Op mijn kenteken staat 'geremd' 1200 kg en dat hou ik altijd aan de politie ook (heb vaak genoeg controles gehad). Maar je moet ook een trekhaak hebben die dat dus kan trekken, dus dat is nog een extra aandachtspunt. Dan is er ook nog 'last op de koppeling', die moet toch minimaal 75 kg zijn wil je een paardentrailer kunnen trekken en 100 kg met een koetsenframe. Dat staat op het kenteken van de trekhaak of op de papieren hoe het gemonteerd is / op het plaatje op / bij de trekhaak
Citaat:
Moet zeggen dat ik wel erg verontrustend vindt dat Tobbe zo schrikkerig is wil ik mennen veder met hem oppakken. Terwijl hij bij schriktrainingen maar alles best vindt.
Bij schriktrainingen heb je bijna altijd dingen die ze van voren aan kunnen zien komen: zeil, lintjes, pop uit kliko. Of bijv een knal. Dan is het schrik en klaar.
Als jij iets rammelends continue hebt is dat zo'n geluid wat hem 'achtervolgt' en dat is een heel andere trigger. Denk dat je om dat beter te krijgen het heel veel moet oefenen. Het lijkt op een roofdier die achter hem aan blijft lopen...sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor. Zo kunnen ze ook helemaal overstuur worden als er een tak of zoiets onder je wagen blijft zitten of als je langere tijd met je voet heen en weer gaat over de bodem van de wagen. Op zich als ze wat rillerig zijn voor zo'n geluid is niet zo'n probleem, je kunt het geluid oplossen (tak weg, rammeltje uit je jas e.d.) en dan is het klaar. Maar ze moeten wel aanspreekbaar blijven / blijven luisteren en vooral halthouden als jij dat wilt.
@Tine vwb op harde land...kan de redenering van de anderen volgen, als je dagelijks je paarden op het harde land zet en buiten dan is er de minste kans op risico's (wil je ze in het land zetten) MAAR een van mijn paarden heeft zich toch een keer heel lelijk verstapt op het harde land in een vorstperiode met verrekte banden en hoefkneuzing tot gevolg. Ik zou toch gaan voor de optie bak. Of dan maar een dag niet op het land en stappen aan de hand. Klinkt enorm penny, maar die blessure heeft toen wel mooi een maand of 4 geduurd voordat het weer opgelost was.
En daarbij denk ik dat pony's een stuk handiger zijn dan paarden.
Maar goed...kan niet in jullie wei kijken / bak of wat dan ook dus ieder vooral zijn ding / mening
Vanochtend pas later weggegaan naar de poowns want het verkeer zat hier muurvast. Het was echt wel heeeeel erg koud met venijnige wind
Snuit stond lekker op de paddock (staat anders altijd binnen als het koud /nat is, maar hij heeft het dus niet koud want staat onder deken
), Alwyn stijf achterin de stal
Heb Alwyn de 0-grams deken opgedaan, gaat hij er tenminste uit en jawel, dekentje was nog niet op of hij ging ook naar buiten
En dan hoop ik dat hij niet nog meer in zijn wintervacht gaat. Freddy heeft een mega vacht, echt haren bij zijn billen van wel 10 cm dus die staat gewoon buiten, stoer mannetje.
Ik weet eigenlijk niet meer hoe dat vorige winter was toen stond Alwyn niet onder een dekentje maar toen had ik de 3e stal open (waar ik nu hooi/stro e.d. in heb opgeslagen) en daar stond hij wel heel vaak en dat is echt een warme stal, helemaal uit de wind. Het stuk waar ze nu kunnen staan is een echt inloopstuk (en die 3e stal is dan om het hoekje, dus sta je helemaal uit wind / warmte blijft daar goed hangen).
Ik zit nu dus ook definitief in de dekenhoek
terwijl ik nog zo anti-deken was 
Ook ik moet nu aan de Sinterklaas cadeautjes en surprises