[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:30

eefielover: hopelijk werkt het voor Eef.
Naaltje: ik ben een import-Groninger hoor. Kom uit Sliedrecht, heb jaren in Dordrecht gewoond en daarna jaren in Ede (Gelderland).
Tallechie: balen van je wasmachine als dat het is, maar ja, is ook wel fijn te weten wat het veroorzaakt anders zit je straks met hele plenzen water.
Ingrid: wat leuk dat het zo goed gaat. Ik heb het in het verleden ook wel gedaan, met paard wat toen verder even niets mocht, maar ik heb er geloof ik het geduld niet voor of niet het juiste type paard.
VHU: hier ook altijd volkoren brood en kaas of vleeswaren. Heel af en toe chocopasta (ben ik verslaafd aan, maar ja, ik moet het goede voorbeeld geven, dus eet het eigenlijk nooit meer |( ). Heb als zoetigheid alleen "gezonde" dingen als appelstroop en pindakaas. Hagelslag of iets krijgt hij genoeg als hij bij vriendjes eet. :Y) Gaaf weer tweespan. Ik hoop binnenkort eindelijk menles te kunnen regelen met Thabor, hij staat er echt veel te weinig voor.

Dekens: Amerigo (vorige week weer helemaal kaal geschoren) staat onder ca 300 gr (deken van 200 gram en een oude deken eronder), met halsstuk
Rembrand (vorige week weer helemaal kaal geschoren) staat onder 350 gram met halsstuk
Thabor (nog niet geschoren, hopelijk dit weekend, dan komt er een dekentje bij, is oude denk ca 100 gr) onder denk ik 200 gr (staat er niet in)

Ze staan hier in principe dag en nacht mee buiten. Helaas is de wei nu zo vreselijk nat, dat ik ze de afgelopen 4 dagen wel binnen heb gehad. Maar zit nu toch te twijfelen of ik ze niet buiten moet laten staan. Helemaal achterin de wei zijn nog wat droge stukken. Pony staat wel veel in de schuiltent, maar goed, wordt dat ding ook eens gebruikt :D

Als het vriest, komt er een laagje bij. Ik voel iedere dag hoe ze onder de dekens aanvoelen, of ze warm genoeg zijn of juist te warm. Daar stem ik het vooral op af. Ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd, zodat ze zelf kacheltje ook op gang kunnen houden.

En na het werk staan ze onder een zweetdeken, zijn niet superdik. eerst deed ik dan 2 deken over elkaar, maar ze drogen dan heel slecht. Dus doe nu toch weer 1 deken en na 30 minuten vervangen (als dat nog nodig is natuurlijk, ze zijn weer snel droog nu ze geschoren zijn)

Ik ga nog even bankhangen en dan naar bed.

Groeten

Frensie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:30

Fijn Eefielover dat ze aan Eefie hebben kunnen 'sleutelen'. Hopelijk helpt het ook!

VHU Gwin is niet geschoren, heeft een dunne wintervacht en staat onder een 300 grams winterdeken.

PrinsjeH veel plezier met Mick vanavond!

IM leuk dat Diddle het VD'en zo snel oppikt!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:32

Tallechie: is dat weinige slapen misschien bijwerking van de medicijnen?

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:35

Tallechie: Ok fijn dat je wel zoveel controle nog krijgt en met je vragen/problemen terecht kan!

Tja dekens.. ik doe er lekker niet aan. Als het zo slecht koud en veel sneeuw en glad is zoals vorig jaar dan valt er grotendeels van het winterseizoen weer niets te doen.. zonde om dr dan in de blub onder dekens te zetten..

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:54

Goedenavond,

Ik ga even mee met de samenvattingen en zag een erg mooie foto van Janouk <3
Ook zag ik knappe Alwin en Daan voorbij komen.... :j

@Biancacoo, meis wat lastig vwb Melody... je weet soms niet waar je goed aan doet en je blijft er maar over malen... heel veel :(:) vanuit Rockanje
@VHU, lekker tweespan mennen morgen, hopelijk valt de wind mee want ik wil ook graag een rondje doen maar moet eerst werken morgenochtend :P vwb de dekens staan ze bij mij nog onder een 200 grams met hals.. als het dadelijk slechter wordt (waarschijnlijk deze week dan gaat er 100 gram bij) beide pony's zijn geschoren en staan overdag buiten en 's nachts binnen.
@Frensie, gelukkig is alles goed met je mams...
@IM, knappe Diddle en Sinterklaas verklapt zijn adresjes lekker niet vwb het snoepgoed :~ ;)
@Eefielover, wat fijn dat Eef behandeld is , hopelijk brengt dit een hoop verlichting :j

Ik heb vanavond heerlijk droog de pony's gelongeerd en nu even in de relax modus daar ik al 3 dagen aan het hoesten en proesten ben... en vooral 's nachts... Mocht iemand mijn weerstand gevonden hebben willen jullie die dan weer terugsturen richting Rockanje ? :PB

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:09

:wave:

sorry, ik doe ook weer even mee met de samenvattingen, jullie blijven de vaart erin houden... 8-)

biancacoo wat naar zeg, sterkte met melody...

dan las ik iets over overleden kipje... -O-

zag foto's voorbij komen, o.a. met heftige lucht!

eef behandeld, hopen dat je verschil gaat merken!

paardjes geschoren met warme jassen aan...
paardjes gelongeerd...

Fifi heeft alweer flink haar, als het niet echt heel veel kouder gaat worden (wat ik hoop 8-) ) scheren we deze maand nog maar een keertje, ze zweet nu weer zo snel...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:11

Je weerstand kwam hier net voorbij gewaaid Ollie!
Ik probeerde het nog te vangen, maar was niet snel genoeg.... solly Y;(

Biancacoo helemaal niet gereageerd op je bericht over Meldoy! Heel veel sterkte!! :(:) Pfff lijkt me zo moeilijk...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:15

Vhu daar heb ik ook al aangedacht, maar kan het niet in de bijsluiter vinden. Maar kan het natuurlijk altijd vragen. Ik hoor van anderen die dit medicijn geven niet deze klachten. Huisarts gaf aan dat het ook de tandjes kunnen zijn.

Veale staat nog steeds onder een ongevoerde regendeken en dat wil ik ook zo houden. Zolang hij niet dikker in het vacht komt. Alleen zijn hals en benen zijn wollig, maar als ik hem na het werken onder een zweetdeken zet en daarna alwyn pak kan ik zijn gewone deken gewoon opdoen.

Werd vanmiddag nog gebeld door organiserende vereniging, door te weinig deelname kan de vaardigheid niet doorgaan, dressuur wel. Vond wel netjes dat hij belde als ik dan voor alleen de dressuur kwam

Tot nu toe nog geen water uit wasmachine, maar gaan straks nog even kijken.

Morgen werken en 's avonds vergadering, lekker druk dus

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:17

@Frensie, jammer dat het niet gelukt is... waait nu zeker richting Tallechie en Tine ? :oo :7
@Nouvel, ik ben helemaal vergeten op je onwijs leuke Amerigo mutsen te reageren. Wat origineel :j Ik vind ze erg leuk... creatieve juf ;)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:19

Nee je weerstand is naar het beloofde land gewaaid _O-

hihi... wij wonen naast het beloofde land :j dat is een camping :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:22

ollie thanx! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:24

**tussen veel leeswerk door wat ik nu doe zodat ik het morgenochtend niet hoef te doen en dus kan gaan mennen**

Even mbt de dekens, dan zit ik met Bente met in totaal zo'n 250 gr op haar dus niet zo raar. Ze staat paar uur per dag buiten en als ze binnenstaat is het buitenluik gewoon open. Het zijn vrij open stallen, het is er altijd behoorlijk fris, het is binnen net zo koud als buiten zeg maar }:0 Bente heeft vrijwel geen wintervacht en ontwikkelt die dus ook niet. Vond mezelf een beetje watterig en haar dus ook :o dat ik er die onderdeken al bij had gedaan, maar blijkbaar zijn er dus meer die onder zo'n bergje staan. Dan vrees ik dat ik als het echt gaat vriezen er nog eentje onder moet doen of nog een deken erbij aanschaffen van 250/300 grs of zoiets.

**switcht straks waarschijnlijk nog even naar verkooptopics**

Sorry, ben beetje asociaal vandaag, moet concept scripties lezen :list:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:25

Als jullie mijn weerstand toevallig ook ergens zien vliegen, graag vangen. Hij is al te lang op reis.

Vorig jaar ben ik gewoon door blijven trainen (en wedstrijden rijden) hoor, ondanks kou en sneeuw en ellende. Kostte wel veel tijd en moeite, dus ik blijf wel even trouw aan de dekens.

Paardjes blijven vannacht weer buiten. Zou hele nacht droog moeten blijven, dus dat moet goed gaan. Moet zo nog even naar buiten om Rembrand weer los te laten, die staat op gesloten zijn voer te eten, anders eet Thabor het op. En dan snel naar bed. Morgen megadruk. 's morgens paarden doen, uitmesten en alle andere dieren verzorgen. 's Middags met zoon naar muziekles, boodschappen halen, fotos van zoon en mij laten maken voor nieuwe idkaart (hij moet nu eigen kaart), daarna nog zwemmen, eten koken en op eten en dan nog naar vergadering (waar ik waarschijnlijk volledig voor niets naar toe ga. Is namelijk uitleg over werking van concoursprogramma waar ik al poosje mee werk. Maar goed, we gaan toch maar braaf, stel dat ik nog iets nieuws leer)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:26

VanHuisUit schreef:
**tussen veel leeswerk door wat ik nu doe zodat ik het morgenochtend niet hoef te doen en dus kan gaan mennen**

Even mbt de dekens, dan zit ik met Bente met in totaal zo'n 250 gr op haar dus niet zo raar. Ze staat paar uur per dag buiten en als ze binnenstaat is het buitenluik gewoon open. Het zijn vrij open stallen, het is er altijd behoorlijk fris, het is binnen net zo koud als buiten zeg maar }:0 Bente heeft vrijwel geen wintervacht en ontwikkelt die dus ook niet. Vond mezelf een beetje watterig en haar dus ook :o dat ik er die onderdeken al bij had gedaan, maar blijkbaar zijn er dus meer die onder zo'n bergje staan. Dan vrees ik dat ik als het echt gaat vriezen er nog eentje onder moet doen of nog een deken erbij aanschaffen van 250/300 grs of zoiets.

**switcht straks waarschijnlijk nog even naar verkooptopics**

Sorry, ben beetje asociaal vandaag, moet concept scripties lezen :list:

Gewoon regelmatig voelen onder de deken, misschien blijft ze wel goed warm hoor.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:27

Ben benieuwd of je wat gaat leren bij die vergadering Tine! Bij onze regio is die al geweest en ik kon toen niet.
Jouw weerstand is hier niet voorbij gekomen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

Gwin blijft lekker onder de 300 gram. Alleen als het overdag ook echt vriest, doe ik er een staldeken onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:29

Fifi staat nu ook onder een 300 grams en voelt daar prima warm onder.
Als ik nog een keer ga scheren komt er een dunne staldeken onder.

Zij staat overdags buiten in de paddock en 's nachts in een binnenstal.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:31

Ik ga dus naar dezelfde vergadering, is voor mij totaal nieuw dus ben benieuwd. Eerste wedstrijd die ik moet organiseren is 8 januari.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:45

@Tine mijn stalhoudster vond dat ze wat koud was gisteravond en ze had dus helemaal gelijk. Ik had dat zelf echt helemaal niet in de gaten. Vind ik dan wel stom he, ik ben helemaal geen deken-paarden meer gewend. En de enige twee die ik heb gehad (jaaaaren geleden) schoor ik dan 1 november en dan onder 200 grs, beslist niet meer. En daar deden ze het de hele winter mee. Maar die stonden in de winter in de stapmolen elke dag en hooguit uurtje naar buiten met het mesten en stonden in dichtere stallen met ook nog bijv schapen op de deel erbij, vrij lage stallen. En dan blijven ze ook warmer natuurlijk. Maar als ik het zo hoor, Gwin 300 grs, Fief 300 grs is Bente nog niet echt een watje haha.
Maar vond het wel stom van mezelf dat ik daar helemaal niet op gelet heb. :o
Had wel een onderdeken liggen, maar die was bedoeld voor als het ging vriezen :o
Naja, zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren :7

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:47

En Gwin is niet eens geschoren :o Maar daar krijg je geen haar vanaf hoor met scheren, die heeft een heel dun vachtje. Ze staat de hele dag in de paddock en 's nachts in een binnenstal, maar daar vriest het ook gewoon als het buiten vriest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:48

Fifi is wel helemaal geschoren he (al is het al wel wat aangegroeid)...

De andere paarden bij ons op stal zijn dekenmodel geschoren en staan zonder problemen onder een 200 grams...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:57

mijn jongens zijn begin oktober geschoren, dus daar zit alweer aardig haar op.
Staan in een loopstal, maar wel in een windgat met hun uitloopje (stal staat eigenlijk precies aan de verkeerde kant) en overdag gaan ze vaak de wei op en das op een open vlakte zonder beschutting.
Zij staan lekker onder 300gr; ik scheer ze niet meer deze winter dus als het dan echt koud wordt mogen ze mooi extra vacht maken :P
dat moet sun sowieso echt wel wat meer gaan doen... hij moet naar de keuring van het voorjaar, en hij is nog hartstikke grijs van kleur... Storm is veel donkerder, bij hem zie je al nauwelijks meer dat hij geschoren was

Verder een hoop bijgelezen.
Mooie weer-foto
Knappe Rembrand voor de wagen
Knuffel voor biancacoo en melody
en n knuf voor naaltje, arme kip...
Alwyn en Daan op de foto gezien
...
En de rest, vergeef me...
Maar ik ben helemaal op en ik ga mn bed opzoeken...

Groetjes, lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:58

diddle staat momenteel onder 4 cm :+ (haar :') ) maar dat kan nog wel meer worden, dids kennend :D
wat ik wel geinig vond om te voelen, de ijslanders bij ons op stal hebben een heel andere vacht dan dids. Die hebben echt hééél veel haar op de vierkante cm. terwijl het bij dids vooral langer wordt.

tine morgen drukke dag :oo

ik wou hier iets typen! :\ maar ben het gewoon vergeten, is dat niet kansloos :')
dus als jullie, achter al die weerstanden naar het beloofde land aan, mijn ''typ-idee'' zien vliegen, hou 'm dan tegen? :')

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:02

Daar ben ik weer...

Eerst Biancacoo... gisteren in de schrik over het berichtje van Bente helemaal niet gelezen over Melody :oo Meid, wat vreselijk, een :(:) en moeilijk... pfff... Nog maar even een :(:)

Verder even mee met de samenvattingen...

Dekens; Mick staat nu onder 300 staldeken en ongevoerde regendeken. Ik let wel altijd op dat ik goed 'ademende' dekens koop, dus niet die 'plastic'achtige waar ze snel onder zweten. Als het nog flink kouder wordt, komt er gewoon nog een 200 bij, dus totaal 500... Maar wat Tine ook zegt, gewoon door 's ochtends vroeg en 's avonds even goed te voelen hoe die onder de deken erbij staat... hij is nu zeg maar 'lekker' op temp zo...

Over ontbijten: hier fan van appelstroop :P 's Ochtends zo op de boterham en soms 's middags op de boterham met kaas (is echt zoooooooo lekker).

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:13

Pfff schrik met net een hoedje.. komt vlak boven ons huisje een trauma heli circelen en land bijna in onze voortuin.. Je schrikt je rot met zo'n zoeklicht in je huis :oo .. ze zijn al een poosje bezig met 1 van onze buren... wat er precies aan de hand is weten we niet. De piloot van de helicopter heeft hier net maar binnen een :9k gedaan want hij stond te vernikkelen van de kou...