betere / luxere etc wagens zijn maar tja, het moet ook passen in budget en met wat ik ermee wil. Rij bijv ook in een golf en niet in een ferrari (alhoewel dat laatste me wel supergaaf lijkt 8-) )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:29

Heb maandagavond regelementbespreking van het KNHS in Wormerveer :) voor de SGMW

Heb net een rondje Schans gedaan :) Pony liep heerlijk te stuiteren en had er zin in :)

Daarna even heerlijk getut met beide poownies, hoefjes gedaan enzo. Even los laten rennen in de bak, ze hebben wel 30 keer gerold denk ik :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:29

Ik vind die redelijk duur nog heb ik het idee? Deze is toch tweedehands?
Gisteren nog bij een KNHS bijeenkomst geweest voor wedstrijdorganisaties. Dan kom je er achter dat de KNHS zich nergens verantwoordelijk voor houd. Wat dan wel weer grappig is: eis aan het wedstrijdterrein; er mag geen prikkeldraad aanwezig zijn. Zo zeg, en hoe moet ik dat controleren op 50 km aan route. Dat is ivm je verantwoordelijkheid voor als er een paard in terecht komt. een deelnemer heeft ook nog eigen verantwoordelijkheid denk ik dan. Ik neem aan dat iedere deelnemer normaal kan sturen

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:41

opzich een leuk wagentje, maar wel een hoop centjes nog naar mijn mening...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:42

Citaat:
Ik vind die redelijk duur nog heb ik het idee? Deze is toch tweedehands?
Vond ik ook maar er zit nog garantie op en de nieuwprijs was toch nog een flink stuk hoger (komt bij Kool vandaan, Elspeet). Hij lijkt op deze foto minder stevig dan de foto's bij Kool op de website (maar die foto's krijg ik niet gedownload).
Tja, die KNHS....

Ik heb trouwens net bij het koetsiersbewijs gehoord dat het het beste is dat een wagen goed onderdoor kan draaien, dat kan deze wagen. Een Dutch wagentje bijv kan dat dus niet (en die vind ik dus wel supermooi, ligt nieuw in dezelfde prijsklasse als deze 2e hands). Maar... nu hoor ik ook weer dat het juist niet goed is dat hij onderdoor kan draaien. Omdat hij dan eerder zou kantelen. Terwijl ik dus juist had begrepen dat juist het feit dat ze wel onderdoor kunnen draaien beter is omdat het dan minder snel kantelt. Hier enige voor of tegenstanders van het 'doordraaien'?

@Evelli fijn dat je weer lekker hebt gereden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:50

Wagens van Kool zijn wel goed :j

Wagen voor wedstrijden moet onderdoor kunnen draaien :)
Vind het zelf erg fijn. Kantelen, tja dan rij je wel erg lomp en onbehouden

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:00

Ik ben blij dat mijn wagen helemaal onderdoor kan draaien. Toch wel erg handig als je een tweespan op een bospad van 1,50 m breed moet draaien.
Elke wagen kan om bij het onderdoor draaien. Kijk, als mijn pony's helemaal haaks linksom staan en ze besluiten vervolgens in hun achteruit te gaan, dan lig ik ook om. Daar doe je niks aan.