[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BiancacooJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:13

Ha, een geweldige samenvatting gelezen !!

VHU, jee balen zeg, nu moet er toch een van je kanjers een nieuw thuis vinden !!
Rustig over slapen !! is lastige keuze !
En dan zooo laat uit de school gezet worden.......hihi tijd vergeten !!

Tine heeft een draakpaard gekocht, arme amerigo !! de oplossing, tja...daar moet even over nagedacht worden.
Ik vond het een stuk makkelijker om mijn hengst eenmaal als ruin te hebben,.... hij was wel goedgekeurd, maar ja dan 1,5 dekkingen voor hem per jaar, daar wa de ergenis als hengst thuis te groot voor, hij was als ruin uiteindelijk in de kudde veel gelukkiger en in de sport presteerde hij ook veel beter, en ik was een stuk gelukkiger met hem, dus......eind goed al goed, succes in ieder geval !

Lacuna, wat een geweldig mooi veulen <3 die enorm lange benen, en dat koppie, geweldig !!!!! genieten hoor.

Naaltje, knap hoor, zo zonder bit en zadel !! ik doe het je niet na ! vind het weer fijne foto's van Didd's !! genieten hoor !
Succes op school !! komt vast goed !!

Lanouska, bonnetje vergeten in te leveren, ach, dat kan nog wel toch ?
Verder lekker shoppen bij Divoza, altijd leuk !
Hopen dat je auto snel klaar is !

Gisterenavond les gehad met Melody, met helm !! want ik verplicht mijn zoontje ook met helm en ga daar dus een gewoonte van maken om die zelf ook te dragen. er was maar 1 iemand die er iets over zei tegen me.........viel me mee.......
Les ging eigenlijk goed zolang we niet stil hoefden te staan ! ze liep erg fijn, lekker soepel, de stelling word al beter.
De stap was in het begin van de les keurig !!!! na 10 minuten lessen een drama !! en halthouden helemaal een probleem !!
Erg jammer, want verder loopt ze erg goed !
We hebben dressuurproefjes geoefend,.........ben gewend aan mijn thuisbakje van 18 x 36 meter......en reden nu in een 30x60 baan......dus ik reed geen figuren maar misvormingen, -:(- vreselijk, leek nergens op....
al met al dus een les met een vervelend nasmaakje.....
Ik onthoud dan de negatieve dingen ipv de goede positieve........dommerd die ik d'r ben ! :x
Ga proberen om het positieve te onthouden, en dan komt het helemaal goed, hoop ik......
Lastig als je niet lekker in je vel zit....om dan toch overal het positieve van te blijven zien. -O-

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:18

@Biancao: dat is gewoon ook vreselijk wennen zo'n andere afmeting, idd probeer de zonnige dingen te zien :j , die zijn er ook :j

@Lacuna: oh, wat een knappie <3 <3 <3 <3

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:18

Bianca bedankt voor de samenvatting :-)

Dat is altijd lastig in een andere maat bak.
Daar heb ik ook last van.
En buiten moet ik nog zorgen dat ik binnen de bordjes blijf.

Ik heb heerlijk geslapen, Daan heeft 4,5 uur doorgeslapen.
Vanavond als het goed is naar veale rijden of longeren
Verder vandaag huis aan kant maken en aan de studie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:51

Moet zo naar mijn werk ben niet helemaal bijgelezen maar figuren rijden is gewoon moeilijk Biancocoo :(:) ook al ben je een 30x60 gewend :o Mennen is zowiezo heel moeilijk want je zit zo'n eind bij je paard vandaan. Dat vind ik altijd als ik er weer op heb gezeten en ik rij dressuur, dan is alles zo'n stuk makkelijker. Maar probeer je paard alleen maar eens netjes door een bocht te krijgen :roll: da's een hele opgave met zo'n wagen erachter :+

Van mijn instructeur moet ik ook elke hoek goed rijden, echt dus heel bewust in die ring bezig zijn, moeilijk B-) echt hoor. Ook met wenden bij A en dan naar C, hoe hou je de boel recht :? een mooie volte, hoe wordt het geen ei :? ik denk dat de keren dat de voltes echt naar mijn (en mijn instructeurs zin) waren op twee handen te tellen zijn hoor, meer niet }:0

Rizanta hoestte gisteren met longeren niet....dus....misschien gaat zondag toch lukken :D

Ik bleek dinsdag bij Divoza heel veel punten gespaard te hebben zodat ik toen ik ze inwisselde maar heel weinig hoefte te betalen, kijk dat zijn dan ook weer meevallertjes +:)+

Wat een praaaaaachtig veulentje, die benen :*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:21

Ik zit ook altijd te tobben met figuren. Thuis 17x34, outdoor 30x60. Is bijna 4x zo groot man. Maar goed, als je de basis maar voor elkaar hebt, dan moet je voor de figuren alleen nog zelf goed opletten.

Fijn dat Rizanta niet meer hoest.

Knap veulen gezien

Vwb castreren: is niet mijn paard. Moet man beslissen. Hij vindt het wel heel gaaf om een goedgekeurde hengst te hebben. Is het natuurlijk ook. Maar goed, maar even zien hoe alles zich ontwikkelt. volgende week gaan de paarden naar nieuw stuk van de wei. Dan maak ik aan de randen een vluchtstrook rondom voor pony. als man erbij is, gaan we Thabor erbij zetten en dan kijken hoe het gaat.
Wat mij betreft gaat het mes erin, is voor mij ook makkelijker als ik ermee naar les wil of als ik er ooit (aangespannen of ohz) wedstrijd mee ga rijden. Maar het paard is niet voor mij bedoeld, dus wil me er ook niet teveel mee bemoeien. Als mijn ventjes maar heel blijven.

Kaak gaat alweer iets beter. Wond begint eindelijk te helen (lees: het gat gaat dicht). Durf nog niet zonder pijnstillers, maar bouw het wel langzaam af.

Vanmorgen pony gemend met nieuwe kar. Kon nog niet heel veel verschil merken, denk ik. Hij liep best fijn, maar of het nu beter ging. Aan de andere kant heeft pony gisteren natuurlijk weer een flinke klap op zijn spieren gekregen, en naast dat hij rechtsachter een ijzer mist, heb ik vanmorgen linksvoor er maar afgepeuterd, die hing heel erg los. Zit nu alleen nog stukje nagel in hoef, was afgebroken. Maar goed, smid komt dinsdag, dan mag hij daarmee aan de slag. Middendraf en achterwaarts gingen duidelijk heel veel beter met nieuwe wagen.

Willen jullie even kritisch mee kijken. Heb geen meninstructeur meer, dus die kan me ook geen advies geven. Maar wat vinden jullie bijv van afstand tot de kar? Ik denk zelf dat hij dichter er op moet, maar dan moet er stuk van bomen afgezaagd (kan ik niet zelf, gaat dan vreselijk scheef :o ) Of valt het wel mee. Ik had strengen wel op zelfde lengte als bij oude wagen.

Afbeelding

Nou, ik ga even slapen. Straks nog uitmesten en begin maken met uitruimen van de schuur. Die willen we dit weekend gaan ontsmetten, maar voordat schuur leeg is, is er al halve dag om vrees ik. Dus daar wil ik vandaag en morgen vast een deel van doen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:52

Tine voor mijn gevoel mag hij wel wat dichter op de wagen.
Ik heb geleerd dat er ongeveer 70 cm tussen moet zitten.

Wanneer ga je met pony naar wedstrijd? Anders daar even vragen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:38

Ik zou idd nog een stukje van de bomen af doen en hem er 1 of 2 gaatjes (strengen) dichter opzetten. Dat maakt ook een mooier geheel vind ik zelf.

Afbeelding

Mijn zweng zit wel iets meer onder mijn kar maar zo zie je wel dat het nog korter kan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:48

Ik ga zondag oefenen in Nienoord. :-)
Daar zijn 2 waterbakken, een bult en een haag :-)

daar is 10 en 11 juli een marathon, vorig jaar was hier mijn 1e marathon en toen kreeg ik hem het water niet goed door, dus we gaan even flink oefenen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:10

@ Tine: je zou er zo zeker mee kunnen rijden, maar ik vind het plaatje niet zo mooi meer. Het zou een beter geheel vormen als hij er dichter op zou staan. Zeker als je er marathon/vaardigheid mee wil gaan rijden, moet je hem er dichter op zetten. Zoals bij Maisie vind ik het er zeer netjes uitzien, maar zo dicht hoeft het nog niet. Ik ga met Maisie mee dat je hem misschien beter 1 of 2 gaatjes dichter bij de wagen zet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:42

Bedankt voor jullie antwoord. Vind ik zelf ook hoor. Maar als het 1 of 2 gaten dichter erop moet, dan zou hij dus bij vorige kar ook te ver hebben gestaan?
Maar goed, doet er verder niet toe. Ik zal man van het weekend vragen de bomen in te korten. Heb ik wel nog meer streng aan de voorkant over, eens zien hoe we dat gaan oplossen. Stuk eraf snijden is ook zo zonde. ;)

Ik ga in Leek (2 juni) weer met pony starten. Kan het daar idd ook aan jury vragen, maar heb het liever eerder op orde.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:44

heb weinig verstand van paard/afstand kar

ik weet wel dat mijn darmen ergens heel erg door van streek zijn... Zo maar even naar de AH toe voor een bak lasagne voor vanavond en wat bananen voor mij ofzo.. :\

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:54

@ tine: ik kan me geen foto voorstellen van Amerigo die aangespannen staat. (foto langs de zijkant getrokken) Op je profiel staat wel eentje, maar dat is niet helemaal van opzij getrokken, dus ook niet gemakkelijk om te zien. Op de foto die je hier hebt gepost staat de wagen ook nog een stukje naar voren, dus als A. gaat trekken, gaat hij weer een stukje naar voren staan.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem als jij. Mijn meninstructeur zegt dat Romeo er voor marathon ook nog een stukje dichter op mag, maar dan moet ik ook een lasser onder de arm nemen, want het ijzertje waar ik mijn broekriem aan vastmaak zou dan verplaatst moeten worden (door dat ijzertje kan ik mijn lamoen niet verder naar binnen schuiven, het zit helemaal tegen het "basisstuk" van het lamoen, weet niet hoe het noemt :o ). Maar ik rij (nog) geen marathon, dus het maakt voorlopig nog niet uit dat hij er wat te ver van de wagen af staat.

@ naaltje: :(:) Hopelijk zijn je darmen snel weer gekalmeerd... Lijkt me zeer vervelend!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:59

Tine ik start daar ook en ben er vroeg want A.B. leent mijn auto om te jureren. Die zou je dan ook altijd kunnen vragen.

Je kunt aan de strengen wat je over hebt een stuk fietsband er om heen doen, ga ik ook nog doen.

maar zijn je lamoenen wel van dezelfde lengte dan? Want als daar verschil in zit, kan het ook zijn dat a daarom dichter op de kar stond

Daan heeft al weer zijn eten op. Hij woog gisteren al weer 4430 gram, gaat snel. Zal morgen nog wel weer recente foto's uploaden. Hij ligt nu in de box 'te spelen'. Hij begint wat dingen te pakken en te brabbelen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:05

Wat een fijne samenvattingen weer, ik sluit me er helemaal bij aan.

vwb de wagen-afstand, ik zou je paard ook iets dichter bij de wagen willen zien.
ff stomme vraag hoor, want ik heb de ballen verstand van marathonwagens, maar ik weet dat toen Sun voor een marathonwagentje mocht, we het lamoen nog een heel eind naar binnen konden schuiven, zodat dat dingetje waar je je broek aan bevestigd helemaal tegen het zwarte deel van het lamoen kwam.
Weet natuurlijk niet of dat bij jou ook kan, maar dan zou je helemaal geen stukken af hoeven te zagen.

vandaag met Sun weer heel licht het werk op gaan pakken. We hebben zo'n 1,5 km in stap voor de sulky gedaan. Hij was ontzettend werkwillig, maar toch braaf en hij liep fijn op de rechte harde wegen. *\o/*
Na het werk stond hij ook heel trots en voldaan van zn 3 brokjes biks te genieten. ;)
Nu maar hopen dat deze lijn doorzet.

groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:13

@ Lacuna: bij mij is dat net het probleem, dat "dingetje waar je je broek aan bevestigt" zit helemaal tegen "dat zwarte deel van het lamoen" :+ Dus moet ik al aardig gaan knutselen om dat ingekort te krijgen... Het zou wel kunnen hoor dat het lamoen van tine te lang is en reeds achter tegen zit. In dat geval moet het wel ingekort worden. Ik wou dat het zo bij mij opgelost kon worden :o
Wat super dat het met Sun goed gaat!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:18

super lacuun!!! :)

@SL ja ik weet ook niet waar 't van komt.. op heel de dag een half glaasje chocomel op, 1 wit broodje en een blikje cola (hoopte dat de cola hielp :') ) nu maar een pot thee zetten, en ik heb druifjes gehaald...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:31

Hallo allemaal, ik kom mij hier ook maar even melden :P

Mijn paard heeft altijd al TP op haar paspoort gehad, maar sind kort is ze een echte TP geworden.
Dus kan ik echt meepraten over het rijden met de kar :P

Mijn paard heeft gisteren voor de derde keer voor de kar gestaan en voor het eerst echt de polder in geweest. Ging echt heel erg goed.

Mijn eerste echte AR-ITP topic: [AR-ITP] Sharonne voor het eerst als echte trekker

Binnenkort ga ik eens foto's proberen te maken van het echte werk :P
Maar eerst even beetje doorrijden voor de wagen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:40

Welkom sabbientje.

Ik heb zelf geen afgesloten lamoen, dus die van mij kan ik makkelijk inkorten.

Super lacuna

Ben de hele middag al weer aan het leren. Tussendoor een keer met hond gelopen en daan voeding gegeven.
Maar krijg een beetje koppijn. Ik moet via internet leren dus wordt er niet makkelijker op

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:54

Heb verstelbare bomen, maar korter dan dit kan dus niet, daarom moet er een stuk afgezaagd van de pijp die in de andere loopt.

Heb ook al fietsband om uiteindes voor de borst, maar nu moeten ze over elkaar, weet niet of dat wel gaat lukken.

Daarom heb ik de broekogen dus al verder naar voren laten plaatsen, anders heb je niets aan die dingen.

Zal de bomen nog eens nameten, heb de gegevens van de oude bomen ergens op papier.

Ik zal AB inderdaad even vragen.

Sorry, heel kort, moet naar school, zoon ophalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:09

Zo weer terug van werk... welkom Sabbientje, leuk paard heb je hoor! Gezellig dat je meekletst...pas op het is wel verslavend :7

@Tine fijne wagen lijkt het zo, en als achterwaarts makkelijker gaat zal dat zeker komen doordat het lichter is anders is het voor zo'n smurf toch echt lastig achteruit duwen. Denk als ik het zo zie dat het lamoen / zweng zeg maar ook anders onder de wagen is gemonteerd dan bij je andere wagen, dus dat hij er zowiezo verder voor komt te staan. Dus dan kun je wel de oude maten erop nazien, maar dan staat de pony in zijn geheel zeg maar toch verder voor de wagen, snap je wat ik bedoel. Denk zo dat het wel zo'n 40cm korter kan. Zeker als je de lamoendelen nu helemaal erin hebt, hoef je niet bang te zijn dat je er teveel vanaf haalt, want dat compenseer je weer doordat je de lamoendelen wat kunt uitschuiven. Broekstukjes vind ik ook altijd lastig gelukkig op het lamoen van wagen van Rizanta zitten 2 mogelijkheden, wel zo handig.

Zou strengen gewoon even laten inkorten, zeker als je zoveel gaten over hebt. Of even setje nieuwe kopen en kleiner, lijkt wel zo netjes toch?

Morgen eindelijk weer naar 't peerd *\o/* Kan eigenlijk niet heb het superdruk maar heb geen afspraken staan, ik vind het wel best. En trouwens anders word ik zo chagarijnig :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:11

Dan weet ik het ook niet met de strengen. Afsnijden is zonde. Misschien weet AB dat ook wel.
Eventueel heb ik ook een mailadres van haar. Zou je de foto ook kunnen mailen.

Ben een beetje gaar van het leren. Zit de hele dag achter de pc.
Misschien ogen ook weer eens laten opmeten, krijg elke keer achter de pc koppijn

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:35

Goede tuigenmaker kan strengen toch gewoon inkorten, maar misschien snap ik het niet? Heb ik toen wel laten doen bij de strengen van Simba. Heb je gewoon niet van die flappen over. Als ik flapjes overheb stop ik ze altijd onder / door de klitteband van de onderleggers.

Zo even envelop voor inschrijving Zelhem de deur uitdoen. Heb daar toch zo'n zin in! Ga samen met iemand die ik heb leren kennen via de stalhouderij, anders moest ik alleen heen en terug rijden, want mijn groom komt op de dag zelf (ik ga eerder en blijf slapen, wel zo prettig voor peerd). Toch altijd gezellig met wat mensen tegelijk op stap en twee echte paardendagen, heerlijk :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:45

VanHuisUit schreef:
Denk als ik het zo zie dat het lamoen / zweng zeg maar ook anders onder de wagen is gemonteerd dan bij je andere wagen, dus dat hij er zowiezo verder voor komt te staan. Dus dan kun je wel de oude maten erop nazien, maar dan staat de pony in zijn geheel zeg maar toch verder voor de wagen, snap je wat ik bedoel. Denk zo dat het wel zo'n 40cm korter kan.

Klopt, bij oude wagen zat het er meer onder. Maar pony zal voor de bomen/zweng wel ongeveer zelfde afstand hebben. Of die nu verder onder de wagen zitten of niet, gaat erom dat hij vrij blijft van zweng als hij loopt. Toch?

Hij komt bij deze wagen er wel verder voor, maar toch zijn we een kortere aanspanning. Andere wagen was veel langer, aan voor en achterkant.

Goede tuigenmaker zit hier niet meer helaas. Bovendien, alles wat eraf is, kan er nooit meer aan :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:09

Dan is het merkwaardig dat je wel dezelfde lengte streng hebt want dan heeft hij er eerder ook vrij ver voorgestaan (maar dan zal het minder ver hebben geleken door constructie lamoen bedenk ik me nu :+ ).
Citaat:
Bovendien, alles wat eraf is, kan er nooit meer aan

Je verwacht dat Amerigo nog veel groter wordt of uitrekt dan ;)
Klopt gaat erom dat hij goed voor de zweng loopt. Alleen als de zweng meer onder de wagen zit qua constructie moet je ook nog letten op de wielen, maar je zet hem er vast niet zo kort voor want dat ben je nu ook niet gewend.
Heb er bij mijn nieuwe wagen erg aan moeten wennen dat Rizanta dichter bij stond, maar dat 'stuk' viel nog erg mee, was drie gaten in de strengen :+ en toch merk je het.
Is de wielbasis ook anders? Dus korter tegen elkaar? Dat zul je straks wel merken dat dat veel comfortabeler is. Merk ik ook bij mijn wagen. Die is ook vrij kort, net zo 'lang' of kort eigenlijk :+ als mijn vorige ponywagen. Kun je nagaan, en dit is een paardenwagen.
Past deze wagen nu ook in je bus? Kun je alles tegelijk meenemen (of deed je dat al, weet ik niet meer) dat is wel zo handig.
Ben ook heel benieuwd hoe de luchtvering je bevalt.

Mochten we toch een pony houden, wat ik wel denk, welke weet ik nu even niet meer, wil ik ook echt een goede wagen voor hem erbij kopen. Dus ben zeer benieuwd hoe deze je bevalt.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:26

Hoi hoi

Hier ffies snel :o want ik heb het weer te druk :7

@Naaltje, wat een heerlijke foto's weer en al weer een beetje opgeknapt ?
@VHU, zou wel gezellig zijn als je zondag gewoon kunt starten :j
@Tine, ik vind Amerigo ook wat ver voor de wagen staan, jammer dat er niet even een échte deskundige naar kunt laten kijken.
@Sabbientje, welkom
@Lacuna, gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst op stal... wat een mooi hoogbenig veulen <3