[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:14

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:49

even gekeken maar wat een rottige proef. Kan je beter een gewone B rijden vind dit niet echt een preof voor onervaren maar het leest ook gewoon erg vervelend.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:35

zo dat is een flinke proef voor onervaren...
achterwaart hebben wij met de tweewieler geleerd op het het harde, zodat er weinig weerstand is. ik zei terugop en iemand anders duwde de wagen naar achter... en dat heel vaak oefenen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:52

@Rivaldo: mooie plannen! En wat ook al gezegd is: pittig beginnersproefje!
@FotF: ik heb 27 maart mijn koetsiersbewijs examen. Wat leuk dat jij voor 2-span gaat. Inderdaad, wie weet tot ziens.

Wat was het lekker weer vandaag! En dan had ik ook nog het geluk dat Tamara, 'mijn' groom, me kon helpen. Eerst hebben we Sim als trekpaard gebruikt voor het verwijderen van een enorme conifeer. Zie in mijn onderschrift, heb er even een topic van gemaakt. Hij vond het erg leuk om te doen, zo grappig zo'n kabouter voor zo'n enorme conifeer ;)

Daarna Alwyn ingespannen voor de sulky. Afgesproken dat als het zou gaan ,Tamara langzaam wat meer aan de zijkant zou gaan lopen, zodat hij het 'zelf' moest doen. Opgetuigd incl menhoofdstel, dus met oogkleppen. En hij was zooooo braaaaaf !!!! Was helemaal trots op hem Tamara heeft eerst stukje verder voorop gelopen, dus dat hij wat meer 'los' liep (hij zit nog wel aan de longeerlijn), paar keer halthouden / voorwaarts, super goed. Toen langzamerhand meer naar achteren en hij liep zo lekker te marcheren. Op parkeerplaats keurig linksom / rechtsom / halthouden / voorwaarts, allemaal helemaal 'zelf'. En daarna weer teruggestapt. Hij is er nu 3x voor geweest en elke keer is het weer een enorme vooruitgang.

Citaat:
moby is weer voor de wagen geweest enkelspan. ze is zo braaf, in feite loopt ze al helemaal los. maar durf nog net niet de stap te nemen om de longeerlijn eraf te halen
Rij je in de bak Marianne of op de weg? Hoe veel keer is ze nu in enkelspan geweest? Denk trouwens dat je de longeerlijn eraf haalt als jij voelt dat het helemaal goed zit. En dan heb je denk ik nog wel eens dat je je groom vraagt om hem toch weer even aan te klikken (tenminste, zo schat ik het in hoor). Leuk dat het ook bij jou weer lekker ging! Denk dat het lange lijnen werken toch echt wel super goed is zeker voor die jonge pony's. Leren ze goed zelfstandig voorwaarts te gaan.

Nou ik ben dus weer helemaal blij, hoop dat iedereen hier net zo'n lekkere dag heeft gehad.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:01

@VHU ik doe dit in de bak, als er wat gebeurd, kan ik pony altijd in het hek sturen of iets dergelijks, daarbij is de bak ook wat zwaarder en heeft ze dus ff iets minder praatjes. ik denk dat ze nu zo'n 7 keer enkelspan heeft gelopen, altijd daarvoor al gelongeerd, gister voor het eerst echt ingespannen bij de muur in plaats van de bak en dus het heuveltje af de bak in, een goed test of ze de broek accepteerde, en dat deed ze gelukkig. inderdaad gaat de longeerlijn pas los als ik me er goed bij voel, ik ken de pony het beste. volgende keer doe ik het zonder longeren en dan eens kijken hoe het gaat.

in het tweespan heeft ze zaterdag al flink haar best gedaan :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:10

Citaat:
in het tweespan heeft ze zaterdag al flink haar best gedaan
Knap meisje!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:15

Balen, kar kreupel aan 1 wiel (lekke band) Waarom gebeuren dit soort dingen altijd vlak voor wedstrijden?????? _-:(
Man heel lief gevraagd of we samen morgen romantisch een binnenband kunnen gaan verwisselen. Stiekum toch even gereden. Eerst 3 bar in de band geperst en even het bos in. 1 km stap en beetje draf, 3 galop en weer 1 stap. Vervolgens zonder kar drooggement in het weiland. Hero zit heel mooi met zijn hartslag, nog stuk lager als Nickey.
Ponyscheerder gebelt, die komt de 13e de pony's weer een halve jas uittrekken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:10

ik lees braaf mee hoor maar ben even te druk met dozen inpakken etc om echt goed te reageren.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:01

Ik zou gisteren les hebben maar instructrice was er niet. Was vorige week ook gezegd, maar zou vervanging worden geregeld. Kom ik in de manege, zie ik de 1e groep rijden, zonder instructeur.
Blijkt dat ze vergeten zijn voor vervanging te zorgen.
Normaal gesproken rijden we met zijn 3-en, andere 2 zijn niet op komen dagen dus was alleen. Heb dus drie kwartier voor mezelf gereden.

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:12

Ik lees iets over:
Martine met een natte bak.
Laura die Rivaldo een hele wormenspuit gaf per ongeluk en daarin niet de enige blijkt te zijn die het wel eens overkomt.
Een ingewikkelde proef voor de 'beginner', nou lijkt me dus niet echt iets om mee te beginnen!
Een hele stoere pony op de foto.
Moby die braaf in enkelspan liep.
Een kreupele kar en een onbegaanbaar bos.
Een multitasker, dozen inpakken en bokken tegelijk.
En Chantal die geen les had.

Zo, dat was mijn samenvattinkie :P
Ik zou gisteren menles gehad hebben maar heb afgebeld want had les met Viva. De agenda's passen vrij moeilijk in elkaar en dus moest menles wijken voor rijles. Zo te horen dus ook maar goed anders was ik voor jan banketstaaf gekomen...
Viva deed super dr best, zaten echt hele fijne stukken tussen zodat mn instructrice ook echt ff blij werd van de swung in dr drachtige lijf :D De verzameling valt me ook nog niks tegen met dr buikie. Alleen die verrekte contra vanuit de linker galop, pff! Gebroken lijntje wil nog wel, maar een halve bak door gaat ze hele mooie vliegende wissels springen :+ Naja... dat zien we na het veulen ook wel weer! Verder keerwendingen voor een 9 gereden, woehoe we kunnen het wel!! Nu nog in de proef laten zien... zaterdag zal ik een poging doen.

Vandaag hele dag gewerkt, pokkedruk! Heb van half 1 tot half 5 niet gezeten, en heb nog steeds to-do-lijstjes :(

Vanavond ff 2 donderstenen gereden. De oude pony die mn stalgenootje al 2x achter elkaar het zand heeft laten zien heeft nu met mij de hele bak bekeken, maar dan wel op mijn manier 8-)
Draakje ging dus ook lekker als rodeobeest met mij op de hobbel, maar ik had 1) lange benen, 2) stevige zit en 3) een zweep :P Nou, na 1 rondje bok-spring-bok-stijger-bok-bok-bokje-hupje-huppeltje.... hmm toen was et over _O- Liep als een zonnetje verder... morgen maar weer, we komen er wel. En nee, ze mankeert niks, dit is 'normaal' na een periode stilstaan. En dan moet je je even het plaatje voorstellen: Ik (ong 179 (jaja wel slank) op een welsh Atje van 120, al stuiterend _O- )
En daarna ons neurootje gereden... Een 4jarige cob die schrikt van zichzelf }:0 Kan super lopen, hardstikke braaf maar schrikt zich dood van een krakend takje in de bosjes, van jou vinger die per ongeluk vast zat in dr manen of van zichzelf als ze stuikelt :+ Ja, blond zou je zeggen... Ware et dat ze zwart is... Iig, die vond et heulllllll spannend toen ik er zondag na 3 maanden weer op klom. Tsja, pech hebben. Dus vandaag weer, ging al veel relaxter. Over een weekje loopt ie weer normaal.

Goh haha, heel verhaal :P
Laatst bijgewerkt door AnneloesF op 02-03-10 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:43

napie:moest er lachen om je stukje:kar kreupel!
gebeurt mij ook regelmatig,maar ikmkreeg van de kerstman een plaksetje(maar geen bandenplakman erbij :( )
wel een super pomp...(bij de HEMA ) kan je alle soorten banden mee oppompen(zelfs auto ventiel erop) met metertje(Yes kan ik mijn band niet meer laten ontploffen!)
vandaag in het haarlemmermeersebos in de bak gereden,super bodem maarre...wel een onwijs grote baan!
lekker de zon op mijn gezicht,maar had wel weer even moeilijk met de volte naar links, ze viel steeds naar binnen(ook met zweep tegen haar linker zijkant) goed oefenen maar weer, eind maart wedstrijd in hoofddorp

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:47

pff, ben weer een eind meegelezen. Tis niks, dat verbouwen. Het zal heus mooi worden, maar voorlopig is het flink behelpen. :\

Dat is inderdaad een pittige proef! Een vriendin van me gaat eind maart dr eerste proefje rijden, maar als zij deze proef zou moeten rijden zou ze volgens mij met de eerste bus terug naar huis gaan haha.

Vervelend, kreupele wagens. komen altijd ongelegen.

Zometeen fijn een uurtje of wat Sunny laten grazen. Per april staat hij weer 24/7 buiten, en dan moeten we toch weer even gras-eten gaan opbouwen. Natuurlijk komt hij dagelijks buiten waar hij nu staat, maar ze gebruiken nu de paddock en een kapot gelopen weiland, en de andere weitjes houden ze nu paard-vrij zodat die bij kunnen komen voor het weideseizoen.
Vanavond moet Sunnybol weer braaf en lief zijn voor de beginnend-men-enthousiasteling. Gisteren heeft er ook een onervaren iemand gereden, en dan ben ik ZO trots op hem! De hele week heb ik best moeite met hem, omdat hij vrij pittig is, maar zet iemand op de kar die nog niet weet hoe ze moet mennen, en hij loopt als een perfect manege-paard zn rondjes (inclusief de keurig afgesneden hoeken, haha!) kijkt nergens naar en probeert ondanks alle verschillende hulpen die gegeven worden toch de juiste oefening te laten zien. :D

Groetjes, lacuna

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:35

Hallo allemaal,

Vanmorgen eerst de bak nog even gesleept, want was licht bevroren (had gisteravond ook gesleept, maar was te hard voor de pony zo). Daarna Amerigo gelongeerd en vervolgens Rembrand gezadeld om een buitenritje te maken. Het is een bomproef paard, nergens bang voor, maar nu toch even gek doen. Waardeloos, dan komt mijn angst door ellende met vorige paard gelijk weer helemaal terug en verstijf ik helemaal.

De sloten zijn uitgediept en rommel ligt in bergjes in de bermen. Dat is nu dus ineens heel eng. Stukje voor ons uit kwam een traktor ons tegemoet, tja, dan durf ik niet meer aan te pakken, en daar maakt die ##@$% dus misbruik van. Heel hard achterwaarts op het asfalt. En ipv dat ik hem een giga mep met de zweep geef, draai ik hem om. O wat baal ik van mezelf. Toen maar afgestapt, stuk erlangs gewandeld tot plekje waar ik aan de kant kon voor de traktor (die heel braaf op me bleef wachten!!). Opgestapt, achter traktor aan zelfde stuk weer teruggereden, omgedraaid en weer erlangs. toen was er natuurlijk niets meer aan de hand. Verdere rit ging goed.

Maar thuis weer even beetje angst. Auto van buurman doet het blijkbaar niet meer en die staat bijna midden op onze gezamenlijke oprit (mijn auto kan er nog maar net langs, ook doodeng). Daar kan ik maar krap langs, andere kant een sloot (en ik ben dus heel bang om in de sloot terecht te komen, daarom eerdere stukje ook problemen, daar aan 2 kanten sloten) Wil die oetl.. er niet meer langs, weer achteruit. Ik een mep met de zweep, gaat ie met achterhand richting sloot........ :( . Maar ik wilde hem niet weer laten omdraaien, dus helemaal verkrampt weer een poging. Zweep durfde ik niet meer te gebruiken, dus bijna schreeuwend geroepen dat ie door moest en dat deed ie braaf. Toen (met enige ;) ) tegenzin omgedraaid, langs de auto, weer omgedraaid en weer langs de auto. Die keren gingen heel braaf.

Dus heb uiteindelijk wel gewonnen, maar zou meer tevreden met mezelf zijn geweest als ik hem de eerste keer gelijk goed had gehad.

Morgen en vrijdag heb ik voor het eerst 2 dagen achtereen wedstrijd onder het zadel. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Wordt zeker morgen nog wel een strijd tegen de klok, want moet hele middag voor onderzoek naar het ziekenhuis. Dus ik ga hem vanavond de benen en staart vast wassen. Dan mag hij morgenochtend na het vlechten gewoon de wei in en als ik terugkom maar hopen dat hij niet al te vies is geworden en snel naar de wedstrijd, nadat oppas is gekomen voor zoontje.

Vrijdag moet ik al heel vroeg starten, dus ik hoop dat mijn oppas zo vroeg uit school is. Had ze al wel gewaarschuwd, maar nu moet ik ineens nog weer een half uur eerder starten.

Nou ja, we zien wel. Ik moet ook alleen op wedstrijd, heb wel geprobeerd 2 proeven uit het hoofd te leren, maar ik hoop daar wel iemand te vinden die me kan lezen. Laatste keer dat ik proef uit hoofd reed, was ik halverwege ineens alles kwijt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:00

ja het is best een stevige proef, ach ik doe puur mee voor de lol :D
Vandaag met een andere welsh gelest, zo die is gevoelig zeg en pakte het bit ook wel is vast. Heel wat anders dan rivaldo..

Vervelend napie, mijn band zit ook een klein slagje in zei iemand, heb zelf nog niet goed gekeken.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:10

Jemig wat een proef!!!
Gisteren heeft de baas een nieuwe wagen gekocht!! Mooi ding. Lekker licht en loopt ook een stuk soepeler dan de andere! Kunnen de ponies eindelijk voor de wagen lopen in plaats van zich kapot sleuren.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:11

lekker hoor een nieuwe wagen :D..

Vinden jullie een shetje van 17 jaar al erg oud om aangespannen mee te rijden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:16

Ik vind van niet.
Ik heb een 13 jarige nog betuigd en die loopt als een speer nu ze 16 is. Kan nog wel 10 jaar mee. Ze gaat harder dan Whitney (die nog 5 moet worden) :P.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:39

ik zie ook geen probleem in het beleren van een 17 jarige.

zo gister eerst lekker bij de pony's bezig geweest misty lekker vrij laten springen, met moby grondwerk gedaan en magic aan de lange lijnen gehad, met oogkleppen.

daarna een paard voor iemand gereden om vervolgens nog even op mijn nieuwe dressuurcrack te rijden, ppff madam had de kolder in de kop, ben me toch stuiterend de bak doorgegaan, daarnou wel super lekker gereden :o
vanochtend alleen flinke pijn in mijn rug en heb het idee dat ik iets in mijn lies verrekt heb, bah.

maar vandaag ga ik toch lekker rijden :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:40

De mijnese is 18 en die doet het ook nog prima!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:16

Hij is al beleerd in enkel en tweespan. Bedoel mee voor het dagelijkse gebruik met rivaldo en lange ritten en eventueel wedstrijden.

Marianne: he wat naar je lies, kan me nog goed herinderen toen ik met rivaldo ging springen,, auw!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:18

Ga van de zomer weer lekkere lange ritten maken. Ze heeft onder het zadel een prima conditie maar met de zware wagen moet ik er wel rekening mee houden dat ze dat niet 1,2,3 volhoudt de eerste keren. Zolang de conditie van elk paard, dus ook de ouwtjes, goed is kunnen ze een hele hoop aan!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:10

L_Rivaldo schreef:
lekker hoor een nieuwe wagen :D..

Vinden jullie een shetje van 17 jaar al erg oud om aangespannen mee te rijden?

Ik hoop het niet. Hero wordt in mei 17 en ik heb toch echt in de planning dat hij nog een paar seizoenen mendurance mee kan draaien. Ik maak me vaak wel zorgen over zijn leeftijd maar eigenlijk is hij lichamelijk gewoon nog super fit. Ik merk alleen dat hij in de snelle bochten wat meer moeite heeft maar dan kan ook komen doordat hij een los knietje heeft en ik weinig dressuurmatig nog rij.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:35

als hij nog gewoon gezond en een beetje in conditie is, kan het geen probleem zijn toch ?

Verder ben ik heeeeeeeeeeeeeeeel blij en fearofthefox weet wel waarom :D
ze heeft me namelijk aangeboden om me over 1 van haar shetten te ontfermen als zijnde een "eigen pony"
kan ik echt gaan leren mennen, WAUW !!!

Ben verder echt doodmoe, ren van werk naar paard naar dozen inpakken en zaken regelen. Maar ja.
Komend weekend nog even heel druk en volgende week ook en dan de 13e verhuizen. Geeft denk ik al wat rust als we in dat huis wonen, al leef je de eerste weken nog in de zooi.
Scheelt heen en weer rijden van het ene naar het andere huis.
Maar pffffffff verhuizen is vermoeiend.

Morgen even 'vanhuisuit' helpen met Alwyn inspannen en dan de rest van het weekend aan de klus 8-)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:47

pff verhuizen lijkt mij echt een verschrikkelijke klus! ingrid wat leuk dat je een "eigen" menpony hebt straks, je wilt straks nooit meer zonder :)

zo vandaag weer de dressuurcrack gereden, jeetje wat ging ze fijn, ik ging vandaag zwevend door de bak in plaats van stuiterend haha. ik merk dan toch aan mezelf dat ik voorzichtiger ben... en mijn lies doet echt flink pijn nu, weet niet wat het precies is, maar fijn is anders

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:52

Zo, karrendokter is geweest, kar is niet meer kreupel