[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:53

hoeveel balen heb je er de eerste keer ingegooid?
ik dacht namelijk dat je de eerste keer dat je de stal 'volgooit' 2 of 3 balen ineens erin moest doen?
en dan alleen iedere dag de mest eruit en eens per week een nieuwe baal ofzo?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:59

ja heb er 2 in gegooit.. eerst was het al erg.. dus alles eruit gehaalt en opnieuw begonnen. Ik heb een iets kleinere stal als normaal. Maar in het topic lees ik dat meerdere er last van hebben. Hier op stal zijn er uit mijn hoofd ook al 6 mensen. Ik ben nu gewoon even ten einde raad. Ik sta eigelijk al (ook met verzorgpaardjes) altijd al op vlas. Ik weet alleen nu niet meer wat ik nog meer kan doen zodat het niet na 2 dagen zeiknat is.. :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:04

balen van 't vlas..

@nouvel; denk er nu opeens aan :)) naast waar Dids nu staat zit ''stalhouderij nouvel'' :D

:(:) voor poeltje, dat zijn vervelende dingen

ben op stage, wat een wind := aantal keer veel moeite moeten doen om op m'n rijstrook te blijven..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:09

goeiemorgen

Bah, het lijkt erop dat ik morgen alleen naar Paard en Koets ga :(
We zouden met een hele groep gaan, en ik ben de enige die nog over is. Ziek, nog een ziek, een zit nog altijd in Spanje (probleempje met de camper) nog een paar last-minute-afmeldingen... niet grappig. |(

Niks meegekregen van de sint-maarten. Doen ze dat in Brabant?
Wat een weer gisteren he. Bah! Stond smorgens met de merrie in het tuig, en was precies op tijd terug voor het ging regenen. Maja, toen moest ik mn eigen twee jongens nog doen! Sun heeft maar een dagje vrij gehad en met Storm een rondje aan de lange lijnen buiten gaan wandelen. Heb een nieuwe menzweep nodig, ik zag mn slag zo verdwijnen in de wind :?

De drie shetten staan nu op een betonnen plaatsje met een schuilstalletje met daarin wat lekker stro. Ik wil wedden dat ze alledrie gewoon buiten staan, maar toch is het fijn te weten dat ze droge pootjes hebben en een lekker plekje om te liggen.
Qua vlas, ik heb er geen verstand van, maar de jaarling Fries die er ook staat, staat ook op vlas en ik moet zeggen dat het er nog altijd keurig uitziet. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel zij bijstrooit. Wij hebben stallen met 3 dichte en 1 tralie-wand, en dan nog een overkapping zodat als de wind erop staat het niet direct inregent. Nu was de (lege) stal ernaast wel zeiknat, dus nu hebben we twee zeilen voor de tralie-wand gedaan zodat het helemaal niet inregent.

Poeltje: Dat is zeker slecht nieuws, bah! Sterkte. :(:)

VHU: Gefeliciteerd met je trailer! En thnx, zo goed zijn we niet, maar het geeft een hoop moed, dank je!

De rillerige paarden, die zijn ook niet zo aan mij besteed. Geef mij maar een lekker alert en voorwaarts paard, maar als tie schrikt moet ie gewoon zn vier pootjes aan het asfalt plakken en zich afvragen of het echt nodig is om weg te rennen in plaats van eerst 500m te gaan en zich dán pas af te vragen of dit wel nodig was.
Met het fietsen heb ik ook wel een zweepje bij, maar dat is omdat vooral de shetmerrie zo voorwaarts is als stront door een theezeefje.

Groetjes, Lacuna

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:09

Poeltje schreef:
Waar doen jullie dan aan b485? Halloween? :)

Rond deze periode is er eigenlijk niets. Halloween begint wel op te komen maar nog niet massaal. Winkels en zo versieren wel volledig, maar kindjes komen nog niet massaal de straat op. (Waarschijnlijk is dit in de grote steden wel meer).

Wat wij wel hebben (althans in mijn omgeving; is niet voor heel België zo) is nieuwjaars-zingen en 3 koningen-zingen. Op nieuwjaarsdag en op 3-koningen gaan de kinderen van deur tot deur zingen en krijgen snoep of geld. Op 3 koningen hoor je natuurlijk verkleed te zijn als een koning en een ster bij te hebben.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:12

Ik denk dat ze de wapenstilstand van gisteren bedoelde? Omdat je gisteren vrij was. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:16

ik was ook vrij :D leuk, belze stage :))

sorry lacuun, ik moet morgen echt winterwielen sjouwen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:17

Ook goedemorgen :D
@Poeltje, heel erg zeg naar.
@IT, ze waaien niet zomaar weg hoor ;) maar het lijkt me wel vermoeiend voor een paard / pony met deze wind op het land.

@Rivaldo / vwb vlas, die van mij staan ook op vlas. Dat wil zeggen voorste gedeelte van de stal (plm 2.5 x 3 meter) hebben we van die grindtegels en hebben we niets op liggen. Daar hangen ook de hooinetten. Met weer als nu staan ze daar altijd een beetje op de uitkijk, soort hangplek :+ . Achterste gedeelte van de stal (ook weer 2.5 x 3 meter) heb ik van die doorlatende rubber tegels (op een vloer daar weer onder met straatklinkers en daaronder zand, dan komt de gewone grond zeg maar). Daar heb ik dus vlas. MAAR je hebt vlas en vlas ;) Als ik de goedkope vlas heb (heb ik in de zomer, dan staan ze vrijwel niet in het achterste stuk) dan neemt dat veel minder vocht op dan Hemparade of Aubiose. Hemparade en Aubiose zijn wel duurder, maar in gebruik dus veel en veel beter. Ik had me er in vergist, afgelopen paar week, stal was ook heel snel vies/nat. En toen dacht ik , oja, ik moet weer even overschakelen. Nu is stal weer veel droger. Ik haal maar paar keer per jaar stal echt helemaal leeg. Hou altijd wat over dat ik vermeng met nieuwe baal. Gooi er dus elke week een baal bij, begin met ongeveer 2 balen. Meeste mest haal ik weg (soms is het zo vertrapt dat ik het gewoon laat liggen, vermengd zich dan met vlas) en ze de pies gaat bij ons door de tegels / ik heb altijd op een plek een natte plek, die haal ik elke dag weg en dan hark ik van buiten naar binnen de vlas weer bij.

Maar ik denk dus dat het aan het merk ligt. Toen het van de winter heel koud was heb ik er af en toe een pak stro bij gedaan. Stond wel zo gezellig :+

Ga nu pony's voeren en dan naar trailer leverancier :evaw:

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:27

Dat is inderdaad ook waar, begreep van mijn stalgenootjes dat ze dit nooit zo hebben meegemaakt. Hij heeft altijd dezelfde leverancier, het betreft over blanco pakken dus weet het merk helaas niet

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:33

Bij ons hebben we een laag zaagsel onder het vlas :) dar neemt meer vocht op dan vlas. Heb altijd ook een laag zaagsel onder mijn stro gehad, bleef het veel langer droog/schoon

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:37

:D naaltje, wat grappig zeg, toevallig!

wat vlas betreft, bij ons staan ze ook al een aantal jaar op vlas...
Ze staan met redelijk weer wel de hele dag in de paddock, dat scheelt wel weer, maar wij gaan in principe ook uit van een baal in de week bijvullen.
In de winter is dit meestal iets vaker, omdat ze dan langer binnen staan, en in de zomer kan ik vaak wel weer iets langer wachten...

Mijn ervaring is wel dat als je er wat meer in hebt liggen de plas goed naar beneden zakt en je bovenlaag droog blijft, en je er dus langer mee kunt doen.

Als er minder in ligt, of als ze het erg door elkaar lopen moet je er vaker natte troep uitscheppen, waardoor de laag weer sneller dunner wordt...

Laura, wij hebben ook blanco pakken, bij Nijssen Nieuw Vennep vandaan

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:38

Rijd ik naar school, houdt de scooter er halfin mee op.. Pech, pech, pech.. ^)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:57

Nouvel gooi jij er nu ook meer in dan normaal?
Overdag staan ze van 10/11 uur tot 5 buiten.
Ik sta in een buitenstal.

Ik ben uit gegaan van dit:

- Geen wortels meer, zit veel vocht in en hoorde over vocht afdrijvend
- Geen zoutblok meer in stal

- Niet meer een keer per week natte plekken maar om de dag en elke dag poepjes scheppen

- ze zijn met zn 2jen dus meer plas (daarom 1 baal per week) deed voorheen of niets of half baaltje met riv
(dat het er 5 per maand zijn oke geen probleem) maar nu rond de 8 of meer is beetje veel

- stal heeft geen putje, drinkensbak en in dezelfde hoek lekt het ietsje. (dit is zo weinig dat ik er niet meer vanuit ga dat, dat mijn hele stal aan het soppen brengt)

- Ik deed het eerst dus 1 keer pw natte plekken. Dit was geen succes. Waardoor ik alles eruit heb moeten halen en opnieuw ben begonnen met 2 balen.

Wat is een oplossing?

- Binnenstal met putje die groter is (ze staan dan minder op dezelfde plek boven hun plas)? Vrouwtje in binnenstal heeft hetzelfde probleem ze deed normaal 1 baal maar nu 3 per week.

- Meer balen erop gooien? (Meisje naast mij heeft er 3 voor haar fjord in gedaan, doet precies zoals mij en kan na een week weer opnieuw beginnen :()

Sorry voor dat ik zo klaag, maar ben echt ten einde raad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:59

ik zat van de zomer op 1,5 week soms, nu weer op een week, afgelopen winter op 5 dagen...

ik probeer juist zo weinig mogelijk tussen door de nattigheid eruit te halen, want hoe minder vlas je over houdt hoe natter het wordt heb ik ervaren...

dus alleen als het echt heel nat is haal ik er een plek uit, meestal 1 a 2x in de week en verder probeer ik er zo weinig mogelijk aan te komen en er steeds goed een schone laag overheen te schuiven...

ik haal wel elke dag goed de mest eruit

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:04

Dat heb ik ook geprobeerd inderdaad. Maar het probleem wat nu is dat het vlas in zijn geheel nat wordt en niet meer de bodem. Moet ik er dan meer ingooien? (stal is 2,5 x 3) ik doe nu precies hetzelfde als op mijn vorige stal. alleen dan vaker de natte plekken.

Voorheen zag je daar dan altijd opeens een nattig stukje naar boven komen en dan wist je dat je weer natte plekken eruit moest halen. Nu lijkt het wel op de plas niet meer zakt maar al het andere vlas vochtig maakt. Het wordt niet rood maar echt bruin en soppig.

Zondag restje erin gegooit, maandag halve baal + natte plekken. Kom ik woensdag een sop bende. Weer 2 kruiwagens eruit en pak erop, dag erna zie je amper dat ik dat gister gedaan had :(

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:26

Ik gebruik ook vlas.......

Ik doe na 2 a 3 nachten de pislaag eruit halen.
Voor de rest dagelijks mest eruit.

Ik heb ook geen likstenen meer hangen,vooral Hidalgo was daar nat door.
Scheelt vaak ook nog of ze nat naar binnen gaan.
Water loopt van hun af zo je vlas in.

Die van mij lopen gemiddeld een uur of 10 buiten per dag soms nog wat langer ligt aan het weer.

Maar is erg vervelend.....die van mij waren in het begin ook erg nat.
Nu is dat gelukkig minder......en waardoor het komt geen idee.
Ik begin altijd met 3 balen erin.
Gebruik nu ongeveer 1 a 2 balen per stal per week.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:34

Wij hadden inderdaad wapenstilstand.
Met vlas geen ervaring. heb voorlopig enkel een inloopstal waar ze gewoon op de zand staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:44

Hallo allemaal,

Geen ervaring met vlas, kan je niet helpen. Ze staan hier op strokorrels. Ik merk wel dat ze nu ze langer binnen staan de stal flink viezer is, maar ja, dat is ook wel logisch. Ik probeer ze zo kort mogelijk op stal te hebben snachts (zeg maar 10 uur), maar ja, met die storm van gisteren had ik ze al om 7 uur binnen gehaald ipv rond 10 uur. Dat ga ik dus zo met uitmesten wel merken.

Paarden krijgen hier een vrije dag, ben te slecht om naar les te gaan (baal baal baal), maar ook om thuis iets te doen (nu is bak ook weer erg nat, dus dat helpt ook niet). Hopelijk morgen weer.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:50

Mijn pony's staan op stro.
en ik doe meestal 1 of 2 keer per week de onderlaag/pislaag eruit scheppen.
dan schraap ik eerste het droge/schone stro eraf en dan schep ik alleen het natte eruit.
Voor de rest van de week elke dag mest eruit scheppen en dan af en toe wat schoon stro erover heen.

Ik ben weer terug van stal :wave:
en ik ben niet weg gewaaid :D
heb wobbe niet voor de sulky gehad, maar heb hem weer eens aan de dubbele longe gedaan.
gewoon de lijnen door de singel en dan direct aan het bit.
en hij deed het best goed :D vooral linksom leek hij het 'kunstje' te snappen.
maar rechtsom ging het wat minder, maar zal ook wel een beetje aan het weer liggen.
heb ze toch lekker buiten gezet, net scheen het zonnetje zelfs eventjes.
en ze zijn alle 4 druk aan het eten dus lijken er geen last van te hebben.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:55

Weet iemand of tweewieler voor een shet (die ene van 'mij' dus) eventueel in de achterbak van de auto kan? Anders kan ik hem maandag niet ophalen. Weet niet goed hoe ik dit op moet lossen, trailer verkrijgen is het probleem niet maar ik heb geen auto die hem kan trekken!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:59

wat voor een auto heb je?
en je gaat zo'n zwarte sulky halen toch?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:02

pb bokster lacuna maar ;)
of kijk in haar topics op AR-ITP!!

Keet

Lacuna doet hem altijd in de auto geloof ik :)

Mastrootje

Idd. De auto die (hopelijk) beschikbaar ervoor is is een subaru forester. Achterbanken kunnen omlaag, zit ook meer met de hoogte enz.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

volgens mij kun je zo'n ding prima demonteren. pb haar anders even, ze heeft er vast detailfotos van, aangezien iedereen 't leuk vindt om te zien wat ik begreep ;)