[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:54

Evelli schreef:
Past ook prima in een 20x40 bak hoor :+
En ze mag lekker blijven staan of meelopen, want heb een sulky :+

Hier een bak van 17x34 en ook daar lukt een priveles gewoon in hoor. In de zomer ook wel eens in de wei. Instructeur staat doorgaans in het midden en af en toe achterop.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:57

Hier zijn veel binnenwedstrijden 20x40, heel enkele 20x60. Buiten is het eigenlijk altijd 30x60.

Dennis

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:59

Ik wil juist heel graag 20x40 rijden, de dichtst bij zijnde wedstrijd die dat heeft is op ongeveer een uur rijden.
Met mijn kleintjes zijn die diagonalen in een 30x60 bak oneindig. Zeker als je met een jonkie rijd die de kracht nog mist in de middendraf (ja 3 mooie passen, en de rest is nog te gek).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:09

Helemaal met je eens Dennis. Daarom zie ik met mijn pony best op tegen het buitenseizoen, 2 proeven van 30x60, een eindeloze diagonaal voor de middendraf. En dan hebben we het nog niet over alle hobbels die je in het buitenseizoen treft, waardoor de kar bij die kleine best tekeer gaat. Oke, ik hoef natuurlijk geen 2 proeven te rijden. Ik ga het de eerste outdoor wel proberen, maar als het teveel is ga ik over naar 1 proef buiten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:18

Ik rij wel gewoon 2 proeven, rij weinig los, stap alleen maar tussen de 2 proeven door (zodra die voor mij afgroet doe ik nog een paar overgangen om ze wakker te krijgen en dat is het).
En dat diagonaal, ach, dat is maar 1 onderdeel. Ik stel het hele spul uitgebreid recht, rij dan pas weg, rijd ruim voor de hoek al weer terug, zeker bij het jonge spul. Puur om wel een redelijke middendraf te kunenn laten zien en ze niet over de kop te rijden.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:29

ik heb thuis een 20x60 baan en dat gaat makkelijk, ook met het 2span. er rijdt ook regelmatig iemand in met 2span friezen :j dus dat mag geen probleem voor ons zijn.

zo lekker nog dat heerlijke paard rijden, heb er zin in!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:29

20x40 is ideaal. Ik heb nu een (zeer modderige en natte) bak van 20x60, maar ik rij zelf meestal een rondje 20x40 en sla het achterste deel van de bak gewoon over.

Nee, bij mestonderzoek komen sommige wormen niet naar voren. Daarom doe ik in het najaar altijd even een keer preventief ontwormen. En zo heb ik zijn wormbesmetting toch redelijk onder controle. :)

Bah, ponybeest was NIET lief... *snik* stout!
Hij had een beetje veel energie, dus eerst maar even lekker laten draven, tempowisselingen, grote ruime lijnen gereden zodat hij zn energie op een fijne manier kwijt kan. Na 20 minuutjes door de bagger ploegen wilde ik hem een beetje oppakken, kleinere figuurtjes rijden en in een normaal tempo, niet in race-standje. Dat vond hij blijkbaar helemaal niks, want opeens vond meneer allerlei dingen eng, hij werd enorm kijkerig (iets wat hij vrijwel nooit is, en al helemaal niet in de bak) snuiven, wegspringen, 2x er gewoon vandoor gaan, het ging echt helemaal nergens over. Zelfs op het uitstappadje was de geul die er al ligt zolang Sun daar staat (en waar hij #$$%^ dagelijks zonder problemen langs loopt als hij naar zn weiland gaat) was opeens eng, waarop meneer een pirouette draait en als een idioot terug naar de stallen vliegt. Nou, ben je dan gek, of ben je dan gewoon gek?! Je zou hem toch?!
En wat denk je, zonder problemen aan het halstertje gewoon erlangs toen we naar de wei liepen he! -:(-
Nou ja, meneer mag ook gerust een keer zn dag niet hebben zullen we maar zeggen. Hopen dat het morgen beter gaat.

Groetjes, Lacuna

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:45

Ik ga meestal bij mijn instructrice lessen in een 20x60 m buitenbak. Ik heb ook een paar keer in een 40x80 m bak les gehad. Meestal blijft de instructrice in het midden staan en heb ik een oortje in (vooral in de 40x80 bak) Een privé les kost bij de instrutrice op stal 45 Euro (5 euro gebruik van bak) en op locatie 40 euro.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:57

@Lacuna....zo dat was me wel wat ~~}> Ik heb ook zo'n vaag idee dat ik toch in ieder geval 1 of 2x per jaar een wormspuit erin wil doen :o

Met die ukkies lijkt me 20x40 ook wel meer dan genoeg, met een tweespan friezen in 20x60 vind ik knap hoor. Maar goed, als ik afgelopen maandag zie hoe je een paard van 1.75 voor de kar kan laten wenden en draaien moet het wel mogelijk zijn. Luxe hoor en super handig, lessen met een oortje 8-)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:43

:wave:

Privéles... ik betaal lang geen 30 euro! Rij een half uur voor nog geen 10 euro, en daarvoor komt hij aan huis of op de manege, maar net waar we willen. Oh zadel betaal ik wel wat meer en daar moet ik ook heen, maargoed daar heb ik dan ook niet wekelijks les.
En ik rij prima in een 20x40 bak. Thuis doen we les vaak in het land of in de bak, op de manege is de bak 20x60 en moet zeggen dat ik nauwelijks de hele bak gebruik met priveles.
Lessen oh zadel doe ik met een oortje, privéles mennen zonder en clubles weer met oortje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:21

Zooo daar ben ik ook weer. Heerlijk gemend met jelle vanmorgen.

Zitten hier kleuren kenners? Ik heb zelf absoluut geen verstand van kleuren, maar een zwart paard kan die een aalstreep hebben? Nee toch? Tenzij het een verdunning is?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:00

Nee zwart is zwart, daar zit geen aalstreep over.
Ben geen super kleuren kenner maar dat is me nog wel duidelijk ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:05

Nee dat snapte ik ook wel. Maar mijn zwarte heeft toch iets van een aalstreep. Of countershading ofzo?
Hij is in de zomer/ongeschoren iig zwart.

Afbeelding

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:55

Hoi hoi,

Ik les op een weide. We zijn nog niet echt bezig met op de letter te rijden, dus heb ook niet echt een maat waar we ons aan houden. De lesgever staat in het midden van mijn voltes, maar wandelt stukjes met me mee als we van hand veranderen.
Prijs: best wel meer dan 30euro. Les daarom ook maar 1 keer per 2 weken :-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:43

@Jelleee....dat lijkt wel grullo, grappig zeg. Tja, als je ze scheert komt er soms heel wat anders onder vandaan. Wees maar blij met deze kleur, die is nog mooi, soms wil je niet weten wat er onder zit :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:11

Denk dat het een wildkleur zwarte is

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:27

Bij mijn shet word het ook met mestonderzoek gedaan, hij is net van ze wormbesmetting af, want haast geen enkele wormenkuur hielp..
Om dat weer te verkomen laat ik een mestonderzoek doen een paar keer per jaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:29

Dat is countershading idd. Er is niets wildkleurigs aan hem (want dan had 1 van zijn ouders dat ook moeten zijn).
Dennis heeft het ook, zomers en als hij geschoren is (maar dan op bruin ;) ) en dat is ook echt geen wildkleur.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:29

Nee ik weet wel dat hij geen grullo is, hij is anders namelijk gewoon zwart. Maar ik heb mijn hele leven al een grullo gewild dus ben hier best blij mee :D

Dennis ik ken het woord countershading wel, maar wat is dat precies?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:37

Een soort nep aalstreep. Heel veel veulentjes hebben hem in het begin ook. Volgens mij al mijn zwartjes wel en het bruintje wat ik gehad heb ook. Benno heeft het ook (heel licht).

Hoe het genetisch zit weet ik niet precies, maar het heeft niets te maken met wildkleur/grullo/dun.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:56

Mick liep gister al een stukkie beter! Hij was lekker aan het bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:01

BAALBAALBAALBAALBAAL

Wilde vanmorgen met pony gaan mennen, maar er ligt weer (natte) sneeuw. Had alleen vanmorgen tijd, dus dat wordt weer een vrije dag voor hem. Ben het zoooooooooo zat.

Gisteren gelongeerd, wilde zoonlief graag. Maar hij wilde er niet op, alleen maar meerennen. Wel wilde hij op Rembrand zitten. Arme pony....

Vanavond met paard viertaltraining. Ben benieuwd, zijn door weer 2 maanden niet bij elkaar geweest.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:30

@Jelle: fijn dat het beter gaat.

Ik heb geen verstand van kleuren :o .

Zelf zou ik graag een 30x60 bak willen.
Ondanks dat mijn welshkes ook niet zo groot zijn vind ik 20x40 echt te klein.
Meestal rijd ik ook in de wei, maar zou graag eens proefgericht willen gaan oefenen, heb natuurlijk ook nog een wedstrijddroom.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:02

net nieuwe fotos van mijn dikbilvlek gekregen :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:04

EVelli, leuke bonte !

Marrianne, welke stal sta jij eigenlijk ? bij die nieuwe aan eind van de wilgenweg ? of bij hogervorst ? of bij de hoefsmid of die andere waar ik even zo snel geen naam van weet, .....hoeve ofzoiets ?