Sabbientje ook gereden en heeft wat minder leuks op de planning staan. STerkte
Naaltje heeft het gratis metaal uit haar vinger gehaad
Nouvel heeft een moeilijke maar juiste beslissing genomen
Maisie heeft wedstrijd gereden met een rare jury. Jammer van je punten. Maar super goed van je vaardigheid
Laura gefeliciteerd met je moeder
Bora heeft het druk gehad
Man van tine heeft les gehad en Rembrand die niet stil wilde staan
happytime ook een hele lijst met dingen die ze moet doen
Laura lekker gereden
Wij hebben vorig jaar mijn ouders huis versierd. Zij kwamen terug van vakantie en toen hingen er allemaal slingers voor mijn moeder
Romeo heeft een ruitertje met nu nog gipsarm
Lacuna heeft op een fries gereden
Thabor die moeilijk op de trailer wilde, een les die geod is gegaan
Poeltje sterkte, dat is niet niks. Leuke foto
VHU leuke foto, en een beetje laat op wedstrijdterrein. Dan heb je geluk gehad dat je nog een keer mocht starten. Zo ben ik al een keer gediskwalifiseerd. Toch nog redelijke punten. En een winstpunt binnen Helaas is het een jurysport
Jenkins paspoort toch nog gevonden. Edit lees dat het onderling was. Ga je nog wel weer op zoek of ga je een nieuwe aanvragen.Gefeliciteerd met je prijs Ik had vorige week bij mijn instructeur 172 en dat viel me nog mee. Hij jureert altijd streng
Bianca heeft een lekkere buitenrit gemaakt.
Mijn moeder is vorig jaar 50 geworden, ik ben 25. Mijn vader is 8 jaar geleden 50 geworden. Mijn schoonvader is dit jaar 65 geworden, mijn vriend is 33
Tine heeft met pony gemend. EN zoonlief gaat op schoolreis
Ik heb helaas nog niks van de groom gehoord. Dus denk te vroeg gejuichd.
Nu mijn avontuur van vandaag. We zouden naar Nienoord gaan om te oefenen.
Op het terrein aangekomen was er ontzettend harde muziek en daar heeft veale een hekel aan. Hij stond dus al gelijk te trillen op zijn benen. Hij was ontzetten druk met optuigen. Hij draafde ook gelijk weg, mijn vader kon nog net op tijd op de wagen springen. Ongeveer 40 meter verder op en eerst 30 minuten gestapt. Alles was eng, hij was kijkerig en drammerig. Daarna nog ongeveer 20 minuten over de paden gedraaft. Hij begon wat rustiger te worden. Daarna naar het terrein gegaan waar de hindernissen staan.
De heg ging ontzettend goed, wel lange lijnen gereden, maar mooi stuurbaar en tempo. Daarna de bult op gereden. En het kleine slootje. Dit ging allemaal goed. Toen de waterbak in. Wij gingen aan de rechterkant er in. Aan de rechterkant staan boompjes aan de linkerkant is de waterbak. Ik had de zweep al aan de rechterkant, hij sprong ook naar rechts. Dus tik met zweep gegeven, maar hij sprong er dwars doorheen. Hij is dus tegen de boom opgesprongen. Hij was met 4 benen van de grond. Hij heeft de wagen gewoon haaks omgetrokken. mijn vader moest aardig moeite doen om de wagen recht te houden. Veale vloog er ook gelijk vandoor. Keihard in gallop waarop ik mijn vader hoor zeggen zijn hoofdstel is af. Bleek zijn hoofdstel over 1 oor gegaan te zijn. Ik heb hem dus tegen een boom geparkeerd. Hij wilde niet stoppen. Mijn vader is er af gesprongen en heeft het hoofdstel goed gedaan. daarna even gestapt en nog een keer het slootje gereden. En daarna stappend naar de trailer.
Het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar er is nog een hoop werk. We gaan regelmatig even heen om te oefenen en hopelijk wil hij ooit het water in
Nouvel
Geplaatst: 22-05-11 21:13
jeetje tallechie wat een heftig dagje zeg! wat zal jij geschrokken zijn! gelukkig is alles goed afgelopen zeg!
Ja hij heeft wedstrijdervaring zat. Zit er wel aan te denken om met een oornetje te starten. Dressuur en vaardigheid is hij wel druk en sterk, maar wel controleerbaar. Marathon wil ook wel, mits er geen waterbak in zit. We gaan wel regelmatig nu met hem oefenen in de hoop dat het beter wordt. Hij heeft het ook al met plassen op de weg. Daar springt hij ook voor weg. Ik moet zeggen dat ik aardig rustig bleef. Vorig jaar zou ik zelf ook bang zijn geworden, maar nu viel het mee. Mijn vader en ik bleven beiden rustig. Hij moet het maar leren. Ik wil wel wedstrijden blijven rijden
@ tallechie, gelukkig is het goed afgelopen. Anders een keer met meerdere aanspanningen heen gaan, dan kun je eerst een keer rustig achter iemand aan rijden. of een ruiter. @ Bianco, lekker gereden door het dorp. Heb vertrouwen! dan komt het altijd goed. @ lanouska, je moeder heeft idd super gereden.
Ik heb vandaag voor het eerst met een dubbelgebroken trensje gereden. Ik reed altijd met een liverpool stang en wilde wel eens kijken hoe hij op een normaal bitje zou reageren, dit omdat hij met de liverpool zijn mond nog wel eens open doet. Dit ging eigenlijk best goed. Alleen het rijden met 1 hand ging nog niet zo denderend, maar ja dat is met de liverpool in ook nog wel eens een probleem. Ik ga hem er zeker nog een aantal keer mee rijden en bekijk dan welke een beter effect geeft.
@ tallechie kun je veale ohz met oogkleppen rijden? zo ja dan kun je is onder het zadel maar wel met oogkleppen een keer naar nienoord toe om zo de waterbak te oefenen helemaal mooi zou zijn als er een ander meer ervaren paard met je mee kan. zo hebben we het ook met het paard van me moeder gedaan. ik met mijn pony en me moeder op haar paard en nou loopt/springt me moeders paard met heel even kijken het water in
Biancacoo
Geplaatst: 22-05-11 21:36
Bettepet, even uitproberen idd, een trensje ! misschien loopt ie daar ook wel lekker op.
Mooie samenvatting hierboven, ga zo even topic van nouvel bekijken ! een mooie en dappere beslissing van je nouvel om fifi te laten herstellen op de weide !
Tallechie, jee wat een avontuur heb je meegemaakt in nienoord, mazzel dat je hoofdstel nog is blijven hangen !! tja die waterbakken he ?! spuit je vaele thuis wel eens helemaal af met de waterslang ? vind vaele het het dan ook erg om in het water te staan ? Kun je niet heel simpel beginnen met een klein beetje water ipv meteen die grote stap van door de waterbak, als hij een plasje al eng vind om door te lopen ?? echt ontzettend dapper dat je dan nog nadenkt over een waterbak te rijden, laat staan het te doen !! zou ik echt niet durven...... maar een volhouder ben je wel, dus komt vast goed.
Meerdere aanspanningen heb ik niet in de omgeving. En ik vraag me af als dat gaat werken, maar is het proberen waard.
Lanouska heb ik nog niet geprobeerd om met hem ohz met oogkleppen te rijden maar ik ga echt niet onder het zadel met hem naar nienoord. Als hij gaat houd ik er niks aan. Ik heb 0,0 rijervaring onder het zadel en vind in de bak al spannend.
Het probleem bij veale is dus dat hij het water ook niet in wil, daarbij springt hij altijd de kant op waar hij er weer uit kan zonder het water te raken. Zo zijn we ook al eens op de hei terecht gekomen in Havelte.
Ik heb verder op stal niemand die mee kan dus ben van andere menners afhankelijk
VanHuisUit
Geplaatst: 22-05-11 21:39
@Tallechie meid wat schrikken! Wat goed dat je vader zo snel reageerde, en jij blijkbaar ook, dat zijn geen grappen zo. Ben je niet geschrokken, of wat vind je ervan dat het gebeurde? Vind het heel knap van je dat je de tegenwoordigheid van geest had hem tegen een boom te parkeren, lijkt me doodeng allemaal. Wel naar dat hij zo extreem reageert op het water, want jullie begonnen zo fijn. Kijk dat hij kijkerig is / trillerig van de muziek, OK, als hij maar bestuurbaar blijft toch ? Maar zo op dat water, weet ook geen oplossing. Ja bij ons is de waterbak, die nu droog is, daar kun je bij wijze van gewoon de hele dag doorheen blijven gaan, lijkt me dat als een paard bang is voor water hij dan wel watervaster wordt, maar ja, dat moet je maar net naast de deur hebben. Vraag blijft dan nog, als hij zo extreem is, hoe hij dan reageeert op weer een andere waterbak
Ik was niet te laat hoor, maar wel 'laat'. Ik kwam het inrijveld op, zag dat Ollie (die voor me was) in de ring zat, ben toen maar direct gaan draven, peerd aan de leidsel proberen te rijden (rondje links/rechts) zeg maar, groom erop en hup in de ring toen Ollie eruit was. Dus het leek alsof we gewoon op tijd waren
@Bora waarom dacht je dat je ruzie met je paard zou krijgen? Vind tandem er erg ingewikkeld uitzien, net als vierspan, hou het voorlopig maar bij enkelspan / af en toe tweespan
Citaat:
@VHU: Je aanspanning ziet er picobello uit.
Thanks!
@Nouvel fijn dat je een leuke dag hebt gehad, komt je toe
En ik sluit mij helemaal aan bij de geweldige samenvatting van Tallechie!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-05-11 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Ik ben wel geschrokken, want had een iets minder heftige reactie op de waterbak verwacht. Ik had eerst het idee dat ik hem niet meer terug kreeg, want we wisten ook niet hoever het hoofdstel af was. Gelukkig had hij het bit nog in. Ik zei op een rustige toon tegen mijn vader : ik ga hem tegen die boom daar parkeren
VHU dat had ik begrepen. Heb ik ook al eens gehad. Is niet fijn.
@ tallechie, misschien kunnen we wel een keer regelen dat ik eens naar Leek kom om te oefenen. Rij je de dressuur en vaardigheid in Leek ook mee?? Ik wilde daarna nog even de hindernissen rijden met mijn shet en wilde dan mijn zusje en haar d pony ook mee nemen. Dus als je wilt kun je dan misschien ook mee.
VanHuisUit
Geplaatst: 22-05-11 21:43
Citaat:
Ik zei op een rustige toon tegen mijn vader : ik ga hem tegen die boom daar parkeren
Respect hoor.
Als je ergens echt te laat komt en niet meer mag starten, dat is balen zeg!
Ja ik rij dressuur en vaardigheid ook mee in Leek. Ik kan dan wel even overleggen met mijn vader dat we dan de hindernissen ook weer in gaan. Weet natuurlijk niet hoe laat we moeten starten. Wilde veale tussentijds weg brengen, is maar 10 minuten van stal vandaan.
Ik mocht toen niet meer starten, omdat ik al begonnen was zonder teken. Ik dacht ook een hand gezien te hebben. Maar ik werd uitgesloten omdat ik al gestart was en nog niet mocht starten
Ik wilde trouwens de marathons in leek, noordwolde en zuidwolde starten. Leek zou een alternatieve route zijn, maar zou dat in noordwolde en zuidwolde ook zijn?
Mmm, dat is minder. Zijn daar dan ook bomen in de buurt of is er niks om heen waar hij tegen aan kan lopen.
Zuidwolde is een waterbak zonder iets er om heen, dus daar kan hij alle kanten opspringen. Het maakt me niet uit dat ik een D krijg, maar wil wel veilig aankomen.
er staan daar grote ronde betonnenbuizen in, en een brug met daarnaast een watermolen
tine10
Geplaatst: 22-05-11 21:55
@ Tallechie: jeetje, wat een verhaal. Tegen een boom parkeren kan ook nog heel gevaarlijk zijn, kan heel fout aflopen. Ik vind je heel heel erg dapper, geloof niet dat ik nog zou durven mennen met zo'n exemplaar. Ik zou in ieder geval echt niet meer aan marathonwedstrijden denken. Wat een lef heb jij!
Op zich zou ik wel met Rembrand een keer met je mee kunnen gaan, die loopt overal door heen. Maar wordt met de planning wel lastig, want man moet er dan ook bij zijn, ivm groomen. Bettepet heeft wel veel meer ervaring met het terrein en hele gebeuren, dus als je met haar iets kunt regelen, zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn.
@VHU: ik ben daarom altijd ruim op tijd aanwezig. Ik reken uit hoe laat ik ongeveer moet starten (helaas starten ze hier bijna allemaal op volgorde ipv op tijd), dan ga ik terugrekenen: 30 min losrijden, 30 min inspannen (en stiften draaien ed), 30 min parcours verkennen (dat kan niet overal gelijk, dus neem ik heel ruim), 30 min extra marge, ... min reistijd en ik weet hoe laat ik van huis moet.
Maurent
Geplaatst: 22-05-11 21:56
@tallechie wat een heftige dag zeg! Gelukkig is alles hoe afgelopen ik zou me rot geschrokken zijn als het hoofdstel opeens af zou zijn..
tallechie
Geplaatst: 22-05-11 21:57
Daar zal hij toch niet tegen aanlopen neem ik aan. En dan heb ik hopelijk ook al weer een paar keer geoefend.
We gaan proberen om voor de marathon nog een paar keer te oefenen.
ga me toch af vragen als ik die waterbakken veale wel moet aan doen, maar ik vind het zelf veel te leuk
Ik heb vandaag ge-groepfietst/skelterd, gekano't en ik heb een huifkar met een 2span gemend we hadden personeelsfeest, en na het kanoen gingen we met huifkar terug.. En toen mocht ik de hele weg aan de leidsels Was gaaf
@ VHU: Als ik moe ben of niet lekker in mijn vel zit, weet ik dat ik op moet letten. En ik heb met mijn paard al genoeg meegemaakt om iets voorzichtiger te zijn. Met het tandem heb ik achenbach gereden. LV-leidsel over de wijsvinger, RV-leidsel en LA-leidsel onder de wijsvinger en de LA-leidsel onder de middelvinger van de linkerhand. en met de rechterhand de zweep en evt een leidsel om extra bij te sturen en lussen te leggen. Ik vond het wel spannend, maar heel leuk. Is mijn toekomstdroom om zelf een eigen tandem te hebben.
@ tallechie: Nog bedankt voor de samenvatting. Om te voorkomen dat het hoofdstel af gaat, kun je een sporenriempje tussen de neus- en keelriem doen. De vierspan-rijder waar ik mee meega legt voor de marathon vooraan een vlechtje met een touwtje wat aan het hoofdstel vastgeknoopt wordt. De pony's hebben behoorlijk kleine oortjes.