[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:21

_Chip schreef:
Antheman, wat een gave tweewieler heb je :o

Dank je wel ;)
Ik ben er ook erg blij mee.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:38

Ik ben blij *\o/* *\o/*

Moet nog wel even kijken naar de sulky, hangt nog niet helemaal lekker, ook lengte van mn staalkabel is nog niet optimaal.

Afbeelding

Lijkt zo echt een berg tuig op zo'n kleintje :')
Afbeelding

sivaennovy
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:29

Zo'n vermoede had ik al en ben daar dus maar mee begonnen. Eerst simpel maar o zo eng :D een dummy van de honden. Ga hierna oefenen met een iets groter opject een rubberen mat. Hierna een autoband. Ik wil haar liever niet wegbrengen. Ik was dat ik haar kocht op 2 jr leeftijd de 6de eigenaar dus ze vertrouwd vreemden niet zo erg.
Gypsy schreef:
sivaennovy schreef:
Ik heb het hier een beetje door gelezen en ik kom niet echt mijn probleem tegen. Ik heb een pony van 127, kruising IJslander - New Forest, ben vorig jaar zomer begonnen met haar in het tuig op de grond, dit doet ze heel mooi en heel fijn, vindt ze leuk om te doen. Heb geprobeerd vorig jaar zomer om een sleep er achter te doen, maar dit vond ze giga eng. Dus dit hebben we achter wegen gelaten. We gaan wel lopen nu naar buiten in het tuig, in het begin draaide ze zich om als we iets engs tegen kwamen. Maar nu niet meer. Het probleem is echter nog steeds dat ze er niets achter wil hebben. Zodra ik er iets achter wil hangen en het maakt een klein beetje geluid probeert ze er van door te gaan. Komt van voren om hoog als ik haar probeer tegen te houden. Hoe kan ik haar leren dat geluid achter haar niet eng is en dat als ik er iets achter hangt niet eng is.


Da's niet zo moeilijk. Je zult zelf een tijdje met de sleep moeten lopen. :D
Zo kunnen ze rustig aan het geluid wennen. Paarden zijn nu eenmaal paranoïde met achtervolgingswanen.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:43

het probleem met de IJslander hierboven had ik vorige maand ook met mijn shet die ik aan het beleren ben. ik heb een hele goede tip gehad, je gaat achter je paard staan, neem de strengen in je handen en gaat eerst eens tegen z'n achterbenen aanzwiepen. hier was mijn pony namelijk heel erg rillerig voor. toen dat eruit was weer de band geprobeerd, ging super. bij elke stap heb ik ze even halt laten houden en wat lekkers gegeven want ze stond toen echt te trillen haha. als ze echt gefocusd is op het geluid, probeer dan van alles te doen als je achter je paard loopt met je menteugels, dus zonder gewicht. ga eens stampen op de grond of klapper met iets. mocht je paard bang zijn voor gewicht aan zich, probeer dan eerst om er iemand achter te laten lopen en te laten hangen in de strengen. zo kan je elk moment loslaten. ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!

sivaennovy
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:03

LidyK97 schreef:
het probleem met de IJslander hierboven had ik vorige maand ook met mijn shet die ik aan het beleren ben. ik heb een hele goede tip gehad, je gaat achter je paard staan, neem de strengen in je handen en gaat eerst eens tegen z'n achterbenen aanzwiepen. hier was mijn pony namelijk heel erg rillerig voor. toen dat eruit was weer de band geprobeerd, ging super. bij elke stap heb ik ze even halt laten houden en wat lekkers gegeven want ze stond toen echt te trillen haha. als ze echt gefocusd is op het geluid, probeer dan van alles te doen als je achter je paard loopt met je menteugels, dus zonder gewicht. ga eens stampen op de grond of klapper met iets. mocht je paard bang zijn voor gewicht aan zich, probeer dan eerst om er iemand achter te laten lopen en te laten hangen in de strengen. zo kan je elk moment loslaten. ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!


Strengen enzo is ze niet bang voor, kan ik gewoon laten meeslepen (bij wijze van spreken). mij zelf erachter en stampen en zo acepteert ze ook gewoon. Als ze vast staat, emmertjes achter aan gooien enzo ook. Dit alles is ze al gewend. (omdat toen ik haar kocht ze zo bang was voor alles en nog wat om haar heen, dat ik dit wel moest doen. Ze was (waarschijnlijk geschopt en geslagen). Dus heel veel geluid accepteert ze als ze vast staat wel, maar niet in de bak dus. (daar hoort dat waarschijnlijk niet volgens haar) dus ik ga heel veel nu in de bak doen met geluid en vreemde opjecten. (schriktraining heeft ze wel gehad en grote dingen is ook niet eng :). Dus ik ga stapje terug zeg maar en ga haar in de bak heeeel veel dingen aanbieden. Zodat ze hier ook leert dat geluid enzo te vertrouwen is. :j
Bedankt iedereen voor de antwoorden, heb er toch een plan door kunnen maken in mijn hoofd. ;)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:46

Belker schreef:
Ik ben gestopt met mijn jonkie beleren, heb hem verkocht en heb een 10 jarige new forest gekocht die aangespannen de klappen van de zweep kent.

Echt! Knappe DC? jeetje!


Wat leuk al die succes verhalen hier!!


Helaas mijn pony nog steeds geen betrouwbare menpony. Weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan doen.
Doodsbang blijft ie ingespannen voor alles eigenlijk; terwijl die normaal echt NERGENS van schrikt.
Zit te denken om nu dan maar met kleppen te gaan fietsen, kijken of dat nog wat uitmaakt.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:28

Toydoll schreef:
Belker schreef:
Ik ben gestopt met mijn jonkie beleren, heb hem verkocht en heb een 10 jarige new forest gekocht die aangespannen de klappen van de zweep kent.

Echt! Knappe DC? jeetje!


Wat leuk al die succes verhalen hier!!


Helaas mijn pony nog steeds geen betrouwbare menpony. Weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan doen.
Doodsbang blijft ie ingespannen voor alles eigenlijk; terwijl die normaal echt NERGENS van schrikt.
Zit te denken om nu dan maar met kleppen te gaan fietsen, kijken of dat nog wat uitmaakt.


Ik had maandag en dinsdag ook een dip, maandag eerst al bij de dierenarts geweest om op te voelen en te scannen maar alles was goed. (gust maar wel een dikke melk uier) en in het tuig heel veel spanning, tegen de hand en eigenlijks voor alles op de loop en geen stuur.
Gelukkig rijd ik gewoon op een afgesloten veld en kon ik het nog redelijk afsluiten.
Dinsdag zoveel spanning in haar lijf, we moeten 5 minuten stappend langs de weg, ze kwam ineens recht omhoog voor de kar :wow: ze bleef spanning houden maar ik liep er naast (stal genoot zat op de bok) dus daardoor vertrouwde ze compleet op mij en liep het wel rustig.
gelukkig had ik twee stalgenootjes mee dus een extra paar handen en bij de rijvereniging kwam ik geen 5 meter normaal vooruit >;) ze raakte eigenlijks zo in de stress dat ik niet meer binnenkwam.
Het was net een paard wat voor het eerst het tuig/zadel op zicht kreeg en al bokkend en steigerend beetje op zijn plek stond te hippen....
Me stal genootje aan de hand maar een rondje meegenomen, dat ging prima maar zodra ze los liet compleet over de zeik.
Dus ik heb alles gecontroleerd weer op gestapt om te zien wat het was maar na 30seconden de noodrem maar getrokken en uitgespannen..
Ik was echt bang dat me ze achterover zo klappen of over de lamoen zo komen met een been of wat dan ook, ben aan de hand terug gaan lopen.
De hele week te veel spanning in haar lijf ben echt simpel aan het halstertje weer gaan longeren en vandaag zag je de rust weer terug komen... wat dit nu is?
Daardoor heb ik wel besloten dat ze terug naar de beleerder gaat, hij is vakkundiger en ervarende dus laat ik het aan hem over.
Het moet wel vertrouwd en veilig zijn, niet alleen voor mij maar ook voor onze pony :o

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 22:32

Verstandig Nienschaap _/-\o_ . Het is nog niet echt fout gegaan, dus ik denk dat de beleerder haar weer snel op de rit heeft.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:46

Gem schreef:
Verstandig Nienschaap _/-\o_ . Het is nog niet echt fout gegaan, dus ik denk dat de beleerder haar weer snel op de rit heeft.


Nee gelukkig niet, moet er niet aan denken.
Volgende week komt nog wel de osteopaat langs, misschien kan die iets van blokkades vinden waardoor ze zoveel spanningen heeft.
Want Zondag ging het zo fantastisch goed *\o/* zo ontspannen en zelf me hand opzoeken en nageven :o en toen dit.... ;( maar goed komt wel weer goed....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:00

nienschaap, echt veel respect dat jij er door mee durft te gaan.
Naar beleerder terug sowieso verstandig idd!

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:10

Toydoll, ik had niet het vertrouwen dat DC en ik er samen gingen komen. Het was voor mij een hele moeilijke keuze maar gelukkig heb ik die kunnen maken. Wij doen weer waar wij plezier uithalen op onze manier, maar nu met met Bruno, een bruine. Ik merk nu pas dat we dit gemist hebben. http://youtu.be/Kix1cOZBFXw Simpel ontspannen nog even snel aangespannen met zijn 4-en in het bos kunnrn genieten. Ik, mijn vriend, de hond en de pony.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:17

Dankje, weet je wat het is met beleren was ze ook heel heftig.
Toen heb ik haar gewoon weg gebracht, hij wist in het begin ook niet of het goed ging komen.
tot ik er zelf mee ben gaan rijden, waren zijn woorden "dit komt wel goed"
Ze doet dit niet uit gemenigheid, daarom word ik er niet gauw bang van, misschien wat onzeker.
Maar het bleef 'veilig' binnen de perken.
Tot dinsdag dan, we blijven het zeker proberen en geven haar de tijd.
Het is en blijft een hittepetit van een hackney.
Maar wel in me achter hoofd dat ze dan mocht ze zo heftig blijven verkocht word....
waarschijnlijk aan de beleerder, die doet aangespannen sport met tuigpaarden en hackney en ik dan toch een andere pony koop.
dat hou ik in me achterhoofd :j

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:25

Belker (en Nienschaap):

Ja ik begrijp jullie heel goed! Ik had het niet verwacht Belker, je was zo gek met hem :D Maar het klinkt zeker als een goede keuze. Heb je contact met nieuwe eigenaren DC?

Ik twijfel heel erg elke keer of ik Kyano wel moet houden, en niet een brave door en door gewende beleerde pony moet kopen. Maar ik kan gewoon geen afscheid nemen :( Ik zoek maar excuses om het te blijven proberen.

Misschien als er ooit een plek komt waarvan ik zeg ja, dat is perfect voor Kyaan dat het dan makkelijker is, maar vooralsnog kan ik het gewoon niet. Het is verder ook echt een perfecte pony, dat is ook zo lastig :P Hij is zo betrouwbaar, lief, makkelijk, eerlijk, gewoon super, alleen voor de wagen is hij (nog?) niet fijn.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:34

Ik kan dat dus heel goed begrijpen inderdaad Toydoll, het is dan zo'n leuke pony in alles en dan voor de wagen blijft een heibel punt. Het hoeft ook niet over één nacht ijs en wie weet inderdaad als je echt het droomhuisje voor hem gevonden hebt dat het dan wel anders is.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:07

Nien, ik zat nog te denken: waarom vraag je de beleerder niet even bij jou komen? Dikke kans dat het een kwestie is van geconditioneerd gedrag. Daar bedoel ik mee dat de pony het gewenste gedrag wel kan laten zien, maar onder bepaalde, vertrouwde omstandigheden zoals op het terrein van de beleerder. Misschien is het "op pad gaan" één brug te ver geweest. Zij is gespannen en denkt "wat krijgen we nou?"; jij bent gespannen omdat je iets nieuws gaat doen met een net beleerde pony en tel dat bij elkaar op.

Wij hebben dat eerder gehad met een pony onder het zadel die we beleerden voor een fokker. Normaal deden we daar 6 weken over en gaat dan de verkoop in. Nu kwam de fokker al binnen 4 weken met een koper. Meisje reed zelf al Z-dressuur en reed er bij ons zo mee weg. Eenmaal opgehaald en thuisgekomen wilde ze haar stalgenootjes haar nieuwe pony laten zien. Nog vóór hij de stal had gezien, werd hij opgezadeld om in de bak een rondje te rijden. Ze werd letterlijk gelanceerd en het duurde 2 weken voor ze er weer op kon zitten. Pony was niets mis mee, maar de gewijzigde omstandigheden waren too much voor hem.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:05

Gem, dat is alleen best lastig aangezien hij daarvoor niet veel tijd heeft om die afstand te overbruggen := en ik het toch wel fijner vind dat de pony daar heen gaat.
Maar echt op pad gaan we met de pony niet, de weg naar de rijvereniging is dezelfde weg als waar de stal aan zit het is gewoon een klein stukje en er loopt altijd iemand naast om inderdaad de pony vertrouwen te geven maar ook omdat ze gewoon met 80 kilometer per uur langs je heen razen :( :(
bij de rijvereniging rijden of longeren of laat ik haar vaak genoeg gewoon even los en of we het nu aan de hand lopen, fietsen of met de kar doen de tomtom hoef je niet te gebruiken _O- ze weet de weg.
Bij de beleerder is ze ook niet alleen voor de kar beleerd want naast het veld waar ze rijden, hoeven hun ook niet perse de weg op waar al het verkeerd rijd maar kunnen ze ook de paden en lanen in om kilometers te rijden en daar is ze ook gewoon over de weg geweest (heb toen zelf ook gereden) wat geen problemen gaf.
Maar omdat het bijna niet haalbaar is om de beleerder naar mij toe te halen en ik het ook wel fijn vind dat die daar gewoon 24/7 staat kiezen we daarvoor :j

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:43

Zo, ook ik meld me weer hier.
Streven is om onze jongste (6 jaar) eens aan het werk te gaan zetten.
Het is een dondersteen met weinig zelfvertrouwen, enorm speels, en weinig ervaring.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:00

Heb toch na wikken en wegen, zeker na vandaag de knoop door gehakt.
Ga de pony verkopen puur omdat ik denk dat ik me er niet alleen mee ga redden.
Misschien wel maar mijn veiligheid staat boven alles (ook dat van anderen) maar wees dan wijs denk ik maar zo.
Ze verdient dan een plekje waar iemand zeer vakkundig met haar aan het werk kan.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:50

vervelend nienschaap.. soms zijn die beslissingen er, niet omheen te komen. dapper besluit

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:39

Wat jammer NienSCHaap. Maar hopelijk kan iemand anders er wel heel blij mee en van worden. Knap dat je niet blijft aanmodderen :)

Hier gaat de Haf komende week naar school. Ben benieuwd hoe lang ze daar mag blijven. 4 weken is waar we vanuit gaan. 2 weken is waar ik op hoop :+ .

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:30

Hoi, zou ik hier wat mogen vragen? Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen dus sorry als ik mijn vraag dubbel stel..

Ik zou graag mijn 6 jarige KWPN-er willen beleren voor de kar. Hij is met 3,5 ingereden onder het zadel, heel braaf. Maar wel heel sterk en maakt hier ook wel is misbruik van.

Nu had ik het er over met klasgenootjes en die zeiden dat ik dit niet moest doen omdat ze van het lopen voor de kar heel sterk worden en ook stug kunnen worden in de mond en dat ik dan veel moeite krijg onder het zadel.

Hebben mensen hier ervaring mee en moet ik dit echt niet doen? Ik hoor graag jullie reacties en tips.

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:59

Mijn ervaring is dat je voor de wagen net zo zacht (of hard) kunt zijn als onder het zadel. Je kunt ook gewoon op een dubbelgebroken bitje mennen, bijvoorbeeld. Ik vind het verhaal van je klasgenoten dus een beetje broodje aap.
Het enige is dat het bij mennen nóg belangrijker is om de veiligheid in het oog te houden, een noodrem in te bouwen en dat gebeurt dan vaak in de vorm van een bit dat wat krachtiger kan inwerken

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 00:13

Ook mijn ervaring zegt dat het niet uitmaakt of je nu OHZ rijd of in het tuig hebt lopen, het is vaak maar net hoe de ruiter in zijn handen is ;) dus dat maakt geen verschil.
je moet alleen niet vergeten inderdaad dat zodra je er opzit veel meer kan inwerken met je lichaam en op de wagen in principe je handen/leidsels hebt buiten het feit van stemhulp en een zweep... ;)


Mag ik toch even trots zijn op onze kleine draak?
ik moest haar toch weer een keer voor de wagen zetten, vooral nu ze dus ook te koop staat.
Maar door de afgelopen twee weken was ik een beetje me vertrouwen kwijt, ging zo aan mezelf twijfelen.
Een vriend gevraagd of die toevallig geen tijd had vandaag om met de pony te helpen.
Nadat ik het gevraagd had en we dus vanavond met haar aan de slag zouden gaan kreeg ik serieus de zenuwen...
Gek dat dus nu ineens me vertrouwen compleet weg gevaagd is, meer dan ik dus gedacht had.
Maar ah fijn, hem lekker eerst zijn gang laten gaan.... even aanvoelen en oordelen.
Na 10 minuutjes gewoon in tuig over het erf gestapt en gedaan te hebben, hebben we der ingespannen.
We hebben 20 minuten lekker buitenom door het dorp heen gereden :D :D :D !!!

Afbeelding

Dit was nu echt net even wat ik persoonlijk nodig had, de pony trouwens ook hoor :o
Ik werd onzeker van haar en zij reageerde daar dan ook weer heftig op om nog onzekerder te worden.
+ en + is - toch ? :')

Filmpje moet nog geüpload worden op youtube maar zal hem morgen eens plaatsen.
Ik geloof dat het zeker een grote stap weer in het positieve is *\o/*

Als dit nog een paar keer zo gaat dan geloof ik dat ik zelf ook wel weer achter het 'stuur' durf te kruipen, laat de pony eerst ook maar even weer vertrouwen krijgen en dan mooi zo met begeleiding.
Al hoewel er vrijdag kopers uhm kijkers komen voor de pony :j

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:40

Zoals beloofd dan ook maar het filmpje O:)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:26

Ziet er goed uit! Wat ontzettend fijn zeg!