[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:11

Jelleee schreef:
Cis, dekt dennis dan niet meer? eerst toch wel? ik vind het echt een mooie hengst maar het is natuurlijk veel fijner voor hem als hij lekker in de groep kan staan!

Dennis is nu gewoon nog beschikbaar voor de fokkerij. Maar met heel veel adverteren enzo dekte hij er 1 of max 2 per jaar. Daarvoor ga ik hem niet een half jaar per jaar ongelukkig laten zijn.
Het is niet dat hij stout of vervelend is (wel wat meer toen hij alleen stond omdat hij dat echt verschrikkelijk vond).
Ik ga morgen even overleggen, wil hem ruim voor het veulenseizoen castreren zodat hij meteen bij z'n vriendinnen kan blijven. Gewoon staand lijkt mij het fijnst, maar vind het wel eng als dat gewoon thuis gebeurd. Als het op de kliniek gebeurd kan er sneller ingegrepen worden.

Wie weet kan ik hier ook nog groepskorting krijgen, maar dan moet Macho eerst z'n ballen nog even snel krijgen. De laatste keer dat ik controleerde had hij ze nog niet. Macho krijgt dit voorjaar nog om mooi te worden, hij was zo lelijk van de winter. Al is dat nu al een stuk beter geworden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:41

Dooi??? HEEL JALOERS HIER!!!!!!!!!!!!!

Hoe oud is Dennis? Ik heb Rembrand met 10 jaar laten castreren. Dit is in de kliniek gebeurd. Over de lies is bij oudere paarden veiliger, en dat moet dus in de kliniek. Is keurig gedaan en hij stond al snel weer buiten. Is in januari gedaan, dus ook geen last van vliegen enzo bij de wond

Dennis

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:48

Dennis word dit voorjaar 13.
Op zijn 5e en 7e is hij nationaal kampioen bij het NMPRS geweest, heeft enkel 1e premies behaald, is superster en definitief goedgekeurd. Wat dat betreft zou je zeggen dat het stom zou zijn om hem te castreren. Maar voor 1 of 2 merries per jaar en een half jaar een ongelukkig mannetje op het land te hebben is mij het niet waard.
Hij is al ruim 9 jaar mijn grootste vriend :D.

Kan mij ook niet schelen wat het gaat kosten, als het maar zo goed en veilig mogelijk gebeurd.
Heb het eigenlijk al een jaar extra uit gesteld omdat ik het zo eng vind om te laten doen. Vorige zomer heeft hij voor het eerst alleen gestaan en dat was een drama (daarvoor had m'n zusje een onvruchtbare merrie waar hij erg veel plezier mee had).

Heb vorig jaar voor het eerst een hengst laten castreren, een 3 jarige. Een eigen gefokt puppy die ik zelf nog uit het vlies geholpen heb. Op de foto's een beetje 'aangevreten' door Dennis (alle schrammen en hakkels in z'n vacht komen daar door, Dennis 'houd niet zo' van andere mannen :o).
[ITP] Xavi, de jeweetwel-hengst, foto's castratie

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:56

Nooit geweten dat dat ook gewoon staand kan.
Altijd gedacht dat ze er altijd geheel voor onder nacose moesten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:08

Dennis als ik het zo hoor zou ik het gewoon doen, als hij zo ongelukkig is en weinig dekt. Op de kliniek lijkt mij ook veiliger ivm ingrijpen als het fout gaat enz.

Jelle is met 2,5 jaar gecastreerd, gewoon liggend, hij was niet helemaal aan het slapen volgens mij maar hij was wel redelijk weg + plaatselijke verdoving. Ging allemaal goed :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:08

Martine: het terrein zelf lag vol met sneeuw. Er was alleen een pad om naar toe te gaan. Ik weet niet als ik blij of boos op mezelf moet zijn. Vanmiddag naar stal was wel te doen. Maar ik had vanochtend om 7 uur al weg gemoeten. Moest twee keer rijden. Bij ons op stal ligt een sneeuw en ijsbende, maar we hadden al wel een oplossing bedacht om hem in de trailer te krijgen, alleeen omdat er vannacht en vanmorgen hier nog sneeuwde durfde ik het niet aan om met de trailer van de dam af te rijden. Daar bij komt dat de straat waar de stal aan ligt ook niet zo vroeg gestrooid wordt. De staleigenaar gaf aan dat ze daar pas om 10 uur geweest waren.

Achter af denk ik een goede keuze maar ben er niet blij mee. Alleen paard is me toch wat meer dan een westrijd van 6 minuten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:09

Nee hoor, klein roesje, praampje er op, plaatselijke verdoving tussen z'n bennen en knippen maar.
Ik heb hem slaapdronken weer op het land gezet (eerst eventjes alleen met z'n vriend naast hem zodat hij niet slaperig lastig gevallen werd) en 's middags vloog hij al weer met z'n vriend het land over. Door wat wondvocht is de boel een paar dagen een tikkie dik geweest en z'n achter benen wat vies en dat was alles.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:14

weer wat geleerd :)
Pony van mijn zus hebben we ook naar utrecht gebracht, dus heb het zelf niet meegemaakt :)

Vandaag was het echt op alle wegen zowat niet te doen,Dat ik niet gevallen ben vind ik echt raar en dan zie je toch iemand met paard en trailer rijden, gevolgd door auto met aanhanger met een slee. Erg leuk natuurlijk, maar ik had het niet gedurft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:18

Die van ons is ook in de kliniek gecastreerd en is ook 10 dagen mogen blijven, was anders geen doen bij ons op stal.
Daarna heb ik hem ook nog een aantal weken weg gehoude bij de merries.

@Dennis: super hoor dat je overweegt om hem te castreren!

@Evelli: leuk meteen de tweewieler uitgeprobeerd.

Vandaag lekker gesleed. Dochterlief (5 jaar) ook met haar pony, wel een longe er aan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:22

Dennis mag van mij zo weer terug bij zijn merries op het land. Natuurlijk kan hij wel eens schreeuwen naar een merrie of zich sterk maken. Maar verder is het gewoon al een lief doetje.

Als ruin zou ik hem ook wat makkelijker naar evenementen mee kunnen nemen. Zoals de shetland Indoor. Het losrijden daar is gewoon krap, je kan gewoon de ruimte niet opzoeken(met 3 aanspanningen, 8 jeugdige shetland ruiters en een handje vol lange teugelaars losrijden in 20x20 is 'een beetje' krap) dus neem ik hem niet mee.

Mijn vriendje is mij alles waard. Ben aan de ene kant wel bang wat het met zijn karakter zal doen. Maar aan de andere kant, zoals afgelopen jaar wil ik hem niet nog eens aan doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:26

Mijn dierenarts zei (en dat vond ik ook terug op internet) dat oudere hengsten veel dikkere aderen hebben dan dat jonge spul. Alles is tenslotte helemaal volgroeid. Daarom is het over de lies veel veiliger, minder bloedverlies. Hij heeft 1 dag op de kliniek gestaan en kon daarna weer lekker mee naar huis. Mijn instructrice had er nog nooit van gehoord, maar vond het er geweldig uitzien, 2 kleine sneetjes tussen de benen. Ik kon hem ook al heel snel weer aan het werk hebben.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:26

Pff mijn nieuwe rooster is SLECHT. Elke dag half 9 tot half 5 en 1 dag nog later. Voor een opleiding die ik niet leuk vind.. bluh. Ik wilde eigenlijk dit jaar gewoon afmaken en daarna in sept. met een nieuwe starten maar ik twijfel nu heel erg om gewoon nu te stoppen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:30

Zoals bij mijn jonge hengst vorig jaar vond ik het ideaal gaan, binnen een half uur waren we klaar en ging hij weer het land in (was gelukkig mooi weer, niet blubberig oid).

Ik ga overleggen met mijn VA wat hij aanraad. Ik wil het wel zowiezo op de kliniek zodat er snel ingegrepen kan worden mocht er wat fout gaan.
Dennis heeft echt 2 tennisballen. Het dubbele als wat er bij Xavi (als 3 jarige) weg gehaald is, en het 4voudige als mijn twenter nu heeft! (en die twenter mag ze nog even houden, die moet in december eerst naar de HK)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:30

Jelleee dat is vervelend. Wat voor opleiding doe je?

Ik zit er aan te denken om in september ook weer een opleiding te gaan doen. Heb nog recht op studiefinanciering.
Ik weet alleen niet welke.

Ik werk nu al 6 jaar. Altijd op administratieve banen, altijd van 8 tot 17. Altijd op kantoor. Wil eigenlijk iets heel wat anders alleen weet niet wat.

Mijn contract loopt op 1 mei af. En ik zit er aan te denken om deze niet te verlengen. Dus dan zou ik een half jaar moeten overbruggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:31

@Tallechie: jij dus ook zo'n dubbel gevoel. Maar inderdaad, is maar een proefje, volgende keer beter. Had alleen zo graag nog even geoefend voor 20 februari. Maar goed, dan maar hopen dat de bak hier snel weer goed wordt, zodat ik nog thuis kan oefenen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:35

tallechie, ik doe nu opleiding doktersassistente, opzich heel interessant maar niet wat ik zocht. wel de medische kant vind ik erg leuk dus ik wil in september starten met HBO ok-assistent.

wat wil jij gaan doen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:37

Waar is 20 februari ook al weer wedstrijd?

Ik heb nu pas in maart weer wedstrijd.

Schildwolde kunnen mijn ouders niet, blijham is te klein en Kollum gaat waarschijnlijk niet door.

Jelleee ik weet niet wat ik wil gaan doen. dat is het probleem ook. Zeg al 2 jaar ik wil wat anders maar weet niet wat. Weet alleen dat als ik het nu niet doe dat ik het nooit doe

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:42

Welke richting vind je leuk of weet je dat ook niet?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:47

Jelleee schreef:
Pff mijn nieuwe rooster is SLECHT. Elke dag half 9 tot half 5 en 1 dag nog later. Voor een opleiding die ik niet leuk vind.. bluh. Ik wilde eigenlijk dit jaar gewoon afmaken en daarna in sept. met een nieuwe starten maar ik twijfel nu heel erg om gewoon nu te stoppen.

dan moet je dat nu doen, morgen is het 1 februari meid!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:49

Ík heb jaren bij een bank gewerk en werk nu 1,5 jaar in de accountantcy. Ik ga naar mijn werk, doe mijn ding en ga weer naar huis. Ik haal hier mijn voldoening niet uit.

Wat ik leuk vind? Ik vind zo veel leuk, dat is mijn probleem ook. Ik vind dieren leuk, kinderen, creatiefs, actiefs..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:54

Hier ook een die niet zo gemotiveerd meer is op school.. voorheen altijd een studje geweest met hoge cijfers, maar op de een of andere manier is het daar totaal niet mijn plek. Overweeg ook vaak om te stoppen, maar zet toch door zodat ik teminste iets op zak heb en heb aankomende donderdag al een gesprek over eventuele toekomstige baan.

Tallechie: je kan ook naar een beurs gaan waar allemaal opleidingen onder een dak gepresenteerd worden.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 31-01-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:55

marrianne, ik ben niet meer leerplichtig dus het maakt dan toch niet uit wanneer je stopt met een opleiding? := of zit ik weer helemaal verkeerd haha.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:04

nou meid, et gaat erom dat je dan nog een gedeelte van je collegegeld terugkrijgt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:12

Ohja dat is ook zo, als ik geen diploma heb kan ik ook alles terug betalen ;)..

Vraagje: weten jullie hoe duur het is om een fleecedeken te wassen bij de stomerij of kan ik dan beter een nieuwe kopen hihi

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:12

Heb ik niet betaald, toen ik begon was ik 17 en werd het nog betaalt door de overheid zegmaar. We hebben alleen de boeken betaalt.