[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:59

@Marga wat leuk zeg dat het zo goed ging en wat je zegt 3x die 7 dat is heel mooi _/-\o_
@Tinkertje je paard kijkt op die laatste foto ook helemaal gelukkig <3

Nou vandaag ging in ieder geval goed met de toets, pffff.

Gisteren nog een strandwandeling gemaakt het zand zat tussen mijn kiezen en in mijn oren, wat een wind :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:42

lekker marga altijd leuk zulke mooie cijfers +:)+
En ja de galopwissels is wel fijn.
Puck begint dat ook te leren alleen draaft ze veel ruimer dus rene zei jij bent sneller in draf met haar lange stelten :D
ik had 5 zevens en 2 vieren haha
de vieren is voor halthouden ze gaat dan direct op rust staan :D
Dat heeft ze geleerd met de boerenwagen , staan is staan de hele ochtend/middag dus dan is op rust normaal :+
onder het zadel gaat ze niet op rust ze koppelt dat echt aan de wagen.
Dus daar moeten we proberen aan te werken.
Verder alles 6 en 6,5 dus ik ben tevreden voor iemand die nooit dressuur oefend _O-

VHU lekker op het strand gezandstraalt.

Gisteren hebben Puck (en ik :+ ) weer hard gewerkt.
Even een ander bit geprobeerd dat is toch wel een fijn verschilletje.
Ene zelfs na lange tijd weer gegallopeerd.
Gewoon proberen aan te springen zonder dat ze in de krul moet enz galop is opzich al lastig genoeg voor haar ohz.
Na mijn saltomontano had ik de galop even gelaten voor wat het was.
Van bijna 180 hoogte afvallen knapt een mens namelijk niet vanop _O-
Zo borduren we verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Durk lekker schoothangen <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:32

wat een leuke tekening op zijn buik <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:10

Ja wat een schatje <3 nee van 1.80 afvallen is niet fijn :(:)
Nou zoonlief heeft de twee toetsen behaald. Nu nog paar cijfers afwachten waarvan ik eigenlijk denk dat het wel goed moet komen (maar ik durf het nauwelijks hardop te zeggen)...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:17

VHU, dat ziet er positief uit.
Tinkertje, wat een grappige aftekening, en mooie cijfers; lijkt me lastig afleren dat op rust gaan staan. Puck is zooo leuk, oke, ervanaf vallen dan wel een stuk minder.
Marga mooie cijfers
Renske ik moet ook nodig weer eens tuig poetsen

Net weer heerlijke dressuurles gehad met Thor. Zo leuk, instructrice is altijd zo enthousiast over hem. Hij doet het ook echt heel leuk. En zoonlief is druk bezig met de Z oefeningen, Rocky vindt dat soms nog wel moeilijk.

Straks komt er nog een nieuwe bijrijder (wederom een jongen ;-) ) voor Amerigo. Hij krijgt het nog druk op zijn oude dag. Mensen willen graag van mij of zoonlief les. Ik heb gezegd dat ik niet bevoegd ben, maar dat gaf niet. Ze lessen al een jaar bij de manege en zien geen enkele verbetering. We gaan het straks zien.

Morgen paar uurtjes werken (schoonmaken) en dan 's avonds springwedstrijd

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:05

Afbeelding

Ook borststuk op. Geen enkele reactie. Nu de uitdaging, een passend hoofdstel met bit....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:45

goed bezig tine!
vhu: top van je zoon *\o/*
hier druk geweest met 2 paardenkasten aan het opruimen en weer ordenen,tjonge wat een bende en alles lag overal....nu weer bitten in bittenbak,schoonmaakspullen leer weer in bak ervoor enz. nu wachten op droog weer want heb nog een hok die opgeruimd moet worden...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:12

Jeetje HT iets van zomerkriebels ipv voorjaarskriebels :D
Heerlijk zo Tine en zo leuk van Amerigo dat hij nog zo lekker bezig is. Wat een geweldige pony is dat toch.

Nou zoonlief is over *\%/* wat een opluchting. Niet in het minst voor hemzelf :))

Vandaag Jenn nog even in het tuig gezet stuk over de weg gedaan. Ging weer helemaal top. Zo grappig bij een weiland stonden allemaal tentjes, was soort jeugdweek of zoiets. Totaal geen reactie. Dacht ziet ze het nou niet of zo. Dus ik stilstaan. Gingen de oortjes wel naar voren maar ze vond het totaal niet boeiend. Zou ze haar 1e 2 jaar van haar leven hebben doorgebracht op een camping in Ierland _O-

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:38

vhu: zeker zomerkriebels (hoewel: meer; ik kon niets meer terugvinden in een bende spullen)
denk dat je Jen zo voor je sulky zet en wegrijd,let maar op,koele kikker is het! <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:18

VHU, gefeliciteerd met zoonlief. Wat fijn!!!!! En Jenn is echt een topper <3
Ht, oooh, ik moet ook zo nodig paardenspullen op gaan ruimen....

Ik wilde hier vandaag even met Rocky gaan slepen, maar het komt met bakken uit de lucht, dus hij krijgt een extra vrije dag. Gisteren zou zoonlief springwedstrijd hebben, en zijn vrienden die hier logeren zouden dan mee gaan, maar vlak voor we weg zouden gaan moest hij ineens overgeven. Denk dat de korte nachten iets teveel voor hem waren, dus wedstrijd maar afgezegd. Ik denk dat ze nu met de regen wel lekker lang uitslapen (ze waren gisteren al rond half 9 wakker), dat tikt zo lekker op het tentdoek.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:28

Wat denken jullie? Kan dit zo? Ik snap wel dat het niet de knapste oplossing is, maar mijn portemonnee is nu niet groot genoeg voor een nieuw tuig. De frontriem haal ik eraf, die zit zo raar nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marga1

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:52

Ha Tine waarom niet gewoon met zijn rijhoofdstel die zit toch goed? oogkleppen zijn geen heilig moeten, er rijden er legio zonder. Sommige paarden willen niet eens met oogkleppen.

Zo vanavond reageer ik verder, nu huishouden = hard nodig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:31

@Marga daar is het vandaag wel een dag voor ja. Vreselijk dit weer.

@VHU gefeliciteerd met je zoon. Eindelijk over, nu volgend jaar lekker stagelopen!

@Tine, ik men ook 2 shetlanders zonder oogkleppen. Sterker nog toen ik een poosje nog maar 1 hoofdstel had zonder kleppen en dus tweespan oefende waarbij eentje oogkleppen op kreeg, toen schrok die ene juist meer van alles om hem heen omdat hij het niet kon zien en wel kon horen. Dat is Jorie, die heb ik toen in de les heel lang met gemend waarbij hij zich iedere keer het laplazerus schrok van de andere wagens in de les. En toen was ik zijn hoofdstel met kleppen eens vergeten en hij moest hij dus met dat van Alex, wat zonder kleppen was. Nou ik had nog nooit zo'n fijne les gereden met hem, ja, hij was meer afgeleid. Maar hij snapte nu ook waar alle geluiden vandaan kwamen en schrok dus nog maar 1 keertje ergens van in de les, ipv iedere keer als iemand me voorbij ging. Nu dacht ie eerder "hey, wat gezellig meer pony's". Ik denk dat je hoofdstel overigens voor het beleren zo wel prima zit, het zit hem niet in de weg zo. Maar mocht hij zich anders gaan gedragen dan onder het zadel met de oogkleppen, dan zou ik gewoon zijn rijhoofdstel eens proberen. Of hij moet onder het zadel ook al erg ril zijn, dan kunnen oogkleppen hem wel helpen voor de rust natuurlijk.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:56

VHU gefeliciteerd met zoonlief.

Ben nog lang niet klaar maar wilde toch even lunchen.

Dinsdag een dikke domper gehad, Lau is met z'n rug op de röntgenfoto gegaan en die gaf aanleiding voor een scan, en helaas ponylief is niet geschikt voor een werkzaam leven alleen voor weidevulling, gezelschap pony of grasmaaier. Volgens dierenarts heeft hij ooit iets zwaars op zijn rug gehad met schade tot gevolg en een heel gevoelinge rug, zelfs een borstel is al niet gewenst volgens Lau.
Ik ben zo blij dat we hem hebben nakijken anders hadden we hem onbedoeld veel pijn gedaan en van onwilligheid beschuldigd. Voorlopig blijft hij hier gewoon lopen en moet hij maflinger maar gezelschap houden als we met het span weg zijn.
Dus we balen als een stekker, en zullen weer opzoek moeten voor een spanmaatje voor Evert.
Mochten jullie soms wat tegen komen of horen, we zoeken een;

Shetlander vosruin
tot 10 jaar
stokmaat ongeveer 105cm
ruime gangen
Liefst betuigd
en verkeerssmak

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:26

echt zo kak marga |(
Ik had gister meteen wat lijntjes voor je uitgezet. hopelijk weet iemand snel een geschikt paardje.
ps je jam is heerlijk :j

VHU gefeliciteerd

Tine zo kan het wel hoor +:)+

Hier druk met wissels en de verbouwing.
Ritten afgeblazen het zeikt van de regen.
Ed moet dinsdag weer voor 3 weken weg dus nu nog even pakken wat we kunnen.
Al is het natuurlijk heel veel werk dus voorlopig zit ik nog in een half opengebroken huis :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 14:58

Marga.... wat waardeloos, grote domper.
Ik hoop dat je snel een fijn spanmaatje vind..
Tine...dat is toch een prima oplossing zo.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:39

Tanks dames.

Bianca het zal wel een speld in een hooiberg zijn een vos in de grote maat zijn wat dun gezaaid.

Ja het is wel een uitzondering de HELE dag regen hier, maar het is nog erg droog we kunnen het wel gebruiken. Het is tot nu toe zo'n 25 mm verdeeld over de dag een lekker miezerregen waar je heeel nat van wordt, maar het land kan het verwerken, hoewel het bospad hierachter wel blank staat, ik gebruikte het vaak voor waterbak oefenen toen we Pep aan het beleren waren vroeger.
Dus maar mijn oude regenpak getest met mestruimen, en er zitten gaatjes in de ene mouw.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:29

Mik en Mak zijn vanmiddag gearriveerd <3
Ik laat ze eerst binnen even wat wennen en wat tammer worden.
Ze komen net bij hun moeder weg dus weten niet waar ze beland zijn.
Even rust erin brengen voor ik ze bij de ezels doe :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:54

Wat ontzettend naar Marga... en wat ontzettend goed dat jullie het hebben laten uitzoeken. Maar ontzettend zonde...
Een schimmeltje naast een vosje kan ook heel goed... heb je een Engels spannetje. Maar een schimmeltje in die maat is ook zoeken naar een speld in de hooiberg... he wat naar -O-

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:50

Marga, wat naar voor jullie. Kan hij zo wel pijnvrij leven? Wel super dat jullie het hebben uitgezocht, anders inderdaad onnodig pijn.
Tinkertje, wat een dotjes. Zijn dit Texelaars?

Vanmorgen heerlijke buitenrit gemaakt met zoonlief. Lekker zwerven door het bos.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:58

Heb al even niet meer gereageerd. Super druk geweest. Komende week qua administratie wat minder. Wel iets meer uren op het werk (wat foutjes in de planning die opgelost moesten worden)
En dan vanaf volgende week zondag begint mijn hoogseizoen (lees +50 uur) Waarvan de eerste en de laatste week geen of nauwelijks tijd om online te komen. Ik zit dan ook intern op mijn werk.

Ik geef nu menles (met mijn leasepony) aan een vriendin die afgelopen winter en lente verliefd is geworden op mijn lease men pony. Nu heeft ze aan haar ouders gevraagd of ze mag leasen (2 dagen p/w) en dat mocht. Dus nu heeft ze al ruim een maand les. En over 4 lessen mag ze dan ook van mijn baas de pony leasen.

Ze gaat hard vooruit en nu ik niet meer op de wagen zit tijdens deze lessen valt mij op dat de voorbenen tegen de singel aan komen. Met name in de stap en als ze meer vaart maakt in de draf. Net de gangen/momenten waar ik tegenaan kom met zelf mennen. Ik vermoed dus daarom ook de dat pony last heeft van deze singel. In rust ligt de singel voldoende naar achteren en het schoftje schuift ook niet. Na het mennen ligt de singel namelijk nog steeds op dezelfde plek. De vorige singel kreeg ze wondjes van en nu dit weer.

Dus ik vroeg mezelf af, zijn er voorgevormde singels voor het mennen? En zoja, welke merken zijn er fijn. Waar hebben jullie ze gekocht? En hebben deze ook daadwerkelijk nut? Heeft misschien een bokker er 1tje te leen die ik mag uitproberen (of in de verkoop) Want op stal wordt er geroepen om een bontje maar dan komt haar elleboog nog steeds tegen de singel lijkt mij. Zelfs nog eerder...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:08

@chamion kan heel lastig zijn met singels en mennen.... wat soms ook helpt is gewoon een dunnere singel. Klinkt tegenstrijdig maar dan ligt dat net even wat anders. of stoten halve gaatjes laten prikken en dan of achterste of voorste stoot half gaatje langer of korter. Met smallere singel kun je wel een bontje erom doen. Maar ben persoonlijk niet zo van de bontjes omdat het gewoon goed moet zitten. Zit het schoftje wel goed?
Er zijn wel voorgevormde singels tenminste, ik zie ze wel eens met mennen, weet alleen niet waar je die kunt krijgen :)

@tinkertje wat een leuke lammeren <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:14

@marga
Wat sneu de diagnose voor Lau. :(:)
Goed dat je het heb laten nakijken.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:26

chamion ik had hetzelfde probleem met Puck ik heb deze https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... -leer.html
Probleem opgelost +:)+

Druk druk druk
verbouwen en ritten moet nu nog eten :o

Hier dagelijks tussen de wissels door ritten.
Nu hebben we mensen in de caravan die 12 dagen blijven dat scheelt werk dan heb ik iets meer speling.
En anders rijd ik avondritten.

Gisteren met d-jee op pad , vanmiddag met anoeska morgen mag Puck mee.
Maandag Anoes maar weer denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:50

Zo druk weekje achter de rug gehad. :=

Wat een machtig mooie omgeving zit je tinkertje! <3

Hier een heerlijk weekend gehad.
Gisteren een heerlijk rondje met Olivia gedaan, hadden een 7 jarig meisje als passagier mee. Ze had laatst al een keer op Olivia "gereden". Zit nu sinds kort wekelijks op paardrijles, en wou heel graag een keer met de koets mee.
Vanochtend Ariel ingespannen en daar ook een rondje mee gedaan.
Gisteren een nieuw Ideal combi-tuig voor haar gekocht bij Bosgra. Maar vrees dat ze per ongeluk de verkeerde maat schoftje erbij hebben gedaan. := dus morgen maar even zonder Ariel op en neer en hopen dat ze de juiste maat nog hebben liggen.
Dus vanochtend maar even het schoftje van Olivia erop gelegd.
Olivia
Afbeelding
Ariel
Afbeelding