[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:38

Vandaag weer bezig geweest met muziek in elkaar te knutselen voor mijn nieuwe kuren op muziek. Nu maar hopen dat we de komende tijd nog wat kunnen oefenen om de muziek perfect te kennen. Ik heb namelijk wel dezelfde nummers, maar anders verwerkt en andere figuren. Dus mijn herkenningspunten zijn nu ook verschoven. Over 2 weken horen we wat de jury ervan vindt, bij deel 2 van onze clinic.

Vanmorgen heeft zoonlief beide ponys nog gereden voor hij naar een verjaardagsfeestje ging. Ze zijn lekker naar het zwembad, dat vindt hij zo leuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:33

Zal best bijzonder zijn als je weer met Rembrand start ... wat fijn dat het zo goed gaat :j
Ik ben al twee weken niet met Ber naar buiten geweest, haar hoeven slijten gewoon te snel. Maandag komt de hoefsmid, dan zet hij haar weer even goed (ze slijt haar hoeven scheef) en dan kan daarna het plakbeslag eronder. Dan kan ze weer mee als handpaardje, vind ze zo leuk (en Ollie en ik ook).

Vandaag Ollie weer opgepakt, was erg benieuwd hoe ze het zou doen na die 40 km rit. Ze voelde topfit aan en had er zin in, 22 km gedaan. Deze maand nu al op 150 km. Loopt mooi op planning :list: . Ben wel steeds bang dat er iets tussendoor komt ^) maar geniet er ook heel erg van (dat vooral) ... zat er vandaag na het rijden het ijzer los :oo , maar kon hem gelukkig weer aantikken, kunnen we natuurlijk niet hebben dat er iets mis gaat met de benen.

Zo nog ff boodschappen doen, weer moestuintjes scoren :))

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:48

VHU: lekker bezig met Ollie!! Jammer dat Ber al een tijdje niet mee kan. Waarom niet gewoon beslag eronder? Ik begrijp dat je per maand het aantal km bij elkaar optelt wat je rijdt? Hoeveel heb je nu per maand op de planning? En wat als je dat niet haalt? (ik heb er geen verstand van, maar vind het wel interessant eigenlijk ;-))

Rembrand rijden is echt een feestje. Zoals het nu lijkt gaan we terug de sport in voor dr/vh. Eerst ging ik dan ook wel voor de prijzen, maar nu puur omdat we het samen zo leuk vinden. Geen idee hoe de jury er tegen aan kijkt, dus we gaan eerst eens hc starten, voor ik startpas weer ga activeren. Maar hij voelt echt super. Ongelooflijk, 2x eruit geweest door flinke blessure en dan toch weer, en op deze leeftijd, terug komen. Hoe bizar..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:21

Echt heel fijn Tine! Genieten is toch de basis van waarom je het doet <3

Om de conditie op te bouwen probeer je zo te trainen dat je een week of 2, 3 voordat je je wedstrijdafstand rijdt een week hebt waarin je minimaal die afstand rijdt in 1 of 2 ritten. Ik heb nu dan die top week gehad met 1x 40 en 1x 22 dus dat is ruimschoots de afstand die ik 7 maart wil doen (43).
Maar om dat te kunnen doen bouw je langzaam op, naar een paar weken met plm je ritafstand (40/50). Ben in december weer gaan opbouwen (Ollie had natuurlijk genoeg basisconditie voor de 20/25 ritten) vanaf 20 / 30 km per week naar plm 40/50 km/week.
Dan gaan we nu 2 weken weer wat minder, zodat ze lekker uitgerust is voor de wedstrijd.
Dan komt het wedstrijdseizoen, moet je beetje uitvogelen met rust - wedstrijd - conditie-impuls
Maar basisidee van onze opbouw is dat ze klaar is voor korte klasse 2 (40/50 km) op rustig tempo (10/11) - lange klasse 1 (30 / 35 km) op 12/13 km/uur.

Als ze dan een paar goede klasse 2 kort hebben gelopen kun je daar wat in gaan versnellen en/of weer wat gaan doorbouwen naar 2x lange rit van 30 km bijv, zodat je op 60 per week zit met een keer een topweek van bijv 3x30 km. Komen ze daar goed door zou je lange klasse 2 (60 / 70) kunnen gaan doen.

Als ze wat langere afstand langzaam kunnen kunnen ze meestal de wat kortere afstand sneller.

Moeilijkste is de balans tussen die impulsweken / wedstrijd / rustiger aan en weer verder plus het verschil in terrein leren (hoe ze reageren, wat het doet met je paard). Wij hebben vorig jaar rustig aan gedaan in juni / juli, toen nog even wat doorgebouwd in aug/sept. Okt/nov vrij weinig, dus weer rust, nu weer opbouw naar wat wedstrijden en dan weer kijken hoe ze eruit komt om te zien of je doorgaat met opbouwen en tempo, of kilometers of eerst op rustige 40/50 blijven.

Ik heb het idee dit jaar eerst op de rustige 40/50 te blijven, zou het al helemaal geweldig vinden als we een paar k2 goed uitrijden :D

Planning is 7 maart 43, 21 maart 32, 26 april 47, dan weekje Posbank / Boszicht beetje dieselen en dan maar eens de balans opmaken waar we staan.

Heel verhaal, sorry :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:07

Wat een duidelijk en interessant verhaal. Maar wat ook een planning. Lijkt me heel lastig eigenlijk. Vooral omdat je toch best veel tijd kwijt bent voor een rit van 40 km (of zelfs 60). Dan ben je toch een poosje onderweg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:37

Klopt zonder planning geen wedstrijd met langere afstanden dat klopt. Nu kun je wel een weekje schuiven of wat meer/minder, maar de basis moet er wel zijn anders is het niet eerlijk naar je paard.
We hebben nu voor het 2e jaar achter elkaar een redelijk sneeuw/ijsvrije winter. Dan kun je mooi vroeg met de training beginnen en langer opbouwen in het seizoen, da's mooi :)
Heb het grote geluk dat ik door de week dagen beschikbaar heb om te trainen, dan kun je als het slecht weer is nog wat schuiven met je trainingsdagen.

Oja vwb Ber (nog) niet op ijzers, ze kan nog steeds moeilijk met druk omgaan. De hoefsmid moet haar natuurlijk goed vasthouden met bekappen (dat gaat redelijk) maar met beslaan nog meer. Dat lukt nu nog niet. Ze gaat staan trillen, het is echt geen onwil, ze is gewoon bang/onzeker, misschien heeft ze nog pijn dan, ik weet het niet. Denk dat het nog wel beter gaat worden, dus wie weet kunnen er op termijn wel gewoon ijzers onder. Want dat is natuurlijk wel een stuk makkelijker.

Ben benieuwd naar de resultaten van de DK van iedereen :)F Y)(^) :):)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:52

Dag 1 van districtskampioenschappen zit er op voor ons. Vandaag mocht Prins de dressuurring in met de grote paarden.

Puppy vond het spannend op nieuw terrein. Mooie ruime binnenbak van 30 x 60 meter, lange lijnen. Inrijden ook binnen.

3e plaats met 2 winstpunten.

in 2e proef kwam hij kracht te kort, hij moet nog sterker worden. Hij is pas 4.
De jury bij C was enthousiast: hij moet nog veel leren, maar veelbelovend paard. Topper! 
Kijk met zo'n beoordeling zijn we blij mee.

Morgen mag Janouk mee. Dag 2 pony districtskampioenschappen

avaluna

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:54

@Janouk; wat gaaf; gefeliciteerd en veel succes, morgen!

Romeo is weer thuis; het lijkt elkaar nog allemaal te kennen na een half jaar!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:06

Super resultaat van prins janouk.
Hier best wel wat verkocht op de tweedehands markt. Toch voor zo een 60 euro

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:37

Janouk gefeliciteerd en succes nog voor morgen. Indoor ook 2 proeven begrijp ik dat goed? Wij hebben pas 14 maart indoor dressuur, maar dan 1 proef. 22 maart is dan de vh, dus theoretisch kan ik nog even oefenen, ware het niet dat pony vaak bezet is ;-)

Baudy: fijn dat je nog wat hebt kunnen verkopen.

Ava: Romeo weer thuis en verwelkomd door de rest.

vhu: dat is waar ook van Ber, weer helemaal vergeten. Dan zul je iets anders moeten bedenken inderdaad.

Nou, ik ga mijn bed opzoeken en hopelijk kan ik eens uitslapen (zit zo in het vaste ritme dat ik meestal gewone tijd wakker wordt ook al kan ik uitslapen)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 07:14

Bij dk hier indoor 2 proeven, in groepjes van 3 cobinaties met 2 juryleden per oroef, die wisselen om de 3 starts. Echt super strak georganiseerd. Complimenten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:28

Als ze bij ons twee proeven zouden doen dan zou ik er ook over denken om mee te doen. Nu niet. Ga niet 100 km enkele reis doen voor 1 proefje.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:49

Nou dames, ook ik was gister afgereisd naar Leusden met mijn Detje. Voor mij ligt de nadruk op focussen waar ik mee bezig ben (proef rijden dus : P) Op zich ging het wel ok, maar geen uitblinker. Ik vond de bak vrij zwaar en met 1 hand rijden raakte je de sprinkler buis. De eerste proef stuurde ik net BXE door een S in en die eerste boog was niet mooi omdat je toch even denkt huh....
Waren 9 deelnemers in de M paard en ik had 3de prijs :D Weer 2 winstpunten erbij, nu M + 9. Bij 1 jury had ik geen wp maar vond het commentaar op het protocol terecht dus we hebben weer wat om aan te werken. Al staan er vooral nog dingen op die ik echt niet weet hoe beter te krijgen. Halthouden is ZO niet Det haar hobby. Verder heel gaar, loop alweer dagen te hoesten dus slaap veel te weinig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:42

Janouk in de 2e proef teruggetrokken uit het kampioenschap. Te zware bak. Op het voorterrein was ze lekker fit en goed te sturen.

We moesten als een van de laatste starten en na 2 dagen mencombinaties was de bak net een tankbaan met loopgraven. De koets zoog vast en onze koets was te zwaar voor janouk in deze bodem, 450kg kreeg ze in de verzamelde stap niet meer weg. Bij de keertwendingen groef de koets zich in. Haha 
wel een 8 voor het 4 seconden halthouden, haha ze was blij dat ze mocht halthouden en een 8 voor de schone pony.

Zo was rijden niet grappig, dus. De organisatie bood nog heel lief asn om de baan te trekken, maar daar zagen we geen heil in. Janouk teruggetrokken en lekker even in het bos gegaan om uit te stappen. Oortjes erop en gaan, dat was een stuk minder zwaar.

Nu lekker thuis. Image en Bjorn waren blij dat Janouk thuis was.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:38

hier ook weer terug van DK,zeer zware bak en ook sun kon zowat niet vertrekken naar een middendraf! jammer maar wel geleerd hoe je je moet aanpassen aan de zware bak en toch nog 2 winstpunten gescoord en reserve kampioen L *\o/*
nu moe en voldaan(want om half 6 opstaan is echt niet mijn ding ^) )

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 07:34

Gefeliciteerd allemaal met de behaalde resultaten *\o/* +:)+
Wat jammer van de zware bak -O- .

Hier is onze kudde nu compleet :o <3 *\o/* .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:03

Ava: wat fijn dat alles weer compleet is.
DK gangers: wat balen van de bak zeg.
HT gefeliciteerd met je reservetitel

Vanmorgen weer enorm genoten van een buitenrit, dit keer met midi en maxi. Dit was de allereerste echte buitenrit voor Samoerai (we hadden al wel een paar keer over de maaipaden door het veld gereden maar meer nog niet). Wat een toppony is het toch. Zo relaxed. We kwamen allerlei verkeer tegen in het bos (dat werd gerooid), diverse mensen met honden. Maar alles was de gewoonste zaak van de wereld.

Patrick was in het begin stikzenuwachtig, maar dat was uiteraard totaal onnodig. Ze hebben het grootste deel van de anderhalf uur dolen door het bos voorop gereden. Maar ook halthouden terwijl ik doorstapte, of in stap gaan en blijven terwijl ik in draf was, bleek geen enkel probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:29

Wat ontzettend leuk Tine, terecht trots op je zoon en de pony +:)+
Gefeliciteerd met de mooie resultaten ondanks de zware bak! Die punten van Det ga jij vast ook wel weer uitkomen Ips, of anders andere punten nog beter, dan compenseert het wel :j HT in de kampioensmodus gaaaaf _/-\o_ en Janouk is geen ploegpony, en terecht. Wel jammer hoor...

Hier trots op Ber, knappe pony was super super braaf bij de hoefsmid. Ze heeft gewoon een gebruiksaanwijzing: geen druk en een soort natuurlijke rust en overwicht of zoiets. Toen mijn eigen hoefsmid zijn been had gebroken heb ik er een keer een ander bij gehad, dat was echt drama >;) nu weer mijn eigen hoefsmid. Die spreekt haar even toe, geeft haar wat klopjes op haar hals, laat haar wat snuffelen (geen uren hoor, gewoon paar minuten), pakt been losjes en wacht totdat ze zich ontspant, gaat ook maar om een paar seconden dat je niet direct 'pakt' en gaat dan gewoon rustig aan het werk. Voeten/benen niet te hoog optillen en niet te ver opzij. Ze heeft zelfs niet een keer haar voetje teruggetrokken :) en touwtje waarmee ik haar vasthield hing gewoon slap. Hij is ook wel benieuwd naar het experiment met het plakbeslag. Hero en Ollie zijn altijd erg makkelijk gelukkig, dus die staan er ook weer netjes op.

Stalletjes weer grote beurt gegeven, voer en vlas aangevuld dus we kunnen er weer tegen.

Het zonnetje schijnt hier trouwens heerlijk {:} :evaw:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:33

@Tine: superleuk! Echt een topper die Samourai <3 *\o/* ; heerlijk is dat zo samen met je kind en paardjes genieten <3 .

@VHU: wat goed van Ber *\o/* +:)+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:45

Wat goed van Ber. Dat gaat echt wel goed komen met haar.

Zoonlief was lekker bezig in het bos. Aan de teugel, middengangen, wijken. Hij had de grootste lol en Samoerai genoot ook volop. Zo lekker. Rembrand werd aan het eind wat tam. Weet niet of hij nu moe was (hebben veel gestapt, we hadden iets van 7 km per uur, dus dan weet je het wel; ook vaak stilgestaan, om te kijken op de kaart. De (ruiterdag-)route die ik wilde doen bleek niet meer te bestaan, dus zelf wat rondgezworven) of dat hij het (te) warm had door zijn wintervacht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:18

Misschien gewoon toch alle indrukken voor Rembrand, dat hij erg op Sam heeft gelet. Was voor hem ook voor het eerst met Sam erbij zo in het bos toch? Je weet soms niet hoe dat werkt bij die dieren. Plus zijn wintervacht en hij houdt toch niet zo van stappen eigenlijk (niet meer dan logisch dat je gewoon stapt natuurlijk maar staat me zoiets bij dat je dat wel eens schrijft, dat hij stappen zeker onder het zadel geen succes vindt).
Heerlijk hoor dat je dat zo kunt doen, echt mooi :j

Was echt enorme opluchting voor mij dat het goed ging met Ber, is echt iets waar ik dan enorm mee bezig kan zijn, wat als het niet lukt, hoe moet het dan met die voetjes, en stel dat het niet kan, en ze wordt kreupel of ze heeft een keer wat aan een been of ... of ... echt slapeloze nachten :+
Maar goed hoefsmid zegt ook dat hij er alle vertrouwen in heeft :) goede hoefsmid is toch ook wel goud waard.

Nu met een stuk Cote d'Or witte gevulde chocola en thee even aan het werk :9k (zo fout maar zo lekker)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:25

Rembrand vindt stappen aan de hand afschuwelijk ;-), ohz of aangespannen niet.

Het lijkt net of hij de ponys test als ze voor het eerst mee zijn. Hij was in het begin omgedraaid omdat hij een voetganger ineens heel eng vond. Gek beest. Sammie keek niet op of om (Amerigo destijds ook niet) Ik hoop maar dat het door zijn vacht komt, kan me niet voorstellen dat de rit nu erg zwaar was namelijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:29

Voor het eerst sinds jaren waarschijnlijk dat hij gewoon zijn volle vacht heeft schat ik zo in? Dan kan het daar maar zo van komen :j

Trouwens, over focus, interessant dat jij daar ook mee bezig bent Ips. Ik ben sinds een week of 3 ook heel bewust bezig met focus, omdat ik zelf (als ik niet oplet) scheef zit door mijn rug en benen die geen gelijke kracht hebben en Ollie (dus) ook regelmatig scheef loopt. Dat is niet handig, zeker niet bij langere afstanden. Dus nu ben ik heel bewust bezig met focus vooruit, en daarbij uiteraard recht zitten op mijn paard, beide zitbeenknobbels gelijk, dat soort dingen. Dat laatste probeerde ik steeds al maar het lukte soms helemaal niet maar met die focus gaat het veel beter. Als Ollie wat scheef gaat lopen, direct weer focussen, beide zitbeenknobbels en rug goed. Ollie is rechter en ik heb minder last van mijn rug/benen.
Bijkomend voordeel van 'focus' is dat Ollie ook meer focused, en niet zo afgeleid is van alles wat in de bosjes zit (dus minder snel/vaak opzij springt etc :+ )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:59

Goeienavond! Ben even wat minder aanwezig geweest Y;( .

Mooie foto's gezien van een knappe Samoerai!
Ber knap geweest bij de HS (Zelfs Mosel moet aan een touwtje gehouden ipv tussen 2 lijnen :o )
Ava heeft de kudde compleet *\o/* ! Ik kom een keer kijken <<) .
Janouk, Ips en Happytime bij de DK geweest, jammer van de zware bak :\ .

Verder kan ik niet terugscrollen om meer posts te zien.

Gisteren naar de bijscholingsdag geweest om te filmen. Het VN-bericht staat klaar, maar zoonlief heeft de bijbehorende filmpjes nog niet afgemaakt :\ . Tja... school gaat voor en hij had vnaaf een boekverslag te maken. Maar.... het was erg leuk om erbij te zijn! Foto's staan wel al op Hoefnet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:53