[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:37

Zo gisteren les gereden. In het begin was hij wat druk. Maar dat was wel te verklaren. We hebben een nieuw lid met een jonge hengst. Maar die man gaat er iets te makkelijk mee om. Staat gewoon vastgebonden aan de muur 4 meter van een merrie af. Blèren en steigeren natuurlijk en dat op het gangpad naast de bak. Kwam die man vragen of ik het vervelend vond. Ja dat vond ik wel. Db was totaal niet bij de les. Daarna heerlijk gereden.

De man met hengst zat in een les voor mij gelukkig. Hij is beginner en de hengst is 3 word nu echt hengst. 1.65m of zo. Man wilde draven paard snapte hem niet. Geeft hij hem zo uit het niets eigenlijk toch een kledder met de zweep. Paard spande zichzelf uit. Tuig stuk. Ik zei tegen mezelf zeg maar niks bau......,,, heb wel aangegeven dat ik voorlopig nog niet met dit paard in de les wil. Let wel met 3 combi's in een 20 x. 40 bak........zucht.

Nu even aan het werk er komt zo een vertegenwoordigster van strokorrels. Kijken of we die kunnen gaan verkopen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:51

janouk schreef:
Goed gedaan, Gem :D
Mogen ze met de paarden door ingezaaid land rijden? Is daar dan toestemming voor van de boeren?

Of het net ingezaaid was, weet ik niet. Wel weet ik dat alle grondeigenaren toestemming hebben verleend.

Baudy, lekker dan. Das geen ontspannen training geweest. Overigens vind ik 3 combi's in een 20 x 40 bak wel veel. Wij reden (indoor) met max 3 combi's in een 30 x 70 bak en dan mochten er geen aanspanningen meer bij. Wel ruiters.

Vanmiddag tandarts, bah.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:07

Is ook veel Gem. Maar de andere 2 hobbelen eigenlijk alleen achter mij aan dus dan gaat het prima. Ik ben de enige wedstrijd menner. De rest ment alleen op maandag.

Oh tandarts. Iiieeeee ik moet ook even afspraak maken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:32

zo baudyh...dat is niet fijn zeg !.....zo'n jong paardje, ik kan me er iets bij voorstellen..dat is niet fijn als je ernaast moet mennen..en zeker niet samen in de bak....
Waar ik mende..waren we soms met 4 aanspanningen in de bak..da's echt wel krapjes.... :wow: en soms eng.....

Tandarts..ik moet volgende week....moet een kroon ....balen.... :$

Hier vandaag van alles opruimen...kachel zien aan te steken....en schoonmaken in huis, en klopkabouters in mijn hoofd... 8)7 8)7 :x .
tine succes met de studenten...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:37

@Tine: wat goed dat je dat doet +:)+ .

@Biancao: niet fijn met die vervelende kabouters :(:) .

@Baudyh: ik zou dat helemaal niet meer gewend zijn; word een echte Einzelgänger :o .

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:55

Tine jij gebruikt toch ook strokorrels op stal? Hoe bevalt het jou?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:57

Db zijn nieuwe deken binnen. Lijkt mooi. Heb een rhino heavy voor hem gekocht. Had een rhino wug heavy die zet ik nu te koop. Heb toch liever een gewone zonder halve hals.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:45

Baudy: ik heb inderdaad strokorrels. Ik ben daar destijds voor Quincy op overgestapt ivm zijn longen. Grote voordeel is dat je echt heel veel minder opslagruimte nodig hebt, het neemt veel beter vocht op en je hebt je mesthoop veel minder snel vol.
Nadeel is dat het er minder "gezellig" uitziet dan stro. Als je bij stro een keer een dag geen zin hebt om uit te mensen, strooi je er twee plakken over uit en het ziet er weer goed uit. Dat kan bij korrels niet. Het uitmesten is even een handigheidje maar dan gaat het ook eigenlijk prima.

In tegenstelling tot wat wordt geadviseerd haal ik wel altijd de natte plekken er iedere dag uit (nou ja, ze staan hier maar paar uur per dag max in stal, maar toen ze nog wel snachts op stal stonden dan). Ten eerste vind ik het een smerig idee om het te laten liggen, ten tweede koekt het meer als je het laat liggen en ten derde vind ik het anders te zwaar worden. Dus ik haal dagelijks de mest en urine eruit.
Ik begin met een lege stal met ca 5 zakken (heb heel grote stallen hier), laat de plaatsen waar ze veel mesten kaal en giet er dan een gieter water over, zodat het gaat zwellen, dan ontstaat er een lekker zacht bedje. Daarna haal ik de stallen dus niet meer leeg (zoals wel wordt geadviseerd, om iedere maand geloof ik te doen). Ik vul bij als ik dat nodig vindt. Pas als we de jaarlijkse stal ontsmettingsbeurt gaan doen, halen we de stallen helemaal leeg.

In mijn situatie vind ik het ideaal spul (Vooral vanwege weinig opslagruimte en weinig afval) Maar als je paarden hebt die heel veel op stal staan, vind ik het minder fijn. Maar ja, eigenlijk is geen een stalbedekking natuurlijk fijn, alles wordt dan natuurlijk vies.

Rembrand is een heel nat paard en als hij daar dan lang in staat wordt het een soort van koek (die wel weer gewoon los te schudden is, dus het is wel gewoon nog bruikbaar). Het is natuurlijk ook een groot paard, die drukt het dan in elkaar. Amerigo is veel droger (en ietsje kleiner haha) en voor hem zou ik het wel geschikt vinden als hij veel op stal zou staan. Samoerai jongleert altijd (draait veel in haar stal), dan liggen ze overal. Dan is de strokorrel eigenlijk meer geschikt dan stro, want bij stro moet je dan heel veel weggooien, terwijl je bij de korrel dan gewoon de hele stal moet zeven en je alleen de drollen als afval hebt.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 13-01-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:50

Haha, vergeet ik helemaal op de rest te reageren.

Ava: is ook in mijn eigen belang he? Was een heel prettig gesprek, kreeg ook nog een doosje chocola als bedankje. Erg attent. Vrijdag komen er weer 2.
Bianca: waardeloos die klopkabouters....
Baudy: ik zou zelf heel onrustig worden van die herrie aan de kant. Bij ons zijn de lessen ook met 3 aanspanningen (max 4). Als je minder zou doen, dan zou het lesgeld heel erg opgeschroefd moeten worden om uit te kunnen. Het hangt natuurlijk wel heel erg af van het karakter van de paarden/ponys, de ervaring van de menners en de instructeur of het kan of niet.
Bij onze vereniging zijn 2 instructeurs, bij de andere rijden zelfs 5 aanspanningen in 20x40. Ik zou dat zelf echt nooit willen. Maar daar wordt op een andere manier lesgegeven, meer achter elkaar aanrijden ipv voor jezelf rijden.

Nou, ik ga zoonlief maar weer naar schoolbrengen, het regent hier nog steeds heel erg (regenmeter is overgelopen in 1 dag) En dan snel naar bed om wat te slapen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:50

Duidelijk verhaal tine, mag ik vragen welk merk je hebt en of je daar nog verschillende van heb geprobeerd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:53

Ik had eerst Strovan en nu Zeolite. Voor hoe ik het gebruik zit er geen verschil in (denk dat als de paarden veel op stal staan, Strovan net iets beter zal zijn), maar Strovan was idioot duur geworden, vandaar mijn overstap.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:23

oud stalgenootje had de strokorrels altijd onder haar vochtdoorlatende-rubbermatten,anders kon de urine niet weglopen en de korrels namen het vocht goed op, wel zwaar klusje om om de week de korrels te vernieuwen(matten eruit en stinkkorrels eruit bleh)
hmm las net dat het maandag blue-monday is......pfff vind er vandaag niets aan met al dat water.....getver word ik sjaggie van

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:33

Ik hoor ook wel eens dat men nog een dun laagje stro bovenop de strokorrels doen voor het knabbelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:21

Je kan laagje stro erover doen, maar dan maak je het uitmesten wel lastiger. Ik voer hooi in hooinetten in de stal maar als dat erdoor zit, is het ook lastiger uitmesten. Je wilt het goede hooi/stro tenslotte niet weggooien.

HT: lijkt me zware klus zo met die matten. Want die matten zijn ook niet heel licht lijkt me.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:36

Grappig Tine wij zitten te dubben tussen deze 2 merken. Vanmorgen was de strovan mevr hier. Moet het nog precies uitrekenen maar ze is inderdaad duurder.

Net db en zirola even gemest. Doe er weer 2 per dag om het leuk te houden zeg maar.
Iemand komt vanmiddag mijn oude deken al ophalen. Ik had hem 10 min op fb staan en hop verkocht. Ruimt weer op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:13

Wat super dat Rembrandt weer voor de wagen gaat *\o/*

Bij ons was het vanmiddag droog :oo paden wel ongelofelijk nat.. Met beide dames op pad geweest die liepen heerlijk. Vlakbij stal bijna ongeluk de man die kuil brengt had me niet gezien met zijn enorme tractor... Kon gelukkig met het spul bij de buren op het erf wegkomen maar ben er flink van geschrokken. De chauffeur ook hoor we hebben het nog besproken... Had zwarte jas aan denk dat het daarvan kwam... Hesje dus gewoon toch altijd om!

En... Misschien kan ik mijn oude tweewieler die ik bij Ollie had weer terugkopen was erg fijne tweewieler kan ik toch weer af en toe mennen en misschien wel mendurance.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:50

Grappig, ik vroeg me vanmiddag net af of je nog wel eens ment VHU.

Ben die regen wel zo spuugzat. De wei, de bakken alles is gewoon een grote plas. BAH. En dan zeggen ze dat er weer nachtvorst gaat komen.....

Vandaag Rembrand uit pure wanhoop maar gelongeerd. Ik was bang dat dat misschien nog te vroeg zou zijn, maar het ging super.

Vanavond vergadering gehad van de mencommissie, was gezellig en nuttig.
Nu snel naar bed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:09

Sorry had niet gezien dat er nog meer gepost was :o
Ik was altijd een scheitebroek met mennen met meer aanspanningen in een bak en in een van 20x40 zie je me echt niet met meer aanspanningen vind dat helemaal niets. Veldje maakt me niet zoveel uit kun je altijd ontsnappen maar zo'n bak :n
Nu heb ik dat ook altijd gehad met gewoon rijden onder de man ^)

Strokorrels geen ervaring mee. Die van mij staan op Hemparade vind dat ideaal. Heb het wel gezien bij stalgenootjes maar moet eerlijk zeggen dat ik het er altijd nogal slordig uit vind zien (nog slordiger dan die stallen van mij :P ).

@Tine nee ik heb sinds dat ik bij de andere stal sta, juni dus, niet meer gemend. Had er ook helemaal geen zin meer in. Dat is pas weer sinds een maandje ongeveer. Heb tuig ook niet meer in handen gehad. Moet dus nodig een goede poetsbeurt :7

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:41

Strokorrels heb ik ook geen ervaring mee. hier staan ze op vlas, is met dit weer ook een natte zooi, in en uitloopstal met natte pony's.

Gem grappig dat filmpje, en de wereld is klein toch. Ik kwam er van de zomer achter dat ze bij jullie staat, we hebben niet veel contact (familie is ook wel groot als je met iedereen contact wilt hebben) maar haar moeder vertelde van de zomer dat ze bij jullie gestald stond.

Hier niet aan het mennen en nu in de lappenmand. Ik ben gisteren op het werk op de parkeerplaats gevallen, lekker lomp. omklinken op een randje van een cm of 2. Nu een gat in mijn knie en mijn arm gekneusd, is nog best onhandig met een beeb van bijna 9 kilo.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:12

@Sonjim: autschj; hopelijk snel minder pijn; idd helemaal niet handig met een beeb :(:) .

@VHU: combinatie is wel fijn. Ben zelf meer een ruiter, heb dat echt gemist de afgelopen jaren.

Hier alles op vlas; vind het ideaal; niet te veel werk met uitmesten, kleine mesthoop, altijd mooi droog en ziet er netjes uit. Gelukkig is het woensdag vandaag; dochter lekker op tijd thuis <3 .
Heb al een pan soep op de kachel staan.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:55

sonjim...auw....hoop dat je snel minder pijn hebt..niet leuk zo'n val meemaken....
Ava lekker kachel aan en soep opstaan hmmmmm...
wij hadden eerder altijd lekker dikke opgestrooide stallen met stro, voor de paarden superfijn, goedkoop bij buurman rechtstreeks van het land, en met later melody hennepstrooisel....schoon, en makkelijk en ziet er altijd fris uit.

ik zag erg tegen een ronde trainen op....toch gegaan..en was wel weer genieten ondanks het slechte weer..hondjes liepen superfijn !!
maar..mag wel ophouden met regenen..zijn nu wel aan droog weer toe...blegh....kachel aan..koffie even bijkomen..zometeen even appelflappen van bladerdeeg maken in de oven...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:12

Bianca; toch even lekker getraind. Wat een water he? Hier loopt een van de sloten weer over in de wei. En dan geven ze komend weekend weer vorst op. Daar moet ik echt niet aan denken met al dat water nog in bak en wei.
Ava: heeft lekker een pan soep klaarstaan :Y)
Sonjim: hopelijk knap je snel op. Dat zijn van die nare vallen en zeker met een kleintje niet handig.

Vanmorgen maar even met Rembrand op de weg gestapt, heeft ie toch wat gedaan. Hij was vervelend, wilde niet langs een wandelaar met hond. Dat zou ineens heel eng moeten zijn. Gek beest....
Zometeen eten koken en dan met zoonlief naar de binnenbak met Amerigo om even zijn proeven te oefenen. En dan vanavond nog met Samoerai naar jsp les. Heb een menhoofdstel te leen gekregen, dus ga morgen weer lekker met Sam aan de slag met het voorbereidende werk. Top dat ik dat mag gebruiken! Hoe meer ik aan voorbereiding kan doen, hoe korter ze straks weg is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:17

Ai Sonjim wat vervelend :(:)
@Biancacoo hier was het vanochtend tot een uur of 10 heel vies daarna zowaar een zonnetje {:} je zou haast vergeten hoe die eruit ziet. Maar zag op jouw facebook zelfs sneeuw ahhhh dat wil ik niet :oo is het blijven liggen?
@Tine Rembrandt zit duidelijk in de draak-modus ... hopenlijk kun je toch echt weer met hem mennen kan hij ff flink werken. Vind dat wel het grote voordeel van mennen, dat ze hoe dan ook toch altijd die wagen achter zich aan moeten trekken dus hoe dan ook altijd wel iets van werk doen. Je schrijft 'jsp' les, wat voor les is dat?

Hoop dat het nog wat van opdroogt voordat het gaat vriezen.... zou voor de natuur wel goed zijn even flink de vorst erin, dit gemodder is toch ook niets. Zag gisteren met het rondje met Ber en Ollie zelfs een fuut met drie vrij jonge kuikens erbij, die moeten ergens in december zijn geboren. Natuur is behoorlijk van slag als je het mij vraagt.

Eergisteren had ik ook een flinke pan soep gemaakt, heerlijk :9 ruikt ook zo lekker in huis. Vandaag puur Hollandse pot: aardappels, rode kool en blinde vink :Y)

Vandaag wat gewandeld met Hero, had geen zin in longeren in de zwem-bak. We hebben even bij de overburen bij een hangbuikzwijn gekeken, vond hij heel bijzonder (maar hij vond het niet eng, zijn oren vielen gewoon bijna van zijn hoofd :wow: ) en nog weer even langs de weg naar auto's gekoekeloerd denk dat dat wel goed voor hem is. Ber en Ollie hebben lekker staan suffen in de paddock.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:27

Wij leven vandaag in Reservaat oftewel Gevangenis Limburg. Groot hek er omheen en als een verbanningsoord afgesloten van de rest van NL. Hier in Midden konden we geen kant uit, niet naar Noord want de A2 was bij Eindhoven dicht na een kettingbotsing, later werd de A2 en A73 afgesloten door een gescheurde vrachtwagen (nog de hele nacht) en vanochtend ging er een vrachtwagen om en belandde op de middenberm bij Roosteren (dus voor mij zuidwaarts) waardoor de A2 in beide richtingen vol met zeep lag. Daar nog steeds van zuid naar noord afgesloten en 10 km file. Ook de toeleidingswegen vastgelopen.......... ik kwam niet eens voorbij het politiebureau in ons dorp! Koets halen in Roosendaal ging dus niet door. Heb zometeen een EHBO - avond op stal, twijfel wat ik doe.
Laatst bijgewerkt door Gem op 14-01-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:31

Nou ja zeg, wat een toestand, lijkt de Randstad wel :+