[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:19

Jonge tuigpaarden kunnen zoooo onhandig zijn! Hoop voor je dat het meevalt.

Ik ga me rustig inlezen over het hele pssm verhaal. Buurman niet blij dat ik t hooi niet afneem, maar moet nu alles doen wat kan( en dan is het wel onhandig dat ze in een groep leven)

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:03

Ja lastig ips. Ik weet alleen dat je voer moet geven met zo min mogelijk suikers en zetmeel.
Hooi zal je moeten testen. Gras is taboe. Paarden kunnen een voordeel hebben aan extra magnesium, vitamine E en selenium en zouten ( elektrolyten) maar dat ga je met inlezen wel tegen komen. Energy zal je in vetten moeten geven.
Lijnzaadolie vind ik de beste.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:32

Ikke is toch een beetje sneu. Toch voor de zekerheid maar ff de DA gebeld.komt vanmiddag. Staat er echt niet op.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:04

Zat toch nog een kneuzing onder waar druk op stond. Deze is weggesneden en nu loopt hij gelijk een stuk beter. Aan de novacam. Toch goed dat me gevoel zei dan het niet goed leek.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:52

Ach arme Ikke :(:) wat goed dat je DA hebt laten komen!

Hier vandaag Fred eerst in de paddock, toen grondwerk, toen nog uitstappen in de stapmolen, morgen er lekker weer op :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:45

Arme Ikke :(:) gelukkig kon de kneuzing open gesneden worden

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:47

Ach Ikke toch :(:) goed gedaan Baudyh.

Vandaag lekker een groot rondje met Pep voor de sulky geweest, en overgangen terug naar stap geoefend, meneer dramt soms(vaak) nog wat door, wat in span lastig is want z'n maat luistert wel goed.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:54

Zielige Ikke, wijs besluit Baudyh.

Marga lekker enkelspan gemend.

VHU, van alles en nog wat gedaan met Fre.

Ik heb Sav gelongeerd. Mijn stuiterballetje. Mogelijk heb ik iemand gevonden die ook wat met haar gaat doen. Nu hopen dat het klikt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:35

Goedemorgen
Belker heeft gemend en wellicht een bijrijder
Ikke heeft pech maar wordt goed verzorgd en in de gaten gehouden
Marga heeft ook lekker gemend met Pep
VHU ook al druk bezig geweest met Fred
Ips sterkte!!

Omdat zoonlief nog niet kan rijden, gisteren zelf meegedaan met een menwedstrijd. Ik kan thuis niet oefenen, de bak is veel te nat, maar goed, nu kon ik in ieder geval op een heel fijne bodem rijden. Sam was soms wel wat stout. Ze rijdt dan net met te weinig impuls, maar als ik dan klik of zweep aanleg gaat ze gelijk in verzamelde galop. Dus in de proef maar gelaten, want met steeds galop krijg je nog meer aftrekpunten ;-). Halthouden is ook nog een dingetje, maar ja, ook dat is iets wat je veel moet oefenen. Toch was ik erg tevreden over de proeven en ik werd ook beloond met 2 wp.

Vanaf vandaag zit ik dagelijks met bouwvakker over de vloer. Hij gaat de bovenverdieping verder af maken. Ik vind dat altijd erg moeilijk, wil gewoon mijn eigen gang kunnen gaan. Maar ja, bovenverdieping klaar is natuurlijk ook wel erg fijn.

Fijne dag allemaal.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:12

tine toch knap dat sam braaf voor de kar loopt ondanks dat je dat niet vaak doet
hoe gaat t met fabels
baudyh. ikke sneu... hoop dat het snel weer goed is met zijn voet.
ips heeft veeeel te lezen en regelen voor Det.
marga heerlijk gemend.
belker sav aan de longe gedaan en een bijrijder, ik duim dat het klikt.
vhu met fred bezig., lekker dat hij zo relaxed is met alles.
tine bouwvakker in huis, word vast mooi, mijn nieuwe slaapkamer is ook nog bouwput....

gisteren op pad geweest met zoon en hondjes, en daarna met z'n 3-en de film; the lorax gekeken, bij de kringloop hadden ze nieuwe films op dvd in verpakking voor wel 1,= helemaal super !!

fijne dag allemaal

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:15

En ff lekker gemend Tine, super toch 2 wp met zo weinig training +:)+ en bouwvakkers, .... dat vind ik altijd een crime.... maar goed, alles voor het goede doel :x
Wanneer mag Patrick er weer op?
En dus nog geen uitslag van Fabels... moet elke dag even aan jullie denken...

Heb een rustig weekje met mijn werk, vorige week ook al rustig. Is wel goed hoor kan ik even afstand nemen want de dagen dat ik werk en de dingen die je ziet en meemaakt zijn best wel heftig.

Even voor mijn begrip ivm PSSM hoe kan het dat een sportpaard als Det op haar 10e of zoiets als uitslag PSSM krijgt als het aangeboren is? Bouwt het dan op of zoiets? Is het er altijd al geweest en triggert iets het dan? En wat is dan de trigger? Snap het niet zeg maar :o ik lees overal dat het erfelijk is waarom worden KWPN hengsten hier dan niet op getest? Want dan is het er na een of twee generaties 'uit'... of zit het niet zo zwart-wit? Dan zijn er ook andere oorzaken dan alleen 'in 't lijf'

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:35

Ik ben inmiddels al verder met inlezen van pssm. Pssm 2 komt pas na het 8e levensjaar naar voren.
Ze weten nog heel weinig van pssm 2. Pssm 1 is bekender en daar weten ze al veel meer van. In Tinkerstamboek en Quarter stamboek wordt daar nu getest, maar dat is recent. Er moet nog zoveel onderzoek plaatsvinden. Aantal triggerds zijn bekend, maar veel nog niet.
Pssm 2 komt pas naar voren bij spierbiopt. En dat wordt niet vaak gedaan. Nu je ook pssm 1 en 2 via boedtest en haar dna kan testen , wordt het vaker definitief vastgesteld.
En kunnen alle symptomen die er waren definitief gelinkt worden aan pssm 1 en of 2. Er komen namelijk ook paarden naar voren die beide vormen hebben.

Van Det weten we nog niet of het pssm 1 of 2 is. En dat maakt voor het dieet en management uit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:46

Ikke wil nog niet helemaal. Stond vanmorgen weer op 3 benen. Hopelijk vind de hoefsmid een gaatje om langs te komen. De DA komt ook nog om wat te enten en kan er ook nog naar kijken. Maar ik heb liever de hoefsmid. Ga nog maar ff met soda aan de gang. Houd je van de straat.

Update, hoefsmid komt straks langs. Blij mee

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:36

Baudy, hopelijk knapt Ikke snel op!!!

VHU, zoonlief mag al wel, maar het lukt nog niet. Hij zit er nu wel af en toe op (nog met jogging of trainingsbroek, rijbroek lukt nog niet, gewone broeken ook nog niet trouwens), maar dan alleen in stap.
Is wel erg jammer, want 10 februari zijn de regiokampioenschappen en dat is wsl de laatste keer dat ze samen kampioenschap kunnen rijden. Hij wordt er langzaamaan te groot voor en ik weet niet of we de zomerkampioenschappen nog gaan halen.

En Fabels.... pff ik zit nog steeds in onzekerheid. Net de dierenarts WEER gebeld. Utrecht heeft wel een rekening gestuurd, maar nog geen bevindingen. Ik word gek van die onzekerheid.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:43

Jakkes Baudyh hoop dat hoefsmid wat kan betekenen.

Tine fijn dat Sam het toch goed doet met weinig oefenen, gefeliciteerd met jou wpt. En straks bovenverdieping af, even doorbijten, niet hard in de bouwvakker bijten hoor.

Belker misschien bijrijder voor Sav, is altijd afwachten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:39

Er bleek nog een stuk dieper een zweer te zitten. Bloed spoot eruit. Arme ikke. Hoop dat het nu langzaam beter met hem zal gaan. 2 x per dag in de soda , proberen het gat goed schoon te houden. Moet met een paar dagen beter gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:54

Ah wat sneu! Idd maar flink met de Biotex aan de gang als de druk eraf is voelen ze zich vaak snel beter, hopen dat het gat snel dichtgaat. Of anders poosje met zooltje en prop jute met teer (tenminste zo deed mijn hoefsmid dat een keer toen peerd enorm gat had tgv diepe hoefzweer).

Jammer Tine hoop dat zoonlief voor die tijd er weer een paar keer op heeft kunnen zitten... aan andere kant is het zoals het is... :(:) en die onzekerheid maar dan wel al een rekening sturen naja zeg 8)7

Is het nog gelukt met je hoofdstel Ips? Vanochtend allerlei documenten gemaakt voor mijn 'stage' ivm de opleiding die ik volg. Moet allemaal erg officieel (pffff wat een werk) maar denk dat ik het nu goed heb :list: :list: :list: .

Voel me niet zo fit erg verkouden weer. Zal me zo even naar de winkel slepen voor boodschappen en daarna naar Fred maar rijden wordt het niet.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:37

Balen baudyh.. duim dat t snel beter is.
Vhu.. beterschap....
Knap dat je zo goed bezig bent met je opleiding !!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:59

Nog een zorgdingetje erbij. Net met Themba naar de dierenarts geweest voor zijn enting. Hij heeft al een tijd een rare bobbel iets achter zijn schouder. Voelt hetzelfde als de bobbel die Aika, mijn vorige Akita, had. Dus biopt laten doen. Over 2 weken weten we meer.

Ze was het ook met me eens dat hij zich absoluut niet gedraagt als een Leonberger. Lijkt meer op een Estrella.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:41

Pff..hoop dat t niks is Tine.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:14

He bah Tine zo'n jonge hond, daar mag niets mee zijn :n wat is een estrella :o?

Ik moet altijd weer oppassen dat ik dan niet te fanatiek word met zo'n opleiding, zo lastig, maar het is niet goed voor me als ik te veel doe met 'mijn hoofd'. Is restverschijnsel van die rottige burnout. Dan word ik duizelig en misselijk... net alsof je een hersenschudding hebt heel raar. Is niets aan te doen behalve op tijd rust nemen -O- zou ook echt niet meer hele dagen 'met mijn hoofd' kunnen werken wat dat aangaat... niet dat ik het wil, maar stel dat het zou moeten of ik zou het willen, dan zou het echt niet meer kunnen. Vervelende is dat ik eigenlijk alleen zoiets kan doen in de 6e versnelling zeg maar, dan vind ik het zo leuk dan raas ik er doorheen en daarna moet ik dus verplicht rust nemen / paar dagen weer minder. Heel frustrerend af en toe. Maar goed, ben allang blij dat mijn hoofd weer enigszins werkt :7

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:01

Ook raar zeg Tine de rekening voor de uitslag. Pppfff
En nog een zorgenkindje erbij, de hond. Hopelijk valt het mee.

Ikke knapt op gelukkig. Staat gewoon braaf met zijn been in de emmer. Ook nog geënt vandaag. 2e van de basis enting. Hij moet alleen op stal blijven met zijn hoef. Moet schoon blijven. Dus naast z’n gehakselde tarwe stro stal ook weer gewoon stro erop. Hij vind het heerlijk maar mag ook een beetje verwend worden vind ik.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:05

Beterschap voor Ikke, verwen m maar lekker!
Tine, wat raar, wel de rekening en geen uitslag. Stoer dat je gewoon op wedstrijd bent gegaan. En zorgen over Themba. Dieren, als alles loopt is het zo leuk, maar al die zorgen...
VHU moet om zichzelf denken! En nee, hoofdstel niet af gekregen dus geen examen (maar als ik naar anderen kijk was ik vet gezakt hihi)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:41

Yes, eindelijk duidelijkheid na 2 weken stress. Er zit toch geen breuk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Dan gaan we nu eindelijk proberen het werk weer op te pakken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:12

Tine..zooo opluchting !!