[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:48

Sluit me even aan bij alle samenvattingen :o

Heb heerlijk filmpje gezien van Nouvel!!! *\o/* *\o/*

Ben jaloers op Tallechie, wil ook wel een groom, zodat ik wat vaker op buitenrit kan.

Vanmiddag al 2 boxen helemaal leeg gehaald, morgenochtend nog 2 boxen en het restje van losse spullen, dan kunnen we met hogedrukspuit aan de slag.

Heb ook even goed nagedacht over indeling van de wei. Heb 2 plannen, 1 voor als ze weer met 3 bij elkaar staan en dan dus met vluchtstroken voor Amerigo en 1 voor als we Thabor apart houden. Misschien is het nog wel een idee om er nog 1 bij te nemen, dat we dan gewoon 2 groepjes van 2 hebben (ook al heb ik ze het liefst allemaal bij elkaar, maar ja, soms gaat het niet zoals je wilt). Dan kunnen Rembrand en Thabor bij elkaar, en Amerigo met een vriendje. Dan heb ik nog wel het liefst dat perceel grond van 2,5 ha erbij, zodat we ook flinke winterwei hebben.

Maar goed, even kijken hoe het allemaal gaat lopen.

Eerst morgen maar weer zien door te komen. Drukdrukdruk. Eerst stallen ontsmetten en smiddags moet ik helpen bij onze grote outdoorspringwedstrijd.
Dus ben weinig hier denk ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:19

Sorry even vergeten te reageren op Cobii,
je hebt dan gemend met Zelino, die heb ik vaak gehad met tweespanlessen (samen met Pandoer in span). Superbetrouwbaar trouwens, erg fijn dier :j Ze zijn eigenlijk allemaal leuk :+

@Bora welkom, wat een leuke foto trouwens, knap paard hoor, en stoer dat jij dat doet :j

@Jenkins mijn instructeur zegt altijd, als ze niet lopen, kun je ze ook niet rijden of corrigeren. Dus vanuit dat voorwaartse kun je gaan knutselen, als ze niet voorwaarts zijn zit je alleen vooruit te drukken. En ik moet zeggen, ondertussen begin ik zo af en toe te begrijpen wat hij bedoelt :j maar het heeft wel wat lessen gekost (en geklooi met zere handen of wegvliegende poowns/ peerd of dat ik met samengeknepen billen op de wagen zat hahaha) voordat dat kwartje een beetje viel :o?

Tuig ziet er weer blinkend uit, toch altijd weer mooi.

Wij hebben een dakterras op het zuiden, hopeloos inderdaad met planten. Heb nu een paar bakken die het redelijk doen maar het is niet echt geweldig. Enige wat enigszins standhoudt zijn geraniums }:0

Wij zitten momenteel goed in de meubels, al zeg ik het zelf :o maar hier andere kosten, de dakgoten worden vernieuwd :$ vind ik zulk zonde geld, je ziet er niets van terug. Alleen dat we hopen dat twee lekkages nu eindelijk eens op gaan houden >;)

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:48

Even toch nog een vraag.. Eef gaat van 20 tot 24 juni mee naar de KNHS Zomer instructieweken. Daar zijn we goed voor aan het trainen zodat haar conditie goed genoeg is voor die pittige week met twee keer een uur per dag les. Helaas merk ik nu dat ze na een uur trainen of na les een beetje op is, minder pit en moet ik haar meer aanmoedigen.

Eigenlijk zou ik haar wel een beetje willen ondersteunen met wat krachtvoer.. ze krijgt nu hooi en weidegang, en een snoepje of wortel na het werken. Dat is eigenlijk ook echt zat want ze is niet dik maar ook zeker niet te dun.. ( ;) ) In die week op de knhs staat ze op stal en voeren ze daar het voer dat ik aanlever..

Welk merk zou geschikt zijn.. Waar kan ze wat meer energie uithalen zonder dat ze het gelijk als reserves opslaat. En heeft het nut om nu ook al te voeren, of kan ik beter alleen die week voer geven. Want als ik nu echt train en ik geef haar wat voer na, dan heeft ze daar de volgende dag weinig meer aan denk ik..

Eigenlijk geef ik haar liever niets.. maar ik weet niet of ze de week dan goed doorkomt. Bovendien geef ik liever niet ineens in die week nieuwe dingen, ze kan al zo gevoelig reageren op andere situaties/voer. Dilemma, dilemma, iemand suggesties?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:20

Straks bij de KNHS doe je niet 2 uur achter elkaar he, zit tijdsperiode tussen, dus dan zijn ze wel weer wat hersteld.
Wat ook kan helpen, zeker als het zo warm is, is dat je wat electrolyt bijvoert, blijft hun zoutbalans beter en herstellen ze ook sneller.

Voor de rest denk ik als je zo flink traint dat een beetje bix erin echt niet zal zorgen dat ze dikker wordt maar misschien net wel die pit extra geeft.... of mijn mega goede middel Omega 3-6-9 kernmix van Subli. Ik geef het Rizanta zodat ze mooi rond blijft maar het helpt ook bij het langere uithoudingsvermogen (wat ze nodig heeft voor mendurance/lange afstand rijden). Ik heb altijd geleerd dat je bij wat langere duur prestaties meer vetten moet voeren en bij kort explosief meer haver/granen achtige zaken.

Nu is het lastige dat ze dus niet uuuuren achter elkaar maar in feite 2x soort van explosief.
Zou dan toch gewoon gaan voor iets simpels erbij, kwartje bix mee beginnen en beetje opbouwen naar halfje bix ?
Zou ook niet zomaar in die week gaan bijvoeren hoor, dat heeft geen zin lijkt me. Voeren na de inspanning doe ik zelf wel in de vorm van slobber wat ik Rizanta geef als ze heeft gewerkt (en nu Snuit ook omdat hij wat schraal is), kan ook nog een idee zijn. Maar daar kunnen ze wel weer dik van worden .... lastig hoor :j

bora

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:02

@eefielover: Ik zou ong. 3 weken vantevoren beginnen met brok bij voeren. Het duurt ong. 3 weken voor je het merkt. Ik ben met mijn paard overgeschakeld naar ander voer en na 3 weken begon ik het verschil te merken. Ik zou beginnen met of basisbrok of sportbrok. Ik denk dat het eerste voor die van jou al voldoende is. En dan uitzoeken op welke hoeveelheid ze het goed doet zonder te heet te worden. Ik mag van de mueslie die ik nu voer 3,5 kg per dag voeren. Ik voer maar 700 gram en alleen wat hooi. En hier doet ze het goed op.

@VHU en de rest die dit weekend wedstrijden hebben SUCCES.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:05

ik heb bijgelezen, alleen met het geheugen van een goudvis :o

vhu had heel dat groooote tuig gepoetst :+

gisterenavond druk geweest. Nu naar het werk... Ben nogsteeds niet lekker/beter.. En nou is als klap op de vuurpijl ook m'n duim compleet gevoelloos :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:21

goeiemorgen!

sorry even ego...

heb enorm drukke week op mijn werk gehad en gisteren waren we om 7u 's morgens al onderweg naar friesland om fifi weg te brengen, best spannend, maar alles is goed gegaan!

filmpje staat in haar topic voor wie het leuk vindt, zag hier dat het al gevonden was! :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:34

@Nouvel: ik kijk straks ff in je topic, wat super dat het allemaal goed gegaan is *\o/* _/-\o_ .

@IT: super van jullie huisje *\o/*

Welkom aan alle nieuwelingen :j !

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:56

Mogge,

@Eefielover, ik zou persoonlijk niet voor biks gaan maar inderdaad zoals VHU al zei voor granen/haver. Ik voer zo voor een wedstrijd Marstall Cornmeusli met daarnaast omega 3-6-9 olie. Ik heb met Brutus heel erg getopt deze winter en de laatste weken is /wordt hij weer helemaal de 'oude' ;)
Afbeelding
Cornmuesli is het voer zonder haver met een hoge energie-concentratie en vitaminen en mineralen. Bevat snel beschikbare en lang aanhoudende energie door toevoeging van hoogwaardige plantaardige olie en lecithine. Speciaal voor sportpaarden die moeten presteren en paarden die in conditie moeten komen.

@Nouvel, ik heb je filmpje al gevonden en ik vind het super dat je de het op deze manier doet, ik zou het als controlefreak niet kunnen en vond het al verschrikkelijk om Simba 6 weken bij mijn juf te brengen :o .

@VHU, ik heb hier ook nog een paar tuigen welke gedaan moeten worden ;)
@Naaltje, beterschap meis :(:)
@Maisie, heel veel succes vandaag *\o/*

Ik ga zo ook langzaam aan opstarten met het schoonmaken van mijn tuig kar etc... Ik moet zeggen dat ik dat altijd zoveel werk vind en niet het leukste klusje van het mennen :o

oh ja en bijna vergeten alle nieuwelingen welkom :D en Cobbie welkom back ;)

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:13

Goedenmorgen,
Jullie kunnen tenminste jullie tuig poetsen ik heb niks...:'(
Weten jullie over in N-H veel aan men-wedstrijden word gedaan? Of moet ik later gaan verhuizen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:34

Goedemorgen,

Idd welkom alle nieuwelingen, in de drukte helemaal vergeten :o .

Naaltje nog steeds in de lappenmand :(:)
Vwb bijvoeren: ik ben erge fan van muesli. Kauwen ze beter op, halen ze meer voedingsstoffen uit en is door de combinatie daarvan ook beter voor de darmen. Gewoon een basis voer doen. Ik geef hier pavo, zou je de nature's best van kunnen geven.

Alle wedstrijdgangers veel succes.

Nou, schuur is helemaal leeg en man is nu met hogedrukspuit bezig. Ik moest even de was buiten hangen, dus ben even stiekum hier langs gekomen. Ga maar weer snel naar buiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:44

Zie net dat mijn oude wagentje op marktplaats te koop staat. In de advertentie staat: perfect onderhouden. Hij geeft er zelfs nog een jaar garantie op. Nou, heb ik dan toch niet slecht gedaan. :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:45

Nouvel wat een heerlijk filmpje! En wat kan ze bokken haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:00

Heerlijk filmpje Nouvel! Super om haar zo te zien! Had niet verwacht dat ze zo snel weer zou gaan rennen en bokken, en dan die levenslustige blik in haar ogen, die had ik zeker niet verwacht! Succes!

Marco Borsato was super leuk! *\o/* We kwamen pas om half 2 thuis, bijna 2 uren in de auto..(enkele rit)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:14

thanx allemaal voor jullie leuk reakties! :j

het is ook wel raar dat ze nu zo ver weg staat, maar voor haar is dit het beste, lekker in het gras en in het zonnetje!

naaltje sterkte...

sl, super dat het zo leuk was!

tine, mooi werk dan toch met je oude wagentje! :D

welkom nieuwelingen!

ollie, marstall is wel goed voer, ik geef Fifi ook altijd omega olie bij, is fijn spul inderdaad!

maisie, succes!

Ik heb gisteren ook wat leuks gedaan nog naast het naar de wei brengen van Fifi, ik heb met een andere lusitano gemend en ik mag met hem morgen ook een demo rijden op de dag van het iberische paard in Bunschoten morgen! *\o/*
Het is toch best weer even wennen, elk paard is toch weer anders, en Fifi en ik zijn met zoveel dingen al zo op elkaar afgestemd, maar het was wel een superleuke ervaring, en ondanks dat de communicatie nog niet helemaal super was zaten er toch best wat leuke stukjes bij!
het is echt een leuk paard! :j
http://www.youtube.com/watch?v=_zU9SmTZrRQ

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:36

mooie diesel voor de wagen El, loopt er lekker overheen te sjouwen, voor mijn idee alleen iets te diep

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:37

ja hij loopt nog wat lager, hij mist nog wat kracht om meer op te richten en ook nog te blijven trekken...
(en ik nog wat handigheid om 'm meer omhoog te rijden in dit stadium... 8-) )
hij doet 't nog niet zo heel lang en is eigenlijk nog hoofdzakelijk een sulky gewend

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:46

@Nouvel wat leuk! Alleen kan deze niet tippen aan Fifi :o en hoorde ik ook iets over starten op het filmpje ??? :)*

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:47

Jenkins jammer dat je les niet zo goed ging. Wij hebben een beetje een versleten oud bruine kleur meubelen gekocht. Een salontafel, dressoir, boekenkast, tvkast, eettafel met 6 stoelen. We hebben alleen geen bank gekocht. Degene die we nu hebben is goed en dier en kind proof.

De groom heb ik nog niet, Hij zal me bellen om een keer te oefenen en te kijken als het klikt.
Als het klikt heb ik een groom

VHU die al achter de geraniums zit.
De meubelen die we nu hebben zijn uit het oude huis van mijn vriend gekomen. Die zijn dus al 9 jaar oud. Zijn allemaal zwarte meubelen dus veel stoffen. Ik 'zeur' al 3 jaar dat ik nieuwe meubels wil

Eefielover ik zou het niet weten, heb er geen verstand van. Veale kan met gemak een aantal uren lopen.
Had het met mijn vriend nog over de menweek. van hem mocht ik evt die in juni mee doen, maar die valt nu net in onze vakantie. Dus volgend jaar ga ik zeker heen (mits ik niet weer wat breek)

Leuk nouvel dat je met een ander kan en mag mennen. En gelukkig is alles goed gegaan.

Vanochtend al even naar de kapper geweest en over de jaarmarkt gelopen. Ga zo nog even aan de studie. Vanmiddag naar divoza een deken voor veale ophalen en die vandaag ook nog langs brengen.

Iedereen succes/sterkte/veel plezier e.d.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:57

Ollie1 schreef:
@Nouvel wat leuk! Alleen kan deze niet tippen aan Fifi :o en hoorde ik ook iets over starten op het filmpje ??? :)*

:D
dat ging meer over het niveau van rijden en in welke klasse hij uitgebracht zou moeten gaan worden...
diegene die les geeft en hem af en toe traint wil hem gaan starten...

voor mij staat 'ie een beetje ver weg om mee te gaan starten..

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:01

@Nouvel, jammer dat hij een beetje ver weg staat want dat had wel een leuk 'overbruggingstrajectje' geweest ;)

Ik ga me nu écht een schop onder mijn kont geven want de stallen mesten niet vanzelf uit en ook voor het tuig en kar heb ik nog geen zelfreiningsapparaat uitgevonden :o

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:26

Ik baal echt enorm er worden in mijn streek geen marathon wedstrijden gereden.. Alleen maar vaardigheid en dressuur en dat bij maar 2 stallen..
Noevel jij hebt echt mooie lusitano's :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:06

Welkom nieuwelingen!

@ Nouvel: jammer dat hij wat te ver weg staat om ermee te starten... maar binnen de korste keren heb je Fief er weer voor lopen!

Ik had jullie toch verteld dat ik een ruiter zocht voor Romeo en dat er een meisje van 5 zo gek was van hem hé? Maar dat meisje bleek echt wel te jong te zijn, ze snapte nog niet echt dat je moet opletten met een pony en dat je voorzichtig moet zijn.
Een tijdje geleden heb ik een advertentie geplaatst op het internet en ik had er verrassend veel reacties op gehad. Een paar dagen geleden heb ik een reactie gehad van een vrouw die haar dochtertje van 9 graag wou laten rijden op Romeo. Het meisje heeft haar arm wel nog in de gips maar die mag er volgende maand af. Maar ik had er een goed gevoel bij en heb de mensen even laten komen om kennis te maken met mij en Romeo.

Dat viel best wel mee hoor :D Romeo liet zichzelf weer eens goed kennen (opdringerig zijn en zelfs proberen te bijten), dus ik was er een beetje bang voor dat de mensen het niets zouden vinden. Het meisje was een beetje terughoudend, maar ze leek wel geïnteresseerd in Romeo. De moeder leek er ook wel wat van te kennen, ze zei haar dochter van Romeo zijn neus weg te duwen ipv zelf achteruit te gaan, omdat Romeo zich anders de baas ging voelen. Ik denk dat ze een uurtje hier zijn geweest, en op het einde had ik er wel een goed gevoel bij :j Het was net de bedoeling om een iets fellere pony te rijden, omdat ze een welsh pony willen kopen in de toekomst maar ze willen dat het meisje eerst leert omgaan met zulke pony's.
Ik heb voorgesteld om eerst eens een ritje met de wagen te gaan maken zodat ze konden zien hoe Romeo het doet, en Romeo wat verzorgen enzo zodat ze elkaar wat beter leren kennen. Ik ben eens benieuwd wat het gaat worden!

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:21

@ Lotte Ik heb net even in je profiel gekeken en wat vind ik Romeo mooi <3
Je marathon wagentje vind ik ook super cool :9
Erg leuk dat je een passend ruitertje hebt gevonden en ik hoop dat het iets word met jullie.

Weet iemand wat voor karretje je het best kan nemen als je wilt gaan beginnen met mennen?
Marathon wagen vind ik opzich wel leuk maar ik zoek liever iets met 2 wielen maar volgens mij kan je dan geen groom meenemen :(:)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:38

@ purraboy: dank je voor het complimentje :o
Ik hoop ook dat het iets wordt met dat ruitertje! Ik ben echt benieuwd hoe die eerste rit gaat zijn :Y)
Wat voor een pony wil je ervoor zetten? Ik heb met dezelfde twijfel gezeten als jou. Ik heb uiteindelijk voor een marathonwagen gekozen omdat dat meer mogelijkheden bood. Ik vind het leuk dat je meerdere mensen kan meenemen (als de gelegenheid zich voordoet), je kan een picknickmand meenemen, regenjassen, paraplu, zweetdeken voor pony,... ik vind het erg handig. :Y) Een voordeel van een tweewieler is dan wel dat het lichter is voor je pony. Je kan trouwens wel een groom meenemen, maar die moet dan wel langs je zitten ipv achterop. Romeo kan mijn marathonwagen goed trekken, dus ik heb geen spijt van mijn aankoop... Als je voor een marathonwagen gaat, moet je goed letten op het gewicht.