[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:24

ik wil wel sneeuw,maar alleen niet op de straat...ben wel aan het zoeken voor een slee.
zag in de mensport een leuke arrenslee,2500,- ,ach hou het maar op een kleintje die in de auto past ;)
het zal je gebeuren:koop je een arrenslee en dan geen sneeuw (dan maar hopen dat er wieltjes onder zitten)

Poeltje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:32

Ik wil ook sleeen met de pony's. Vorig jaar niet aan toegekomen!
Ben benieuwd wat deze winter ons gaat brengen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:34

sleeen heb ik nog nooit gedaan :)
vorig jaar stond dids op ijzers in de sneeuw :') dus toen was er ook weinig met 'm te doen
hoop dat áls 't gaat sneeuwen dit jaar dat hij geen klompjes onder zijn blote voetjes krijgt en ik een voorzichtig bosritje zou kunnen maken :):)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:34

ik hoop alleen niet dat het zo lang blijft vriezen: word anders weer een hele klus om steeds weer met emmers water te gaan zeulen :(

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:49

Goedemorgen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:02

Ik wil geen sneeuw. Moet weer steeds veilig op mijn werk zien te komen
Ik organiseer 12 dec een trainingsrit, dan mag het ook niet bevroren of besneeuwd zijn.
Maar nu dus vies nat buiten. Ik moet nog wel even met Hero rijden. Aankomende donderdag hebben we wedstrijd en dressuur is iets wat ik al weer een tijd niet heb gedaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:26

Ik heb me kapot gesleed maar kon wel een maand of 3 niets anders omdat het te koud was of omdat er sneeuw lag. Als het donderdag echt gaat sneeuwen moet de smid de ijzers er even aftrekken. 24/7 buiten en hoefijzers gaat gewoon niet.

Napie wat lastig dat jouw heren zo heet zijn :j Staan ze hoog in het voer? Zijn ze geschoren? Het past niet bij het plaatje van een shetlander, iedereen roept altijd dat ze liever lui dan moe zijn nou dan bewijs jij ruim het tegendeel :D Ik had ook een span wat niet heet was maar waar er wel eentje ontiegelijk aan het jagen was continue. Ik heb toen een tijdje alleen gestapt en gedraafd en nu zijn ze redelijk hanteerbaar. Alleen met 2 dagen vrij hakt het er wel in, dan stuitert hij weer flink.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:28

Sappos schreef:
Ik heb me kapot gesleed maar kon wel een maand of 3 niets anders omdat het te koud was of omdat er sneeuw lag. Als het donderdag echt gaat sneeuwen moet de smid de ijzers er even aftrekken. 24/7 buiten en hoefijzers gaat gewoon niet.

Napie wat lastig dat jouw heren zo heet zijn :j Staan ze hoog in het voer? Zijn ze geschoren? Het past niet bij het plaatje van een shetlander, iedereen roept altijd dat ze liever lui dan moe zijn nou dan bewijs jij ruim het tegendeel :D Ik had ook een span wat niet heet was maar waar er wel eentje ontiegelijk aan het jagen was continue. Ik heb toen een tijdje alleen gestapt en gedraafd en nu zijn ze redelijk hanteerbaar. Alleen met 2 dagen vrij hakt het er wel in, dan stuitert hij weer flink.

bij dids ging dat geweldig hoor :)
en dan ook nog incl een berg-dal opgevroren paddock als ondergrond :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:31

Hier had ik er vorig jaar ook een die gewoon buiten stond op ijzers met die sneeuw. Maar ideaal is het niet. Ik heb er nu 1 voor op een ijzer, die gaan er ook af zodra er echt sneeuw valt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:42

@sappos: shetlanders zijn niet liever lui als moe als ze in conditie getraint zijn. Er zijn veel shetten met overgewicht, die kunnen niet anders. Die van mij zijn niet geschoren, krijgen 2 keer per dag een handje basisbrok en overdag op het land en 's nachts onbeperkt hooi. Ik rij te weinig momenteel met ze, voor mijn doen.

Net de uitslag binnen gekregen van het mendurancekampioenschap: zowel in de klasse 1 en 2 3e plaats.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:55

Napie: top hoor.

En ik schreef vanmorgen dat ik geen sneeuw wilde. Maar ik wil ook geen regen meer. Het begon hier eindelijk een klein beetje op te drogen..... En nu dus weer flinke regen eroverheen. Als het nu gaat vriezen, kunnen mijn paarden niet veilig naar buiten, overal liggen plassen. BAHBAHBAHBAH

Vanmorgen menles met Rembrand gehad en dat ging gelukkig heel aardig. Denk niet dat we zondag weer een eerste prijs gaan scoren :D (zou ook wel wat overdreven worden he), maar goed, als we maar een nette proef kunnen neerzetten (met liefst natuurlijk ook nog een winstpunt ;) )

Amerigo wilde ik ook gaan mennen, maar bak is te zwaar, het regent flink en ik ben moe, dus maar weer een vrije dag. Hij heeft pas in januari weer een wedstrijd, maar ik wilde hem wel bijhouden. Dat gaat op deze manier niet helemaal lukken, want dit is alweer zijn 3e vrije dag op rij. ;(

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:05

Ik heb met wobbe wat tussen pionnetjes door gereden.
beetje slaommen.
hooguit 20minuten en toen hadden we allebei geen zin meer :+

sap, zou wobbe ook voor een slee kunnen denk je?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:15

Natuurlijk kan Wobbe voor de slee :D Nels kan het ook, en elke keer als ik eraf viel dan rende hij gewoon naar de paddock waar de paarden stonden :') Ideaal zo'n hengst.

Napie nee dat is waar maar dit gedrag is wel heftig hoor ;) Mijne staan hoger in het voer maar zijn in gedrag relaxter, die zijn ook niet getraind om rondjes van 30 km te lopen :=

MastrootjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:33

Naaltje @ Dat komt zover ik weet juist door de ijzers, klompen onder de voeten. Ik verzorgde met de vorige extreme sneeuw net een oud beessie een weekje toen de eigenaresse op vakantie was, wat een ramp! We schaatste letterlijk naar het weiland smorgens en schaatste weer terug, ik kon het echt niet om dat beest de hele week 24/7 in haar stal te laten staan, dan maar met risico... Kwaliteit van leven vind ik belangrijker dan kwantiteit. 2 keer per dag erheen lopen van een half uur heen en half uur terug, met water sjeulen...

Shetlanders die liever moe dan lui zijn, heerlijk om mee te werken, die 'luie ponies' zijn zo vermoeiend...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:36

de tuiger en welsh waar dids eerst bij stond hadden beide geen ijzers, en net zoveel last van klompen als dids :) vandaar.
diddle draafde overigens gewoon met die klompen onder z'n voeten.. idioot.. maargoed, hij voelt dat zelf het beste :)

MastrootjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:44

Apart! Eigenlijk hoort het niet eens vast te kunnen klompen volgens mij, want bij ijzers stapt het zich op, de eerste klomp komt omdat er een soort verdiepingkje word veroorzaakt door de ijzers en daarna blijft de rest plakken. Bij natuurlijke hoeven hoort dat niet te kunnen omdat de hoeven vrij plat zijn van binnen...

Dat is wat ik denk tenminste. Tijger had geen klompen maar Evita had echt giga klompen die er bijna niet uit te slaan waren... Ze liep wel voorzichtig gelukkig. En in de sneeuw hebben ze er weinig last van volgens mij, pas op echt grond enz begint het.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:46

gewoon buiten zetten zonder de hoeven te krabben. Lekkere dikke dot met vlas en stront er in dan krijgen ze ook geen klompjes. Iig die van mij niet vorig jaar al was het wel een ramp van en naar de wei.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:51

Bij mij hadden ze ook totaal geen last op blote voeten in de sneeuw, ze gleden ook absoluut niet uit of iets.

MastrootjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:04

Btw, als het goed gaat en er geen sneeuw ligt enz gaan we zaterdag Tijger voor 't eerst ervoor zetten! Duimen dat het goed gaat.

Denk dat het trouwens toch echt aan mij lag, alles ging namelijk goed, tuig, en druk op strengen zetten enz, omdat ik me helemaal nergens zorgen over maakte denk ik... Pas nu met het karren begin ik een beetje zenuwachtig te worden en tada, tijger is ook zenuwachtig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:30

Wou al zeggen, voor mijn fjord was vorig winter geen enkel probleem. Vondt juist erg leuk het rijden door de sneeuw :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:35

Maisie schreef:
gewoon buiten zetten zonder de hoeven te krabben. Lekkere dikke dot met vlas en stront er in dan krijgen ze ook geen klompjes. Iig die van mij niet vorig jaar al was het wel een ramp van en naar de wei.

helaas :P wij zetten de paarden nooit buiten want die stonden alleen maar buiten..
heb wel eens geprobeerd met vaseline, werkte niet (ja 3 minuten)
uitkrabben kostte 2 hoefkrabbers omdat ze afbraken tijdens ijsklomp wrikken _O-

hier regende 't vanochtend ook snoeihard... nu gelukkig weer zonnetje :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:44

Gewoon voor de vorstperiode niet meer uitkrabben :+ dat er vast een laagje bagger in zit :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:49

:))
ik krab hoeven nooit uit
( :x )
maar er zit ook nooit bende in...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:53

hier ook hete ponys gisteren met losrennen gingen ze helemaal uit hun dak sneeuw ergleuk om te sleeen maar van a naar b niet fijn

manon ik merk aan jou datje net erg spannend vind pro een dit niet over te brengen

tine lekker gelest

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:53

Naaltje schreef:
:))
ik krab hoeven nooit uit
( :x )
maar er zit ook nooit bende in...

Ik ook niet :)) alleen als ik hoor dat er steentjes inzitten als ze op het harde lopen oid.