[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:57

Maisie schreef:
Je pony moet toch om de 6 tot 8 weken naar de hoefsmid hoor. Anders krijgt ie veel te lange voeten. Is net als nagels knippen.

Maar de hoefsmid kan je daar vast meer over vertellen.

Maisie bedankt door jou ik begrijp al beter wat de smid gaat doen. ik ga hem zeker de oren van zijn hoofd vragen. misschien kent hij ook mensen die een pony met kar hebben dan kunnen zij mij misschien ook helpen

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:32

de hoefsmid kan ook met het bekappen de stand van de benen een heel klein beetje aanpassen. Ik had een shet waarvan het achterbeentje wel eens op slot ging. Dan deed hij dat achtervoetje aan de binnenkant iets korter en dan was het over.

Hoefsmid, ontwormen en enten zijn dingen die echt moeten gebeuren !!

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:36

ga wel vragen aan hem wat er allemaal nodig is en vertel hem wat voor advies ik hier krijg van jullie, het is nog niet zo makkelijk als het lijkt. mijn goudvis is makkelijker om te doen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:45

Hoe vaak van je leven heb je al een pony van dichtbij gezien? Gezien je posten vind ik toch dat je opa misschien beter een goudvis had kunnen overwegen ipv een pony. Had je uberhaupt iets met paarden?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:55

Napie schreef:
Hoe vaak van je leven heb je al een pony van dichtbij gezien? Gezien je posten vind ik toch dat je opa misschien beter een goudvis had kunnen overwegen ipv een pony. Had je uberhaupt iets met paarden?

vroeg ik me ook al af. Lijkt me geen verstandige beslissing.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:56

sander_lotte schreef:
@ tine: waar vind je zo een schema voor de training?(voor een kennismakingsrit)

)

Ik heb hier op bokt bij endurance alles gelezen wat ik kon vinden en (ik weet niet meer precies waar) ergens vond ik een trainingsschema.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:57

ik zeg toch ook dat ik nog veel moet leren, daarom is dit voor mij goed om aan iedereen vragen te stellen. en ik vindt pony's erg lief en stond altijd te kijken als er iemand met een pony voor bij komt. daarom heeft mijn liefe opa mij een pony gegeven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:00

Vanmorgen met Rembrand een onderlinge wedstrijd M1 gestart en ik heb 185 punten bij elkaar gereden. Hij ging heel fijn. Dus wie weet van de zomer wel overstappen naar de M1. Eerst komende donderdag en vrijdag weer een echte wedstrijd in de L2. Eens proberen of we leuke punten kunnen scoren.

Net met de pony een buitenritje van een half uurtje gemaakt. Mijn man denkt dat het voor de pony te zwaar is om langere ritten te maken. Wat denken jullie?

Wagentje weegt 125 kg, ik 75, man ook zoiets, zoon 16. Ik heb destijds bij koetsiersbewijs geleerd dat ze over het verharde 3x hun eigen gewicht kunnen trekken. Dus theoretisch zou het moeten kunnen. Ik zou het wel leuk vinden om eens wat langer weg te gaan, maar ja, het moet voor pony natuurlijk wel leuk blijven. Hij werkt 5 a 6 dagen in de week, even ter info, longeren (dubbel) of mennen in de bak.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:02

Sjaakie13 schreef:
ik zeg toch ook dat ik nog veel moet leren, daarom is dit voor mij goed om aan iedereen vragen te stellen. en ik vindt pony's erg lief en stond altijd te kijken als er iemand met een pony voor bij komt. daarom heeft mijn liefe opa mij een pony gegeven.

Maar als ik je verhaal zo lees, vraag ik me af of je die pony wel had moeten kopen. Als hij iets heeft met benen of hoeven, en het is iets structureels, kun je wellicht niets met het beestje. Heb je hem laten keuren voor je hem kocht?

En ponys lief vinden is echt iets heel anders dan goed voor ze kunnen zorgen. Het vraagt nogal wat van jou als eigenaar. Daar moet je niet te licht over denken.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun je je pony, maar ik wil wel heel graag dat hij goed (voor paarden) verzorgd wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:05

Op deze site staat wel heel vbeel over training en voorbereiding hoewel het meeste pas van toepassing is vanaf klasse 3
http://www.fit-2-continue.com/

Ik zelf werk niet echt met schema's. Ik hou alleen wel de volgende regel aan: eerst de afstand vergroten en dan pas de snelheid verhogen. (it's not the distans but the speed that kills the horse)
Aandacht ligt in mijn trainingen vooral op het herstellen dus energieverlagend stappen en energiebesparend draven (wel voorwaarts maar niet drammen, dus aan een los leidsel (moeilijk!!!) ). Maar ook maximaal vermogen zoeken door in zware bodem te galopperen en daarna weer helemaal tot rust stappen. De tijd om tot rust te komen zal in de duur van de training steeds korter worden. Ook verschillende terreinen moet je goed oefenen. Een paard wat fluitend altijd rondjes van 30 loopt op verharde weg, kan zich helemaal stuk lopen op een bospad. Krachttraining in de vorm van heuveltjes draven en mul zand.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:12

ik wil dit heel graag, en ga er alles aan doen om goed voor sjaakie te zorgen. toen ik de smid belde zij hij dat het goed mogelijk is dat de vorige eigenaar te zuinig was om een smid te betalen daarom denkt hij dat het wel goed komt. en hier zijn veel mensen die mij erbij kunnen helpen. eerst maar de smid en dan kan ik met hem gaan lopen, en aan elkaar wennen. mijn vader heeft een paar zakken pony brokjes gekocht en wortels. dus we geven wel goed te eten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:17

Sjaakie: als je pony geen werk verricht (wandelen is geen werk), hoef je echt geen brok te voeren. Dan wordt hij veel te vurig, kan hij zelfs ziek van worden. Goed hooi is echt voldoende. En zuinig wortels voeren, echt maar 1 of 2 per keer, anders kan hij ook ziek worden.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:28

dank je wel we hebben wel hooi en ik zal op je advies rekening houden, zie dat bedoel ik nou daar kan ik wel wat mee. gaan het rustig aan doen heb ik al besloten al valt dat niet mee. vindt het allemaal zoooo spannend. en ik moet nog sparen voor alle spullen, maar oma zij tegen mij dat als het goed gaat opa misschien wel een karretje koopt ik wordt wel verwend maar ben ook de enige kleinkind.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:27

Even ego sorry dames:-)
vandaag bij een super leuk shetje wezen kijken waar we gelijk weg van waren. 1 kleine bemerking en dat is dat hij achter een beetje koehakkig staat.

Omdat hier shetten mensen zitten: ik hoeverre is dat een probleem bij rijden en evt mennen ?
Ik zou een rijpaard voor mezelf erop laten staan dat wel maar zo'n shetje waar niet zo heel veel mee gedaan zal gaan worden ?
Iemand ?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:27

Hello,

Tijdje niet geweest, had het zo druk en kwam gewoon niet aan me eigen rust toe.

VHU: AAhhhh ik moet dus eerder examen doen dan jou, ik heb de 14de al mijn examen.. Menles aan het mentoestel ging voor me gevoel niet oke, gonny vond van wel, maar ik was er totaal niet bij met mijn hoofd. Daarna rivaldo een uur aan de lange lijnen gehad buiten om het te oefenen, ging wel redelijk maar rivaldo was zo pittig en wilde veel draven, wat hij nog niet mag. Veel oefenen was er dus niet van gekomen :P

Daarvoor nog een fjordje opgehaald van een vriend van mij die staat nu gezellig bij mij op stal en fjordje is ook beleerd voor de wagen :)..

Ik moet weer snel aankleden, de visite voor mijn verjaardag komt er zo al weer aan

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:39

@ Ingrid Ik mag dan wel shettenmens zijn ik zou er eigenlijk niet voor kiezen om een paard/ponie met een afwijkende beenstand te kiezen. Zeker niet als het om alleen meer dan grasmaaien gaat. Vriendin had ook een leuke ponie gekocht maar ook een afwijkende beenstand. Veel mee gedaan maar uiteindelijk was er meer versleten dan dat er nog goed was.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:40

moet er even bijzetten dat het maar lichtjes is, niet extreem zeg maar :-)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:53

volgens mij heeft 1 van mijn merries het, hoe ziet dat er ookalweer uit? dat de hakjes een beetje naar buiten wijzen?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:00

Hoi allemaal

Ben even afwezig, we zitten hier in een verbouwing, dus drukdrukdruk. Heb ook nog niet alles bijgelezen :o

De poownie gaat weer fijn. Hoefsmid is geweest, en fijn advies gekregen vwb hoefschoenen. Hij stond er zowaar voor open, en heb een hoop tips gekregen waar ik op moet letten met zijn hoefjes. En als ik de schoentjes heb, komt hij nog even langs om te zien of alles wel ok is enzo :)
Vandaag een stukje door het park gereden. Dat was ook een groot moeras, maar daar wordt hij sterk van zullen we maar zeggen. Eerst een kwartier over verharde wegen gestapt, en toen in het park ruim een half uur stevig draven, galopje erbij gepakt en door de plassen en modder heen. Hij was wel bezweet, maar met de 5 minuten uitdraven en daarna 10 minuten terug naar huis stappen was hij wel weer helemaal netjes op adem :) En hij heeft een nieuwe fan bij zn fanclub, haha!
groetjes, lacuna

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:04

nee juist naar binnen Marrianne

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:11

hmm, nou mijn merrie heeft het dus een beetje andersom, staat lichtjes met haar teentjes naar binnen gedraait, maar heeft daar nog nooit last van gehad.

vandaag met de twee dames heerlijk gereden, was nu moby's 4e keer in het tweespan en ik had vandaag besloten dat ze nu wel wat langer voor de wagen kon, ze heeft namelijk al een aardig uithoudingsvermogen. ze deed het echt voortreffelijk en was superbraaf. perongeluk toen ik 1 keer zei dat de dames moesten doorlopen galoppeerden ze tegelijk aan aan. zag er zo mooi uit. dus dat kunnen ze nu ook haha. al met al bij mekaar toch wel een half uur flink doorgedraafd in een redelijk zware bak, maar madam had er geen moeite mee!

ben weer helemaal blij met haar!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:15

Lekker zeg marrianne!!
Is de baas morgen afwezig, mag je lekker met tandem gaan oefenen ook de weg op en dan zie je de weersberichten...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:20

Ik ben zo blij :-) Heb echt heerlijk gereden vanmiddag.
Heb namelijk een nieuw hulpje voor op de wedstrijden en ze wil ook wel vaker mee. VAndaag gingen we dus even oefenen. Had de bak besproken. Heb even ingereden, daarna 2 x proef gereden. Hij was zo braaf. DAarna nog even vaardigheid geoefend, ging echt super, sprong zelfs aan in galop

Verder het hele huis opgeruimd, was gedaan, kabelgoten gemaakt omdat de hond er aan zit te knagen.

Morgenvroeg even proberen te rijden onder het zadel.

Super Martine. Gefeliciteerd. komt vast goed in het m.
Twee mensen druk met de verbouwing. Succes!
Een aantal die het druk hebben.
Twee die met het koetsiersbewijs bezig zijn. Toen ik die van mij deed vorig jaar wist ik alles, maar bij het examen was ik alles kwijt. Was maar goed dat ik niet hoefde af te tuigen, het was anders gegarandeerd fout gegaan.

Pony/paard met afwijkende beenstand zal ik ook niet snel kopen, omdat er vaak ander letsel uit voort komt.

vEale heeft wel een (hoe noem je dat ook al weer) soort vochtbult op de knie, maar heeft daar geen last van, is schoonheidsfout. Als ik had geweten dat hij zo last van zijn heoven had en altijd op ijzers moet staan had ik er ook nog wel over na gedacht.

Wilde trouwens vandaag de weg op, had grooms genoeg (waren 5 mensen mee, gebeurt me nooit :-) ) alleen ze waren bomen aan het hakselen aan de kant van de weg en leek me dus niet zo slim om daar langs te gaan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:20

Oeps beetje lang verhaal sorry :-)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:30

haha maakt niet uit hoor :P
fijn dat je zo fijn gereden hebt, een beetje hulp met mennen en wat kan je je nog meer wensen dan een vaste groom!