[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:35

Alvast succes martine als ik je niet weer spreek.

Heb wel bij gelezen, maar hoef volgens mij niet te reageren :o

Martine weet je wat voor in rijbak ze daar hebben dan?

jouke_h

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:36

Mag ik jullie mening even vragen: ponie is vandaag geent. Het liefst ga ik nog wel wat doen met haar vandaag. Gewoon even bewegen aan de longe. Alleen is het probleem, nieuw voer, koud ellendig veel energie. Heb aan de da gevraagd van mag ze wel wat doen? En die zei ja alleen niet zweten. Ze krijgt na een dagje vrij wel echt hele stijve spieren. Wat zouden jullie doen? Laten staan of longeren met de kans op gek doen??

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:43

Ik laat ze altijd een dag staan. Maar die van mij heeft dan geen last van de spieren. Kun je niet gewoon met de pony gaan wandelen? Dan krijg ze wel beweging, maar doet niet zo gek

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:49

Dat is misschien ook nog wel een goede optie
Liet haar ook altijd staan maar nu het koud is en ze veel minder naar buiten gaan wordt het oudere dametje een beetje stijfjes ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:14

@ jouke: lijkt me ook geen slecht idee van tallechie om gewoon wat te gaan wandelen.

@ L_Rivaldo: ik heb hier ook niet te klagen bij mijn ouders :o Het enige nadeel is dat hier erg veel allochtonen zijn. Wij wonen ook op 100 meter van de grootste moskee van België, dus 5 keer per dag horen we hun gebed via de luidsprekers. Als je er eenmaal woont, heb je er wel geen last meer van.
De enige last dat ik hier heb, is dat die jonge gastjes denken dat ze stoer zijn om pony's te pesten. Afgelopen weekend bedachten ze om sneeuwballen op Romeo te smijten, waarop Romeo dan gek werd en begon te galopperen door de wei. Gelukkig heb ik zulke lieve buren die zich dan gaan moeien :Y) (zeker als je zelf niet thuis bent is het leuk dat je kan vertrouwen op je buren)
Maar als je met de koets wil gaan rijden, moet ik 10 meter gaan en ik zit in het bos. Achter ons huis is ook nog een groot veld in het bezit van de stad, daar kan ik op oefenen met het mennen. Dus ik heb heel zeker niet te klagen!

De bushalte is op 150 meter hier vandaan, daar ligt ook een supermarkt, een bakkerij en een slager, en kleuterschool en lagere school op wandelafstand hier vandaan. (mijn moeder geeft les op de kleuterschool, dus dat is best handig) We wonen in het laatste huis in een doodlopend straatje, dus er is ook heel weinig verkeer. Het enige nadeel is dat er vrij weinig paarden in de buurt zijn...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:51

tallechie schreef:
Alvast succes martine als ik je niet weer spreek.

Heb wel bij gelezen, maar hoef volgens mij niet te reageren :o

Martine weet je wat voor in rijbak ze daar hebben dan?

Dank je!!

Ik heb geen idee hoe de inrijbak is. Helaas.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:56

niet stilzetten, wel bewegen maar niet zweten inderdaad
wandelen en even paar minuutjes draven kunnen geen kwaad

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:40

als ze bij mij geent zijn, doe ik 2 dagen even wat rustiger aan, dus inderdaad gewoon niet in het zweetwerken, dus rustig longeren, of eventueel in de molen.

vandaag de pony's alledrie met bijzet gelongeerd, heel de middag toch wel bezig geweest.
moby is nog erg zoekende, dus de touwtjes zitten bij haar nog lekker los, de andere 2 hebben lekker gewerkt!

misty
Afbeelding

magic
Afbeelding

Afbeelding

en moby, duidelijk te zien, dat madam echt nog zoekende is. ( ik had niet zo goed gepoetst :o )
Afbeelding

Afbeelding

hier heb ik dus de halve middag tegenaan gekeken haha, :P
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 21-02-10 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:49

Martine dan bel of mail ik hun wel even.
Wil Gorredijk ook nog even bellen.
Zal Kollum nog even opgeven. Zijn wedstrijden die ik anders niet had gereden maar omdat er 4 zijn afgelast wil ik ze eigenlijk wel rijden.

Leuke foto's hoor

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:55

@ marrianne: leuke foto's, jouw pony's zie ik ook altijd erg graag. Het ziet er lekker ontspannen uit op de foto's! Magic spreekt me hier erg aan. Vind de aftekeningen heel mooi.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:59

@ sander_lotte dankje wel!
magic is aan de longe en in het enkelspan een erg fijn te bewerken pony en ook ontzettend lief!, qua exterieur is hij ook de mooiste, maar toch is misty mijn oogappeltje :o

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

Vandaag lekker buiten geweest met de pony's in de weer, heerlijk zo zonder sneeuw en met een zonnetje. Ik en mijn moeder naast Ydroj en Wieneke en mijn pleegkindje en neefje en nichtje op de bok en afwisselend steeds een op Ydroj. die deed het super, was pas de tweede keer dat er iemand op zat.

Iedereen begint weer lekker met de pony's nu na de dooi. Ik heb de pony's op 5 minuten fietsen staan op mijn eigen weiland, met nog 3 weilanden op redelijke loopafstand die van mijn ouders zijn en het huis van mijn ouders op 5 minuten met de pony's. Mijn ouders hebben stallen aan huis en daar staan de paarden van mijn zus, pony van mijn ouders staat bij mij op de wei. Eigenlijk bevalt het hebben van mijn eigen stuk me het allerbeste, maar het hoeft van mij niet aan huis te liggen, nu hebben we er thuis geen rotzooi en stank van. Nu met mijn ouders erbij scheelt het me wel werk eerder deed ik alles alleen nu heeft mijn moeder de ochtend voerbeurt overgenomen en gaat mee mesten en water brengen heerlijk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:43

Ik vind magic zo van de foto's af ook de meest aansprekende. Ik houd ook wel van bonte pony's :-)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:16

Nou ik heb me ponie versiert met lichtjes en we zijn wezen wandelen. Alles was doodeng in het donker ;) Bedankt voor jullie tips!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:40

@Jouke: lekker gewandeld dus!

@Marianne: leuke foto's, wat een lekkere mupkes zijn het toch!

@Sonjim: hele bonte stoet! Fijn dat je ouders jullie zo goed ondersteunen met de paardjes!

Ik heb ze alledrie gelongeerd, vanavond, lekker gewerkt.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:00

@Marrianne, dan was jouw uitzicht die halve middag in elk geval goed ;)

Na een enting staat de mijne een dag stil. Natuurlijk komt hij wel gewoon buiten, maar we werken niet. De 2e dag na de enting gaan we licht aan het werk, en pas als de zwelling helemaal weg is gaan we er weer tegenaan.

Brrr... het is echt koud hier! Mijn CV-ketel heeft het loodje gelegd! Zit hier lekker ingepakt in een fleecedekentje, want volgens mn thermostaat is het 12,5 graad hier. Mn poezebeesten hebben het vachtje heel dik opgezet en liggen demonstratief naast de (koude) radiator.
Gelukkig komt zometeen een monteur langs om het ding (hopelijk) te repareren. Ik hoop maar dat hij gauw komt... *bibber...*

Gisteren zou smiddags mn smid komen, maar die belde helaas af. Dat wordt nu volgende week.
Die tijd maar benut om de kar even te wassen en alvast uit elkaar te halen zodat ik hem achterin mn autootje kon schuiven. Toen de pony uitgebreid gepoetst en weer netjes gevlochten, zodat we klaar waren om savonds in de binnenbak te rijden.
Ik wou er al lekker vroeg zijn, dus om kwart over 6 stonden wij bij de bak. Kar in elkaar geschroefd, pony mee naar binnen, en rustig gaan inspannen. Hij liep deze keer een stuk vlotter en actiever dan vorige keer, vorige keer reed ik hem heel mat en voorzichtig. Nu vond ik hem wel wat onrustig nog in zn aanleuning en in het begin moest hij ook wel even zoeken naar een regelmatig tempo. Later ging dat gelukkig wel beter. Ook nog even een proefje voor laten lezen, zodat ik weet waar we extra op moeten letten. Al met al was ik toch heel erg tevreden, en ook toen later de andere paarden erbij kwamen bleef hij netjes op mij letten en redelijk fijn te rijden.
Een vriendin van me was mee, en die stond bij nog wat andere menners, en die vertelde me dat er een hoop goedkeurend gemompel was, en dat ook zij vonden dat hij veel beter liep dan de vorige keer. *trots* De lichtblauwe beschermers en tuigonderleggers waren ook een hit,haha!

Groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:12

@ Lacuna: wat balen zeg dat je zo in de kou zit! Hopen maar dat die monteur snel bij je is!(en dat hij het krijgt gerepareerd!) Ik vind het hier al verschrikkelijk koud als het 17 graden is binnen :D
Super dat het mennen goed ging! Vind ik ook altijd leuk als er positief gepraat wordt over mijn pony :o Maarja..Wie niet? :Y)

Ik wou zonet de koets beginnen poetsen, het was droog buiten, dus ik de kelder in om het water terug aan te sluiten. Kom ik terug boven, zie ik dat het keihard aan het regenen is :(
Ik had me voorgenomen om vandaag de koets fatsoenlijk te poetsen, de wei uit te mesten en mijn tuig te poetsen. Verschrikkelijk als je plannen zo in duigen vallen! Hopelijk krijg ik het toch nog gedaan vandaag...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:37

Haha, ja ik krijg liever nog complimentjes over hem dan dat ik zelf complimentjes krijg.

Gelukkig is de monteur geweest. Was een of ander klep-motor-dingetje-geval kapot, en dat heeft ie vervangen. En nu... oh heerlijk... nu zit ik hier, laptopje op schoot, hond aan mn voeten met mn rug tegen de WARME kachel! :D

Voor tuig poetsen kun je toch gewoon lekker binnen (bij de kachel :P) gaan zitten?

Net mn lieve hondje opgehaald. Ja, ik heb een adoptie-labbie of lease-hond-bij-gelegenheid eigenlijk, maar ik heb nog te weinig tijd voor een hond. Ze woont bij mijn ouders (al van pup af aan hoor) en ze is nu net 8 geworden. En als ik wat extra tijd heb, dan haal ik haar op en woont ze een paar dagen lekker bij mij. Dus dit weekend is weer heerlijk genieten :D

Zometeen maar naar stal, eens kijken of het arme paardje spierpijn heeft van gisteren :(:)

Groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:30

Fijn dat de monteur al geweest is Lacuna!

Ik heb zonet 2 kruiwagens mest uit de wei gehaald (en in de buurman zijn moestuintje omgegooid :D ), maar ben moeten stoppen vanwege te veel rugpijn... Het lijkt niet veel, maar op gras 2 kruiwagens mest scheppen vind ik vermoeiender dan 5 kruiwagens uit de stal te halen...
Om toch maar het gevoel te hebben gehad dat ik veel heb gedaan, heb ik de hogedrukreiniger uitgehaald en ben ik de koets beginnen poetsen. (vorige week was het nog te hard aan het vriezen, dus was het poetsen van de koets vrij moeilijk) Nu is hij weer helemaal proper :Y)
Het tuig poetsen kan ik in de kelder bij de chauffageketel (binnen bij de kachel vindt mijn moeder niet zo een goed idee :o ), ook lekker warm, maar momenteel doet mijn rug een beetje te veel pijn om een emmer water de kelder in te dragen.

Volgende week zaterdag hebben we dressuurwedstrijd, en morgen is de laatste les voor die wedstrijd... Hopelijk gaat het morgen iets beter met mijn rug zodat ik toch nog even kan oefenen. Anders zal het volgende week heel hard hopen zijn dat alles goed gaat!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:32

ik poets mijn tuig in de badkamer :+ kan ik lekker kledderen en knoeien en daarna schoonmaken. Straks hoef ik niet meer te poetsen........ heerlijk voorruitzicht :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:49

Ik ben vandaag ook thuis ivm rugklachten. Werd met klachten wakker.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:03

Tallechie wat is het bij jou? Ik ben vorige week naar een reumatoloog geweest en ik moet nog 2 keer naar het ziekenhuis voor een scan te laten maken. Komende woensdag moet ik gaan voor de eerste scan. De dokters denken aan hyperlaxiteit en een hernia. Maar voordat ze dit met zekerheid kunnen zeggen, moet er toch een scan gemaakt worden.

@Evelli: hoe komt het dat je straks niet meer hoeft te poetsen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:11

kunststof tuig :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:15

Dat moet je toch ook poetsen? Niet zoals een leren tuig uiteraard, maar de vuiligheid moet er toch af gewassen worden...
Het is mijn nieuwe tuig (zilco classic, dus ook kunststof) dat proper moet geraken, het is nog wat vies van de modder. :o Vorige week was die modder helemaal aangevroren, dus had het niet veel zin om het proper te maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:17

tuurlijk moet je dat wel schoonmaken, maar niet vetten ;) en daar hou ik niet zo van