[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caadhola

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:09

L-rivaldo-heeft problemen door niet hebben van WA verzekering.
Tine-gaat na 2 valpartijen toch weer fietsen met haar knollieHeeft leuke foto's
Lacuna-heeft een handige vriend
Marianne-sterkte.
Ollie-heeft pubers
Buckje-ideaal,zo de paarden in de wei.
Vanhuisuit-Dandy is ook vlot genoeg,maar krijgt wel 3kg bix op een dag,hij is maar 1.53 hoog.
anders valt hij in(hij werkt ook hard).

Verder heel veel over paddocks,wij hebben er 3 voor 70 paarden,dan weet je wel hoe veel ze erin staan.
Ik heb het geluk dat ik overdag kan,dan is het rustig.
Maar we hebben dan wel weer het geluk met een binnenbak,dus ze krijgen wel elke dag beweging.

Ik ben gisteren gestopt met roken,valt niet mee.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:26

Shaduw succes met stoppen !!!!!!

Hier helaas geen paddock. Wel weitje dat we gebruiken als losgooi wei nu omdat de andere helemaal kapot gelopen worden. gooi ze meestal wel appart dat scheelt ook weer rennnen. Als het deze week weer gaat vriezen kunnen ze wel weer samen op de wei. in de zomer staan ze gelukkig 24/7 buiten maar dat gaat helaas nu niet. Ik probeer wel elke dag wat met ze te doen of ze er even uit te laten.

Die van mij eten nog geen kg bix in de week met zn 2en. :D lekker goedkoop.

BuckjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:29

Liz krijgt een KG juniorix per dag. 2x in de week word dat ingeruild voor een KG slobber.
Daarbij grasmix en gewoon hooi.

Wbt strookbegrazing daar doen wij niet aan, maar vind het wel echt ideaal dat mijn stalhouder de shetten op het schrale land houd ivm het te dik worden en bevangenheid! Echt top. Hij laat eerst andere beestjes het een beetje kort vreten en dan komen de shetten erop.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:33

Maisie,jij hebt goedkope pony's.
Buckje,wel prettig dat de shetten niet op het volle gras gaan.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:54

Hier ook goedkope pony's. per pony per dag 100g --> dus 200g. Met 1 zak van 20 kg kom ik dus 100 dagen toe. Dus ongeveer 4 zakken per jaar.
Scheelt wel dat ze weining tot niks doen, onbeperkt gras (1,5ha voor 2 een welsh A en shet) en (on)beperkt hooi (ze krijgen max een halve baal per dag, maar laten het heel vaak staan, meestal enkel bij sneeuw eten ze alles op)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:55

Ik voer ongeveer 1 zak sinfonie per maand en hoelang ik met een emmer force doe dat weet ik niet.
Worden wel twee ponys van gevoerd. Ze hebben practisch gezien onbeperkt hooi/kuil, als ze hun portie ophebben wordt het bijgevuld

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:03

Hier krijgen ze 2x per dag kuil.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:20

Hier de hele dag weidegang. ca 1 hectare voor 2 pony's dus ruimte genoeg.
Krachtvoer 1 is met pensioen, krijgt seniorenvoer...lekker slobberen.
1 volwassen shet, die krijgt af en toe een stukje van die koek van pavo.
1 jaarlingshethengst veulen, ook af en toe een stukje koek, en hand veulenbrok.
1 werkende C-pony, die krijgt 2x p.week 200 gr. Pavo nature's best.
Meer niet, anders schuurt ze haar hele staart kapot...... |(
Verder nog 2x per dag hooi.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

@ Marjo2009: zou je dan niet wat anders dan Pavo proberen? Er zijn enorm veel paarden die van Pavo gaan schuren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

Marjo2009 schreef:

Dan moet je eens stoppen met het voeren van pavokoeken ;) daar schuurt die van mij namelijk haar hele staart van stuk :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:25

VHU, veel plezier bij Rizanta

Tallechie, dat je werk het niet fijn vond moet je schijt aan hebben, je gezond/kindje gaan op dit moment toch even voor?

Mijn pony's staan in de winter overdags een halve of hele dag op de wei.
en zomers staan ze de hele dag op de wei.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:25

@evelli; zoals ik het lees voert ze de werkende C al geen pavo koek, maar alleen natures best?
:)

*duikt terug in stagematerie*

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:30

Evelli schreef:
Marjo2009 schreef:

Dan moet je eens stoppen met het voeren van pavokoeken ;) daar schuurt die van mij namelijk haar hele staart van stuk :)

Klopt idd, die koeken krijgt de C-pony ook absoluut niet, de shetten nog wel, hihi, ze moeten toch op !

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:35

Onze pony's staan ook 24/7/365 buiten,op een betraat gedeelte, wel met openstaande stal, maar staan toch altijd liever buiten.
Ze krijgen momenteel nog steeds bietenpulp geweekt, met daardoor wat muesli voor de vitamientjes, 1 pony krijgt tegen een wedstrijd aan wat bix bijgevoerd, de rest niet, dat stuitert al van ernaar kijken.
Wel de hele dag/nacht hooi, onbeperkt eigenlijk, dat vult lekker.

Straks als ze weer meer gaan lopen, als het langer licht is, gaat er weer stevig biks in, nu kunnen ze hun energie niet kwijt, de paddock is een modderpoel en ze lopen nu maar 2 keer pw onder de man en het weekend voor de wagen.

Gelukkig dat er gelest kan worden, anders was het armoe troef zo'n winter.......

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:40

Je kan ook eens stoppen met natures best, zit namelijk ook een heleboel suiker in. Ik voer helemaal geen Pavo :n ze gaan van alle producten jeuken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:48

Hier geen last van jeukende paarden.
Amerigo krijgt 3x per dag een volle hand Pavo Nature's Best (die zak gaat dus lekker lang mee)
Rembrand krijgt 3x per dag 1,5 schep Pavo Winners Sport (die zak gaat dus zo,n 5 dagen mee)
En onbeperkt hooi.

Ze werken in principe iedere dag. Als ze niet werken, krijgen ze minder.

We gaven eerst Dodson & Horrel, maar erg veel problemen met leveren/voermijt en dergelijke. Nu haal ik gewoon 1x per week/1x per 2 weken voer bij de Jumper. Wel zo makkelijk en altijd vers.

@ Naaltje: lukt het weer een beetje met je opdracht?
@ Schaduw: succes met stoppen. Ik probeer te lijnen, maar valt niet mee. Ik hou zo vreselijk van chocola.
@ Jenkins: welkom terug.

Oeps, zie dat ik nodig naar school moet, zoontje halen.
Tallechie sterkte. De rest probeer ik straks nog te reageren. Sorry

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:56

Voerde eerst Hyppolyt en D&H maar winkeltje ging failliet. Dus ben overgestapt op Marstall wat ik bij een ijslanderstal dichtbij kan halen of bij mijn stalhoudster van Lotje mee kan bestellen :) kom daar toch regelmatig. Lotje krijgt alleen Force bijgevoerd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:47

Zo ben ik weer.

Even zien waar ik was gebleven.......

@ Schaduw: niet gefietst hier met pony, waaide hard + regen, dus maar gelongeerd. Wil er ook nog even achter lopen om wat oefeningen te doen. Ging pony toch helemaal flippen. Gek beest. Trouwens paard is ook gek: omgewaaide stoel, rennende honden, liggende honden zijn niet eng, maar een liggende hond naast een omgewaaide hond is levens gevaarlijk. Jullie zijn gewaarschuwd. :D

@VHU: ja ziet er heel anders uit he, ohz. Op de site zijn ook nog menfoto's van wedstrijd 15 jan terug te vinden. Straks lekker rijden met je paard. Veel plezier. Ga je mennen of ohz?

@ Naaltje: heel veel sterkte met je hondje. Mijn honden Wolfje, Aika, Snuf, Bas, Devon, Yuki, en Ngiy staan ook klaar om hem op te vangen. Lekker samen jagen op konijnen ofzo.

@ Tallechie: gaat het alweer beter of ben je naar ziekenhuis geweest?

Ik geloof dat ik weer bij ben. Kan ik tenminste met gerust hart gaan slapen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:20

Naaltje, heel veel sterkte. Het is de juiste keuze zo te lezen.
tallechie, doe rustig aan.

Ik voer onbeperkt kuil/hooi. Oude merrie (22 jaar, drachtig en zogend) krijgt 2 kilo Subli senior priores en lucerne. Hengsten krijgen een handje muesli (Havens blauw). Verder krijgen ze wat wortels. Rest van de merries, ruinen en jonge spul heeft alleen onbeperkt kuil en wat wortels.
Ze lopen nu in de paddok, geen weidegang in de winter. Ik zit op klei grond en dat lopen ze echt verrot nu.

Klinkt leuk om ze in de winter buiten te houden op het land, maar dat vertrappen heef flinke concequenties voor je gras. Elke keer dat ze een stuk vertrappen, gaat het goede gras dood en krijg je er troep voor terug. Zeker op zand en veen grond. Klei heeft minder last van onkruid. Veen is zuur en wat vertrapt is, komt niet terug. In plaats van gras krijg je zuring, witbol en andere rommel.
Daarnaast stampen ze de bovenlaag dicht, waardoor de wortels van het gras te weinig zuurstof krijgen.
Hier gaan ze echt het land niet op nu. Ons land ligt laag en er staan flinke plassen op.
Zomers krijgen ze in het begin stroken tot het ergste gras eraf is. Merries met veulens mogen vol in het gras, de rest krijgt hun afgevreten stuk.
Ik ga maar eens even naar de paardjes. Donderdag voor het eerst in 6 weken weer werken. Ben benieuwd.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:36

:wave:

Las een boel over beenbeschermers. Wij doen eerlijk gezegd niet vaak peesbeschermers om.
Meestal gebruik ik die meer voor ‘het leuke’. Past bij onze jasjes.

@Evelli: Jee, wat een streek. Zomaar op iemands pony stappen is echt not done. :n

@Laura: Bah, ongelukken zijn nooit leuk. Weet niet hoe dat zit qua verzekering.

@Marianne: Hoop dat je tentamen toch een beetje meevalt. :(:)

@Patrick: Dat is schrikken. Gelukkkig is niemand gewond geraakt.

@Tine: Lekker dat je les zo goed ging.

Wat betreft de paddock, die hebben wij niet. Pony’s komen met dit weer in de bak of wei te staan.

@VHU: Goed bezig! Veel plezier vandaag.

@Tallechie: Ben benieuwd wat er uit het filmpje komt. Jammer dat je werk er van baalde.

@Schaduw: Succes! Knap van je.

Zondag weer wedstrijd gehad. Eerst springparcours. Wat een drama! Die twee eigenwijze Fjorden namen me zwaar in de maling.
Eentje was niet te houden, dus ik besloot maar met die andere het eerste parcour te doen. Hij weigerde alles!
Dat mocht niet van mij, dus uiteindelijk besloot hij toch maar eroverheen te gaan. Daarna speel uw spel gereden.
Publiek was hard aan het meeschreeuwen dat ik de kluts kwijt raakte.
Ik sprong een hindernis die ik daarvoor ook al had gedaan (je mocht hem maar een keer doen) en Unico stond gelijk na de hindernis stil.
Toen werd ik gelanceerd en lag ik op de grond. :+

Heb toen maar besloten om niet meer met die andere te gaan springen. Was benauwd door de klap die ik had gehad met de val.

Na het springen reden Kokkie en ik nog de vaardigheid. Eerste rondje heel goed en foutloos. Tweede rondje was speel uw spel.
Die ging iets minder. Ben uiteindelijk derde geworden, maar had wel de snelste tijd. :j

Ik hou het maar bij het mennen. :)) Die springcarriere komt wel in een volgend leven.

Gisteren naar de sauna geweest. Beetje jammer dat ik ziek was. Kon het echt niet lang volhouden in de sauna's.
Vandaag besloten om nog een dagje thuis te blijven, want ben nog niet helemaal fit. Morgen weer proberen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:39

tallechie: hoe is het gegaan vandaag? alles goed?
naaltje: sterkte met inslapen van de hond.
schaduw : zet hem op he....en niet zo slap als mij...vergat dat ik gestopt was,stak prompt weer zo"n stikstokkie op :(
vandaag mesthoop opgetast...man wat een klus,maar is weer een stuk kleiner (maar wel hoger) geworden.
straks maar weer eens met de ponys en paard spelen,en de oude witte weer eens wit maken,ziet er nu grijs van de modder uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:43

@Tallechie, meid ik zit maar aan jullie te denken, hoop dat alles goed is...

@Jenkins, jazeker kennen we je nog (ik wel in ieder geval maar ben ook wel beetje verslaafd aan dit topic :o )

Pony's bij mij zijn ook zeer goedkoop, deden nu al jaar met een zak ponybix. Heb het restant vandaag op de mesthoop gegooid want wilde eindelijk de ton wel eens schoonmaken := Ze leven zeer gezond op kuil/hooi/compactgras en soms wat luzerne. Plus brood/wortels/voederbiet als tractatie. En dus zo af en toe handje bix :+

Hou het kort want moet Han zo ophalen en nog boodschappen doen...
Ben trots op mezelf heb eindelijk, eindelijk volgens mijzelf ook echt goed gereden. Zat er een paar keer wel lekker op, maar was nog niet echt 100% goed bezig vond ik zelf. Nog te afwachtend, bij tijden zo treuzelend en wiebelig _-:( kan ik mezelf wel wat doen maar het heeft gewoon tijd nodig om mijn eigen stijl weer terug te vinden en af te stemmen op Rizanta.
Nu echt drie kwartier flink gereden, flinke tempo wisselingen kunnen doen, zelfs in galop *\o/* , toen ze een paar keer een sprintje wilde trekken was ik haar voor, kon het overnemen en haar eruit rijden en weer goed terug en daarna weer naar voren. Dus dat het mijn sprintje was. En daar was ik zo naar opzoek want die sprintjes van haar daar kon ik nog even niets mee en werd ik dus een beetje twijfelachtig van. En dat moet je dan dus juist niet doen. Maar ja, weten en doen is soms twee he. Maar vandaag was het een :D Daarna nog even wat uitgestapt langs de weg. Ze heeft lekkere bak slobber gehad. En ze krijgt nu trouwens drie keer per dag portie kuil, gewoon als ze uit de paddock krijgt ligt er een stapel voor haar klaar. Misschien is het niet zo maar ik vond dat ze er vandaag al voller uitzag.

Dus helemaal blij.
Sorry maar moet nu echt gaan :o :evaw:

Oja Schaduw: je kunt het :j

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:15

@ VHU, wat ben je lekker bezig geweest
@ tallechie, ik duim voor je dat alles gewoon goed gaat
@ tine, sterkte met die gekke paarden van je;)
@ poeltje, tsja fjorden hahaha
@ laura ik vind de paarden bij jou op stal er eerlijk gezegd ook een beetje zielig bijstaan...
@ schaduw, zet em op he;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:42

@ Tallechie: ik maak me ondertussen wel een beetje zorgen. Meestal kom je nog wel even langs hier. Ik ben net als VHU al de hele dag aan je aan het denken.

@VHU: fijn dat het zo goed ging!

@ Happytime: ben blij dat wij de traktor kunnen gebruiken om mesthoop op te schuiven. Wat een ^&*^&*klus met de hand.

@ Poeltje: Fjorden he!!

@ Melanie: als paarden hier van winterwei afgaan, wordt hij gesleept, evt geploegd en doorgezaaid. Is mindere kwaliteit dan zomerwei, maar het gaat niet zozeer om het gras alswel om de mogelijkheid te bewegen. Als je daar gewoon 1 stuk voor houdt, blijft de rest van de wei wel goed voor gras.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:44

O, nog een reactie van de Lemerij.

Of ik maar EVEN langs wil komen in Hengelo. Ja, ligt naast de deur, ik wip zo even langs. :( -:(- _-:( 8)7 |o

Daar geven ze dan wel prijzen en kijken ze of ze iets kunnen vinden. Maar in 1e mail kunnen ze niet lichter dan 150 kg. Dat vind ik nog steeds te zwaar. Ga ik even lekker naar Hengelo om daar dan te horen dat ze er ook nog 4000 euro voor vragen???? Echt niet. Heb maar even een pittige mail teruggestuurd, dat als ze klanten willen werven, dit toch anders moeten gaan aanpakken. Veel menners blijken toch heel ontevreden over dit soort dingen. Maar lezen ze wsl niet eens.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 25-01-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt