@ tallechie: ik heb je een pb gestuurd. Sterkte meid.
tallechie
Geplaatst: 28-02-10 23:24
VHU weet je wat het is, als ik alle dagen zou kunnen mennen zou ik dat gaan doen. Ik wilde altijd onder zadel rijden, maar ben gewoon angstig, vooral bang om te vallen. Op een gegeven moment ben ik gaan mennen en dat vindt ik helemaal super. Dan heb ik ook geen angst. Veale heb ik voornamelijk ook voor het mennen gekocht, maar waar ik nu sta kan ik helaas niet alle dagen mennen. Met mennen heb ik totaal geen problemen met hem.
Martine ik heb hem gelezen en beantwoord
Heb al een aantal keren op het punt gestaan om hem weer te verkopen en een kleinere pony weer te kopen. Alleen omdat hij het met mennen zo goed doet denk ik weer ik geef hem nog een kans.
Maar het geld groeit me helaas ook niet op mijn rug en ik zou en een nieuwe kar en een nieuw tuig en nieuwe dekens moeten kopen.
Tallechie, wat vervelend dat het nu niet helemaal lekker gaat, soms is een stapje terug doen en opnieuw beginnen altijd wel handig, het kan zeker niet kwaad. Wel fijn dat hij het zo leuk doet voor de wagen!!
Vandaag met 2 mensen en 2 paarden een rondje diemerbos gelopen. Paardjes waren erg pittig en wilde graag harder .. Was erg leuk.. en rivaldo die loopt weer oke
Vrijdagavond op mijn theorieles van mijn koetsiersbewijs kreeg ik een examen en had er maar 1 fout .. vorige keer 5 fout (had toen nog niet in het boek gekeken) en ben nu nog niet op de helft. Morgen heb ik mijn eerste menles aangespannen, hopelijk klaart het weer wat op. Bah die regen, maar wel beter dan sneeuw.
Ohja, vergeet het bijna toen ik aan kwam op stal lag rivaldo nog heerlijk te slapen, ik kwam stilletjes binnen en hij wilde eigelijk opstaan, maar hij moest van me blijven liggen, dit vond hij wel best, toen ben ik op zijn rug geklommen en heb ik heerlijk met hem lopen kroelen,, zo lief,, en toen, ging hij op staan, ik was te laat om af te stappen,,en hij kwam omhoog en k bleef keurig zitten, wow wat is dat toch leuk!!! Iedereen op stal moest het natuurlijk van me horen hihi
VanHuisUit
Geplaatst: 28-02-10 23:43
@Tallechie: kan me er alles bij voorstellen, vervelend hoor. Als het met mennen wel lekker loopt ben ik vrij simpel: ik zou er niet meer opstappen. Dan maar beweging geven aan de longe of freestyle. Kan dat wel bij jou op de stal? En gaat het straks dan zowiezo makkelijker als hij weer op de wei kan? Je hoeft niet perse elke dag iets met je paard te doen he
Tallechie, ik herken het maar al te goed, ik ben een schijtluis ohz, maar mennen super. Ik men veel buiten en veel alleen. Ik heb daardoor wel na het inslapen van mijn haffie bewust gekozen om met de ukken door te gaan. Een keer een ritje op het paard vind ik leuk, maar niet noodzakelijk. Het wisselen van Materiaal leek bij ons ook erg zonde, maar bij de wagenverkoper hebben we de grote wagen omgeruild voor een kleine met gesloten beurs, dus je kunt ook geluk hebben. Ik wil natuurlijk niet zeggen verkoop hem maar, maar als ik jou argumenten hoor om Veale te houden hoor ik onder andere financien (materiaal wisselen). Ik zou op z'n minst een tijd proberen als je meer gaat mennen en aan de hand werken en minder of niet rijden, hoe sta je er dan in met hem. Mijn haf mende ook liever, op het laatst reed ik haar echter zonder bit buiten zonder problemen, maar dat is een zoektocht van 15 jaar geweest, wat bij beiden pastte.
@ laura. wat fijn dat rivaldo zo lief was en dat hij natuurlijk weer goed liep is helemaal leuk!
@ tallechie, mischien toch even professionele begeleiding nemen die jou op dat moment kunnen begeleiden, zou erg vervelend zijn als je veale daarom weg zou moeten doen, terwijl je het met mennen ontzettend naar je zin hebt met hem. ik ben vroeger ook echt bang geweest, zat heel erg tussen mijn oren dat op een paard rijden eng was en op een pony niet... uiteindelijk ben ik gewoon blijven rijden en alles gewoon blijven doen, ondanks dat ik bang was, want ik vond het ook super leuk. tegenwoordig ben ik bijna nooit meer bang, zelfs toen vanmiddag mijn paard als een malle met me aan de hol ging. maar daar gaat wel een paar jaar overheen. heel veel sterkte!
Hij staat nu de hele dag ook op de wei. Wij staan met een stuk of 10 pension gasten waarvan er 3 of 4 s avond rijden. Maar omdat bij iedereen de bak nu zo slecht is komen er tig verschillende mensen van buitenaf te rijden.
Freestylen is wel mogelijk en zodra ik weer in de buitenbak / wei kan ga ik ook alleen maar mennen.
Met longeren doet hij nooit gek. Het is wel een paard wat alle dagen zijn beweging moet hebben. Ik men nu 1 of 2 x in de week en rijd 2 a 3 keer onder het zadel. DAn af en toe vrij springen en longeren. Hij is niet echt alle dagen echt aan het werk, maar hij krijgt wel zijn beweging
Ik heb wel iemand die hem tijdelijk wil rijden onder het zadel, kan natuurlijk altijd kijken als hij het bij haar ook gaat doen.
Ik zal druk met de boekhouding van mijn vriend aan de slag. Spullen moeten vanmiddag eigenlijk naar het accountantskantoor. Maar heb zo geen zin.
Vanmiddag als ik het red even naar veale zijn vlechten opnieuw doen en hem klaar maken voor de les vanavond. En even een nieuw hoofdstel halen.
Ben hier weer een poosje niet geweest, wel braaf bijgelezen. Weet alleen nog dat Rivaldo weer goed loopt en een fijn rondje bos heeft gedaan, en Chantal problemen heeft met Veale.
Tsja, Ik denk niet dat je het lichamelijk hoeft te zoeken Chantal. Zoals ik jou paard ken mankeert ie verder weinig anders zou ie voor de kar ook wel staken. Misschien inderdaad een zadelprobleem, kun je naar laten kijken door een deskundige. Maar denk dat je het grotendeels bij jezelf moet zoeken. Hij kijkt nu over/door jou heen, hij loopt met jou, als jij em aangespannen niet heel erg bij de les houdt mént hij ook met jou en loopt ie gewoon te flierefluiten. En als jij bij een poging tot gekdoen dan et lef verliest oh zadel, tsja dan is hij echt wel zo slim om daar gebruik van te maken. Het lijkt mij geen paard wat gek gaat doen ala bokken/stijgeren maar 1 die gewoon zn eigen tempo en richting gaat bepalen dan. Neem les of ga hem rijden samen met iemand. Hij/zij eerst, als hij erdoor is dan jij weer. Zo zou ik het opbouwen, klinkt nl puur als een machtsprobleempje en daar heeft iedereen wel een last van maar van opgeven wordt je niet blijer. Straks probeert hij het ook aangespannen en gaat het van kwaad tot erger.
Ik heb vrijdag heerllijk met Charmer gemend. Had les, instructeur natuurlijk trots op de titel Hele manege moest het horen haha! Nouja nog even vaardigheid gereden op Z breedte, grapjas! Das nog wel ff moeilijker dan een L parcoursje... Gisteren lekker met Viva naar het bos geweest, de paden zijn weer ontdooid dus we konden even vol gas We zijn wel totaal verzopen want op de terugweg begon het te plensen, maar ach...
Wat lekker dat jij ook weer een fijn ritje heb kunnen maken, wij zaten ook in een plensbui, maar we hadden alle 3 onze regenkleding al aan, gelukkig maar.
Heb straks les en het zonnetje schijnt .. hopelijk blijft het zo!
Anneloes: ik heb een tijdje het zo gedaan hoe jij zegt. Eerst iemand anders er op en dan ik. Dat gaat goed. Daarna ben ik er als eerste op gegaan en daarna zij, dat gaat ook goed. Nu rijd ik weer 2 a 3 week alleen en doet hij het dus. Dan zou je dus indd denken dat het aan mij ligt. maar heeft geen zin om er hulp bij te zoeken denk ik want die angst houd ik, dan kan ik er beter helemaal niet meer opstappen
Het is echt weer een maandag. Gadverdarrie zeiknat geregend alleen al van het lopen van de trein naar school!! Heb gister nog kunnen mennen, helaas wel binnen. Enkelspan en 2 span gereden. Gingen alledrie erg hard en dan is de bak toch wel klein.
Ik had er in het weekend geen zin in. Kon me er uberhaupt niet toe verzetten om naar buiten te gaan. Vandaag is het droog en ga ik mooi vanmiddag een rondje doen. Even zien of het bos wel rijbaar is. Sommige gedeeltes ben ik nu al heel lang niet geweest en in deze tijd wordt er veel gewerkt aan het bos. Dan wordt je wel eens verrast met trekkersporen van een halve meter diep over het pad. Niet grappig. Ik kies maar een route met minimaal een fietspad in de buurt om eventueel toch even te kunnen uitwijken. Wel grappig: vorig jaar had ik dat ook. De boswachter komt voorbij met zijn auto over het fietspad dus ik sjok daar achteraan. Krijg ik een waarschuwing aan het einde van het pad. Toen ik hem uitlegde dat mijn combi niet meer schade veroorzaakt als zijn auto en ik onmogelijk over het menpad kon zonder om te vallen, gaf hij me toch wel gelijk.
Ja ik geef je ook gelijk hoor napie, ik zie je al gaan. Hier zijn ze ook bezig in het bos. Bos bestaat nog niet heel lang en is in die tijd al aardig een bos geworden en nu kappen ze alles zowat om.. Erg zonde, ze willen er meer een familiebos van maken en mensen erheen krijgen, zo komen er eettentjes enzo, ook wordt het bos uitgebreid en gaat er een stuk van ons land af (genoeg land dus geen probleem), en we krijgen dan een ruiterpad van stal naar het bos, wel voordelig, alleen vind het erg zonde dat het bos half gekapt moet worden.
Het drents friese wold is een produktiebos. Dat betekend dat ze een bepaalde hoeveelheid hout moeten leveren uit het bos. Alle uitheemse soorten worden er uit gehaald en er worden meer kale plekken gecreëerd met name om de kale duinen (zandverstuiving) heen zodat het zand goed kan stuiven. Mijn stal ligt aan de oostkant van de kale duinen en ik moet daar altijd wel omheen of overheen rijden. Nu mag je de kale duinen niet meer over ivm het lammerseizoen en het risico op Q koorts. gelukkig wordt er voor het broedseizoen de werkzaamheden gestaakt en de meeste paden worden dan weer netjes gesleept.
Napie: thanks voor je pb nog!! Is die route om de kale duinen heen makkelijk? de afstand zal het probleem niet zijn, de route misschien wel Wil je laten weten wanneer het wel weer begaanbaar is?
Laura: haha ja ik had ook rainlegs om, en gelukkig een waterdichte jas. Maar dan nog, het sijpelde overal tussendoor, zo vies!! Maar dan alsnog liever regen dan sneeuw en keiharde vorst.
Chantal: zou jammer zijn als je er niet meer op zou kunnen.
Ik ben alweer op stal geweest. Ff een pony gereden, die had 3 maand stil gestaan en kon er zo mee weg rijden. Daar kan een sticker 'braaf' op
Anneloes: dat klopt maar als de problemen aan mij liggen heeft het weinig zin. Heb geen zin in ongelukken. In de zomer kan ik veel mennen, in de winter niet. Moet ik maar kijken hoe ik dat ga oplossen. En anders als nog verkopen, het is geen paard wat je stil kan zetten
AnneloesF
Geplaatst: 01-03-10 13:25
Napie schreef:
Je kan vrij makkelijk om de kale duinen heen maar dan moet je wel een stukje over de weg. Op de kaart kan je dat wel duidelijk zien.
Is dat die weg die ook langs het canadameer loopt? Voor de ruiters (misschien deels, dat weet ik niet) een paadje langs de afrastering, menners moeten over de weg daar... Dat stuk?
Napie
Geplaatst: 01-03-10 13:31
Menners kunnen daar ook langs die afrasting. Dat pad is vorig jaar verbreed. Je volgt de rode rode route gewoon met de klop mee. Op het moment dat je eigenlijk de kale duinen op moet ga je linksaf. Dat brede zandpad loop je helemaal uit en die gaat vanzelf over in een klinkerweg (schaapsdrift) en daarna ga je rechtsaf de Wateren op en dan de eerste weer rechts (Appelschasterweg) Dan kom je vanzelf het toegangshek weer tegen van de kale duinen aan je rechterhand. Daar pak je de rode route weer op.
Ohh klinkt niet zo moeilijk. Ga ik binnenkort ff rondje rijden met Viva! Bedankt
VanHuisUit
Geplaatst: 01-03-10 15:05
Zijn lastige zaken Tallechie, uiteindelijk ben jij degene die ernaast staat als je er op wilt en jij voelt wat je denkt te kunnen en niet. Ik heb ook wel eens met andere paarden gehad dat ik er minder plezier aan beleefde en dat het toch weer goed kwam. Alleen angst is een raar ding Vanochtend weer menles werd Kareva, alias 'Kareltje', soort reuzenpaard en heul sterk uit de stal gehaald. Hij liep dus met me mee maar toen ik hem stil wilde zetten zat hij wat te drammen ... en tjoep daar was-ie: het angstduiveltje. Dan ben ik bang dat ik omval, dat ik dus niet op mijn benen blijf staan (die zijn dus niet zo goed meer door allerlei gedoe) en dat ik weer in het ziekenhuis beland. Maar niet zeggen natuurlijk, vasthouden en doorzetten. Pfff. Hoefde gelukkig niet direct te mennen, we waren met z´n drieen. Zit ik dus bijna te hyperventileren Maar gelukkig, de zon brak door en toen ik aan de beurt was had ik mezelf weer bij elkaar. Uiteindelijk goed zitten mennen, de heer Hanemaayer was dik tevreden over hoe het ging, ik trots en mijn goede gevoel weer terug. Met uitspannen en tuig eraf doen ging het allemaal wel goed, maar toen hoefde ik hem niet stil te laten staan. Dus Tallechie, ik begrijp heel goed wat je bedoelt.
We zijn nu heel serieus aan het zoeken naar een mooie menwagen voor de pony´s. Een waar Alwyn goed voor kan en waar wellicht een tweespannetje mini´s voor kan. Ons budget is zo´n 1500 Euries moet toch iets moois voor te krijgen zijn. Vorige week hoorden we dat we een meevallertje hadden financieel
Helaas gaat het lessen aan huis niet door met degene waar ik contact mee had zij kon alleen doordeweeks en ik alleen in het weekend. En dan kon zij pas de 27ste, maar dan heb ik wedstrijd. Heb dus maar bedankt voor haar moeite en ik ga wel evrder zoeken denk ik......
VanHuisUit
Geplaatst: 01-03-10 15:08
Wat jammer Evelli! Je had je er zo op verheugd. Oja, wat ik nog wilde zeggen: de paarden die de koets trekken van de Olympiers a.s. woensdag door Den Haag zijn de paarden waar ik ook mee les: Uniek en Jareva. Leuk he. Jareva is die grote bruine die in mijn profiel staat.