[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:01

Hoi allemaal

Ik kwam net bij Sunny aan, lekker gepoetst, maantjes weer ingevlochten, en hij stond eigenlijk opvallend braaf stil (hij heeft er een pesthekel aan als ik zn manen doe) dus maar even een beetje extra naar hem gekeken en toen viel het me op dat hij stond te kwijlen.
Meteen alle alarmbellen af en de pony van onder tot boven gecheckt, maar niks afwijkends kunnen vinden:

Temp is 37,8
Ademhaling 12/min
hartslag 36/min
CRT was prima
slijmvliezen waren iets bleek, maar nog altijd binnen de norm
turgor was binnen de marge (turgor is bij hem altijd zo, dus voor zijn doen prima)
Mond opengetrokken, niks geks te zien. Geen wondjes, stukjes voer die vastzitten, geen overgevoeligheid (maar ook geen ongevoeligheid) en voor zover ik kon voelen ook geen haken of iets (maar de tandarts moet binnenkort wel weer even komen)
Darmen geluisterd, darmgeluid netjes aanwezig, niet teveel maar ook niet te weinig. Mest is ook goed, geen moeite bij mesten. Urine niet kunnen zien.
Paar korrels biks gegeven, en daar had hij gewoon interesse in. Zonder moeite gegeten, dus het lijkt niet als slokdarmobstructie.
Het kwijl was helder van kleur, met groene tinten van het gras wat hij gegeten had.

Ben vervolgens omdat hij verder totaal gezond toont een klein stukje buiten met hem gaan mennen, en dat ging eigenlijk prima. Hij was voldoende voorwaarts en op de terugweg in stap gewoon drammerig (zoals altijd daar) en toonde zich vrolijk en enthousiast. Hij kwijlde ook niet overmatig op het bit (gewoon een keurig schuimrandje op de lippen), en na het ritje heeft hij ook niet gekwijld. Slijmvliezen nog altijd wel iets bleek.

Hij staat momenteel ff onder toezicht van mn moeder, die heeft net nog ff gekeken en hij zag er prima uit. Vanavond laat en morgenochtend vroeg kijkt ze ook nog even naar hem.
Bah, ging naar de pony om ff lekker te ontspannen na mn examen, maar maak me nu weer zorgen om hem. *zucht*
Jullie nog enig idee wat het zou kunnen zijn?

Groetjes, lacuna

ardech

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

Vreemd toevallig werd ik aangesproken op stal net met de vraag of ik even naar haar tinker wilde kijken. Die had precies hetzelfde

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:54

apart zeg lacuna.
wel goed dat je hem even in de gaten houdt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:06

Evelli schreef:
Nee :) alleen maat minishet

Ik ben ook te nieuwsgierig..Heb je het tuigje nog en zou ik miss de vraagprijs mogen hebben :o Heb een goed functionerend tuig maar shet maar heb eigenlijk wel een minishet nodig voor mijn kleinste pony (90 cm)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:14

Citaat:
toen viel het me op dat hij stond te kwijlen

Doet Sim soms ook als ik met hem bezig ben. Volgens mij teken van ultieme ontspanning ... hij doet het ook als hij een appel ziet of een stuk brood, maar dat is het kwijlen als bij een hond volgens mij :+ Wel maf dat je dat nooit eerder heb gezien. Kan dus ook wat anders zijn, maar bij Sim is het dus als hij heerlijk ontspannen staat als ik hem poets of bijv zijn hoefjes vijl.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:17

Dat is vreemd zeg Lacuna!

Avondvierdaagse kwam hier ookal net langs het huis stomme schreeuwende kinderen haha..

De twee nieuwe weide maatjes van mijn poowns!! Een shetlander van 95 cm Ciara en haar zoon kruising welsh (shet x welsh) Defqon.
Ik heb de foto's niet gemaakt. ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:19

Gezellig Buckje. Nou die van jou leven dus ook van de wind ... pony's zien er geweldig uit in weitje met bijna geen gras (is bij mij net zo hoor :+ ).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:27

Die mini kun je rollen.... en die krijgt maar 2x een handje krachtvoer per dag... En wel genoeg hooi maar dat komt omdat mijn merrie het nodig heeft groeit hard is pas 9 maanden en kruising tussen een haflinger x kleine appaloossa.

Die neem ik ook elke dag appart op stal om haar extra toe te stoppen. :=

alleen ze staan net sinds vanavond op een andere wei iets voller gras. Dit was om ze te laten wennen aan elkaar 2 dagen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:28

Die van mij krijgen alleen brok oid als ze gewerkt hebben :D

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:32

Buck krijgt elke dag een handje, want de andere paarden krijgen ook als ze op stal komen dus hebben ze ook wat lekkers.
Echt dik van een handje zullen ze niet worden. Lizzy krijgt de rest van haar voer overdag als Buck aan het werk is en zei op stal staan.
Ze gaat dan altijd op stal omdat ze anders de wei uitbreekt als Buck weg is, maar het gaat al beter van de week bleef ze staan.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:34

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:36

Gesloten lamoen kun je heel makkelijk veranderen door aan de onderkant een stukje er tussen uit te halen. zo kun je en met brancard beugels rijden en met lichtogen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:40

:wave:

schrikken lacuna :oo
hopen dat het niks is, fijn dat je moeder op wil letten :)

mooie ponys op de foto!

ik ben net terug van stal :D :+:
Ben erop geklommen. Cappie en hoofdstel :) In de bak wat gestuurd :D
We hebben wat met stelling in stap geoefend, ging netjes
stap-galop overgang :D
beetje gedraafd, maar ik kon niet helemaal ontspannen in draf, dus niet teveel..
EN! We hebben sliding stop gespeeld :D :D
vlot galopje en dan achteruit, en hóoooooo
heb een slide-spoor van zijn achterbeen gezien van een cm of 35 :):) hij deed echt zijn best mee te werken, was leuk :D
hij is gewoon lief, hij vond het leuk denk ik :+:

Wel daarna gewapend met anti-bijt spuitbus op stal rondgelopen.. ik zou zweren dat er 'inbrekers' in de (afgesloten!) loods zaten.. Daar waren geluiden van metalen pijpen te horen namelijk... Maar de deuren waren op slot dus wat het nou was :?

Ohja, dids verhaart opeens als een razende :D hij is bijna door zijn vacht heen :)) lang leve de eczeemdeken! :):)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:57

@lacuna, is hij miscchien in zijn mond/lip gestoken, dat heb ik namelijk ook weleens gezien ging ze ook overmatig van kwijlen.

@naaltje je bent lekker met dids bezig geweest :)

@jenkins, ik zou inderdaad gewoon nog even doorsparen voor een wat steviger tuig :j

mijn pony's krijgen sowieso ellke dag 2 keer krachtvoer, wel aangespast aan hoeveel werk ze gedaan hebben en hoe lang ze op het land hebben gestaan.

ik heb een besluit genomen, moby wordt verkocht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:03

Citaat:
ik heb een besluit genomen, moby wordt verkocht.
dat is toch jammer want je had er toch bepaalde verwachtingen van / mee. Is het teveel drie pony's en ook nog Voice te rijden? Je hebt haar ondertussen wel net lekker voor de wagen lopen toch? Moet wel een liefhebber voor te krijgen zijn lijkt me. Hoe groot is ze ook alweer?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:07

nee bhet is niet dat ik er teveel van heb, maar ze maakt de verwachtingen niet waar, ik heb heel erg ijverige pony's en dat is zij niet, en dat wordt ze ook niet. ik kan er niet tegen als ik tweespan aan het rijden ben en misty de hele tijd in haar uppie de kar aan het trekken is, moby is te mak voor mij, al sla ik haar bij wijze van spreken door midden reageert ze nog niet, ik ga vcan de week nog een meer ervaren persoon er mee laten rijden, maar eigenlijk ben iik er op dit moment goed klaar mee.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:11

Buck is ook z'n sloompie, veranderen zul je hem nooit is zijn karaktertje. :)

Is het niks voor Jelleee ? die zocht toch een bont tweespan maatje voor Mick.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:12

nee daar is ze te groot voor ze is ruim 1.05

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:18

Dan is ze ideaal voor iemand die juist iets wil wat wat minder pittig is. Ik moet zeggen dat Sim en Alwyn ook van die pittige dingen zijn, hou daar zelf dus wel van. Het paard waar ik bij de stalhouderij het liefste mee men is er ook zo een. Maar er zijn mensen genoeg die juist een wat laconieker type zoeken.
Kan me goed voorstellen dat als je tweespan rijdt je wel een beetje dezelfde types moet hebben. Maar ja, dat weet je gewoon niet van tevoren. Soms veranderen ze enorm door het werk.
Nou wel weer een heel gedoe. Vind verkopen altijd een rampzalig gebeuren.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:23

nou als je iemand weet die opzoek is naar een supermakke vosbonte grote shet hoor ik het graag!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:13

Ze is hier helaas te klein voor mij :P..

Jelle: rivaldo heeft peesjes van HH youngstar en norton passen prima :)
Gefeliciteerd met je autotje :D

Vandaag is tum weer in het tuig geweest, hij gedroeg zich voorbeeldig echt al veel beter als zaterdag :D.. Daarna hebben ze samen nog los gerend in de bak.. ze waren knettergek :P.. rivaldo heeft ook geen een keer gehoest en snotteren was ook al veel minder :D..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:24

mooi dat tumtu, zich zo goed gedroeg!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:32

mijn kwpner kwijlde van het najaar ook zo, dacht eerst aan die ziekte die kunnen krijgen van de bladeren die ze eten op de wei, dierenarts dacht dat ze misschien een trage wesp had opgegeten.
niets kunnen geven, omdat er een veulen aan haar voet liep.
laatst had ze het weer een beetje, echt schrikken, ze eet dan wel goed.
veegt de kwijl ook aan alles af, voor mij een raadsel wat het kan zijn(voor de dierenarts ook)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:47

@ laura wat leuk dat tumtum het zo leuk doet, ben nu wel heel erg jaloers op jou, aangezien jij wel een goede pony hebt gevonden en ik niet -O-

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:53

misschien is dit straks ook zo'n miepje hoor :P.. doet nu nog braaf zijn ding maar je weet nooit hoe hij zich uiteindelijk gaat gedragen.. Vind het erg sneu dat het uiteindelijk niets blijkt te zijn, helpt meer trainen in het enkelspan niet? of haar iets korter in de strengen zetten?
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 31-05-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt