[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:58

Veale kwam trouwens ook altijd bij meer druk omhoog met zijn hoofd. Ik heb nu alles aan het hoofdstel 1 gaatje losser gedaan, bit hoger gehangen en nu gaat het goed.

Hij was ook bang pijn te krijgen, waarschijnlijk is dit gebeurt Door het bit net anders te hangen heeft hij dat idee niet en is hij op 2 pinken te rijden. Echt een enorm verchil.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:06

Hier bij Snuit net zoiets. Die liep enorm met zijn hoofd te klooien. Nu soms nog. Maar het wordt steeds beter. Nu op aanraden instructeur ander hoofdstelletje, andere neusriem (dunnere) en wat lager (sperriempje flipte hij op echt niet normaal dus dat was geen succes), bit dus wat hoger en wat een verschil. 't Blijft een pony met een gebruiksaanwijzing maar die instelling van hoofdstel/bit/neusriem/hoogte/kinketting steekt bij hem dus ook heel nauw.

Maar jij zij toen al Tallechie dat Snuit net een kleine Veale was qua karakter.

Ik ga aan de koffie :9k daarna stofzuigen, keuken netjes, boodschappen doen en dan naar stal :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:10

daar ga ik over brainstormen..

Biancacoo

bicci...denk wel dat vhu daar een goed punt heeft, breezer wijkt niet voor de druk van je hand op het bit.....ze komt er overheen..
dat is een rijtechnisch basis probleem, en bedoel idd een ongebroken trens...kijken of ik een afbeelding kan vinden..http://www.bokt.nl/wiki/Trens op deze pagina als je naar beneden scrolld, vind je de ongebroken trens.

tallechie

Ja daarom wilde ik snuit ook niet :-) Ik zag er zoveel in terug, alleen dan wat kleiner.

Ik heb 1,5 jaar met een rijhoofdstel gecombineerd met menhoofdsel gereden. Ivm de sperriem. Deze heb ik er nu sinds 2 weken af en dat gaat prima. Nu dus het officiele menhoofdstel weer in.
Veale was gewoon bang voor de druk die hij in zijn mond kreeg, door de oude eigenaar. Dit heeft dus bijna 2 jaar geduurd voordat ik het normaal heb gekregen. Eigenlijk nu sinds 4 maanden, met de nieuwe instructeur

Keuken is al netjes hier, vaatwasser staat aan, nu de bedden ed nog doen, maar daan kruipt nu even rond dus kan niet naar boven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:53

**zit nu lekker aan de koffie en muesli met yoghurt te genieten van vakantie**

Snuit heeft gewoon nooit dressuurmatig hoeven lopen, alleen maar hard, hard, hard, links, rechts, ho. En dat deed hij dus prima :7 Daarbij heeft hij erg het idee dat hij het zelf allemaal veel beter weet dan mij (wie weet is dat ook wel zo :P ) en dan had ik ook eigenlijk maar heel weinig men-ervaring toen ik hem kocht tja....heb ondertussen wel heel veel van die pony geleerd en hij ook een beetje van mij }:0 Enkelspan loopt hij echt 80% van de tijd nu zoals ik wil, tweespan ongeveer 40% van de tijd.... oftewel, da's nog een project :7

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:25

hmm...
als ik ga "miepen" ind e bak OHZ dus. heeft hij wel een gewoon hoofdstel met zo'n dik enkel gebroken bitje
en dan kan ik hem wel heel makkelijk naar beneden rijden.
tussen 2 vingertjes bedoel ik dan, dus geen hang en trekwerk.

aangespannen, mits ik geen kruizingen heb of tijdens zo'n wedstrijd, loopt hij ook laag...

--> angst voor druk dan?

hoe weg te werken?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:52

Oefenen, oefenen, oefenen.... Mijn instructeur heeft mij hier heel goed mee geholpen met handige trucjes.
Bij elk paard zal dit anders zijn. Bij veale werkt een lichte ophouding, maar wel weer op het goede moment.

Heb je niet een instructeur die je kan helpen?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:52

Wat een gedoe he, een goed bit vinden...

Biancacoo succes met 10 minuten gesprek!

Tallechie al lekker in huis bezig geweest!

Tine wel een before and after foto laten zien he! Ik vind het altijd heerlijk bij de kapper. Heb ook kort haar dus moet elke 7-8 weken gaan.

VHU Gwin blijft idd lang qua tijd in haar haren zitten. Ik ben alleen bang dat als ik de streep naar achteren door scheer, ze misschien schuurplekken krijgt van het tuig, van de binnensingel. Tuig past perfect, maar ze heeft zo'n enorm gevoelig huidje. Dus nog even bedenken of de streep doorgaat naar achteren.

Vanochtend heerlijk in het bos gereden. Lag er (weer) bijna naast. Ze sprong opzij voor een plas met ijs, waardoor ik mijn beugels verloor en er bijna naast lag. Gelukkig had ik nog teugels om mezelf aan op te trekken (sorry Gwin....). Daarna in galop weer goed in het zadel gaan zitten, beugels opgespoord en maar lekker verder gegaloppeerd. Straks nog even met de honden wandelen en dan weer naar stal om te scheren.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:57

jee frensie....avontuur met Gwin dus....er bijna afvallen, niet de beste hobby die je hebben kunt...je kunt toch ook alleen voorkant van haar hals scheren en voorkant borst, en verder niet ?? deed ik bij missy wel....werkte prima.
die 10 minuten gesprekken zijn gewoon erg leuk, zoontje is 5, dus...als juf tevreden is, ben ik het ook... :j
Bicci..ja terug naar basis, misschien een meninstructeur zoeken,...die zien gewoon veel, en kunnen je zeker dressuurmatig verder helpen !!
Melody is zelf een paardje loopt uit zichzelf graag lang en laag, heeerlijk over de rug, ik vind dat super, de toemalige instructeur die ik had wilde dat maar omhoog hebben als een tuigpaard, terwijl ik de ontspanning super vond...meningsverschilletje dus....
ben blij dat ik niet meer hoef.. :o

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:02

ik ken hier een heel goede menner,
ik zal eens op de koffie gaan bij hem.

zoiezo kijkt en denkt breezer graag mee.
als hij bv in de wei iets ziet, is hij ook enorm opgericht...

zou het ook nog gewoon zn bouw kunnen zijn?>
hihi

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:22

Goeiemorgen!

Bicci: ik zat ook te denken aan een rubber bitje, zoals VHU aanbiedt. Of eventueel, een zeemleren lap om de liverpool, zodat het wat zachter aanvoelt in de mond. Maar nog iets, welke maat bit gebruik je ohz? Mijn lesmees waarschuwt iedere lesklant steeds om een 1 cm groter bit te nemen bij het mennen, als bij het rijden ohz. Dan krijgt hij een belletje "hij is zo tegen de hand", komt dan aan huis voor les, en 9 van de 10 keer beginnen de problemen al bij een te klein bit, omdat men dezelfde maat bit heeft gekocht voor het mennen als voor ohz.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:24

hmm...daar zeg je wat....das idd t zelfde bit...
dan zou ik een 13,5 moetn hebben voor de kar...

en die heb ik in geen enkele vorm....
:-(

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:31

Dat bedoel ik :) . Ster heeft ohz maat 12,5 en voor de wagen 13,5 cm, en hij is niets te groot :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:01

dat van dat je menbit 1 maat groter moet dan je ohz bit heb ik ook altijd aangehouden.Maar zit nu ook een beetje te miepen hoor.Dalerboy zijn ohz bit is nu een 13,5 maar die vind ik eigenlijk iets te groot en een 12,5 iets te klein.Zijn menbit is 13,5 en ik verbeeld me dat deze ook wel iets groter mag.Maar 14,5 zal wel weer te groot zijn.

De les ging gisteren super.Ben best trots op mijn peuter dalerboy.Hij gaat eindelijk niet meer in de ankers als er een andere combinatie in zijn vizier komt.Wel zo makkelijk als je net als gisteren met 4 combinaties in een 20 x 40 bak rijd.Hij was echt heerlijk te rijden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:10

FF snel

@Ollie: moeilijk :(:) , maar:

@Ollie/ARythmical: wat een ontzettend mooie combinatie <3 . Ik denk dat het heel erg leuk is om die twee te blijven volgen :j .
Hartstikke leuk, hoe oud is de amazone? Als ik zie hoe fijn het hier gaat met dochter en haar pony, echt ontzettend leuk en lekker van genieten. Wij houden na vier jaar nog contact met de verkopers, ze krijgen regelmatig een update :j .

@VHU: hahaha, hier ook een Snuitje, pony heeft ook alleen maar marathons gelopen, doet het nu buiten verwachting goed als kinderpony alleen de galop blijft erg pittig voor d'r ohz.

@Baudy: wat goed _/-\o_ , hoop dat ik dit ook kan zeggen, komende zondag mag mijn zwarte monster weer eens met andere aan/in de bak, hoop ook aan rijden toe te komen :') .

@Tine: ben benieuwd naar je haar :j , heb het zelf nu tot op m'n schouders (heb krullen van mezelf), heb het heel lang best lang gehad, maar kwam niet verder dan een staart, dus af en toe maar de schaar d'r in en kort en dat is heel leuk, maar dat moet dus in model zitten en daar heb ik niet veel zin in, moet hier douchen en klaar zijn :+ .

Zo, ben weer bij, heb het erg druk :o

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:14

@ollie :(:) maar simba heeft een super plekje gevonden volgens mij.

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een rubber liverpool bit te opzichte van een gewone
Is die zachter voor de paardenmond of....

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:23

Avaluna : Fayegale is 10 jaar ,maar wel een handig ruitertje met heel veel "drive".
Met haar vorige pony's Rhythmical welsh-a 1.14 groot ( of klein... :D ) was ze meerdere keren drents kampioen ( L2 en L springen) en met de B pony was ze M2 en L springen, deze hebben we in overleg met haar verkocht na de Hippiade.
Overigens is Rhythmical nu 17 jaar en al vanaf z'n derde jaar bij ons!
En nu weer over nieuw beginnen met Simba, al is hij voor de wagen zo netjes beleerd , dat Fayegale er ook zo mee weg gereden is!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:37

Even heel snel, moet namelijk dringend naar bed.

Haar is nu schouderlengte, en in lagen. Voelt zo licht aan nu. Heb toch maar laten kleuren. Is koffiebruin (zo dicht mogelijk bij mijn eigen kleur) en dan met highligts. Zal straks proberen een foto te maken.

Ben in de spiegel van de kapper (keek er 3 uur tegenaan) wel erg geschrokken van mijn hoofd. Man, wat zie ik er moe en uitgeleefd uit. Maar snel de roddelbladen in gedoken. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:06

Hier overigens nog eentje die een hekel aan de kapper heeft :o . Het duurt minimaal een week voordat de "knip" eruit is bij mij. Twee vaste kapsters geef ik de vrije hand (enige voorwaarde is dat ik een ieniemienie piepklein staartje moet kunnen maken, om de boel nog enigszins vast te kunnen zetten), maar heb ik een "vreemde" dan krijgt ze strakke instructies.... en dan is het meestal nog niet wat ik zelf in gedachten had. Ben altijd blij als ik weer enkele weken verder ben en ga dus ook maar 3, hooguit 4 x p/j naar de kapper, meestal pas als ik weer mijn "eeuwige" paardenstaart heb :+ .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:18

Tine, dapper van je....ben benieuwd naar een foto !!
moet snel naar school voor 10 minuten gesprek...groetjes..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:20

Biancacoo: wat een rare tijd.... bij ons is het altijd 'savonds :o? .

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:40

ARhythmical schreef:
Avaluna : Fayegale is 10 jaar ,maar wel een handig ruitertje met heel veel "drive".
Met haar vorige pony's Rhythmical welsh-a 1.14 groot ( of klein... :D ) was ze meerdere keren drents kampioen ( L2 en L springen) en met de B pony was ze M2 en L springen, deze hebben we in overleg met haar verkocht na de Hippiade.
Overigens is Rhythmical nu 17 jaar en al vanaf z'n derde jaar bij ons!
En nu weer over nieuw beginnen met Simba, al is hij voor de wagen zo netjes beleerd , dat Fayegale er ook zo mee weg gereden is!

Wat ontzettend leuk en knap :j ! Ik zag in je profiel dat jullie meerdere kinderen hebben, fijn dat de pony dan fijn door kan naar de volgende. Hier ook een Welsh A (van 1.20 ongeveer) voor onze dochter. Onze dochter kreeg haar pony voor haar derde verjaardag, juni a.s. dus 5 bij ons. Netjes ingereden voor de wagen is idd echt een plus, onze andere Welsh, de zwarte in mijn avatar, kon je ook zo een zadel opleggen en mee weg rijden bij wijze van spreken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:23

:wave: Jongens, ik blijf voor onbepaalde tijd even weg hier. Heb even teveel aan m'n eigen hoofd en lichaam :o

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:50

@ ingrid, sterkte meid en knap goed op oke?

over bitten,
ik moet zoiezo dus eens ene maat groter proberen, had pech op stal, kon niemand vragen voor evt gebroken bitje mt 13,5.
stang hebben ze geen van alle.

wil super graag voor 4mrt al proberen , dan kan ik 4 mrt gewoon zorgen dat er 1 heb, als het nog werkt ook, 1 mt groter...