sander_lotte schreef:@ b485: Bij Romeo zou het denk ik ook al helpen als er gewoon iemand voor hem op zou lopen. Soms gaat onze hond mee op pad(mag niet altijd mee omdat hij verschrikkelijk slecht luistert als hij andere dieren ziet), en die loopt graag voorop. Romeo is dan echt niet te houden!
Hoe Romeo doet als hij een andere pony naast zich heeft lopen weet ik niet. Hij is ongelofelijk aanhankelijk, dus ik denk dat het voor hem ook heel veel vertrouwen zou geven.
Dan moeten we echt iets afspreken. Mijn pony krijgt pit als er een andere aanspanning bij is en schrikt van niets (of toch bijna van niets). Als we ze in enkelspan laten, krijgt Romeo ook wel vertrouwen en krijgt die van mij een beetje meer pit.
Wedstrijdruiters/menners met stress: Op voorhand had ik altijd zenuwen. 100 keer kijken of alles in orde is, heb ik alles mee, heb ik genoeg reserve spullen mee,... Van het moment dat ik op het paard zat, was de stress weg.
@Royaltjuh: ideale kracht en schriktraining.
@marianne: ik ken je probleem een beetje. Ben vorig jaar met pony en kar in de gracht beland. De eerste keren na dit voorval had ik serieuze overtuigingskracht nodig om in te spannen. Die plek waar het gebeurd is ben ik sindsdien niet meer geweest en elke keer als ik langs een gracht passeer voel ik mijn spieren zich opspannen. Ik denk dat enkel tijd en veel rijden dit kan oplossen/verminderen.