[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:00

Ik vertrek dus nu per direct naar Belgie. Lading regen over mij heen gekregen niet te zuinig. Is het geen sneeuw/hagel dan is het wel regen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:04

Jongens wat gaan jullie snel.

Proficiat aan de nieuwe kampioen. (knappe foto's zien passeren)
Beterschap aan de 2 kreupelen.
Aan al de rest: veel beter weer gewenst.

Ik heb gisteren weer menles gehad. T was maar een korte les. De les van men voorganger was uitgelopen en de lesgever moest weg. Vond het niet zo erg, want het veldje lag er echt slecht bij: het veldje lag echt heel hobbelig (zo van die uitstekende graspollen).
Daarna nog wel even een rondje straat gedaan en dat was wel leuk. Op een nieuwe locatie zijn er altijd wel nieuwe enge dingen: een wapperend zeil en 2 boomstammen langs de weg. Ze reageerde kijkerig, zo ver mogelijk uitwijken en dan in full speed er langs door.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:07

Ik heb zonet de auto nog eens gewassen... Met heel dat zout dat de afgelopen weken gestrooid is, zag de auto echt niet meer uit :o
Het zonnetje schijnt, aangename temperatuur (wel veel wind, dat is wat minder), en gezien ik alleen thuis ben kan ik ook niet met de koets gaan rijden... Dus heb ik de auto maar gewassen :Y)
Zo dadelijk even naar de winkel zodat we vanavond eten op tafel hebben, en dan ga ik Romeo nog eens longeren. Ik ga waarschijnlijk de dierenarts weer eens moeten laten komen... Romeo hoest weer :( Nadat we met ander hooi zijn begonnen, heeft hij 1 week niet gehoest, nog niet het kleinste kuchje, en nu is hij weer begonnen. Ik doe fenegriek door zijn voer en hij krijgt een hoesdrankje op natuurlijke basis(bronchinal).
Hij hoest niet onrustwekkend hard en veel, maar toch... Romeo hoest 's morgens na het eten 2 keer (altijd precies 2 keer, daarna briest hij 1 keer) en door de dag hoor ik hem nog wel eens kuchen als hij op de wei staat. Het zijn nooit hoestbuien, maar gewoon 1 of 2 kuchjes...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:30

Vanochtend heerlijke menles gehad. Heel fijn paard voor de wagen die lekker alert en super aan de hulpen was. Dus rotondes gereden met een hand, door woonwijk met smalle straatjes en allemaal geparkeerde auto's in draf links / rechts, keertwending met twee en een hand, over parkeerplaats van de supermarkt, tussen wagentjes door, noodstop voor overstekende kinderen, geweldig, ging allemaal erg goed. Heb ook het gevoel als dhr. Hanemaayer bij me op de bok zit dat er echt niets verkeerd kan gaan, die man straalt zo'n rust uit. En hij is ook heel grappig, rijden we tussen de geparkeerde auto's zegt hij kijk dat is je vaardigheidsparcours en je mag nu dus echt geen balletjes eraf gooien :D Je leert ook goed met het verkeer rijden, precies te rijden en met lekker vlot tempo. HEt regende enorm maar heb er niets van gemerkt zo geconcentreerd ben je dan bezig.

Hoestende pony's / paarden, vervelend he. Het kan soms zo verschillen met welk hooi je hebt. Ik heb wel erg goede ervaringen met hoestcompositum van de paardendrogist, maar goed waarschijnlijk heb je al van alles geprobeerd. Foenegriek ben ik niet zo'n fan van, heb bij mijn paarden nooit verbetering gezien door foenegriek. Als ik het vermoeden heb dat er gehoest wordt en er zit iets vast of zoiets geef ik altijd sputolysin. Mijn pony's (afkloppen) zijn overigens dus nooit ziek.... met mijn paarden had ik zo vaak gedoe. Hoestcompositum werkt dus ook heel goed als ze last hebben van vocht in de bijholtes. Dat uit zich ook vaak in wat hoofdschudden als ze wat hebben gewerkt en ook dat korte gehoest / af en toe een kuchje. Als je dan iets geeft wat op de longen werkt, werkt het niet want het ligt dus aan die holtes. Je moet het wel wat langer gebruiken, maar het werkt echt.

Nou snel zoon ophalen, die kon gelukkig lekker gaan spelen bij vriendje vanaf vanochtend 8.30 (om 9.30 had ik al menles)... :evaw:

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:32

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:59

vhu: super dat je les zo goed ging. Genieten is dat hoor.

vwb dat hoesten: kan het ook door je bodembedekking komen? Ik heb hier een paard met chronische longproblemen. Soms hele tijden geen probleem en dan ineens weer veel hoesten, terwijl ik zelfde hooi had. Ze stonden hier op stro en dat heb ik vervangen door strokorrels en nu wordt er helemaal niet meer gehoest. Ze staan niet eens veel op stal, in de winter 12 uur en in de zomer in principe niet, dus hij kreeg altijd al veel frisse buitenlucht en we hebben buitenstallen, maar dat was blijkbaar toch niet genoeg om het hoesten helemaal te laten verdwijnen. (Ramen staan altijd open, zodat het geen stoffige lucht wordt in de stal.)

Mocht het niet aan je stalbedekking liggen, ipv dure medicijnen werkte hier een boterham met honing ook vaak heel goed.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:02

Ik ga weer een opleiding volgen :-)
Moet nu alleen een stage/werk plek zien te vinden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:04

Hee Tallechie,

Je bent er dus uit wat je wilt gaan doen? Wat is het geworden? en wanneer ga je beginnen?

Leuk hoor, veel succes en plezier

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:06

Stuur je wel even een berichtje. Weet niet als er een collega/baas of iets dergelijks mee leest.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:14

Leuk tallechie, ben ook wel benieuwd wat het uiteindelijk geworden is :)

VHU: heeft grote plannen, leuk ga ervoor!
Leuk dat je les ook super gaat :) maandag is mijn eerste keer echt zelf mennen :) Ga zo denk ik even in de regen oefenen met rivaldo. Hij moet toch stappen en kan ik best wat sturen :D

Auw me kies doet pijn, moest in december al naar de tandarts maar heb zo geen zin hihi.. Toch maar even een afspraak maken :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:14

Bedankt voor de tips!
@ VHU die hoestcompositum kan misschien helpen ja! Ik denk dat ik dat eens ga bestellen.
@ Evelli: bedankt! Deze ga ik ook zeker bijhouden!
@tine: ik heb al vanalles geprobeerd om het hoesten te stoppen. Een boterham met honing heb ik niet geprobeerd, wel een boterhammetje met stroop. Ik had wel de indruk dat het hielp, maar toen ik na een week ermee stopte, begon het weer dat hij begon te hoesten. Het lijkt me ook wat dom om hem voor de rest van zijn leven dagelijk een boterhammetje met stroop te maken. Mijn ouders vonden me al belachelijk dat ik dit al 1 week deed... :Y)
Wij hebben een stofvrije bodembedekking (staat op de verpakking), dus normaalgezien moet dit wel in orde zijn. Mijn vader heeft liever geen andere bodembedekking, omdat er veel soorten bodembedekking zijn die niet gezond zijn voor in de moestuin. Onze buurman gebruikt Romeo zijn mest namelijk voor in zijn moestuintje, en het zou een probleem zijn(voor ons én voor hem) als dat niet meer zou gaan...

@VHU: super dat de menles zo goed ging! Wel jammer van de regen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:18

Die tip van de boterham met honing (stroop is wel gelijk denk ik) kreeg ik van een dierenarts hoor, dus zo gek nog niet. Hij zei er zelf bij dat dat veel goedkoper was. ;) Stofvrije bodembedekking heb je dus al. Hoe zit het met de kwaliteit van de stallucht? Veel verse lucht, of zit alles dicht? Ventilatie is heel erg belangrijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:31

Maar zou ik dan moeten door blijven gaan met die boterham? Op zich is het geen probleem, een boterham kost al niets, en een pot honing ook niet (toch niet als je bekijkt hoeveel die medicatie kost)
Het deurtje in de stal is open, dus er is voldoende frisse lucht. Enkel in de verschrikkelijke koude nachten met die ijzige koude wind van de afgelopen weken heb ik het deurtje 's nachts dicht gedaan. Overdag zette ik het dan open zodat het wat kon verluchten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:22

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:41

L_Rivaldo schreef:
Ik zat naar onderdelen te kijken voor mijn hoefschoenen en kwam dit tegen, wie staat hier positief of negatief tegenover en waarom? Bedoel dan meer zo af en toe dit geven ipv wormenspuit.

http://www.nah-products.com/?10,verm-x- ... den-250-gr

Ik ken het niet. Ik geef trouwens ook al ruim een jaar geen wormspuit meer. Ik laat om de zoveel tijd de mest onderzoeken en daaruit blijkt steeds dat ze geen (of in ieder geval in de laagste klasse uitkomen) wormen hebben. Omdat steeds meer wormsoorten resistent worden, wordt ook geadviseerd om alleen nog kuur te geven als ze echt wormen hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:11

Hier nog zo'n bijna niet ontwormer ;) Moet zeggen dat ik wel in het najaar allemaal een met ivermectine heb gegeven maar dat was meer mijn idee dan dat het nodig zal zijn geweest. Plm 3x per jaar mestonderzoek en je weet waar je aan toe bent. Veel info staat op http://www.wormbestrijding.nl En als je dan lage telling hebt / laagste categorie, je haalt mest goed weg en onderhoudt wei/stal goed scheelt dat veel wormkuren. Moet zeggen dat ik dat wel te doen vind met eigen stuk land maar als je op pension staat is het niet haalbaar...Ik zou zelf nooit ook maar enig risico nemen met wormen / alternatieve wormkuren.

Als een paard hoest hoeft dat niet alleen aan longen te liggen / allergie. Kan dus ook holtes zijn (kan ook allergie zijn maar ook dat ze bijv gevoelig zijn voor kou/temperatuurwisselingen) en zelfs ook dat ze last hebben van hun slokdarm. En dan kan het ook nog het gevolg zijn van intensieve antibioticakuren / prednison e.d., dat de algemene weerstand van de longblaasjes zo afneemt dat ze wel een jaar of twee nodig hebben weer bij te komen. Heb 2 paarden gehad die samen al die verschillende varianten hebben gehad |( Dat laatste probleem werd ontdekt door Eric Laarakkers waar ik met dat ene paard na een heel lang medisch traject (ruim een jaar) terecht kwam. Met 2 acupunctuur behandelingen en twee drainagekuren (druppeltjes) was het hele probleem na 4 maanden opgelost. Was nasleep van een einschuss/bloedvergiftiging. Maar goed, het is dus wel helemaal weer goedgekomen. Ben met dat soort vage klachten trouwens groot voorstander van een DA die iets verder kijkt dan de antibioticaspuit en de ventipulmin :+

@Tallechie, fijn hoor dat je een keus hebt gemaakt!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:34

@Tallechie: wat leuk dat je een keus hebt gemaakt, ik ben stiekum wel nieuwsgierig :o

Wij wonen hier dicht bij de grens met Duitsland en ik haal ook altijd bij de Duitse Lidl zo'n etherische eucalyptus- en chinese muntolie.
Flesjes kosten een euro per stuk en dat meng ik dan in een plantenspuit met water verdunnen en zo maak ik mijn eigen hooispray.

Tabletten lijken me fijn voor de hond, voor de paarden vind ik een mestonderzoek fijn.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Vorige pagina staan leuke (wedstrijd)foto's. Die zat ik te bekijken, vlak daaronder of daarboven stond de link met de lama, die had ik geopend in een nieuw tabblad maar nog niet bekeken. Zie ik dus vrij dicht onder de foto's de opmerking
Citaat:
"Hoe zit die lama vast?? Gewoon tussen het lamoen geklemd??"

Dat ik dacht "nou, das ook niet erg aardig om te zeggen!" Duurde ff voor ik doorhad dat het om de link ging :+

Hier ook ontwormen op basis van mestonderzoek. En hier ook huiverig voor alternatieven met zoiets belangrijks als wormbestrijding. Ik laat mestonderzoek doen, en ontworm indien nodig met een middel met werkzame stof tegen die specifieke worm.

Hoesten is inderdaad heel erg vervelend. Avaluna, kijk je dan wel goed naar de kwaliteit van de olie? Is het een olie die geschikt is voor inname, of is het meer een geurolie?
En je zegt dat je olie mengt met water, wat gebruik jij als emulgator? Want olie lost normaal gezien niet goed op in water.
Tegen een hoestperiode gebruik ik breeze spray van de silverlinde. Mocht de hoest langer dan enkele weken aanhouden, of verergeren dan staat er een DA op het erf om de oorzaak van de hoest te achterhalen. Dan kan ik aan de hand daarvan altijd bekijken wat er moet gebeuren, welke maatregelen en middelen we gaan inzetten om die oorzaak weg te nemen zodat het hoesten ook niet meer zomaar terugkomt.

Vandaag heeft paardlief het gemakkelijk gehad. Hij had al buiten gestaan in de stromende regen, en is nog even uitgebreid in de modder gaan liggen voor hij terug naar binnen ging. Dus in de stal stond 1 groot modderplakkaat, en ik dacht "bekijk het maar" :oo Zielig he... het arme beest.
Nou, morgen mag hij weer fijn aan het werk hoor. ;)

Beterschap aan alle zielige paardjes en hun eigenaren
En natuurlijk iedereen gefeliciteerd met de wedstrijdresultaten!!

Fijne avond allemaal, ik ga lekker op de bank met een kop thee en een goed boek zitten. Vanavond maar lekker vroeg naar bed.
Groetjes, Lacuna

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:38

zo ben even paar dagen niet geweest in dit topic, druk druk druk :-)

Gefelciteerd iedereen die punten heeft gereden of andere goede zaken heeft verricht :-)
Royaltjuh, ziet er netjes uit op de foto's !!

VHU, leuke foto's op je site O:) :D

Weet iemand hier toevallig nog instructrices in lange lijnen (behalve suelza) ?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:07

hello mensen! wat een verhalen allemaal weer om bij te lezen!

ontwormen gaat bij ons met de hele stal tegelijk elke 8 weken, en dan elke keer een andere kuur, ik heb me er niet echt in verdiept eerlijk gezegd :o

pff hoesten is erg vervelend, tijdje terug hadden mijn pony's ook last toen ze weer meer binnen kwamen te staan, nu gelukkig nerens last van!

wat een ballenweer is het hier zeg vandaag al 2 keer natgeregend bah!
vandaag het paard van een vriendin van mij gereden, wat een heerlijk paard is dat, heb echt lekker zitten genieten, ondanks dat we met zijn 6en in de bak reden,haha. daarna kwam de masseuse hem nog lekker helemaal losmaken!

pony's hebben vandaag in de stapmolen gestaan en konden daarna lekker hun ei kwijt in de paddock! ik had niet echt zin om te gaan prutsen in de regen....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:49

Over die wormenspuiten, dit is het eerste wat ik daarvan hoor :o
Ik heb tot nu toe om de 3 maanden een wormenspuitje gegeven (ivermectine), maar ik vraag me af of dit wel nodig is. Ik huur de stukken grond van de stad, dus ik kan de weien zelf zuiver houden. Maar als ik het goed begrijp is het beter om te wachten met de volgende spuit (wel goed in de gaten houden) en pas terug een kuur geven als hij echt wormen heeft?

Mijn dierenarts laat ik ook liever niet komen voor het hoesten. Ik ben 150 euro kwijt en het hoesten is niet voorbij. Gezien Romeo niet onrustwekkend hard/veel hoest, wou ik even zelf proberen te achterhalen waarom hij hoest, en misschien zelf een middeltje vinden om het hoesten te stoppen. Ik had zoiets van: "voordat die dierenarts iets heeft gevonden, ben ik weer 300 euro armer..."

@ Lacuna: haha met dat van die lama, ik dacht net hetzelfde! Ik zag die opmerking, toen keek ik terug naar de foto en ik dacht: "nou echt netjes is dit ook niet om zoiets te zeggen, ik vind het een leuk beestje..." Maarja, achteraf ging er een lampje branden :Y)

Zo een mestonderzoek, hoe gaat dat eigelijk? En hoeveel kost dat?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:44

Hehe sorry zal de volgende keer even zeggen waar het om gaat ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:43

Even een snel berichtje, moet eigelijk echt slapen,, maar bleef weer hangen bij pony en mijn vriend hihi..

Moet vannacht rond half 5/ 5 uur op voor mijn stage, echt belachelijk en ben 4 uur pas klaar.. onbetaald , oke het is een leuke plek.. maar vraag me af hoe gemotiveerd ik ga blijven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:56

@Rivaldo: dat zijn geen tijden (om te werken :+ )
@Sander_Lotte, mestonderzoek kost geloof ik per paard iets van 16 Euries (net zoveel als een wormkuur dus valt erg mee). Mest kun je gewoon naar je DA brengen, die zoekt het dan uit :Y)
Ik zou niet zonder mestonderzoek niet gaan ontwormen. Heb ook altijd eqvalan gebruikt (ivermectine) en paardjes waren nooit ziek ofzo, werkt ook goed tegen horzeldingen. Officieel moet je geloof ik minstens 1x per jaar ook iets met praziquentel of moxidexine of zoiets gebruiken tegen een specifiek soort worm, maar dat heb ik dus nooit gedaan (wist het ook niet hoor). Als je het zelf in de hand hebt is op een andere manier ontwormen best te overwegen.

Manlief zit deze week weer eens in het buitenland, is soms zo saai 's avonds :n

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:04

Wat een mestonderzoek kost ligt een beetje aan hoeveel je er per keer bestelt. Voor 1 losse betaal je 16,50, en dan de kosten voor verzenden (ik was 1.76 kwijt laatst)
Nu laatst had Sun wel een hit, dus dan betaal je ook nog je wormenkuur erbij. Maar ik weet dan dus wel welke worm en met welk middel ik moet ontwormen. (dat geven ze ook aan, welk middel en welke werkzame stof je zou moeten gebruiken)

Zo, nu lekker lesgeven, even twee veulentjes knuffelen en dan door naar Sunnebol. :D Die moet weer even flink aan de bak, want hij was zaterdag al druk en fel, en hij heeft nu 2 dagen stil gestaan (wel op de wei geweest hoor, maar niet gewerkt ofzo) dus dat zal wel weer een lesje laagvliegen worden... :\

Groetjes, Lacuna