[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper32

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:06

Ik heb er eentje van Aars gehad. Die man is heel erg oud en is er mee opgehouden. HEeft nog wat staan en verkoopt dat nog of knapt nog wat op.
Ik vond hem stuk beter dan china cavaletti, maar ben een keer een wiel verloren door gescheurde lasnaad. Krijg je op zijn leeftijd en de lak was er zo allemaal af.
Ik heb nu een Cavalier en ben hier erg tevreden mee, super fijn! Hij schijnt alleen al een paar keer financieel een beetje in de knoop te zitten hoorde ik en dan wordt er soms opeens iets niet geleverd. Heb zelf wel goede ervaringen mee, maar ken ook mensen die heel lang op hun karretje moesten wachten......maar dat geldt volgens mij bij bijna alle rijtuigbouwers, tenzij je iets koopt wat al af is.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:24

Pepper32 schreef:
Ik heb er eentje van Aars gehad. Die man is heel erg oud en is er mee opgehouden. HEeft nog wat staan en verkoopt dat nog of knapt nog wat op.
Ik vond hem stuk beter dan china cavaletti, maar ben een keer een wiel verloren door gescheurde lasnaad. Krijg je op zijn leeftijd en de lak was er zo allemaal af.
Ik heb nu een Cavalier en ben hier erg tevreden mee, super fijn! Hij schijnt alleen al een paar keer financieel een beetje in de knoop te zitten hoorde ik en dan wordt er soms opeens iets niet geleverd. Heb zelf wel goede ervaringen mee, maar ken ook mensen die heel lang op hun karretje moesten wachten......maar dat geldt volgens mij bij bijna alle rijtuigbouwers, tenzij je iets koopt wat al af is.

Oke, dankjewel voor het duidelijke bericht :)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:20

Bestaan er sulky's waar een shet van 1.06 en een shet van 90 cm beide goed voor passen? Pony's zijn even breed, beide stevig gebouwde shetlanders.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:07

Dat kan met de sulky cavalettie wel!
Bij de nieuwe modellen kun je het lamoen ook in hoogte veranderen dacht ik ( de lengte ook natuurlijk)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:20

Is die wagen dan niet erg moeilijk in evenwicht te brengen bij de shet van 1.06? En een tweedehands ouder type cavalettie?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:29

Dat zou ik niet weten, het moet sowieso wel kunnen. Maar heb zelf geen ervaring.

Ik stuur je even een Pb met een topic met een grote shetlander ervoor (denk 1.05 )

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:53

Kim vergeet mijn sulky 'verhaal' niet, Sjors is 1.06 en ik had niet het nieuwste cavalettie model maar dat was dus ook niet af te stellen. Een HCA met 16" banden zou evt voor beide kunnen. Verder weet ik zo 123 geen wagen die niet heel duur word omdat je hem speciaal moet laten bouwen.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:26

Is er een mogelijkheid bij een HCA- sulky om (eventueel ergens anders) een los bankje erbij te kopen en dat je die dan kunt verwisselen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:51

Je kan niet wisselen met een stoeltje en bankje op de hca want je zit met je voetsteunen. Evenwicht wordt ook lastig denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:10

Hallo,

Ik ben me aan het orrienteren op een sulky voor mijn shetlander (ca 85 cm). Nu zit ik met enkele vragen.

Ik wil met de sulky vooral door bossen, over onverharde soms mulle zandwegen, en zanderige heuvels rijden.

Momenteel heb ik een 4-wieler, maar omdat ik eigenlijk altijd met maximaal 2 personen op pad ben lijkt een sulky mij comfortabeler.

Ik wil wel brede spaakwielen, maar twijfel over wel of geen rem.

Welke soort sulky's raden jullie mij aan?

Gr.
Shanna

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:25

Hoi,

Ik wil mijn shetlander (ong. 85/90 cm groot) van 3 voor een sulky gaan zetten. Ik wil dus een beginnerssulky waar je wel mee door de bossen, onverharde wegen en heuvels kunt. Het liefst met plek voor 2 personen. Ik heb alleen geen idee wat ik daar allemaal voor nodig heb, welke onderdelen ik moet hebben en waar ik die vandaan moet halen. Met het beleren ga ik hulp krijgen dus dat komt goed, maar ik ben wel al langzamerhand naar een sulky of karretje aan het kijken. Als ik dan dingen lees over geremd of niet geremd en andere keuzes die je kunt maken. Of met grote wielen of kleine wielen, weet ik echt niet wat ik moet doen.. Wie kan mij tips geven?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 13:50

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:13

De grote van de wielen is toch afhankelijk hoe groot je pony is. Voor mijn shet van 85cm heb ik 16inch. In mijn profiel staat wel een foto (paarse hca).

Ook moet je denk ik gaan kijken wat je er max voor uit wil geven. Als je niet veel wilt besteden en met twee personen wilt kom je uit bij een cavalettie. Maar die zijn niet heel stevig en als je daar met twee personen op moet word je ook niet heel vrolijk.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:50

Ik zie hier dat veel 16 inch banden hebben.
Op de banden van mijn sulky staat dat ze 20 inch zijn, kan dat? Ik vind het zo'n gekke maat. Ze zijn aan vervanging toe en ben opzoek naar nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:16

Iemand ervaring met een geremde of ongeremde sulky?
Ik ben hier nog steeds niet over uit.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:29

ik zelf vind geremd veel fijner. Anders moet je pony als je afremt of heuvelaf gaat het hele gewicht van de kar tegenhouden. Als je hard moet remmen kan de achterkant van je pony dus onderuit gaan en bovendien vind ik het voor de pony ook vriendelijker. Is heb hele wegen die heuvelaf lopen en anders is die van mij ook niet te houden. Nu kan ik een beetje bijremmen dat hij niet wordt aangeduwd.
En als je moet halthouden voor het oversteken bij een holle of bolle weg, lukt stilstaan ook veel beter

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:57

Met een sulky van 50 kilo merkt die pony weinig van op een heuvel. Remmen kunnen alleen maar stuk gaan en zijn op een lichte wagen echt overbodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:01

50 kilo is enkel de sulky he, komt nog gewicht van de personen bij (2 volwassenen samen toch al snel 130/140 kilo) dat je toch al snel aan de 120 tot 200 kilo komt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:26

Op een sulky is maar plaats voor 1 persoon anders spreek je van een tweewieler. Denk er wel aan dat je pony minimaal 200 kg is en ook dat gewicht dan nog een peulenschilletje is om tegen te houden op de billen. Remmen doen ze namelijk met hun achterhand, die is sterker als de voorhand waar hij continu mee trekt. Ik pak geregeld heuvels mee in het bos in mijn training. Sommige echt flink stijl waar je rustig in stap af moet. Ik mis mijn rem niet. (moet ik wel zeggen dat ik een stel voorzichtige pony's heb die niet harder gaan als veilig is zo'n heuvel af, met een jonge of onervaren pony zou ik een rem wel prettig vinden maar dat alleen voor uitzonderlijke heuvels)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:47

De HCA weegt zo weinig dat ik geen rem nodig heb, als ik een heuveltje af ga gebruik ik mijn benen om hem wat tegen te gaan. Ik heb ook 16 inch voor Buck.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:49

Ik wil wel echt een tweewieler, zodat er 2 personen op kunnen rijden (wel zo veilig als we van het erf af gaan). Twijfel tussen een cavalettie en een duurder merk. Van poland carriages hoor ik ook wisselende verhalen, dus nu neig ik toch naar cavalier of een sulky van de lemerij. Wat ik wel erg jammer vind is dat deze sulky's zo duur zijn nieuw, en 2e hands eigenlijk niet te vinden.

Hoe zijn jullie ervaringen met de cavalettie?

De wagen zal bij ons altijd binnen staan. Ik wil er alleen recreatief mee rijden. Wel ook in de bak en door het zand, maar ook over bos-paden waar mul zand voor komt en waar ook wel boom-wortels liggen. Vering vind ik dus ook wel prettig. Ik denk, omdat er op die bospaden ook heuvels zijn, dat geremd toch wel mijn voorkeur heeft. Is dat ook onder de 1000 te vinden? Ik vind 800 euro eigenlijk al meer dan genoeg geld voor een tweewieler (daarom mag het ook 2e hands). Of is dat onrealistisch?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:01

De wagens van de Lemerij worden in Polen gemaakt, maar ze gaan er wel elke maand heen om controle te houden wbt kwaliteit. Ik heb een wagen van de Lemerij en ben er zeer tevreden over tot nu toe, pony loopt er heel fijn voor. Ben nog een beetje aan het zoeken met de perfecte balans, maar voor de rest niets te klagen.
De GIG 16L is de goedkoopste variant, die is onder de 1000 euro, net iets boven de 800 volgens mij als je geen extra opties kiest.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:04

Die wagens zijn moeilijk in balans te krijgen, je pony moet ervoor gemaakt zijn wil hij goed in balans hangen.
Je kunt hem niet verstellen in hoogte van het lamoen alleen in de zit van het bankje Kraay verkoopt de zelfde. En heb hem met 3 pony's getest. :) Bij kraay is hij ook onder de 1000 maar hoe meer opties je neemt hoe hoger je prijs word. Dit is bij Lemerij het zelfde. Op paard en Koets zullen er wel een paar staan gok ik zo!

Voskamp verkoopt ook tweewielers, van de week 1 zien staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:09

Ik ben nog helemaal groen in al die wagenmakers haha, maar die van de Lemerij is dus moeilijk in balans te krijgen? Dat probleem lees ik ook veel bij de cavalettie. Lijkt me voor pony-lief ook niet zo prettig.
De opties die ik wens zijn geremd en spatborden. Lijkt me net even wat veiliger als er een klein kindje mee op de wagen gaat dat de wielen net even wat meer afgeschermd zijn. Hoewel ik over de rem nog niet helemaal uit ben, denk ik dat geremd toch wel mijn voorkeur heeft. (Mits ik 2e hands natuurlijk een goede wagen zonder rem kan kopen dan zal ik hem om de rem niet laten staan).

Wat zijn nog meer types tweewielers of wagenmakers die wel goede wagens hebben? HCA is me al bekent, echter wel wat boven mijn budget.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:11

Cavaletti is niet zo moeilijk in balans te krijgen hoor... vrij simpel zelfs. Meestal licht het aan onervarenheid van de menner. Je kunt hem in hoogte van lamoen verstellen als het bankje... Bij je lichtogen als in lengte lamoen..