[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:10

Hier gaat het alweer sneeuwen,, binnekort maar de slee mee naar stal nemen :) Dan zal tum er ook aan moeten geloven ;)

Gister had rivaldo echt al het koppie erop van ''ik ben fris en niemand houd mij tegen'' hihi dus die moet als ik weer beter ben echt aan de bak anders heb ik echt een kanon voor de wagen :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:28

:wave:
op stage.. :+
half uur over breda uitkomen gedaan.. :roll:
en toen lekker file gereden
en in bels op die niet schoongemaakte wegen..

dan mis ik m'n ouwe kleine autootje toch wel.. die 600kg was iets beter te houden als 't ging glijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:33

Hier ook jippie :)
Hebben we straks weer hopelijk mooie zachte ondergrond, want die harde zandpaden is echt niks :/
Gisteren had nog gereden zonder zadel in het bos, had rammeltje in rugzak en meneer ging toen maar steeds harder := Ben toen maar afgestapt rammeltje opgelost en daarna ging wel goed.
Moet zeggen dat ik wel erg verontrustend vindt dat Tobbe zo schrikkerig is wil ik mennen veder met hem oppakken. Terwijl hij bij schriktrainingen maar alles best vindt.

Denk dat vandaag weer bos in ga zonder zadel en vanavond heb ik les !
En dan morgen ochtend om 6 uur terug naar A'dam (hoop dat de treinen wel rijden).
Vraag ook af of menlessen komend weekend nog doorgaan.

Laura, nog veel beterschap.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:36

Leuk dat je het zo naar je zin hebt joram :D.. we komen zeker snel langs om mee te genieten van de mooie omgeving :D.. en als het bevalt willen we best vaker hier ontvluchten als jij en kitty dat niet erg vinden hihi :D.. weet je al meer over de menwagen die ik mis mag lenen?

Gelukkig ben je veilig aan gekomen naaltje.. vond het ook niets toen ik mijn ouders weg zag rijden, je hoopt dan toch dat ze heel aankomen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:42

Lenen mag zo wie zo, maar moet nu op type plaatje kijken :o Maar ga vandaag echt doen zodra ik weer naar buiten ga :+ (eerst douchen, stofzuigen).

Fijn dat rijden goed ging naaltje, en wij nog gewoon met trailer op pad gaan := Is toch maar 1km en dan met 10km/h :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:52

Is goed joh :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:00

ik ga ventje maar even mailen dat z'n bus veilig is aangekomen :P
die moest ik bij de pomp nog bellen.. sja vrouw he ''schat waar zit 't knopje voor brandstoftankdop opendoen?''
>nergens, die zit er niet in
:') ''ah sorry, ben blond he''
_O-

ik wil lekker met paardje aan de slag nu :):)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:00

Goedemorgen allemaal,

Vandaag krijgen ze hier even vrij. Wilde met pony gaan wandelen, maar het is hier op de wegen spekglad door aangereden sneeuw. Op het erf is het hier wel goed te doen, maar ja, om hier nu 20 minuten te gaan stappen is ook zo saai, dus ze maar in de wei gegooid.

Daar krijg ik trouwens veel commentaar op. Zou onverantwoord zijn om paard op oneffen bevroren bodem te zetten. Tja, geen enkele wei is helemaal vlak volgens mij en de wei is nu beter dan de bak (die ik overigens net weer bestrooid heb met zout in de hoop dat het zonnetje (die zou straks gaan schijnen) het werk voor me af maakt). Paarden zouden ernstige blessures oplopen op oneffen bevroren bodem. Maar ja, in de natuur kunnen ze ook niet een stal in als het vriest. Ik heb de (misschien wel domme) gedachte dat paarden wel weten wat ze doen. Ze staan hier rustig te eten van hun hooi, wandelen heel rustig door de wei en gaan echt niet rennen nu. Ze worden echt heel ongelukkig van veel op stal staan.

Maar goed, mensen vinden dat ik dom bezig ben. Zeker omdat Rembrand rondom op ijzers staat.

Morgen geven ze koud (-7) en harde oostenwind op, dan hoop ik dat ze in de bak kunnen staan, die heeft aan de oostkant een beukenhaag, zodat ze lekker beschut kunnen staan. De bak is minder leuk voor ze dan de wei, maar volgens mij altijd beter dan de stal.

Maar wat vinden jullie? Zou ik ze beter op stal kunnen houden?

De hoefsmid trouwens gisteravond nog gesproken, hij gaat die hoefringen voor me bestellen, dan hoef ik me geen zorgen meer te maken over klompen.

Nou, nu moet ik echt aan de slag met een surprise en dan nog boodschappen halen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:02

tine, diddle stond vorig jaar rondom op ijzers. op bevroren maanlandschap met sneeuw
ze weten prima wat ze wel en niet kunnen hoor :) als jij ze elke dag lekker buiten doet is de kans op gare ontploffingen ook kleiner :)
maar ''wat als'' er straks weer opeens 2 maanden gladheid/vorst/sneeuw is? als je 'm eenmaal binnen bent gaan houden laat je 'm ook heel lastig weer buiten op zulk ondergrond, want dan issie gek én 't is glad en hard.. (my opinion ;) )

:) fijn van die ringen :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:07

Tine, bij ons op stal staat een paard ook op van dat hele special sneeuwbeslag.
onze hoefsmid zweert erbij :j en als ik dat principe zo hoor dan werkt het wel echt.

Mijn pony's staan ook gewoon in de wei hoor.
die lopen van zichzelf erg voorzichtig als het een beetje ongelijk is.
\Heb vanochtend Ivy & wobbe allebei een klein beetje gelongeerd om de beurt.
en de longeerbak was redelijk te doen.

Laura, leuk dat je met tum ook gaat sleeen! ik heb geen slee :n
weet ook niet of ik met wobbe en de slee zou durven eerlijk gezegd... ben zo bang dat ik van de slee afdonder en hij dan met slee en al aan de haal gaat :+

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:12

Mijn pony's hebben wel geen ijzers maar gaan gewoon elke dag naar buiten. Vanmorgen gingen ze wel even flink rennen, maar in de bochten waren ze toch wel heel voorzichtig. Ik maak me daar niet zo'n zorgen over, ze kijken zelf wel uit. Mijn vader denkt er trouwens ook anders over, die is ook veel voorzichtiger en laat zijn pony's (met ijzers) binnen staan. Hij heeft wel de beschikking over een stapmolen, die hij dan sneeuwvrij maakt en waar ze in kunnen voor wat beweging.

Gekke Lizzy vanmorgen:
Afbeelding

Pride en Kerry;
Afbeelding

en de hond
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:17

Tine,
en dan vinden ze gek dat hun paarden zich zo snel verstappen. Hoe meer paard went aan verschillende ondergronden hoe minder snel zich verstappen.
Tobbe gaat gelukkig steeds beter met zijn gevoelige voetjes ondankse harde ondergrond die gelukkig steeds vlakker wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-10 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:18

Leuke foto's sumic, je hondje heeft wel hele leuke wenkbrauwen!

Ivy: Gewoon proberen ;) met tum kan ik ook alles verwachten. Maar over het algemeen is hij wel erg op stem. Ik kijk het altijd op het moment aan hoe ik mij voel en mijn paarden zijn.

Als ik morgen beter ben zet ik tum even in enkelspan in de bak. De bak is namelijk nu niet zwaar en zo heb ik toch een hek om mij heen mocht tum er anders over denken. Maar de vorige keer in enkelspan was hij zo braaf :)

Als ik de keuze had stal of bak/wei stonden ze daar lekker buiten. Nu staan ze gelukkig in de paddock.
Toen wij ze gisteren in de bak zetten liepen ze heel voorzichtig ''wild'' te doen. Ik zou ze lekker buiten houden.
Als je ze in de bak zet is de kans met het zonnetje erbij en het zout dat hij sneller rijbaar is ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:29

Hier staat alles gewoon buiten (dag en nacht).
Heb er nog 1 voor op een ijzertje, als het hier echt gaat sneeuwen gaat die er wel af.
Vorig jaar had ik er een rondom op ijzers lopen, een van de hengsten (die dus de hele dag liepen te ravotten) nog wel. Geen problemen mee gehad. Liep wel gewapend met een schoevendraaier rond om af en toe het ijs er uit te bikken (had al 2 hoevenkrabbers krom :+).

Heb net alles flink gevoerd en water gebracht, en een poging gedaan om uit te mesten. Is leuk, alle mest zit vast gevroren :+.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:05

Afbeelding

die van mij gaan ook gewoon naar buiten en staan allebei rondom op ijzers.
Ze weten zelf wel hoe ze er mee om moeten gaan. Als ik ze een
week binnen zou houden en dan buiten zet dan ben ik pas bang op
ongelukken. Nee dan liever elke dag even naar buiten. En pas mijn
voer er ook gelijk op aan.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:06

voetjes van de vloer :D

Zag een sulky die perfect voor mij zou zijn. (lamoenen kunnen eraf, stevig uiterlijk, stevige banden)
Echter moet er een nieuw bankje, schuren, verfen en nieuw bandje onder.
Al met al vind ik dat niet erg vind het wel leuk om te klussen echter vraagt de beste man 300 euro voor de sulky hoe hij er nu uit ziet, staat al maanden te koop.
Of is dit wel realistisch? Kan eventueel link plaatsen.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 30-11-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:07

ja robijn stuitert elke dag zo de wei door. Vind ie leuk geloof ik.
De andere 2 zijn wat rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:24

Zonnetje begint hier lekker te schijnen :) Zou nu toch aan dooien zij :o Zou erg fijn zijn.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:47

Veale staat ook rondom ijzers en die staat buiten in de paddock. Hij staat in de paddock omdat hij wanneer hij in het gras staat bij de buren gaat kijken. Vorig jaar geen problemen mee gehad. Hij loop heel voorzichtig en doet niet gek.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:12

Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd
- geremd
- oplegger geremd
- autonoom geremd
- middenas geremd

dit staat op de RDW site.
Onder welk kopje valt een doorsnee 2paards trailer? :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:17

Dacht onder het kopje geremd of middenas?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:17

dan hoop ik middenas
op ''geremd'' staat namelijk 0kg weergegeven, en bij middenas ietsje meer _O-

vandaar dat ik 't ook wou weten, ik keen autometaties bij geremd.. en schrok toen :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:49

Op mijn kenteken staat 'geremd' 1200 kg en dat hou ik altijd aan de politie ook (heb vaak genoeg controles gehad). Maar je moet ook een trekhaak hebben die dat dus kan trekken, dus dat is nog een extra aandachtspunt. Dan is er ook nog 'last op de koppeling', die moet toch minimaal 75 kg zijn wil je een paardentrailer kunnen trekken en 100 kg met een koetsenframe. Dat staat op het kenteken van de trekhaak of op de papieren hoe het gemonteerd is / op het plaatje op / bij de trekhaak -:)

Citaat:
Moet zeggen dat ik wel erg verontrustend vindt dat Tobbe zo schrikkerig is wil ik mennen veder met hem oppakken. Terwijl hij bij schriktrainingen maar alles best vindt.

Bij schriktrainingen heb je bijna altijd dingen die ze van voren aan kunnen zien komen: zeil, lintjes, pop uit kliko. Of bijv een knal. Dan is het schrik en klaar.
Als jij iets rammelends continue hebt is dat zo'n geluid wat hem 'achtervolgt' en dat is een heel andere trigger. Denk dat je om dat beter te krijgen het heel veel moet oefenen. Het lijkt op een roofdier die achter hem aan blijft lopen...sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor. Zo kunnen ze ook helemaal overstuur worden als er een tak of zoiets onder je wagen blijft zitten of als je langere tijd met je voet heen en weer gaat over de bodem van de wagen. Op zich als ze wat rillerig zijn voor zo'n geluid is niet zo'n probleem, je kunt het geluid oplossen (tak weg, rammeltje uit je jas e.d.) en dan is het klaar. Maar ze moeten wel aanspreekbaar blijven / blijven luisteren en vooral halthouden als jij dat wilt.

@Tine vwb op harde land...kan de redenering van de anderen volgen, als je dagelijks je paarden op het harde land zet en buiten dan is er de minste kans op risico's (wil je ze in het land zetten) MAAR een van mijn paarden heeft zich toch een keer heel lelijk verstapt op het harde land in een vorstperiode met verrekte banden en hoefkneuzing tot gevolg. Ik zou toch gaan voor de optie bak. Of dan maar een dag niet op het land en stappen aan de hand. Klinkt enorm penny, maar die blessure heeft toen wel mooi een maand of 4 geduurd voordat het weer opgelost was.
En daarbij denk ik dat pony's een stuk handiger zijn dan paarden.
Maar goed...kan niet in jullie wei kijken / bak of wat dan ook dus ieder vooral zijn ding / mening ;)

Vanochtend pas later weggegaan naar de poowns want het verkeer zat hier muurvast. Het was echt wel heeeeel erg koud met venijnige wind :brr: Snuit stond lekker op de paddock (staat anders altijd binnen als het koud /nat is, maar hij heeft het dus niet koud want staat onder deken :+ ), Alwyn stijf achterin de stal :(:) Heb Alwyn de 0-grams deken opgedaan, gaat hij er tenminste uit en jawel, dekentje was nog niet op of hij ging ook naar buiten :D En dan hoop ik dat hij niet nog meer in zijn wintervacht gaat. Freddy heeft een mega vacht, echt haren bij zijn billen van wel 10 cm dus die staat gewoon buiten, stoer mannetje.

Ik weet eigenlijk niet meer hoe dat vorige winter was toen stond Alwyn niet onder een dekentje maar toen had ik de 3e stal open (waar ik nu hooi/stro e.d. in heb opgeslagen) en daar stond hij wel heel vaak en dat is echt een warme stal, helemaal uit de wind. Het stuk waar ze nu kunnen staan is een echt inloopstuk (en die 3e stal is dan om het hoekje, dus sta je helemaal uit wind / warmte blijft daar goed hangen).

Ik zit nu dus ook definitief in de dekenhoek :o terwijl ik nog zo anti-deken was :+

Ook ik moet nu aan de Sinterklaas cadeautjes en surprises <:) :){

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:03

In de bak liggen allemaal brokken, van mijn poging de bodem los te krijgen, dus denk dat dat harder/gevaarlijker is dan de wei, waar het gras nog enigszins (het is wel heel kort gegeten :Y) ) een verende werking heeft. Ze lopen wel echt voorzichtig gelukkig. Trouwens, pony staat nu geregeld in de schuiltent, wordt dat ding ook eindelijk gebruikt.

Zon komt hier helaas niet echt door, dus bak dooit niet zo. Maar goed, is niets aan te doen.

Hoor allemaal mensen roepen dat er nog meer sneeuw komt. IK WIL HET NIET. Heb gisteren al weer genoeg werk eraan gehad.

Surprises zijn gemaakt, nu nog gedichten ;( . Maar goed, ga nu eerst even slapen, dan zoontje naar zwemles, dus dat wordt vanavond weer aan de slag.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:11

Jongens, ik kom weer even binnevallen. Ik heb netjes alles bijgelezen maar had niets in te brengen.

Wil nu toch even mijn verhaal kwijt.

Ik heb zojuist een mailtje gekregen met minder prettig nieuws. In 2004 hebben mijn vader en ik besloten om onze 2 paardjes van toen 20jaar op pensioen te doen. Na lang wikken en wegen hebben we ze weggegeven aan een voormalige koeienboerderij die omgebouwd was voor hoevetoerisme. De paardjes zouden daar steeds op de weide mogen, om af en toe een met de kinderen die er komen logeren over het erf te wandelen.

Vorig jaar hebben we een mailtje gekregen dat het ene paardje overleden was (de lieveling van men papa). Nu heb ik juist een mailtje gehad, dat het andere paard (mijn lieveling) ingeslapen is. Ik ben heel blij dat ze daar nog haar laatste jaren heeft kunnen doorbrengen, maar toch zit er een krop in mijn keel.

Normaal zou ik het oplossen door naar mijn eigen pony's te gaan en daar te gaan uitwaaien/uithuilen. Maar moet nu nog een hele namiddag werken.

Bedankt voor het luisteren.