[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:50

Volgens de beleerder is Oz klaar.
Het ging ongelofelijk makkelijk.
Gisteren voor het eerst in het verkeer geweest...
http://youtu.be/Qc9__UGo1Ao

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:53

Mag ik mij ook melden? Ik ga binnenkort mennen met 2 verzorgshetlanders

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:57

yarrah schreef:
Volgens de beleerder is Oz klaar.
Het ging ongelofelijk makkelijk.
Gisteren voor het eerst in het verkeer geweest...
http://youtu.be/Qc9__UGo1Ao

Wat ziet dat er netjes uit! Je kan trots op je paard zijn zeg!

_Chip

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:59

Hier wil het niet echt vlotten, Chip is kreupel, waardoor lange lijnen tijdelijk even word stilgezet, en t wandelen is geworden :')

Ook moet ik even kijken hoe ik t allemaal met t tuig ga aanpakken. Tuig accepteerde hij helemaal afgelopen zomer, maar laatste tijd begint ie te bokken naar de broek, even uitzoeken hoe we dat gaan oplossen. Iemand tips?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:03

Lauwttje schreef:
Wat ziet dat er netjes uit! Je kan trots op je paard zijn zeg!

Dankje, ik ben ook trots. Ik bedoel dit is de 4de keer dat hij voor de kar loopt. Een auto en caravan zijn nog nooit zo dicht bij hem in de buurt geweest. Het is wel een cool paard, maar toch...... En toch kan hij het <3

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:51

Het begint voor mij nu wel echt dichtbij te komen. Gisteren een aanbod gekregen een sulky en tuig samen te krijgen voor 100 euro. Ga er over nadenken

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:55

Doen! Lukt het niet dan kun je het zo weer wegdoen voor dat bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:59

hier ook bezig met beleren.. mijn dame heeft tot nu toe tuig om gehad en een autoband gesleept..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:21

Wij zijn afgelopen najaar ook rustig aan begonnen met mijn Welsh-A Peeke. Ik heb zelf weinig ervaring met mennen. Een weekje in Oenkerk en ik heb mijn paard de bak leren slepen. Het voorwerk doen we zelf. Een paar weken geleden is Peter de Koning een keer komen kijken hoe het ging, want die gaat het daadwerkelijke beleren voor de kar doen. Hij was erg onder de indruk (gelukkig niet al mijn werk voor niets XD). Alleen heb ik tot nu toe alles bitloos gedaan en zijn we eigenlijk nog maar net met het bit begonnen. Dat mocht nog wat stabieler, dus nu lekker tussen de lange lijnen mee aan het oefenen. Over een paar weken breng ik hem weg en krijg ik hem hopelijk fijn ingespannen weer terug.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:51

Wij zijn uitbeleerd :-) daarom neem ik afscheid van dit forum. Iedereen heel veel succes met het beleren. Woendag beginnen we met lessen.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:11

Heel veel veilige ritten toegewenst!

Hier heb ik een lief stalgenootje die mij wel wilde helpen met het lange lijnen. Wauw ze had hem aan het lopen! Nu weet ik hoe het voelen moet, dus kan ik zelf ook weer aan de slag. 'T plan is nu dat we 1x in de week afspreken om zo samen Chip voor de wagen te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:36

Wauw dat ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:17

super Yarrah, veel plezier :)

mooie fotos van pony chip hier boven. en wat een dikke manenbos. gaat vast niet misstaan met een mooie wagen er achter ;)

vandaag mijn dame weer voor de band (met velg) gehad, erg trots op haar! ze vond het eerst hartstikke eng maar daar is geen sprake meer van. ook een keer over de streng heen gestapt maar was ook weer op te lossen zonder drama's.. erg happy

sivaennovy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:32

Ik heb het hier een beetje door gelezen en ik kom niet echt mijn probleem tegen. Ik heb een pony van 127, kruising IJslander - New Forest, ben vorig jaar zomer begonnen met haar in het tuig op de grond, dit doet ze heel mooi en heel fijn, vindt ze leuk om te doen. Heb geprobeerd vorig jaar zomer om een sleep er achter te doen, maar dit vond ze giga eng. Dus dit hebben we achter wegen gelaten. We gaan wel lopen nu naar buiten in het tuig, in het begin draaide ze zich om als we iets engs tegen kwamen. Maar nu niet meer. Het probleem is echter nog steeds dat ze er niets achter wil hebben. Zodra ik er iets achter wil hangen en het maakt een klein beetje geluid probeert ze er van door te gaan. Komt van voren om hoog als ik haar probeer tegen te houden. Hoe kan ik haar leren dat geluid achter haar niet eng is en dat als ik er iets achter hangt niet eng is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:43

sivaennovy schreef:
Ik heb het hier een beetje door gelezen en ik kom niet echt mijn probleem tegen. Ik heb een pony van 127, kruising IJslander - New Forest, ben vorig jaar zomer begonnen met haar in het tuig op de grond, dit doet ze heel mooi en heel fijn, vindt ze leuk om te doen. Heb geprobeerd vorig jaar zomer om een sleep er achter te doen, maar dit vond ze giga eng. Dus dit hebben we achter wegen gelaten. We gaan wel lopen nu naar buiten in het tuig, in het begin draaide ze zich om als we iets engs tegen kwamen. Maar nu niet meer. Het probleem is echter nog steeds dat ze er niets achter wil hebben. Zodra ik er iets achter wil hangen en het maakt een klein beetje geluid probeert ze er van door te gaan. Komt van voren om hoog als ik haar probeer tegen te houden. Hoe kan ik haar leren dat geluid achter haar niet eng is en dat als ik er iets achter hangt niet eng is.

Ik zou het beleren dan vanaf dit punt gaan uitbesteden. Ik weet niet hoe groot jouw ervaring is, maar fouten voorkomen is makkelijker (en vaak goedkoper) dan oplossen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:04

Ik ben gestopt met mijn jonkie beleren, heb hem verkocht en heb een 10 jarige new forest gekocht die aangespannen de klappen van de zweep kent.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:17

Ik heb nu mijn ervaren menpony te koop en ga met een jonkie beginnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:18

Bovenstaand probleem zou ik aan professionals over laten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:02

Ook ik zou dit probleem laten oplossen door een professional.
Ik ben nu bezig met beleren van de haflinger van mijn vriend. Het tuig e.d. kent ze allemaal inmiddels. Stuur, rem en stemcommando's doen het ook. En ze doet het super! Maar ook zij vindt geluid achter zich spannend. Dus voor het verdere beleren brengen we haar naar de beleerder. Dezelfde man heeft ook mijn merrie beleerd en heeft daar veel meer geduld en ervaring mee dan ik. En hij straalt zoveel rust uit. Gewoon een hele ervaren, prettige man om een paard te laten beleren. Hij heeft mijn merrie bijv ingespannen en de kar erachter gehangen en haar zo een half uurtje aan de muur laten staan. Zo heeft ze prima geleerd dat de kar met haar meebeweegt en dat er geen krokodillen zijn waar je voor weg moet ;)
Dus ipv zelf verder te gaan prutsen.... mag de haflinger lekker naar school :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:26

Gem schreef:
sivaennovy schreef:

Ik zou het beleren dan vanaf dit punt gaan uitbesteden. Ik weet niet hoe groot jouw ervaring is, maar fouten voorkomen is makkelijker (en vaak goedkoper) dan oplossen.

Precies, ook ik heb het uit laten besteden met onze huidige pony en ben er nog altijd heel blij mee.
5 weken heeft ze er gestaan en nu kan ik de draad zelf weer op pakken en haar opleiden.
Klik - Collage van vandaag (foto)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:50

Vandaag ben ik voor het eerst gaan mennen (met begeleiding) ging ontzettend goed!! Alleen was het super warm dus gingen we door het water heen en later schreeuwde een vrouw keihard dat we idioten waren, omdat onze shetlander zo 'bezweet was' toen kwam ze achter ond aan en zijn we door gegaloppeerd was echt heel eng maar wel grappig :')

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:15

Ik ben ook begonnen met beleren zaterdag, we hebben iemand laten komen die regelmatig paarden beleerd. We hebben voorzichtig het tuig gepast, dat paste en hebben eerst hiermee gelopen. Hij liep heel raar door de staartriem, maar na een paar rondjes was dat al over.

Daarna is die man erachter gaan lopen en en gaan sturen enzo. Daarna ikzelf nog even. Zondag gelijk weer eventjes geoefend, denk zo'n 10 minuten. Het ging dus allemaal heel goed. Hij kan nu al stoppen en achteruit de rest lukt wel maar nog moeilijk.
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:00

Vliegje gaat lekker!
Gisteren zijn 1e hele rondje gedaan <3

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:01

sivaennovy schreef:

Da's niet zo moeilijk. Je zult zelf een tijdje met de sleep moeten lopen. :D
Zo kunnen ze rustig aan het geluid wennen. Paarden zijn nu eenmaal paranoïde met achtervolgingswanen.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:02

Wat is iedereen alweer ver met t beleren.

Eline, tuig staat m goed!

Antheman, wat een gave tweewieler heb je :o

Ik heb een topicje over het lange lijnen aangemaakt, incl problemen waar ik tegenaan loop. Misschien zijn er hier mensen met tips?
[TVG] [LL] Chip in training als menpony!