[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

even gegoogled op die auto
maar volgens mij moet dat geen nprobleem zijn hoor.. 't is nou niet dat dat ding een kleine kofferruimte heeft :?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:10

Ik denk dat het wel past hoor :j
misschien moet je de wielen en het lamoen eraf halen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:12

Lacuna gaat morgen met ons mee naar P&K kan je het haar persoonlijk vragen :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:20

Iemand nog leuke ideetjes voor een niet paard gerelateerd kerst cadeautje?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:00

Zo weer teruggewaaid :+
Het lijkt erop Laura, dat de stal die je nu hebt gewoon niet goed afwaterd. Dat is dus echt een probleem want dat kun je niet oplossen... Als je voorheen met dezelfde hoeveelheid vlas doet en met hetzelfde merk en nu kan het niet meer, moet het daaraan liggen. Mijn 'natte' vlas wordt inderdaad rood-achtig, niet bruin/zwart. Mijn ervaring met zaagsel is dat het juist minder opneemt (dan Aubiose/Hemparade dan). En zaagsel composteert nauwelijks, dus dan zit je met je mestafvoer. Bij mij wordt mijn mest door de hele tuinvereniging gebruikt :D die willen er beslist geen zaagsel door.

Allerlei trailers bekeken (bij www.toeran.nl ). Prachtige al complete trailers met koetsenframe :~ groot, klein, middenmaat. De trailer die ik heb gekocht kunnen ze tzt ook op frame zetten. Als je een trailer zoekt, met of zonder koetsenframe, is dit bedrijf echt een aanrader. Ze kunnen alles op maat leveren, dus kan precies aangeven hoe groot ik het frame dan wil, waar je extra stangen wilt of vastzet ringen, ze denken mee en zijn goed geprijsd. Groot voordeel van dat maatwerk is dat je niet met een enorme trailer achter je auto aan sleurt terwijl dat met de pony's en maat koets die daarbij hoort dus niet nodig is. En dat je dan met een kleinere / normale auto (die zeg maar 1200 / 1300 kg kan/mag trekken) kunt blijven rijden. Ze maken helemaal nieuwe trailers of kunnen bestaande trailers verbouwen / renoveren.

Pfff het is nu echt nat he. Mijn weiland staan paar enorme plassen in en mijn paddock is ook een soort zwembad -O-

@Tine, het is nu ook echt geen weer om te gaan rijden... even dagje wat weinig doen en dan van 't weekend knallen met Rembrand.
@IT, niet paard-gerelateerd kerstcadeautje :+ wat is budget / voor wie is het?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:02

VHU: let je met het plaatsen van een koetsenframe achteraf op de max kogeldruk van je auto ;) die is bij autos die maar 1200/1300 mogen trekken veel te laag voor een trailer met koetsenframe namelijk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:14

budget voor het cadeautje... als het maar niet te duur is.
heb liever meerdere kleine cadeautjes dan 1 groot ding.
dus zeg tot 20 euro ofzo?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:43

VHU: mijn pa denkt ook dat het aan de stal (container box) zelf ligt. Ik ga nu vragen of ik in een grotere binnenstal mag om het eventueel enkel voor een maandje te proberen 3 x 3 m en wil er dan gelijk 4 pakken ingooien. Dan hebben ze ook meer ruimte en staan ze niet altijd boven op de plas plekken.

Heb je die shetland mentrailer gezien? Die vind ik zo stoer!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:50

Citaat:
VHU: let je met het plaatsen van een koetsenframe achteraf op de max kogeldruk van je auto die is bij autos die maar 1200/1300 mogen trekken veel te laag voor een trailer met koetsenframe namelijk.
Ligt er dus net aan hoe het frame is ontworpen, is mij verteld. Maar... dat ga ik nog checken hoor :j Voorlopig doen we het zonder koetsenframe, voordeeltje van Randstad was aardig, maar nu ook weer niet zo dat ik direct mijn droomcombinatie kan aanschaffen :z

@IT, 20 Euro kun je aardig iets leuks voor kopen dacht ik zo?
We hebben hier in de buurt een hele leuke spelletjes, puzzels, maffe boekjes winkel, met grappige dingen. Daar kopen wij vaak wat. Zal eens ff kijken of ik de website kan opsnorren..... www.arabesk.nl :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-11-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:53

Normale autos (die dus 1300 mogen trekken) mogen meestal maar 75kg kogeldruk hebben (op zijn hoogst) en dat is vrij problematisch omdat je bij een gemiddelkoetsenframe toch wel op/over de 100 zit :)
Maar goed, je gaat het goed uitzoeken.

Ben blij dat ik een combi mag lenen :D scheelt een hoop centjes :D alleen diesel :D

Ik krijg voor sint de nieuwe dvd van Belle en het beest :D die is gister uitgekomen :D heb hem gister binnen gekregen :D En 1 of 2 seizoenen van the big bang theory :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:16

VHU: wij wilden eerst ook nieuwe trailer bij toeran kopen. Leek veel goedkoper. Maar uiteindelijk bleek de Bockmann die we nu hebben net zo duur (geheel vergelijkbare trailers qua wensen; ik had van 10 verschillende bedrijven info aangevraagd en dat in tabellen verwerkt; want bij sommigen zit bijv reservewiel al in standaardprijs, bij anderen weer niet), want bij Toeran gaven ze steeds bedragen door excl btw. Toen hebben we toch voor Bockmann gekozen, omdat deze zijn waarde veel meer behoudt. Onze oude trailer (ook bockmann) had nieuw 5500 gekocht en na 7 jaar kregen we er nog 4000 voor terug. Terwijl er best wat slechte plekken in zaten. Ik zeg dus niet dat het geen goede trailers zijn hoor, maar stel dat je hem na een paar jaar weer wilt/moet verkopen, dan behoudt een merktrailer meer waarde.

Ik heb bij bockmann ook de stangen laten verplaatsen voor ponybeest, heb een oprijplaat laten plaatsen ipv oprijgoten (omdat ik er 2 verschillende menkarren op heb), een lier om de kar erop te krijgen.

Paarden staan hier heerlijk in de wei. Wind is wat gedraaid en ze staan nu heel rustig. Schuiltent staat helemaal stil, terwijl die gister nog bijna de lucht in ging.

Morgen komt er ook niet veel van rijden denk ik, want smiddags komt die oude baardmeneer in zo'n beetje alle dorpen en steden tegelijk aan. :D Maar goed, ik kan het nu echt neit opbrengen. Gisteren ging het al heel beroerd, moest beugels een gat korter maken om te kunnen blijven zitten. ;(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:22

Eenvoudig rekensommetje laat al enorm verschil zien hoor, tussen 'normale' koetsenframe trailer en die die zij op maat / verzoek leveren.
Het gemiddelde koetsenframe is gebaseerd op een tweepaardstrailer (hoogte 2.20, breedte plm 1.45 / 155 soms zelfs 1.65) + frame (meestal alleen zonder paarden erop al een massa van zo'n 1000 / 1200 kg (zie trailer Tine,
Citaat:
Trailer weegt 1080, Rembrand 600 en Amerigo 220
, plus 2 paarden a 600 kg = zo'n 2400 kg) en daar zit ook dus de oplossing voor veel mensen met een wat lichtere wagen en poowns ;) Vaak zijn die grote trailers ook gekeurd tot 2500 toelaatbaar maximum massa, daarop plus op de lengte van het geheel, is de vereiste koppel gebaseerd.

De trailer met koetsenframe die ze hebben ontworpen voor shetlandertjes / pony's tot plm schoft 1 meter bijv weegt in zijn geheel slechts 525 kg. Doordat de opbouw van het trailergedeelte ook korter en smaller is dan van de standaard trailer, krijg je een andere drukverdeling van het totaal.

De trailer van 1.90 hoogte, is qua opbouw ook wat korter en smaller dan de gemiddelde tweepaardstrailer (breedte 1.35) en dan kan je het frame nemen voor koets tot 135 spoorbreedte, heb je een trailer die zonder pony's erop 730 kg weegt.
Dus daarin zit al een enorm verschil. Neem twee Welsh A'tjes van max 600 kg in totaal, zit je op 1330 kg max gewicht :D

@Tine Denk dat een bekende merktrailer zeker meer zijn waarde houdt, maar die kan ik echt niet betalen :+
@Laura, die shetlandtrailer heb ik inderdaad bekeken. Maar die is slechts 1.50 m hoog. Ze kunnen hem ook groter maken en iets langer.
Prijzen die ze nu noemen zijn trouwens wel incl BTW ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:59

VHU: is dat tegen mij? Laadvermogen is iets anders als kogeldruk he ;)

en vergeet je wagen niet mee te nemen in je laadvermogen verhaal.
Laatst bijgewerkt door Keet op 12-11-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:59

Maar mijn merkttrailer was dus net zo duur als de trailer van Toeran. ;) Daarom niet voor Toeran gekozen.

Maar ik begrijp nu dat jij voor een soor tmini trailer gaat en die komt denk ik niet voor bij de bekende merken. Dan ben je heel goed uit bij Toeran! Heb je ook niet zo'n kolos achter je auto hangen. Ik word er inmiddels wel handiger mee, maar met mijn vorige (1,5 trailer) kon ik lezen en schrijven.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:16

Wij hebben ook onze trailer opgehaald. Hij is echt super mooi!!
Stangen zijn verlaagd voor de pony's maar kunnen ook nog op paardenmaat.

Wij hebben dan een humbaur. Eigen gewicht zou iets rond de 900 kg zijn.
We gaan er zondag mee op wedstrijd dan zal ik een foto proberen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:19

Leuk dat jullie zo met trailers bezig zijn ben erg benieuwd.
Morgen ga ik even 2 span groomen en rijden, en zondag weer les.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:02

Laura, hoe groot is de stal waar ze nu in staan dan ? Als de andere binnenstal die je evt wil en grotere is 3x3 is ?
Mijn kleintjes staan in een box van 3 x 3 en ik had ze op zaagsel 1 baal per week (vlas vond ik een ramp!) maar het zaagsel word nu het kouder en vochtiger werd ookal zo snel nat en goor dat ik er elke 3 dagen nieuwe baal in kon doen.... Heb nu een baal stro erin. Dat is voor mij voordeliger (4,50 euro) ipv zaagsel (7,50 euro_) per baal... als je dat x 3 doet tikt dat lekker aan. Doe ik liever 3 balen stro per week gebruiken. :)

VHU, heb je foto van de trailer ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:34

evelli, leuk! Belle&het beest is zo'n leuke disney film!
Die wil ik voor e kerst :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:42

De verkoper zei dat ik hem beter niet helemaal uit elkaar kan halen, maar wel het lamoen eraf kan halen... Vandaar dat ik zo twijfelde. En anders gaan we het gewoon proberen!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:52

Even een kort berichtje:

Ja, zo'n sulky cavalettie is geen enkel probleem achter in de auto. Past achterin een Nissan Sunny, achterin een Toyota Corolla en ook achterin een opel Vectra station (wat een k*t-auto!) dus een forrester moet absoluut lukken.
Kwestie van bankje eraf met 4 schroefjes (Sleutel maat 14) en je lamoen eraf 4 schroefjes (2x sleuteltje 14, 2x sleuteltje 17) Beginnen met je bodem-met-de-wielen erin te leggen, ene wiel achter de bestuurdersstoel, andere wiel bij de achterklep. Bankje op je deel leggen waar je je voeten neerzet, en vervolgens je lamoen ernaast :D
Waarom zou je m niet uit elkaar halen? Het in en uit elkaar schroeven is nog geen 10 minuten werk, en het scheelt je een hoop getob. Om het ding in de auto te krijgen is het het fijnst om ff iemand te laten helpen, maar het kan ook in je uppie hoor.

Heb helaas geen foto van het ding in stukjes in de auto, maar zo ziet ie eruit in stukjes :+
Afbeelding

Ik heb morgen gelukkig toch gezelschap op P&K :D Ik haak aan bij Evelli en Millanka.
Dus, millanka morgen kletsen we wel ff verder over de cavia's en als je toch nog vragen hebt over het vervoer van die cavalettie dan hoor ik dat wel!

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:56

sta buiten in de regen tentstok onder n zeil te spelen. Leuk man ^)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:24

Naaltje, meid hoe ben je daar belandt :+

Citaat:
Maar ik begrijp nu dat jij voor een soort mini trailer gaat en die komt denk ik niet voor bij de bekende merken. Dan ben je heel goed uit bij Toeran!

Klopt ik wilde een ponytrailer (liefst max 1.80 hoog, deze is nu 1.90 hoog) en als het kan qua :$ dan, uiteindelijk, een met koetsenframe. We nemen toch geen paard meer en dan zit ik niet met zo'n enorme trailer die ik toch niet nodig heb.

Humbaur is ook prachtige trailer, gaaf hoor.

En ik weet dat koppel iets anders is dan laadvermogen, maar het heeft wel met elkaar te maken }:0

@Buckje, die trailer met koetsenframe voor shetties staat op marktplaats en op hun website www.toeran.nl . Maar daar kan jouw merrietje niet in hoor. Buck wel natuurlijk ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:31

L_Rivaldo schreef:
Heb je die shetland mentrailer gezien? Die vind ik zo stoer!!

Wat kost zo iets ? of kan ik beter sparen voor een oude paarden auto ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:33

Voor zover ik begreep vanochtend kost die mentrailer voor shetlanders 3500,- incl BTW en RDW goedkeuring en drie jaar garantie.
Ik heb geen aandelen :+

Wij zijn niet handig met oude auto's / motoren, vandaar dat we niet gaan voor een vrachtwagentje :o ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:40

zijn dat die marsmans? ik heb pas een shettrailergekocht maar het spijt dat ik geen mentrailer genomen heb.