[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:52

Heb wel tiedeman liggen, maar ja, maat paard. Geen idee of ze in zo'n kleine maat bestaan. Zal eens gaan zoeken. Bedankt voor de tip.

Trouwens, ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat je dan steeds scherper zou moeten. Er bestaan heel veel soorten bitten (ok, sommige zijn halve martelwerktuigen en zou ik dus ook nooit kopen). Als dat niet nodig zou zijn, zou iedereen met een dubbel gebroken bitje rijden ;-)

Ik ben ook niet zo van het snel veranderen van een bit (ze lopen hier allemaal op dubbel gebroken), maar het kan gewoon een te zacht bit zijn.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 16-01-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:54

Paar knoopjes hier en daar, is het vast wel passend te maken en een stukje van een martingaal. Even een beetje knutselen. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:57

Met maat paard is het niet passend te krijgen. Hij heeft gewone teugels maat shetlander en daar liggen ook al knopen in ;-) Maar we gaan vanmiddag wel even kijken.

Nog eens staan denken tijdens het brigadieren, maar een tiedeman is niet om een paard aan de teugel te krijgen, maar om sterrenkijken te voorkomen. Dat is wel net iets anders natuurlijk. Maar goed, we gaan wel wat proberen.

Nu eerst even Amerigo longeren, en dan Sam met menhoofdstel droogmennen. (nou ja... droog hahaha)
En dan....... *\o/* *\o/* *\o/* mennen met Rembrand

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:02

Officieel is een paard aan de teugel rijden en nagevelijk maken het gevolg van het paard goed recht te rijden, over de rug, goed aan de hulpen, etc. Als alle voorwaarden correct zijn, dan zou het paard nagevelijk de hulpen van de ruiter moeten volgen en doorgeven.

Maar met de thiedemann kan amerigo wel aanleren, dat hij zich niet zo sterk moet maken en dat ontspanning in het kaakgewricht fijner is voor hem, hij wordt direct beloond door het nageven van de thiedemann

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:14

janouk schreef:
Officieel is een paard aan de teugel rijden en nagevelijk maken het gevolg van het paard goed recht te rijden, over de rug, goed aan de hulpen, etc. Als alle voorwaarden correct zijn, dan zou het paard nagevelijk de hulpen van de ruiter moeten volgen en doorgeven.

Maar met de thiedemann kan amerigo wel aanleren, dat hij zich niet zo sterk moet maken en dat ontspanning in het kaakgewricht fijner is voor hem, hij wordt direct beloond door het nageven van de thiedemann

Klopt, maar wij rijden nu met het allerlichtste bit. Dat doet al bijna niemand, dus wat is er erg aan als we een iets scherper bit gaan gebruiken?

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:43

Eens met het thiedeman verhaal maar daar mag je op de wedstrijd niet mee rijden toch? Dan weet zo een pony dat gelijk.
Ik zou een iets dunner dubbelgebroken bitje doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:46

hahaja Je hoeft geen toestemming van mij te hebben hoor. :D Niets op tegen.

Ik heb ze niet zien werken samen. Ik denk alleen, dat afgaand op jouw verhaal, dat een scherper bit niet de oplossing is. En dat is gebaseerd op praktijkervaring.
Amerigo zal misschien in het begin onder de indruk zijn, maar dat zal snel weer over zijn, en dan ben je op hetzelfde punt aangeland.
Het is een rijtechnisch probleem dat Patrick misschien niet snel/slim genoeg is nog in zijn reactie en Amerigo te snel/slim is in zijn reactie en daardoor wat lastig op te lossen met rijden.

Uit ervaring weet ik dat met thiedeman de Pony sneller leert wat er van hem verwacht wordt, omdat de thiedeman op het juiste moment de druk los laat en als het ware de pony zichzelf traint.
Maar dat is mijn mening hoor van afstand.

Het is een tip :D

En je mag er inderdaad geen wedstrijd mee rijden, maar het is alleen om te trainen en te kijken of je Amerigo kan overtuigen dat zich niet zo sterk maken fijner is voor pony en ruiter.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:54

Wat onverwacht een heerlijk weer !! {:} {:} {:} {:} {:} {:} {:} {:} {:}
Ik heb lekker de hondjes meegenomen naar het bos, en ben gaan trainen !!
Heerlijk nieuw stukje aan de normale route gelopen..de hondjes waren helemaal enthousiast, superleuk !!
:j
Janouk... *\o/* ik heb HRB boek besteld..haha..ben zo benieuwd ! :j
Baudyh, weet je al wat voor merk strokorrels jullie gaan verkopen ?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:11

nee Bianca nog niet over uit. Wacht nog op meer gegevens van strovan. Dan kan ik het mooi vergelijken.

Heerlijk he die zon, iedereen heeft het er over. Ha ha.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:12

Bianca; heerlijk he?!!
Baudy: ben ook wel benieuwd naar welk merk jullie gaan doen.
Janouk: ik ben blij met je advies hoor!!! Heb net even de martingaal erbij gehouden, maar daar kunnen geen knopen tegenop haha. De ogen zitten al veel te ver naar achter op de teugels om zinvol te zijn. Aan de andere kant, alleen al het gewicht van al het leer zet hem al aan de teugel hahah. Heb nog wel een elastiek liggen, dat zouden we even kunnen proberen. Met Sam krijgt hij het wel voor elkaar, maar ja, die is nog een stuk jonger en nog maar kort onder het zadel. Patrick is naast Maureen Bonder (heeft Sam beleerd) en vorige eigenaar de enige die erop heeft gereden. Amerigo heeft al heel veel ruitertjes gehad. Hij is ook super uitgekookt, want als juf of ik op hem aflopen om even te helpen, dan duikt hij al naar beneden.

En tada eindelijk weer eens gemend met Rembrand. Wow, hij is toch best wel heel groot als je 7 maanden alleen maar achter een heel kleine pony hebt gezeten..
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:18

ha ha teddybear. Fijn dat hij weer voor de kar loopt. Zonnetje erbij, heerlijk toch!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:24

baudyh schreef:
ha ha teddybear. Fijn dat hij weer voor de kar loopt. Zonnetje erbij, heerlijk toch!

Inderdaad flinke teddybeer. Ik vind het eigenlijk wel erg mooi. Hopelijk hoef ik hem niet te scheren als hij zo steeds meer in het werk komt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:17

Oh, wat gaaf; Rembrand weer voor de wagen *\o/* *\o/* <3 .

Oeh, zo lastig, Liesje hier is ook niet zo gemakkelijk en gehaaid zijn die kleintjes zeker.

Idd prachtig weer; echt een cadeautje.
Ben vanmorgen, alweer :o :') , luxe gaan ontbijten als bedankt met "onze taxidienst voor school"; echt fijn dat we, uit veelal onverwachte hoek, zoveel hulp ontvangen van mensen <3 .

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:29

Elastiek zou fijn kunnen zijn Tine. Mits ze er niet in gaan hangen hihi. Is toch uit proberen. Ik ben nog steeds beetje druk. Maandag ermelo, dinsdag lesgeven, woensdag ermelo. Blijf aan de gang. Maar het is voor een goed doel!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:49

Ips, hoe gaat het in Ermelo? Is het leuk, voldoet het aan je verwachtingen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:24

Anders een recht bitje, stangetje dus? Heb je wel in die ponymaatjes dacht ik?
Snuitje kon ook zooooooo draken met wel of niet aan de teugel of zo je wilt in ontspannen/neerwaarts lopen. De ene keer liep hij werkelijk super, de andere keer, geen idee waarom was het een groot gevecht -:(- denk toch wel dat het dat Welshjes-draakjes-syndroom is <<)
Mijn meninstructeur zei ook hoe kleiner hoe gehaaider (hij reed met zijn vorige 4-span met 4 Welsh A'tjes, wist er alles van).
Maar ik denk dat het ook niet echt gaat helpen, het zijn gewoon monstertjes en hij weet dat hij het kan maken, dus hij zal het ook wel doen met wat voor bitje je er ook ingooit. Maar het kan zijn dat hij even een paar weken doet alsof het helpt O:) :+
En dan kun je daarna weer dat andere bitje erin doen.
Houdt hem bezig :')

Wat geweldig weer Rembrandt voor de wagen *\%/* super hoor.

Hier genoten van het zonnetje, het feit dat er niet zoveel wind was en dat de paden zelfs redelijk waren. Ruim 18 km gereden met frisse en vrolijke Ollie. Is wel lekker voor haar dat ik haar dan alleen mee heb kunnen we gewoon net een tandje vlotter :):) Had wel weer een hond achter me aan racen kan daar toch zo pissed om worden. Was al gestopt, mevrouw riep de hond. Ik rij verder, kwam hij weer achter me aan, kreeg ze hem niet meer terug. Dus uiteindelijk ik stilstaan, wachten tot mevrouw die hond had (en vast aan de lijn deed _-:( ). Het was een jonge hond die nog niet goed luisterde maar ja zo leren ze achter paarden aangaan dat is helemaal niet handig.
Maar goed. Het is niet anders bij ons in de Randstad ben al blij dat we uberhaupt ruiterpaden hebben (wandelpad loopt er bij dat stuk parallel aan).

Ber en Hero had ik op stal gelaten, wei is nu zo slecht, daar wilde ik ze niet in. Maar Ber kan enorm te keer gaan als Ollie alleen op pad gaat. Dus ik had zoiets van ojee ojee wat tref ik aan als ik terug kom. Maar denk dat zodra ik uit beeld was ze zich er snel bij had neergelegd want ze was niet bezweet, hooinet was goed uit gegeten. Is hele opluchting want ik had al zoiets hoe moet dat nou als ik ze niet in de box kan zetten als ik op pad ga en ze ook niet op de wei kunnen.
Had er zelfs halve nacht wakker van gelegen :o zie dan helemaal zo'n paard voor me half over de staldeur :o
Voor niets zorgen gemaakt, gelukkig!

Nou ik ben weer helemaal blij want morgen wil ik nog ritje doen met Ber erbij en dan hoop ik dat het zondag doorgaat maar zo niet, heb ik in ieder geval mijn kilometers gemaakt :list:

Oja voor de geinteresseerden in mijn profiel heb ik het artikel wat in NRPS magazine stond gezet 8-)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:43

tine10 schreef:
Ips, hoe gaat het in Ermelo? Is het leuk, voldoet het aan je verwachtingen?

Het is wat moeizaam begonnen, maar nu begint het ergens op te lijken. Het is wel pittig hoor, maar daar heb ik bewust voor gekozen. Anders had ik basissport moeten doen hihi.
afgelopen maandag hadden we voor het eerst lesgeven van Lammert Haanstra. Erg inspirerend!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:43

Zulke honden zijn idd heel vervelend. Gelukkig had Ber zich er snel bij neergelegd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:04

Ips: je moet het maar zo zien: als het te makkelijk was, was het ook niet leuk ;)
VHU: lekkere rit gemaakt. En Ber bleef braaf. Welsh-draakjes-syndroom, vrees dat dat het is, maar ja, daar is weinig oplossing aan. We hebben naar bitjes gekeken, maar ze zijn of te dik of te groot. Wilde een ongebroken bitje proberen (dus geen stang), maar die was niet in de juiste maat/ dan wel dikte te koop. Omdat Amerigo een heel smal bekkie heeft en een dikke tong, heeft hij heel weinig ruimte in zijn mond. Dat heeft paardentandarts jaren geleden ook al geconstateerd. Wel lastig dus met juiste bit vinden. Nou ja, dan maar even met elastiek, maar daar heeft hij in de proeven dan niets aan, want dat mag niet gebruikt worden.

Net weer twee huisartsen in opleiding op bezoek gehad.

Nou, ik ga maar eens de krant van vanmorgen lezen, nog geen tijd voor gehad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:22

Dat bedoelde ik inderdaad een recht bitje, ik zeg stang maar ik weet niet of dat stang is :o? / genoemd wordt. Gewoon rechttoe rechtaan. Alleen heb je kans dat zijn tong dan in het gedrang komt. Had ik met Snuitje, die werd dan blauw, hij ging er van bozigheid op bijten ... of hij legde hem erover heen ... ook geen succes. Herkenbaar dikke tong, klein mondje en eigenwijs typetje :P

Op dit stangetje liep Snuitje nog het beste. Kun je ook krijgen in 10.5. Is het anders een idee om zo'n stangetje te kopen en het zo te bewerken dat het een bitje lijkt ? Dus eraf frezen?
http://www.horseshopinternational.nl/vo ... stang.html

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:26

Daarom men ik dus ook niet meer met stang, steeds een blauwe tong. Lastig, die smalle, kleine koppies.
Alle stangen die ik tot nu toe heb gezien zijn te dik. -O-

Het gekke is ook dat de bitten allemaal dezelfde dikte hebben of ze nu 9 cm zijn of 15 cm. Lijkt wel niet goed over nagedacht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:37

Ze zijn er wel in dunnere uitvoering hoor, maar niet standaard verkrijgbaar. Weet nou ff niet meer waar maar het is er wel.
Ff...zoeken ... bij Letty's design heb je 13 mm ponybitjes
http://www.letty.nl/ruitersport/hoofdst ... r-bustrens
En Mylers zijn zowiezo dunner (persoonlijk vind ik die allemaal erg eng dun) die zijn denk ik ook wel in kleinere maten maar dan moeten die apart besteld worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:01

Ik heb 10,5 nodig en dun. Maar ik zal even op die site kijken.
Edit: Mylerbit mag niet volgens reglementen en bustrens is te weinig verschil met huidige bit. :+
Laatst bijgewerkt door tine10 op 16-01-15 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:04

Heb toen met Snuitje geloof ik wel 10 als het geen 15 bitten waren uitgeprobeerd dus had dat nog in mijn hoofd zitten :+

Nou ik vertoon zeer zwaar huishouden ontwijkend gedrag zal mezelf even uit de stoel hijsen }:0

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:31

Ik zou idd ook gaan voor een ongebroken trensje. Hier heb ik er 2 in 10,5. Maar weet niet of die dun genoeg zijn.

Fijn voor rembrand weer voor de wagen. Scheren zou ik nu niet meer doen het is zo weer voorjaar (hoop ik)

Hier net weer veel water naar beneden gekomen.

Druk weekend. Zo pony's mesten. Dan door naar wedstrijd vriendin. Morgen ochtend stallen mesten van de vriend met hersentumoren en zondag mee met 4-span voor een les van Glenn Geerts!! En tussendoor nog mijn eigen pony's.