Baudy: ik heb inderdaad strokorrels. Ik ben daar destijds voor Quincy op overgestapt ivm zijn longen. Grote voordeel is dat je echt heel veel minder opslagruimte nodig hebt, het neemt veel beter vocht op en je hebt je mesthoop veel minder snel vol.
Nadeel is dat het er minder "gezellig" uitziet dan stro. Als je bij stro een keer een dag geen zin hebt om uit te mensen, strooi je er twee plakken over uit en het ziet er weer goed uit. Dat kan bij korrels niet. Het uitmesten is even een handigheidje maar dan gaat het ook eigenlijk prima.
In tegenstelling tot wat wordt geadviseerd haal ik wel altijd de natte plekken er iedere dag uit (nou ja, ze staan hier maar paar uur per dag max in stal, maar toen ze nog wel snachts op stal stonden dan). Ten eerste vind ik het een smerig idee om het te laten liggen, ten tweede koekt het meer als je het laat liggen en ten derde vind ik het anders te zwaar worden. Dus ik haal dagelijks de mest en urine eruit.
Ik begin met een lege stal met ca 5 zakken (heb heel grote stallen hier), laat de plaatsen waar ze veel mesten kaal en giet er dan een gieter water over, zodat het gaat zwellen, dan ontstaat er een lekker zacht bedje. Daarna haal ik de stallen dus niet meer leeg (zoals wel wordt geadviseerd, om iedere maand geloof ik te doen). Ik vul bij als ik dat nodig vindt. Pas als we de jaarlijkse stal ontsmettingsbeurt gaan doen, halen we de stallen helemaal leeg.
In mijn situatie vind ik het ideaal spul (Vooral vanwege weinig opslagruimte en weinig afval) Maar als je paarden hebt die heel veel op stal staan, vind ik het minder fijn. Maar ja, eigenlijk is geen een stalbedekking natuurlijk fijn, alles wordt dan natuurlijk vies.
Rembrand is een heel nat paard en als hij daar dan lang in staat wordt het een soort van koek (die wel weer gewoon los te schudden is, dus het is wel gewoon nog bruikbaar). Het is natuurlijk ook een groot paard, die drukt het dan in elkaar. Amerigo is veel droger (en ietsje kleiner haha) en voor hem zou ik het wel geschikt vinden als hij veel op stal zou staan. Samoerai jongleert altijd (draait veel in haar stal), dan liggen ze overal. Dan is de strokorrel eigenlijk meer geschikt dan stro, want bij stro moet je dan heel veel weggooien, terwijl je bij de korrel dan gewoon de hele stal moet zeven en je alleen de drollen als afval hebt.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 13-01-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt