[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:18

gefeliciteerd!! Veel succes allemaal op de Hippiade!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:08

Ik was wel blij met jou volte :+ , anders was jij zeker sneller geweest ;).

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:23

[Oquote="Dennis"]Ik was wel blij met jou volte :+ , anders was jij zeker sneller geweest ;).[/quote]

Haha jaa geloof ik best! :+
Jaa denk het ook!
20 augustus gaan we geen poortjes bijna overslaan, dus pas maar op :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:00

En ik was al zo blij dat ik met mijn tweespan foutloos was en niet als een debiel reed :+ Was de eerste keer met dit span vaardigheid en de wagen heb ik ook pas 2 maanden :')

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:06

Dennis toch nog reservekampioen, leuk.
Hotel is geboekt, nog even door trainen en dan gaan we er voor

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:26

Ik had met het span vooral nog gedraafd in de vaardigheid, meestal was het net genoeg. Barrage wel in galop om te kijken wat ze dan doen, en dat liep een stuk prettiger. Tijd stond nu wat krap hoorde ik, dus dan meteen maar galop en dat pakte goed uit. Ik had in de barrage nog wel harder kunnen rijden, maar wil het leuk houden voor mijn nog wat groene span dus beetje zelfde tempo als basis parcours gereden.

In mijn eerste 2span vaardigheid laatst duwde Roos zo Deedee dwars over een pion, ze moest altijd netjes door het midden, en deed dat toen ook keurig :+ . Nu kan ze mooier tussen enkelspan en 2span schakelen ;).

Vanavond dressuren met Benno. Ik had me HC ingeschreven, maar ben gewoon op de startlijst gekomen. Dus moet maar ff horen, ik kan altijd nog 2 onderdelen voor het einde afgroeten :+ .

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:26

Was voor ons onze aller eerste officiele wedstrijd in tweespan! En ze hebben er pas 8x voorgestaan. Wagen heb ik ook nog niet zo lang :p

Maar ze deden het zo lekker dat we redelijk hard gingen :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:46

Ook wij mogen 20 augustus naar de Hippiade! :D
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:52

Nou even onder mijn mee lees steen vandaan en iedereen feliciteren met hun behaalde resultaat en ticket voor de Hippiade. Super gedaan allemaal.
hier het afgelopen weekend voor het eerst met mijn 2span voor de puntjes gereden en met de hakken over de sloot 1 winstpunt gereden. We kregen allemaal te horen dat de groom ook een haarnetje moest dragen (wat een gezeur, de dames hadden een nette knot) en ook had ik mijn shetten niet ingevlochten.
Dus dames dit is ook iets om op te letten. Scheelt zeker een punt of 2 voor presentatie, maar dit hangt ook af wie het jurylid is.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:55

Dat verbaast me.. hier in de buurt zie ik vaak shetten met losse manen en ook lang niet altijd haarnetjes. Ik heb zelf nooit een haarnetje in, maar daar heb ik ook nog nooit wat over gehoord. Mijn pony wordt wel altijd geknot voor de dressuur en voor presentatie hebben we ook altijd wel minimaal een 7 of een 8. Ik heb toevallig dit weekend wel iets gehaald voor mijn haar voor het DK oost :P

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:04

Dat verbaast mij inderdaad ook een beetje! Zondag had Joep toevallig een hengstenvlecht in omdat iemand mee was die onwijs goed kan vlechten, maar normaal heeft hij wel losse manen en daar ben ik tot nu toe niet op afgerekend... Haarnetje heb ik wel altijd in.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:09

Dat hangt idd van de jury af.
Ik vlecht meestal wel, maar kreeg ooit een 4 voor presentatie omdat ik had gevlochten en geschoren.
Dat mocht van hem niet bij een welshcob.
Diezelfde jury had ik afgelopen Zondag.
Niet gevlochten, kreeg van die jury een 8 en van de 3 andere een 7, ik vlecht voortaan niet meer
Groom had gewoon in nette vlecht in haar haar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:16

Ik meld mij hier oo even. Geen hippiade voor ons helaas dit jaar. I de eerste proef was het al niet op ons niveau, maar toch nog derde geplaatst. In de tweede proef ging ze weer zoooooooooo over de kook. Niet normaal gewoon. Dus in de tweede proef zo slecht dat we allerlaatste zijn geworden (ik weet niet of me dat eerder is gebeurd....) Vaardigheid ging wel aardig, maar 1 bal dus eerste reserve voor de hippiade.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:03

Manen vlechten verschilt echt per jury. Ik ben fokker, dus wil graag los. Maar op kampioenschappen probeer ik wel te vlechten. Is zondag niet gelukt ivm tijd te kort. En wist dat er een shetten fokker jureerde ;) (die ook broertjes en zusjes van Deedee heeft lopen, heeft haar vader het dekseizoen voor mij op stal gehad).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:08

Probeer hier altijd te vlechten omdat ik het veel netter vind maar kan zelf die dikke manen van Nels niet invlechten en mn groom was niet mee. Andere pony heeft ze zaterdagavond geknot, met sleezy erover blijft dat netjes. Kan bij Nels wel gelijk een hengstenvlecht laten doen maar dat blijft helaas nooit zitten. Dus voor deze ene keer los. Vind het voor de jury ook fijn omdat nageeflijkheid en stelling en buiging beter te zien is. Nels heeft echt manen bijna tot zn voorknie.

Gefeliciteerd voor alle andere die ook naar de Hippiade mogen *\o/*

Lara probleem is hier dat ik dondersgoed weet dat ze hard kunnen en ze het spelletje in enkelspan al te goed kennen := Ik was heel blij met een foutloze ronde. Dit is ook niet mn vaste span want ze schelen 14 cm :') Maar kon geen 3 pony's en 2 wagen in de trailer kwijt. Volgende keer eens mn grote of mn kleine span starten in tweespan.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:24

Wij hebben altijd de manen los van onze shetten, een van hen heeft ook zo'n dikke dubbele bos dat je daar ook niet aan moet denken om dat in te vlechten, daarbij vind ik die ingevlochten shetten ook niet mooi, volgens het reglement is het toegestaan, dus wij laten het zo.
Een goede jury ziet wel of een pony wel of niet goed loopt, ingevlochten of niet.
We zijn meerdere malen kampioen geworden, ook in de dressuur, in al die jaren nooit een jury gehad die er een opmerking over maakte, kregen standaard een 7 voor de verzorging.
Nu is de verzorging weggevallen bij de nieuwe proeven, nu is het de presentatie en geschiktheid van de aanspanning, daar is de verzorging nog maar een klein onderdeel van, dus zou nauwelijks nog van invloed moeten zijn.
Zag afgelopen weekend een groom achterop met een joggingsbroek met reclametekst, verdiende volgens mij niet de schoonheidsprijs, maar werd verder geen opmerking over gemaakt, dus dat haarnetje lijkt mij wel heel ver gezocht.
Onze dochter ment ook, heeft dan gewoon een staart, nooit een opmerking over gekregen.
Toen wij voor de eerste keer startten kregen wij ook opmerkingen over het niet wassen van de pony's en werd er met een vingertje over het tuig gegaan of het wel goed schoon was, volgens mij doen sommige jury's dat bij nieuwelingen, even laten zien dat het wel serieus is, later nooit meer zulke dingen gehoord, ook niet van de desbetreffende jury.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 06:32

Wij hadden 8-en voor dd presentatie en Meneer Anton (haflinger) had alleen een vlecht in de kuif en de eerste 10 cm bij de nek, de rest van de manen los.
Volgens de regels mogen de stamboekrdgels gevolgd worden. Dus alles los voor de haflinger, maar iksnap dat de jury beter hoofd hals houding kan beoordelen als een deel is ingevlochten. Vandaar de eerste 10cm ingevlochten.

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:20

Dat een shet met dikke manen niet wordt ingevlochten daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik zie steeds meer mensen die de moeite niet meer nemen om in te vlechten. Ik vind dat persoonlijk toch wel heel erg jammer. Het kost mij heel veel tijd om in te vlechten (lange manen, dus moet met naald en draad aan de slag), ik was ook altijd de pony's, de kar en het tuig. En als ik dan zie dat mensen met losse manen, vieze kar en niet bijpassende kleding net zoveel punten scoren voor de verzorging, dan vind ik dat toch best zuur. Maar goed, misschien moet ik het gewoon ook allemaal niet meer doen. Maar het wordt wel een verslonzing van onze mooie sport.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:52

Wij wassen bij onze shetten alleen de staart, manen en de benen, we hebben ze 's winters ongeschoren buiten lopen dus dat vetlaagje in de vacht is bij ons heilig, dus dat wassen we niet weg.
De karren gaan wel door de wasstraat, net zoals het tuig (is kunststof dus kan zo mee :)).
Onze dartmoor wordt trouwens meestal wel ingevlochten, maar dat zie je niet terug komen in de punten.
Vorig jaar waren er jury's die mensen met een presentatiewagen opeens 9ens gaven, is ook heel oneerlijk, want vind maar eens een presentatiewagen voor een enkelspan shet.
Eerlijk gezegd vind ik het de onbelangrijkste puntjes op het protocol, het zegt niets over hoe je gereden hebt, over hoe je paard/pony loopt, het zegt soms alleen iets over de smaak van de desbetreffende jury, wat vindt hij/zij mooi.
Janouk wij hebben onze tinker er net zo ingevlochten bij lopen op wedstrijden, ik vind het prachtig die wapperende manen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:21

Grainey schreef:
Vorig jaar waren er jury's die mensen met een presentatiewagen opeens 9ens gaven, is ook heel oneerlijk, want vind maar eens een presentatiewagen voor een enkelspan shet.

Precies. Het moet er gewoon netjes en verzorgd uitzien. Daar hoor je de punten op te geven. Maar als de blub er nog op zit, mag dat best terug gezien worden in de punten. Zolang dat onderdeel nog op de lijst staat.
Niet belonen of iemand een nieuwe wagen heeft of niet. Niet iedereen kan dat zo maar betalen. Maar goed. Onder het zadel is dit onderdeel al geschrapt, zal over tig jaar bij het mennen dan ook wel verdwijnen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:33

Ik probeer altijd te vlechten, vind het zelf gewoon netjes, ik rijd om een knap plaatje neer te zetten.

Gisteren avond toch nog ietswat onverwachts gestart. Ponies waren het niet zo heel erg met me eens dat ze uit hun vakantie werden getrokken maar evengoed 192 en 182 punten gereden in de tweespan M. Nog 2 punten en dan zijn ze Z, gaat hard genoeg zo met die punten.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:42

Ik vlecht mijn shetten nooit! Heb er nog niks van gehoord, nu rij ik ook niet vaak dressuur!

Aah okee snap ik Sabine!
Jaa in enkelspan gingen jullie keihard!! Heel gaaf om te zien!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:48

Ik had een 6 voor dit onderdeel, normaal is dit een 7 of een 8. Kar schoon, tuig schoon, en allebei in het zwart. Pony's zijn vossen en waren geborsteld ik was ze alleen als ze echt vies zijn want ze lopen 24/7 buiten, Het voordeel van vossen ze ziet eigenlijk zelden dat ze vies zijn, gebruik in de winter een minibladblazer om het stof uit de vacht te blazen. In de winter of als het erg warm is dan vlecht (hengstenvlecht) ik ze wel in omdat ze dan hun warmte beter kwijt kunnen. In het verleden was er ook een jurylid die een punt minder gaf als de friezen,shetten tinkers niet ingevlochten waren en zelfs een fjord de opmerking dat deze korter geknipt moest zijn en dit was allemaal bij hobbymatig mennen. Dit jurylid had het boekje niet goed gelezen. Ik vind het erger als men de koets en tuig niet schoonmaakt, vind wapperende manen juist mooier. En een goed jurylid kan ook met losse manen zien of een pony/paard goed loopt. Na ja we oefenen gewoon verder voor de smw in september en kijken of we dan een goede proef kunnen neerzetten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:31

Zoals Janouk heeft de eerste 10cm invlechten en dan de rest los vind ik netjes. Toch mooie lange manen los maar er wel wat aan gedaan en ziet er 10x netter uit. +:)+

Ik vind niet invlechten er slordig uit zien en kan me dus voorstellen dat jurys daar minder voor geven. Of het nou rastypisch is of niet; iedereen rijd hetzelfde namelijk dressuur; geen shet of welsh wedstrijd.
Het is en blijft dressuur wat toch een net plaatje is.

Met Aslan vind ik manen los ook gaaf maar dan wel 1e stuk ingevlochten. :j
M'n andere pony's wel ingevlochten altijd met een hengstenvlecht.
Hier zoals Aslan 1e gedeelte ingevlochten:
Afbeelding
Afbeelding

Krijg hier meestal een 9 of een 8.
Alleen belangrijke wedstrijden m'n groom ook een knot in met haarnetje en ik ook. Op reguliere wedstrijden doe ik meestal beide een nette strakke vlecht.
Leuke is dat ze op klasse 4 wedstrijden meer durven te punten voor verzorging dan regulier dressuur.

Om presentatie wagen standaard hogere cijfer krijgen hoort natuurlijk niet.
Oh enne voor shetlanders heb je ze zeker wel. Maar daar gaat 't niet om. Als alles netjes gedaan is moet je gewoon een goed cijfer krijgen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:04

Oh wat is hij wit (geworden). Ziet er netjes uit.

Ik scheerde meestal een stuk weg en de rest los.
Ingevlochten ook wel eens. Staart meestal wel vissengraat erin. Onderbeentjes opgeschoren.